Jumaat, Januari 30, 2009

Sinonim

Dulu, waktu petang ramai wanita kampung gemar berkumpul sambil bersimpuh di tangga jiran selepas penat membanting tulang membantu suami bertani, bersawah atau menoreh getah.

“Huh! Tak ada kerja lain, mengumpat la tu,” kata lelaki melintas berhampiran rumah.

“Ish! Mana ada,” balas wanita tertuduh, serentak.

Kini, segelintir wanita di pejabat masih gemar berkumpul di waktu terluang atau ketika mencuri tulang.

“Huh! Mengumpat la tu!,” gurau lelaki rakan se pejabat.

“Tak lah!,” balas wanita tertuduh, serentak.

Wanita dan mengumpat, sinonim?

34 ulasan:

  1. Tak tahu apasal, bila sebut aje ngumpat, mesti perempuan tapi kenyataannya lelakipum sama aje. Kita tahu ngumpat tu berdosa tapi itulah yang seronok dilakukan.

    BalasPadam
  2. Salam saudara,
    Mungkin ada kebenarannya. Bukan nak menuduh, xpi itulah hakikatnya. Baru2 ini semasa membuat aduan di salah sebuah pejabat kerajaan terdengar segelintir perkerja wanita disitu tangah mengumpat. Alahai citer pasal semalam org ni masak pe la, org tu masak pe la then bla... bla... bla...

    BalasPadam
  3. Dandon, lelaki mengumpat tapi jarang sangat kut?

    Amirul, huih! Tunggu jap lagi tengok bila bloggers perempuan komen macamana plak :)

    BalasPadam
  4. kekadang nampak lelaki tengah mengumpat lagi over..huhu...

    BalasPadam
  5. Baz, kalau lelaki mengumpat apa yer? Takkan fasal rambut, baju, seluar?

    BalasPadam
  6. Mengikut kajian Dr Haji Fadzilah Kamsah kuota perkataan sehari bagi wanita 3 kali ganda dari lelaki iaitu 20,000 patah perkataan.(fakta ni kalau salah tlg betulkan).Bagi saya dgn kuota sebanyak ni maka kebarangkalian nak mengumpat tu ada lah.Hanya perempuan yang beriman dan bertaqwa yang akan bersembang bab dakwah,nasihat kepada rakan taulan dan anak-anak.

    Bazla' : Saya setuju dengan pendapat anda ,lelaki ni memang jarang mengumpat tapi kalau mengumpat memang menghinakan.Tak HINGAT......Mungkin yg Bazla' perasan tu yang segelintirlah tu.

    BalasPadam
  7. ala lumrah la tuh..kat ofis saya pun ada..nak tau surf my blog www.likulikulukisankehidupan.blogspot.com

    BalasPadam
  8. perempuan : bersembang mengumpat

    lelaki : bersembang kosong

    BalasPadam
  9. abg mazidul,lelaki mmg jarang mengumpat tapi bila sekali diaorg mengumpat mengalah kan kaum pompuan nie.. ;-)

    BalasPadam
  10. bro, bila perempuan ni berlonggok jerk tk semestinya mengumpat...biasanya berkongsi cerita ngan kengkawan contohnya pasal menu masakan semalam ker..ada yg tk gheti masak tu kami berkongsi lah sesama resepinya...
    kalau bercerita antara dua orang tu baru lah kita panggil mengumpat kot..:P tapi lelaki atau perempuan mengumpat lebih kurang sama jerk...agaknya lelaki ni mengumpat pasal perempuan lah biasanya kot :P

    BalasPadam
  11. Hahahahaaa..
    Agaknya mereka memang suka makan daging saudara sendiri kot..!!

    Bila saya balik kerja je, mesti ada kumpulan yang terdiri daripada wanita-wanita berumur yang bertenggek di sekitar halaman rumah.. Sampailah hari dah gelap, barulah mereka balik ke rumah..!!

    Saya tak tau pulak lelaki ada mengumpat..!! Err.. sedap sangat ke daging saudara sendiri tu?.. Masak gulai ke masak asam pedas?..

    BalasPadam
  12. perempuan n mengumpat ...
    ye ...
    mmg sinonim ...
    tp bang skrg ni lelaki pon mengumpat gak ...
    tu pon klu duduk dgn perempuan la ...
    klu lelaki duduk dgn lelaki bkn mengumpat nma nya ...
    tu di panggil 'discussion'
    =p

    BalasPadam
  13. Lagi satu..

    Mereka gemar mengumpul resepi..!!
    Dari yang ringkas hinggalah kepada yang entah apa nama pelik-pelik pun ada..!! Kalau tak dapat dari kawan, dia cari di internet..

