Rabu, Januari 21, 2009

Pilih Bulu

“Saya baru saja buka gerai, belum sempat jual nasi lemak lagi, dah disaman RM300 dek pihak berkuasa tempatan. Kalau nak kira, berniaga pun bukan sepanjang hari dan langsung tak menghalang lalu lintas. Dua jam maksimum, dari pukul 7 sampai 9. Hairannya, cuba tengok restoran besar milik taukeh Cina tu, bila petang letak kerusi meja sampai tutup jalan. Susah kenderaan nak lalu. Kaki lima kedai lagi dahsyat, siap boleh disewakan kepada pegerai lain sedangkan tempat tu bukan boleh digunakanpun untuk berniaga. Itu kan tempat pejalan kaki?,” keluh peniaga wanita berhampiran rumah saya.

“Pilih bulu, adat dunia,” balas saya.

20 ulasan:

  1. kera disusukan,anak sendiri mati kelaparan.

    "elo enche tak bole chamsiong chamsiong sikit ka?"

    simpati yg kena saman...sabar,Allah sedang bicara dengan anda sang kena pilih bulu..

    BalasPadam
  2. Baru nk mula mcari rezeki, sudah dikenakan saman sedemikian rupa..
    mcmana nk maju org melayu kita?


    to Mazidul, Homestay yg awk pergi tempoh hari adalah kampung saya.
    mmg cantik bukan? sy terlihat anda dan dua org wanita pergi mmbeli sayur n hasil laut di pekan sg hj dorani.. siapakah beliau?
    datanglah lagi jika ada kesempatan..
    tidak cukup untuk 1 malam...

    TERIMA KASIH...

    BalasPadam
  3. Kebiasaannya begitu, kera di hutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan. Kita yang payah membelah ruyung, orang bertandang yang beroleh untung, akhirnya kita takkan dihitung

    Dan apa salahnya diberi saja lesen menjaja, di samping dapat memberi anak bangsa sendiri berdikari, menjana ekonomi kecil-kecilan, dan PBT juga boleh menambah pendapatan, hasil lesen

    BalasPadam
  4. memang ada. Towkeh dilayan macam anak emas. Ibarat anak di rumah mati kelaparan, kera di hutan disusukan.

    BalasPadam
  5. kadang pilih fikir pasal diskriminasi ne menyakitkan hati..dlm erti kata lain rasuah..ingat la rezeki Allah luas di mukabumi ini..jgn bimbang Allah tak pernah memilih dlm mengurniakan nikmatNYA...insyaallah..

    BalasPadam
  6. Pada hemat saya, kita kena fikir positif sikit. Mungkin, pada masa kena rush dengan penguasa, rezeki awak disitu saja. Mungkin orang lain bernasib baik kerana tak didatangani penguasa. Kita kena bersangka baik pada Allah. Sebab, bersangka baik pada Allah, Allah akan bersangka baik pada kita. Mungkin rezeki awak di tempat lain. Mana tahu...

    BalasPadam
  7. dorg nk bulu yang macam mana..!! kekdg mmg kasihan kepada perniaga kecil. Untung xseberapa.. siap jatuh ditimpa tangga pulak

    BalasPadam
  8. Sebelum ni saya ada menulis, susah nak tulis panjang-panjang pasal benda ni.. takut nanti masuk jel pulak..!!

    Cerita sebegini sudah lama jadi kulat dalam masyarakat.. Yang kerdil dipijak sampai lumat.. Yang besar pula dijunjung hormat..

    Kumpulan XPDC pun pernah nyanyi :-

    "Orang kaya makin kaya.. Orang miskin naik Intrakota.."

    Peniaga bumiputra kecil-kecilan cepat saja dibidas manakala peniaga lain, yang mampu menebalkan poket mereka yang berkuasa pula dibiarkan bermaharajalela..!!

    Orang putih cakap orang Malaysia peramah dan baik hati.. Itu kata orang luar.. Bagaimana pula kata kita yang meringkuk di dalam?..

    Tepuk dada tanya selera..

    BalasPadam
  9. Hmm .. tak heran ... byk lgi kes2 yg 'mmilih' ni ..

    X brani nk ckp lbih .. kng ada yg msuk lokap kang!

    BalasPadam
  10. Meet, chamsiong tu apa yer?

    Hafis, tuan rumah lah.

    HEH, kekadang makanan dijual di tepi jalan lebih sedap berbanding makanan di restoran besar :)

    Sedingin, bijak sungguh ramai menggunakan peribahasa sama yer.

    Kasya :)

    Rantong, kena saman, lepas tu berniaga balik. Itu stail nya orang berniaga.

    Nik, mungkin kedua mempunyai 'ikatan' rapat :)

    Frame, ada bulu lembut, ada bulu keras. Eh! Betul ke?

    Hulubalang, kalau masuk jel pun, tuan tanah melangkah dulu :)

    Kebaya, Ish! Saya dah kena gari lebih 13 jam, hidup lagi. Boleh menulis tetapi usah terlalu terperinci :)

    BalasPadam
  11. Tulah pasai........!!!

    Diaorang pilih...bulu2 emas!!!
    Kalau takat bulu2 kerinting masam ......Kuweeeeeeng mashuk!!!!
    Saman jerlah!!! jawapannya.....!!

    BalasPadam
  12. xpasti la bro.. ade yg suke yang berbulu ade yg suke yg licin

    BalasPadam
  13. Jelas di situ menunjukkan bahawa integriti penguatkuasa undang-undang di Malaysia ini masih lagi boleh dipersoalkan.

    penguatkuasa undang-undang sepatutnya menjalankan tugas dengan penuh keadilan tanpa rasa takut atau pilih kasih. Tidak menyalahgunakan kuasa atau autoriti yang diberikan kepadanya.

    SPRM, sila siasat dan ambil tindakan kalau terbukti benar dakwaan tersebut.

    BalasPadam
  14. cara nak atasinya report SPRM hee..siapa yg letak kerusi lepas tu siar dldm TV ..kedai mana yg terlepas..maknanya ada sebelah KAKI saham atau sewa bulanan masuk AC..MASYUKK

    BalasPadam
  15. satu lagi cadangan SPRM kena ada bilik di dldm PBT malaysia

    BalasPadam
  16. jangan kerana pilih bulu, melayu merempat di tanah air sendiri

    BalasPadam
  17. Salam, Ini menunjukan Masyarakat Melayu ISLAM kite mmg tgh sakit Jiwa[Rohaninya] Cube phatikan yg menyaman tu pun biasanya Org kita jua..betul tak? Ksian.. ini di sbbkan asuhan mental[Agama] krg skali. Padahnya kpd Org kite jua... isk isk isk... Maaf skadar keluhan, ksian mlihat anak bangsa udah rosak 7 d rosakkan..

    BalasPadam
  18. taukeh cina tu letak kerusi kat luar lepas opis hour kot... penguatkuasa dah balik rumah....

    BalasPadam
  19. Bro...

    chamsiong (betul tak ejaan ini) maksud sikit lebih kurang kata orang cina,

    maksud saya diatas tahkala sang pegawai penguatkuasa berdepan dengan sang lanun yg berniaga tanpa lesen...

    teringat kata kata ini..

    jual candu ada lesen,jual ganja ada lesen..tapi jual belacan takada lesen...saya smuggle dari malaya,...

    hahaha bisaaaa bisaa.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.