Khamis, Oktober 16, 2008

Datuk Shah Rukh Khan

King of Bollywood, Shah Rukh Khan dilahirkan pada 2 November 1965 dikurniakan Darjah Mulia Seri Melaka, DMSM membawa gelaran ‘Datuk’ sempena sambutan Hari Jadi ke 70 Yang Di-Pertua Negeri , Tun Mohd Khalil Yaakob pada 11 Oktober lalu.

Manakala 3 artis veteran tempatan menerima Darjah Seri Melaka, DSM, Henry Goh, Ali Mamak dan Mariam Ahmad. Bagaimanapun DSM tidak membawa gelaran Datuk.

Shah Rukh Khan dikatakan membantu mempromosi Melaka melalui lagu dan filem One Two Ka Four dirakamkan di A’Farmosa Resort di Alor Gajah 7 tahun lalu.

Tindakan pengurniaan anugerah ke 3 tertinggi di Melaka itu mengundang reaksi berbeza pelbagai lapisan masyarakat.

Respon Presiden Persatuan Pengarah Filem Malaysia, Ahmad Ibrahim menarik perhatian saya.

“Jika Ketua Menteri fikir selama ini kami tidak melakukan apa-apa mempromosikan Melaka, saya menyeru semua pengarah berhenti melakukan penggambaran di Melaka”

Kalau Hang Tuah bukan lagenda dan beliau masih hidup, mungkinkah hulubalang itu akan berang?

[ Kata Mazidul: Kalau Datuk Mazidul Akmal tak berapa ok. Tan Sri Mazidul Akmal lebih molek .. ]

39 ulasan:

  1. Pangkat bukan boleh di bawa mati, tapi sekurangnya hargai la mereka yang telah berjasa.

    kata orang, harimau (malaysia) didepan mata xnampak, gajah (india) di seberang hujung dunia diagungkan

    BalasPadam
  2. Mazidul, agak saya la kan, Melaka nak cari yang ada Hang, payah jumpa. Yang ada Hang dok di Kedah... tak boleh. last2 jumpa Khan Shah Rukh. Tak ada Hang, Khan pun kira ok.. la.

    Nak buat mcmana itulah sebenarnya mentaliti orang kita... yang sedih tu, maaf cakap.. mentaliti pengemudi negeri.

    Saya pun setuju kalau untuk Mazidul, Tan Sri lebih cun dari Datuk. Moga satu hari nanti menjadi kenyataan.

    BalasPadam
  3. oh..mengapa lah pilih orang yang hina Islaam menjadi datuk... dia pernah berkata agama isteri dia Hindu lebih baik daripada Islam... kenapalah kat Malaysia artis dan penghibur lebih diangkat mulia? satu fenomena luar biasa, melayu-islam malaysia berebut-rebut nak keluar Islam...sedangkan di US, eropah, jepun, singapore... berduyun-duyun masuk Islaam... adakah pemerintah betul2 mahu mendaulatkan Islaam di Malaysia? Islaam bukan suatu yang perlu dipandang rendah... salaam

    BalasPadam
  4. oh..mengapa lah pilih orang yang hina Islaam menjadi datuk... dia pernah berkata agama isteri dia Hindu lebih baik daripada Islam... kenapalah kat Malaysia artis dan penghibur lebih diangkat mulia? satu fenomena luar biasa, melayu-islam malaysia berebut-rebut nak keluar Islam...sedangkan di US, eropah, jepun, singapore... berduyun-duyun masuk Islaam... adakah pemerintah betul2 mahu mendaulatkan Islaam di Malaysia? Islaam bukan suatu yang perlu dipandang rendah... salaam

    BalasPadam
  5. saya tidak setujulah bila beri gelaran datuk tu pada Shah Rukh Khan..buat apa kita mahu menganggung-agungkan artis?bukan saya anti artis tetapi bukankah lebih baik kita mengurniakan darjah kebesaran itu kepada seseorang yang lebih banyak berjasa kepada agama,bangsa dan negara...tambahan,saya mendapat tahu bahawa SRK itu mengamalkan sekularisme...

