Ahad, Januari 25, 2009

Drama Tempatan

Berikut pandangan sekelompok manusia ..

“Penonton drama tempatan sering dimomokkan dengan pelbagai adengan sedih. Barangkali kerana airmata dilihat satu ekspresi jelas menggambarkan perasaan manusia. Tidak cukup dengan itu, drama disuntik antaranya unsur hasad dengki, kecurangan dan fitnah kalau ingin mendapat sambutan dan 'rating' tinggi. Jadi, tak ada faedah menonton drama!”

Setuju atau tidak?

15 ulasan:

  1. Salam saudara,
    Setuju! Nampak gaya akhir2 ini ramai produser yang lebih gilakan rating sesuatu drama daripada kualiti... lama kelamaan penonton akan muak dgn drama2 seperti ini... so lebih baik tak payah tengok...

    BalasPadam
  2. setuju!

    takder unsur2 imaginasi langsung. tak kreatif. takder ape2 kebaikan yang kite bole dapat.

    BalasPadam
  3. Betoi tu encik. penuh dengan hasad dengki, cemburu dan dendam. Tiada sifat pendidikan langsung. Kalau yang mendidik tu, terlalu jarang kita jumpa.

    Yang peliknya, Malaysia berbilang kaum, tapi bila keluar drama atau filem, kenapa mesti dinamakan filem/drama melayu?

    BalasPadam
  4. Tak Jugak!!!.......
    SELAGI ADER PERMINTAAN...

    Namanya Produser
    Harus kna tgk gak....aper kemahuan dan permintaan penonton disekeliling.....

    Buat Drama ker Filem ker memerlukan KOS yang tinggi....kalau takat Buat jer......takder yang minat nak tgk susah gak....
    Rasanya mereka membuat kajian dulu sebelum aper Cerita dan mesej yg nak disampaikan....

    Janji Meletup!!!!!!
    Pasnih ader tawaran lagih...
    Bank ponk senang nak bagi pinjaman.
    Mashukkkkk Beb!!!!
    Bukan semua yang kita suka, orang suka.....
    Bukan semua yang orang suka, kita suka....

    Itu Kater Gua ler kan..
    Lain Orang Gua tatauuuuuu

    BalasPadam
  5. Sdr Mazidul, kebelakangan ini drama melayu di TV arus perdana dan juga ASTRO sering memaparkan kepincangan hidup Melayu "moden" yang bergaya seksi tahap menjolok mata, bercengkarama tanpa ikatan perkahwinan, bersekedudukan, seolah-olah ianya sesuatu yang biasa bagi orang Melayu yang sudah semestinya beragama Islam. Sekiranya perlu disini saya beri dua contoh - SpaQ dan Rozana. Dalam SpaQ, pakaian dan tingkah laku remaja sungguh kurang menyenangkan penonton, khususnya bagi anak-anak yang meningkat remaja dan juga kanak-kanak. Berkhalwat sudah menjadi lumrah dan kebiasaan bagi mereka. Dalam Rozana pula, pelakon veteran Rahim Razali sudah mengenepikan tanggungjawab sosial dengan melakonkan satu watak yang sungguh meloyakan. Bersekedudukan dengan seorang wanita muda (Rita Rudaini). Apakah masyarakat suka melihat cerita dan budaya melayu sekarang yang jauh menyimpang dari budaya dan tatasusila timur? saya masih ingat lagi di tahun 70an, sewaktu TV masih hitam putih dan telah ditayangkan cerita 'Peyton Place' dimana watak2nya sering bertukar-tukar pasangan dan bersekedudukan (adulterous). Filem ini telah mendapat kecaman dan kritikan masyarakat di malaysia pada masa itu. Itu orang putih, mungkin tak perlu kita hairankan sangat tapi bila kini melayu dah berani berbuat perkara yang sama, masyarakat pula tidak berani bersuara. apakah ini puncanya keruntuhan moral yang berlaku sekarang? bila perkara ini sudah menjadi kebiasaan, dimanakah amar maaruf dan nahi mungkarnya lagi?

    BalasPadam
  6. Sepatutnya produser2 mengelaurkan drama /filem yg boleh mengubah masyarakat dan ada mempunyai mesej yang tersurat/tersirat. Di samping itu, drama/filem memainkan peranan dalam peruabahan dalam masyarakat.

    BalasPadam
  7. teringat cerita ratapan anak tiri dan sayang anakku sayang...

