Sabtu, November 22, 2008

Dihantui Prasangka

Kita seringkali berhadapan golongan sukar mempercayai orang lain. Terlalu banyak prasangka.

“Harga minyak dah turun berapa kali ya?,” soal kenalan.

“6 kali,” balas saya ringkas.

Saya tahu itu bilangan sebenar kerana saya sendiri pernah membuat liputan berhubung naik turun harga minyak dua minggu lalu. Fakta itu antara maklumat terkumpul.

“Ya ke dah 6 kali?,” soal dia lagi.

Hairan, lalu saya terfikir, jika dia tidak berpengetahun, tidak salah jika bertanya. Tetapi janggal jika diberikan jawaban, masih otak dihantui keraguan.

Saya katakan ..

“Macam ni lah, orang sukar percaya dengan orang lain, selalunya dia juga tidak boleh dipercayai”

Melangkah dia pergi, marah.

10 ulasan:

  1. ya.. saya setuju dgn diatas, lumrah manusia..

    BalasPadam
  2. Ada orang yang memang terlalu ego dan dek kerana kegagalan mengawal egonya maka penjelasan yang singkat menyebabkan dia rasa dia lebih tau.Mungkin kenalan abg Mazidul tu bukan bertanya beriringan dengan hati tetapi beriringan denga pra sangka.
    Kesimpulannya macam-macam perangai manusia di alam maya ni.Eh..eh..eh..ACobaan (mcm filem Pendekar Bujang Lapok daaaaa...)pening kepala Wak Mustar.

    BalasPadam
  3. prasangka buruk daaa..
    kalau prasangka baik kan elok

    BalasPadam
  4. hahaha...biasanya si penjawab soalan mesti lebih berkhemah b'banding penanya soalan...sebenarnya,scr xlangsung,yg bertanya dah pilih org yg betul tuk m'jawab soalannya...prasangka akan sentiasa wujud,itu normal...tp si penjawab mesti berhati2 kerna padah menimpa bila prasangka bertukar kpd buruk sangka...lagi teruk...hahaha

    BalasPadam
  5. Semua, paling penting sebelum menjawab ilmu kena ada :)

    BalasPadam
  6. Nik, saya pun nak gelak gak.. hahahahah.....

    BalasPadam
  7. Memang ada manusia jenis ini.
    - Yang selalu berhati-hati
    - Yang sentiasa was-was
    - Yang selalu risau, akut
    - Yang tidak mempercayai orang lain

    BalasPadam
  8. Ramai saya jumpa orang macam tu.

    Tak suka percaya melulu atau memang pandang orang semacam kot.

    Ada sekali tu, aku cakap aku beli MMMMMM cash tak caya, tuduh aku kaki kelentong, lepas tu tunjuk resit, geran dan lain lain dokumen baru nak percaya.

    Tapi ada sorang mufti cakap orang kita (Melayu) memang macam tu... suka pandang lekeh orang punya pandangan dan kemampuan, terutamanya kemampuan berfikir.

    Senyum je lah...

    BalasPadam
  9. bila tak tahu, bertanya...bila ada jawapan, was was...buat apa tanya..baik diam..kerah otak fikir soalan pun tak guna..baik diam...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.