    BalasPadam
  6. Kita memang penggemar shah rukh khan..tetapi tindakan memberikan Datuk padanye sesuatu yang irrelevant..tak sepatutnye berlaku sebab dia tak de kena mengena dengan Malaysia...kalau datuk Michelle Yeoh .dia lahir di Malaysia..tak de masalah.....

    BalasPadam
  7. Bukan setakat perang je...malah rasa nya pasti ada yg akan kena bunuh.. Tp tak tau lah sapa yg mula2 kena tikam oleh kiris tuah ni...

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. maz,

    bagi pendapat saya ex-negeri negeri selat seperti Melaka dan Pulau Pinang tidak layak memberikan darjah kebesaran datuk kepada sesiapa. Ini kerana negeri negeri ini tidak bersultan dan pernah berada di bawah jajahan terus inggeris.

    Pemberian pingat sebelum ini bagi rakyat kedua-dua negeri ini diberikan oleh ratu England. Bagi saya negeri yang layak hanyalah negeri yang masih ada sultan dan bukan yang ada yang dipertua yang dilantik secara eksekutif dari kalangan rakyat biasa.

    BalasPadam
  10. Sy rasa kan,ntah2 SRK pun pelik tahap gaban ar naper dia dapat pangkat kat Malaysia lak, iye la dia org pertama yg dpt anugerah tu. Bukan dr negara dia sendiri pulak tu.

    Betul gak kata teddy, biasanya Sultan Pahang yang paling bermurah hati bagi orang gelaran Datuk nih.. Konpius..konpius..

    Bak kata Ahmad IDham dlm paper smlm, katanya “Kami tidak mempertikai penganugerahan itu tetapi biarlah diberikan atas alasan yang rasional kerana gelaran Datuk adalah sesuatu yang bernilai dan wajar dihargai.

    “Kenapa tidak diutamakan anak tempatan? Sebagai anak seni, kami melihat gelaran itu sebagai suatu pengiktirafan besar dan eksklusif tetapi jika diberikan kepada sebarangan orang di mana nilainya?

    “Kami tidak berdengki dengan SRK tetapi tindakan ini seolah-olah membelakangkan penggiat seni tempatan yang berusaha keras memajukan industri tetapi hasilnya dinikmati orang lain,” katanya.

    Emm, tu lah kan, teringat satu peribahasa, lembu punyer susu, ducth lady dpt nama.

    BalasPadam
  11. Ingatkan pangkat2 Datuk ni hanya untuk warganegara MALAYSIA yg dah berjasa untuk negara. Rupa2nya untuk BUKAN warganegara Malaysia yg kononnya pernah mempromosikan Melaka dlm filem dia tp hakikatnya bila dtg Malaysia, dia seorang yg sangat angkuh dan berlagak bagus dan sombong dgn semua orang termasuk wartawan, pun bleh dpt pangkat Datuk jgk.

    Alasan mempromosikan Melaka ke mata dunia tidak boleh diterima lansung. Kalo dia tak promosi pun, ramai je foreigners yg tau pasal Melaka. Tambah plak dah dpt title Bandar Warisan, takkan la takde dlm internet ke apa.

    Kalo setakat keluar filem India yg saya pun tak penah tonton ceritanya, baik tak payah. Tolong la wahai orang-orang yg bertanggungjawab memberi pangkat nih. Tak logik lansung!

    BalasPadam
  12. hmm...geleng kepala aku bila dapat tau pasal ni..

    punyalah ramai lagi rakyat lain yg berjasa... yg satu ni juga yg terlihat olehnya..

    setakat nak promosi melaka je..dlm 1 filem.. ape sangat le kalau nak dibandingkan ngan penggiat2 filem yg lain.. yg turut mempromosi nega kita ke negara lain..

    di mana le letaknya mentaliti kita dlm menilai semua ni kan? wallahualam...