    Ajaibnya, makan kat rumah hari-hari nasi putih jugak..!! Lauk yang sama, kuah yang sama..

    Kertas resepi tu jadi makanan lipas..!! Resepi untuk lipas kot?..

    BalasPadam
  14. Semua, mengumpat tu apa yer? Memperkata, mengutuk orang lain tanpa kehadirannya? Atau bercakap mengenai seseoran tanpa pengetahuannya?

    BalasPadam
  15. Mengumpat tu mengutuk dalam senyap.. Selalunya bila yang dikutuk tu tak ada di situ.. Kalau ada, itu dipanggil 'sound direct'..!!

    Bercakap mengenai seseorang tanpa pengetahuannya tu terpulang kepada butir bualan..!! Definisi mengumpat mungkin berbeza mengikut skop pemikiran individu..

    BalasPadam
  16. saya rasa mengumpat itu tidak sinonim dengan wanita. kaum lelaki pun mengumpat, biasanya mengenai orang yang lebih tinggi kedudukannya (cth: Bos, PM, ahli politik dsb). Mengumpat pula kalau didefinisikan, maknanya mengatakan sesuatu yang benar (kalau tak benar, namanya fitnah) terhadap seseorang, yang jika disebut didepannya dia akan marah. Namun begitu, mengumpat dalam hal-hal tertentu dibolehkan dalam Islam, cthnya memberitahu keburukan seseorang supaya dapat dicegah perbuatan maksiat yang dilakukannya. wallahualam.

    BalasPadam
  17. pompuan sentiasa ada bnde untuk disembngkan

    BalasPadam
  18. Pompuan mengumpat benda2 remeh temeh........
    Tak macam laki banyak membincangkan isu2 politik dan isu semasa.....

    Samer jer!!!!

    BalasPadam
  19. lelaki bkn mengumpat tapi mengutuk mcm laa dorang jek bagus.. :(

    yg syok tu bila mengutuk pasal politik adehh kalo layan bole bunuh membunuh maunyer :p


    eomosi tahap gaban!

    sekali tgk mcm mental pulak huhu..

    BalasPadam
  20. ala normal la tuh org pompaun kalau dah mengumpat mane nak ingat kiri dan kanan

    BalasPadam
  21. uikks...perempuan nk mengumpat pun tgk keadaan..kalau lelaki mengutuk tk kira tempat dan waktu...main redah jerk...lagi hampeh..ikut sedap mulut jerk mengutuk..perempuan leh gaks kaver2 cikit...:P huhuhu...

    hulubang: kalau dpt perempuan yg kumpul resepi tu digunakan ok la..tp kalau dpt yg dh sememangnya jenis pemalas...nasib badan lah erk..hehehe...harap hang tk dpt lah wife mcm tu erk...:P

    BalasPadam
  22. Ha, ni cerita pasai mengumpat atau mesyuarat tingkap antara jantan dan pompuan.

    Ha, ni kes mesyuarat tingkap orang jantan.
    A: Wey, hang nak tau, fulamak, pompuan tu aku nampak paha dia, amboi mak, gebu beb!
    B balas: Eh kau tau, aku nampak dada pompuan tu, fuyoh, cun beb.
    A menambah: Eh hang tau, bini si C tu, fuyoh, cun beb, selalu aku tengok dia sidai baju tiap pagi.
    Datang pulak D bawak gambaq artis. Fuyoh, cun beb, cuba hang tengok, paha gebu beb. Tudia, pakai skirt, seksinya.

    Itulah antara mesyuarat tingkap si jantan. Ni pompuan lagu ni.

    A: Eh, i meluatlah tengok dia tu. Gatai, terhegeh-hegeh ngoart laki si Bedah tu.
    B: Ala, laki si Bedah pun sama, dua kali lima gatai. Kalau tepuk sebelah tangan, takkan bunyi. Hang pun.
    A: Eh, jiran yang baru pindah kat belakang tu, i dengar, janda beranak sepuluh no?
    B: Amboi, mana hang tau dia beranak sepuluh? hang main serkap kot? hang toksah dok mengata, dosa hang tau?
    A: Tu ha, aku tengok ramai budak-budak. Aku siap pi kira. jantan empat, pompuan enam.
    B: Amboi hang, dah macam CNN pulak dah.
    A: Tapi aku tengok ada satu jantan dok tulung dia punggah barang. Amboi handsome betoi jantan tu nak habaq bagi kat hang.

    Ha, tulah dia antara mesyuarat tingkap jantan dan pompuan.

    BalasPadam
  23. Tahniah sedingin salju....
    Gua cayalah !!!!!!