    BalasPadam
  8. huhuhu..dh nama citer melayu...ada lah unsur yg biasa kita tgk...mcm hasad dengki, fitnah, dan mcm2 lagik lah...org melayu mmg gitu kan..bkn nk menjatuhkan org melayu...dh mmg sejak zaman nenek moyang kita perangai org melayu mmg sker dengki mendengki nih...dh mcm adat lah pulak...perkara di tonjolkan bkn nk bukak pekung di dada tp utk tatapan mata, minda & hati org2 melayu jgk..fikir lah beb...korang tgk pun korang malu kan...so, fikirlah sendiri...bila ada citer yg unsur keagamaan plak..ada plak yg komen itu lah, ini lah...bila ada citer yang ke arah kebaikan plak...alahh...itu kejap jerk jadik contoh...dh nama org melayu...huhuhu..just pandangan aku jerk....no heart feeling erk...cau...:P

    BalasPadam
  9. Setuju dgn komen2 di atas .. ada pro n kon ..

    Azizah mahzan kt Spa Q tu dh makin seksi .. mmg lh bwa watak korporat tpi .. perlu ke pkai singkat2 n ketat? Org korporat x leh pkai bju kbaya ke? Klau azizah mahzan n qistina n datin2 kt spa q tu adakalanya pakai kebaya batik .. hmm .. msti ayu kan.. (">)

    BalasPadam
  10. Rahim Razali dan Rita Rudaini dah makin melampau...mereka ni dah bersekedudukan, bercengkarama dan bercumbuan tanpa segan silu di kaca TV...Watak Rozanna sekarang dah samapai mengandung....apakah moral yang ingin dipaparkan dalam adegan semacam ini? Tolonglah....where are your moral conscience? Korang tak rasa maluke tengok watak macam ni bersama2 keluarga?

    BalasPadam
  11. sdr mazidul, nampaknya sdr belum membuat sebarang ulasan / komen kepada ulasan2 yang kami berikan ini....samada anda setuju atau membangkang...?

    BalasPadam
  12. ALK, nampaknya saudara kurang faham. Saya BERHAK untuk memberi komen atau sebaliknya. Bukan satu kewajiban bagi saya memenuhi semua permintaan saudara.

    Fasal drama tu, saudara tonton juga yer? Saya berbincang dengan Rosyam Nor, menurut beliau ada mesej disampaikan dalam drama itu, Mungkin dalam proses .. Saudara kata Rahim dan Rita 'bercumbu'? Bercumbu maksudnya bercium? Ada ke?
    Kalau benar dakwaan itu, pasti Lembaga Penapisan Filem terlepas pandang atau saudara tersilap tonton. Mana satu?

    BalasPadam
  13. sdr mazidul, maksud cumbu: dari http://bmalaysia.wordpress.com/2008/04/17/

    2. Cumbu - bukan bermaksud “cium” atau “kucup”. Ramai orang telah silap tentang maksud “cumbu” atau “bercumbu”.

    Maksud SEBENAR, Cumbu =

    i. “pujukan” (kata-kata manis yg dituturkan sewaktu memujuk, berkasih-kasihan dll.), dan

    ii. “lawak”

    P/S: Hanya ada dua maksud seperti di atas. Ringkasnya, tiada yang bermaksud “cium”. Ramai sering salah guna istilah “cumbu” dengan menyamakannya dengan istilah “cium”.

    BalasPadam
  14. saya TERPAKSA menonton juga bagi tujuan mengkritik. kalau tak menonton bagaimana nak memberi kritikan - nanti jadi tidak tepat atau mungkin sdr kata saya terlepas pandang atau tersilap pandang pula. Tapi dalam hal LPF, mereka haruslah lebih peka dan perihatin, janganlah dalam babak 'bercium' sahaja mereka nak tapis sedangkan 'bercumbu' (lihat makna sebenar) boleh membawa kepada perlakuan yang lebih hebat sehinggakan watak tersebut boleh jadi mengandung...atau apakah sipenulis telah tersilap skrip? sama-sama kita renungkan.
    Kepada sdr Rosyam Noor, sekiranya ada moral yang baik sekalipun, rasanya adegan perlakuan sumbang ini tak perlu dipertontonkan... cukuplah sekadar memberikan 'imbasan' yang tidak 'explicit'.

    BalasPadam
  15. unsur kesedihan, kegembiraan, hasad dengki dlm sesebuah drama penting sebab drama kadang-kadang menunjukkan kehidupan kita di pentas yang sebenar. tetapi unsur-unsur ini jika kesimpulan cerita ke jalan kebenaran dan kebaikan okay laa.

    minta maaf laa nak komen sikit tentang drama spaQ, agak keterlaluan laa. unsur balas denda, kecurangan, dan pemakaian yang keterlaluan. tapi sebagai seorang muslim saya mmg tak berapa suka cerita tue. minta maaf ye

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.