    BalasPadam
  13. Setakat ini kita pun tidak tahu sama ada Shah Rukh Khan masih fanomena atau tidak di sana. Apabila diberi alasan penganugerahan Datuk kerana mempromosi Melaka dan dikatakan ia membawa kepada jutaan pelancong, maka kita bertanya,

    "Berapa ramai dan dari mana statistik itu dikeluarkan?"

    Jika demikian, orang yang seterusnya perlu diberi Datuk dari konteks negara (bukan Melaka) ialah Datuk Jackie Chan (Err atau dapa dapat Datuk?) Filem beliau lebih konsisten jelas dan terang serta berturutan dalam 2-3 filem menjadikan Malaysia sebagai lokasi.

    Anugerah Datuk ini pun perlu mengambil kira moral penerima dan kesesuaian budaya mereka dengan kita. Mana lebih ditumpukan dalam filem yang dimaksudkan A Famosa Melaka atau pun adegan Shah Rukh Khan menari cium leher (sudah budaya mereka mungkin) dengan pelakon wanitanya? (Memetik kata-kata ikon sastera Malaysia dalam blog Faisal Tehrani)

    Aduhai...

    Nota: Terkenang nasib pencipta kreatif negara dengan idea Zul Design, sehingga kini tidak dapat Datuk.

    ZAMRI MOHAMAD
    www.zamrimohamad.com

    BalasPadam
  14. one two ka four?citer ape tu..

    haha

    BalasPadam
  15. betul tu, tak relevan langsung si Shah Rukh Khan tu nak dapat Datuk.. puas hati kalau bagi Datuk tu kat Rosyam Noor.. dia pun banyak buat drama kat Melaka.. kahwin pun dengan orang Melaka.. lepas ni, makin tinggilah hidung Datuk Shah Rukh Khan...

    BalasPadam
  16. Kalau nak di ikutkan hati yang panas dengan si kafir berhidung mancung ni, aku ingat nak suruh jer Jackie Chan lenyek dia dengan steam roll...

    BalasPadam
  17. x faham betul lah.. camne leh jadi cam ni...

    isk3.. dah tak lalu nak bagi komen dah..

    BalasPadam
  18. Salam Aidi Fitri Tan Sri Mazidul,

    Mungkinkah kesan dari aksi dan lagu² dari filem ini yang membuatkan mereka yang berkenaan alpa sehingga membuat pilihan yang mengkontrovesikan dunia hiburan dan perfileman Malaysia khasnya persatuan Seniman.
    .
    Bagaimana pula dengan heroin filem ini 'Juhi Chawla', tidak berhajatkah untuk menganugerahkan gelaran yang sama?

    BalasPadam
  19. Uncle tolong betulkan ejaan shah rukh khan.Selamat hari raya, maaf zahir batin.

    BalasPadam
  20. ermmm...

    melaka dah x buntu nak cari calon utk pangkat dato'kot...hurmmmm

    BalasPadam
  21. lebih baik bagi Datukship tu kat Hang Tuah.... :)

    BalasPadam
  22. Assalamu'alaikum Abang Tan Sri (To Be) Mazidul Akmal (^_^)

    Ada sebab lain mengapa beliau menerima gelaran Datuk. Sebab musabab yang lain itu langsung tidak disebut oleh mana-mana media atau mana-mana pihak kerana ia langsung tidak didedahkan (atas kehendak yang empunya diri itu sendiri). Hanya pihak-pihak 'tertentu' yang tahu akan hal ini.

    Selain mempromosikan Melaka, beliau juga banyak menyumbang kepada badan-badan kebajikan di Malaysia. Banyak menyumbang kepada mangsa-mangsa bencana alam dan pihak-pihak yang memerlukan. Dalam kata lain, beliau turut menjalankan kegiatan amalnya di Malaysia. Tanpa hebahan media. Kerana beliau memegang prinsip, tangan kanan memberi, tangan kiri duduk diam.

