Khamis, April 02, 2009

Bukan April Fool

Jam 1 tengah hari, 1 April 2009, Nurul Nazeha Mohd Zahir, 10 tahun dilaporkan diculik sekumpulan 3 lelaki menaiki van putih di Subang, Selangor.

Van terbabit dikatakan persis kenderaan digunakan semasa kejadian culik Nurin Jazlin Jazimin pada 20 Ogos 2007.

Nurul dalam perjalanan ke sekolah dikatakan ditarik seorang daripada lelaki di dalam van dan kemudian dilarikan ke lokasi tidak dikenal pasti.

Bagaimanapun penjenayah mengugut bunuh Nurul tiba-tiba hilang minat dan mencampakkannya ke dalam longkang kira-kira jam 11 malam berhampiran Plaza Tol Subang. Mangsa bengkak di kepala dan mengalami trauma akibat kejadian itu.

Kepada ibu bapa, usah cuai memantau keselamatan anak. Air mata darah sekalipun tidak mampu mengembalikan mereka jika anak tersayang jatuh ke tangan penjenayah tidak berperikemanusiaan.

15 ulasan:

  1. Syukur Nurul Nazeha selamat.. diharap penculik tersebut dapat ditangkap..

    BalasPadam
  2. En Mazidul,

    kecuaian ibu bapa yang menyebabkan berlakunya tragedi seperti ini.
    Ibu Bapa patut didakwa jika berlaku penculikan terhadap anak mereka.

    BalasPadam
  3. Salam..

    Mungkinkah 'mereka' melakukan 'come back? Siapa mereka? Mereka inilah yang zalim menculik dan membunuh dengan kejam adik Nurin.

    Kepada pihak Polis, inilah masanya untuk mengesan 'mereka' yang lahanat ni. Untuk ibu bapa adik kakak dan abang-abang, usah leka dan pastikan anak-anak atau sesiapa sahaja orang tersayang sentiasa berwasapada.

    BalasPadam
  4. kejadian sepeti ini tidak mustahil akan belaku lagi kerana penculik kanak2 berkeliaran belum di tangkap. kita semua masih mencari kemana hilangnya SHARLINIE. Awasi anak2 anda... kejadian ini berlaku kepada jemaah kami. mungkin penculik ini mencari kanak2 yang berumur 5 thn hingga 8 tahun sahaja. mungkin NURUL terselamat kerana umur 10 tahun. sebab kejadian sepeti ini pernah berlaku..

    BalasPadam
  5. Mungkin penjenayah itu yang polis cari selama ini, dan kita mengharapkan agar phak polis dapat mengkaji bukti-bukti yang ditinggalkan di pakaian, badan Nurul Nazeha Mohd Zahir dan dapat menangkap penjenayah tersebut

    BalasPadam
  6. uiks...boley pulak le hilang minat ek...emm...pelik..pelik...

    BalasPadam
  7. Alhamdulillah Nurul Nazeha selamat,
    yang saya terkilan,
    knpa penculik ni ubah fikiran haa?
    mgkin keluarga bdk ni xkaya agknye,
    ya laa, klu mnta wang tebusan yg tinggi, sudah pasti keluarga tdk mmpu mmbyrnya...

    tapi,iniah kuasa tuhan,
    Allah tlh selamatkn adek ni,
    Syukurlah...

    BalasPadam
  8. betulke nurin diculik pada 20 ogos 2008

    BalasPadam
  9. Kalau saya jadi penculik, tiap2 hari saya boleh dapat mangsa, terutamanya di taman2 perumahan kos rendah. Ibu bapa bukan cuai tapi keadaan rumah tidak selesa. Anak2 lebih suka berada di luar rumah bermain dgn rakan2 sebaya di taman2 permaian. Ibu bapa mungkin telah penat mencari rezeki dan berehat di rumah.

    Penculik2 begini kurang perancangan tetapi lebih kepada peluang. Seperti jenayah lain penculikan tidak boleh dibendung. Cuma kita perlu lebih berhati-hati.

    What say you?