    Coment Lu FAIR & SQUARE hahahaha

    BalasPadam
  24. hishhh... bila org pompuan berkumpul ja kata mengumpat...

    mengumpat telah didefinisikan oleh kita semua sebagai mengata atau memperkatakan perihal seseorang.

    adalah tidak adil menuduh perempuan yang berkumpul tu, semuanya mesti mengumpat. walaupun ada yg sebegitu, tetapi kebanyakan mereka bercerita tentang perihal anak2, kerja rumah, langsir, baju, kain ela, kuih-muih, resepi. Pendek kata mereka bercerita tentang hal diri mereka sendiri, sesama sendiri.

    tetapi apa yang terjadi apabila lelaki berkumpul? apakah mereka tidak mengumpat? salah... lelaki juga mengumpat. Juga bukan semua begitu.

    Ini kisah benar. Oleh kerana ayah saya telah uzur dan tak mampu lagi duduk2 minum dikedai kopi, maka teramatlah jarang beliau ke kedai kopi. Tapi sesekali beliau minta saya hantarkan beliau ke kedai kopi. Nak jumpa kawan2 katanya.

    Dan bila tiba masa, saya akan menjemput beliau utk pulang. Apa yang jadi? terlalu banyaklah cerita yg beliau ceritakan pada saya tentang si polan situ, si polan sini, si polan sinun (semua si polan ini org kampung saya). Ada cerita yg sedap didengar tetapi banyaknya cerita yg tak sedap didengar.

    Bila saya tanya, mana ayah tahu cerita ni semua, ayah bagitahu "alaaaa diorang bercerita kat kedai kopi tadi".

    hmmmm... jadi lelaki juga kalau berkumpul akan mengumpat.

    p/s: biasanya si polan yg menjadi bual bicara tu tak ada bersama kumpulan tersebut apabila perihal mereka diperkatakan. Bukankah itu dinamakan mengumpat?

    BalasPadam
  25. Cahaya Kehidupan,

    Alhamdulillah isteri saya tidak begitu.. Ya, saya sudahpun berkahwin dan mempunyai seorang anak..

    Yang saya katakan itu cuma segelintir.. Sepatutnya pada yang tidak terasa takkan melatah.. Betul tak?..

    Walaubagaimanapun, perempuan itu tetap sangat penting berada disamping lelaki.. Bak kata orang putih:- "Behind every man success, there's a woman standing besides him"

    Ini cuma isu remeh.. Jangan diambil pusing okey..?!

    Salam..

    BalasPadam
  26. Bro,
    saya setuju dgn sdr Framestone. Lelaki tak banyak isu yg nak disembangkan dan tak banyak benda yg nak diumpatkan.

    Bukan mengumpat sinonim dgn wanita saja dgn lelakipun boleh juga. cuma wanita suka meluahkan. lelaki kalau mengumpat lagi panas...

    BalasPadam
  27. thank hazlin

    kalau diikutkan pompuan sentiasa mempunyai topik..tidak seperti kaum lelaki yang byk memperbincangkan hal2 dunia dan isu antarabangsa.. tidak seperti perempuan..isu sebelah rumah pun boleh dibualkan..lg spesifik dengan contoh2 sekali

    erm alahai

    BalasPadam
  28. haha, ini sebab selalu campur bila ada mesyuarat tingkap.

    Dj Epoi
    telah meninggalkan ulasan baru pada catatan "
    Sinonim":

    Tahniah sedingin salju....
    Gua cayalah !!!!!!

    Coment Lu FAIR & SQUARE hahahaha

    BalasPadam
  29. Org Perempuan buat ketupat tu perkara biasa kot.

    Bang, kat office sy, sy sorang perempuan tau, yg lain 4 lelaki. Mmg d'org amat2 jarang mengumpat, tp d'org sembangkan benda lain lebih dasyat tau dr perempuan bersembang. Sampai tak larat lah nak dgr.

    BalasPadam
  30. hazlin ape yang laki umpat sampai jadi panas tuh..kalau yer pun pasal kereta

    BalasPadam
  31. rainningheaven,
    lelaki yang suka mengumpat pasal org perempuan. terlebih lebih pulak. padahal mak diapun perempuan jugak.

    BalasPadam
  32. uallz perasan tak skrg uallz sume tgh mengumpat so aku no komen...apa ne bro..kat sidebar kata serangan peribadi x di benarkan..tapi ne dh bukak topik mcm serangan peribadi jer..kot bro ne baru kene umpat kot..atau baru lepas mengumpat...

    BalasPadam
  33. bro hulubalang...x yah nak angkat bakul sendiri..dh namanya bini mesti sume baek..kentot pon wangi...sudah laaa....

    BalasPadam
  34. mengumpat kita kena bagi sinonim sama dgn manusia, senang. perempuan dan lelaki sama aje kalau mengumpat tak ingat dunia. hahaha betul tak semua

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.