    Manusia terlalu mudah menghukum ya?

    DATUK SERI PADUKA (TO BE) EZZA FAZLINA
    Sabah

    BalasPadam
  23. .......

    dalam hal ini, masalah bukan timbul pada keinginan (read : keghairahan) pemberi anugerah (Tun Khalil), tapi masalah timbul dengan justifikasi penganugerahan (oleh ali rustam).......yang pada saya agak janggal.......dan membangkitkan respon negatif banyak pihak.......

    mungkin kita tak berhak untuk halang Tun Khalil untuk menganugerahkan pingat kebesaran kepada sesiapa yang diperkenan oleh beliau, tetapi hendaklah apabila ditanya, dijawab dengan lebih telus dan berhemah.......

    mohon bicara

    .......
    salam

    BalasPadam
  24. Hari ini 17 Oktober, ada orang melontarkan pandangan dalam kolum komentar Utusan Malaysia. Penulis menggesa orang filem minta maaf kepada Tun Khalil sebab mempertikaikan penganugerahan 'Datul' kepada SRK. Marah betul dia bila dibaca komennya.

    BalasPadam
  25. Terima kasih kepada semua. Nampaknya ada beberapa pembaca baru blog ini. Welcome!

    BalasPadam
  26. bagi saya tindakan itu wajar disenaraikan sebagai tindakan paling bongok dari seorang yang berpangkat tinggi seperti itu.

    BalasPadam
  27. Dude

    Wa sedih pasal wa asal org Melaka. Rata-rata lepas ni kalau jumpa kawan-kawan ramai yg akan usha pasal bende ni.... tapi wa ada jawapan yg may be bole guna pakai... yg tukang bagi pingat tu bukan org Melaka... kalau dia org Melaka dia tak akan buat mcm tu... ok tak?

    ManB

    BalasPadam
  28. SAYA RASA SEMAKIN BANYAK SAYA MEMBACA ULASAN NEGATIVE MENGENAI PENGANUGERAHAN DATUK KEPADA SHAH RUKH KHAN SEMAKIN NAMPAK JELAS FIKIRAN ORANG KITA YANG KONONNYA MODEN TAPI SEBENARNYA MASIH DI TAKUK LAMA.
    BAGI SAYA TIDAK ADA SALAHNYA PERKARA TERSEBUT KALAU KITA BERFIKIR SECARA POSITIF, MALAH MUNGKIN FEEDBACK YANG BAKAL DIDAPATI BAIK UNTUK NEGERI MELAKA DAN NEGARA KITA,
    APA SALAHNYA MEMBERI PENGHARGAAN,MALAYSIA NEGARA AMAN DAMAI DAN PEMURAH.
    NEGARA INDIA MEMANG BESAR,RAKYATNYA BERJUTA-JUTA,
    SEKTOR PERFILEMAN DI INDIA MEMANG AMAT BESAR, DAN PRODUKSI MEREKA SANGGUP BERBELANJA BESAR UNTUK MEMBUAT PENGAMBARAN DI LUAR NEGARA, DAN MUNKIN ANUGERAH KEPADA MEMBUKA PINTU KEPADA PRODUKSI NEGARA MEREKA UNTUK TERUS PROMOSIKAN NEGARA KITA..APA SALAHNYA...TAK DE YANG LUAK...
    MALAYSIA BOLEH...!!!!

    P/S AKHIR-AKHIR INI BANYAK SANGAT CITE INDON KAT TV3 ABG MAZIDUL ? KALAU SETAKAT SINETRON TU TAK PE LAGI, BANYAK SGT DRAMA KANAK-KANAK INDON BERULANG-ULANG..MUAK LAH BANG.