    BalasPadam
  10. Bro Maz

    Kadang kadang bukan ibubapa cuai

    Tapi mungkin mereka tak mampu untuk BERLAKU TIDAK CUAI kerana seperti yang di bawah, Analisa yang dilakukan baru baru ini mendapati bahawa antaranya ialah:

    1. Gaji kecik kot, tak de duit nak bayar bulanan bas sekolah anak.

    2. Kerja kuli (macam aku), tak boleh nak suka suka hati keluar cepat dari ofis dan jemput anak balik dari sekolah. Jadi terpaksalah meminta anak anak pergi ke sekolah atau pulang ke rumah berjalan kaki, ikut cara masa ibu bapa dia kat kampung satu ketika dulu.

    3. Ibu bapa kanak kanak tersebut tidak berkawan dengan jiran jiran atau masyarakat setempat. Mungkin mengamalkan sikap 'Lu lu, gua gua', 'Atau tak mahu jaga tepi kain orang' yang semakin menjadi amalan biasa masyarakat Melayu, kesan dan angin dari masyarakat bukan Melayu (rumah tembok batu tinggi, tak mau campur orang....he he he he)

    4. Pihak yang sepatutnya mengawasi kawasan perumahan dan kawasan sekolah tidak menjalankan tugas dengan sepatutnya. ( 80% hasil kajian adalah bersikap 'Kalau dah ada orang kena baru kita ambil tindakan tegas')

    5. Jiran jiran memang mangkok dan 'tak kesah'. Dalam hati, 'Bukan wa punya anak maaaa.... apa hat????'

    6. Sikap masyarakat yang sentiasa prejudis dan tidak mengamalkan Semangat Kejiranan serta Pemanduan Berkhemah serta bersikap ambil lewa ketika meletakkan kenderaan walaupun di garisan kuning atau petak kuning sekali pun.

    7. Kanak kanak itu telah ditakdirkan di tangkap penjahat.

    8. Penjahat itu telah di takdirkan hendak menangkap kanak kanak malang itu.

    9. Segalanya Mungkin

    Sekian terima kasih

    Wasalam.

    BalasPadam
  11. combi rase doa ibubapa yg membuat penculik hilang minat/tak smpi hati..betul sbb keluarga combi pernah alami hal yg sebegini.

    bila sesuatu berlaku mohon doa byk2 insyaALLAH.

    BalasPadam
  12. oh ye abg mazidul... baru baru ini saya ada mambaca sebuah novel Belahan Jiwa tulisan Zara Aluwi.

    dalam novel nya ada berkenaan MeaSAT dan juga TiongSAT...

    kalau kita dah ada satelit di angkasa raya... mampukah kita menjejak penculik penculik ini...

    seperti yang saya baca dalam novel Belahan Jiwa tulisan Zara ALuwi... antaranya:

    "Pada tahun 1996 MeaSAT, satelit swasta pertama di malaysia dilancarkan, kemudian pada tahun 2000 pula TiongSAT pula dilancarkan. Data imej bergantung pada lokasi orbit satelit. Setiap Data yang diterima mesti menepati masa supaya dapat membekal data yang spesifik kepada pengguna."

    Anne menunjukkan demonstrasi kecanggihan GPS Mapping.

    "Cip berkenaan banyak guna nya... boleh kesan saya hilang, kalau ada orang kena culik, kena bunuh dan macam macam lagi."

    so boleh tak kita guna satelit yang kita ada untuk menjejak kes ini?

    di amankah kerajaan? mereka ak nak una kan sepenuhnya kefungsiaan satelitini...

    BalasPadam
  13. oh ya...satu lagi saya nak tambah...

    ada satu filem or drama not sure.. tapi luar negara punya (mat saleh.. tak pasti UK o US...or...)

    cerita berkisar tentang peperangan.. n mereka boleh dapatkan imej dalam peperangan itu menerusi satelit... so ada sorang ni dikejar oleh pihak mush/lawan.. tapi rakan rakanyang menonton rakaman imej itu berjaya menolong cari tempat persembunyian... n dia menyorok di bawah timbunan mayat...

    kalau betul ada kecanggihan ini.. Malaysia patut ada kan... kita kan dha ada satelit...

    BalasPadam
  14. takut bila dengar cerita culik2 nie..Kesian..diorang xberdosa..kepada ibu bapa dan sahabat2 sekalian,jagalah adik2,anak2 kita dari berlaku sesuatu yg tidak di ingini..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.