    BalasPadam
  29. Akmal,
    Gelaran telahpun diberi pada SRK, pelik juga bila mendengarkan ramai yang tak setuju.. apa pun yang pasti, bila ada orang bertanya pada SRK ' who's gave that title Shahrukh?' Shahrukh menjawab 'Malaysia'

    ok lah tu..

    BalasPadam
  30. Saya sepakat dengan mimi, walaupon secara pribadi saya tak setuju dengan apa yang telah diberi pada SRK, tapi lagi elaok kita berfikiran positif jer... "Malaysia boleh"...

    BalasPadam
  31. Masa mula2 terdengar isu Datukship ni cam rasa pelik bin ajaib.. terfikir sekejap apa agaknya perimeter yang digunakan untuk p'anugerahan Datuk ni.. bukan nak rasa cemburu dgn SRK tu (sbb mmg sy tak deserve pung ).. Tapi dalam meniti kewajaran dan sebab musabab .. akal saya ni mmg tak dapat mencari alasan konkrit kenapa TYT dan pembesar Melaka nak "derma" anugerah ni.

    tapi ini cuma teori saya kenapa TYT beria-ria nak bagi SRK gelaran dATUK :
    -mungkin TYT and geng sgt admire kat SRK espc. filem yang dia buat blatar belakangkan A'famosa
    - kepingin sangat nak shake hand ngn SRK
    -tingin nak tengok SRK pakai baju melayu kaler hitam
    -ni la peluang nak amik gambar sambil SRK cium tangan

    semua di atas adalah hypothesis saya sahaja.. tapi logikkan.. hehehe

    BalasPadam
  32. masa tengok melodi semalam, setuju gak ngan kata2 orang filem kita.. yang pilih lokasi penggambaran bukannya SRK.. dah tentulah pengarah filem tersebut yang bertanggungjawab.. SRK cuma pelakon sahaja.. yang layak dapat Datuk tu, pengarahnya.. barulah relevan..

    BalasPadam
  33. Klu Hang Jebat Idup..
    Ape La Yg akan jadi..
    tp rasenye..
    klu patut..
    ape salahnye..
    ye tak?
    org kite sendiri taknak naekkan name Negara or Negeri..
    org Luar plak yg naekkan..
    sekarang kite melenting...
    huhu..

    BalasPadam
  34. Nak tambah sikit Dato'Mazidul.

    Pada kebiasaannya, lokasi sesuatu pengambaran di pilih oleh produser filem (Nazir Ahmed) atau pengarah filem (Shashilal K. Nair) bukan pelakonnya.

    Produser yang mengeluarkan segala perbelanjaan dan pengarah yang menghidupkan jalan cerita. Justeru itu, produser dan pengarah yang telah mempromosikan negeri Melaka (jika benar Melaka terkenal di sebabkan filem ini) bukanlah pelakon SRK. Sepatutnya produser atau pengarah yang diberikan anugerah. Bukan pelakunnya. Ini sudah kira kes 'Lembu Punya Susu Sapi Dapat Nama'.

    T/kasih tuan blog.

    BalasPadam
  35. shalin zulkifli yg dah banyak kali harumkan nama negara xdapat datuk pon?

    nicol ann david dapat plak ea?

    haa lg satu.. kump RAIHAN..slalu buat persembahan kat luar negara..sampai femes.. diorg x dapat datuk pon??

    BalasPadam
  36. Assalamualaikum,
    Pernah dulu sy membantah cadangan memberikan pingat datuk pada lim chong wei kerana dia tak layak utk pingat tu, tapi skrg lagi teruk! minta maaf sy ckp, mana letaknya otak orang yanmg berpelajaran tinggi dan yang mentadbir negeri ni?

    pada saya bagila pada pejuang negara yang berjuang mempertahankan negara dan berjuang hingga ke titisan darah terakhir mereka... tak layakkah mereka?

    pada sdr mazidul lau dapat " Tun " lagi gempak bro!

    BalasPadam
  37. Saya sangat bersetuju dengan kassim selamat.. pemikir yang baik.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.