Jumaat, September 27, 2013

ONE LAST RIDE (TERPEROSOK DI BAWAH KENDERAAN MEWAH)


One LAST ride.


Saya menerima gambar di atas, dihantar oleh sahabat, Mohd Farid Hamzah melalui WhatsApp. Berkebetulan lokasi kejadian hanya berjarak 5 minit menaiki kenderaan dari rumah. 

Mangsa, Christophe Arnaud Desages, 54 tahun, warga Perancis. Alamat tercatat di lesen memandunya, Sri Hartamas, Kuala Lumpur. Dia menunggang motosikal Royal Enfield 500 CC di Jalan PJU 3/22, Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor, sebelum dilanggar oleh kenderaan jenis Volvo cuba membelok ke kanan dari Jalan PJU 3/27.


Mangsa dan motosikal terperosok di bawah kereta terbabit dan maut di tempat kejadian sekitar jam  8.30 pagi tadi.


Sebelum Pegawai Penyiasat tiba di lokasi kejadian, saya perhatikan lelaki Melayu, berwajah sugul, berdiri berhampiran kenderaan terbabit dalam kemalangan itu. 

Lalu saya mendekatinya.


"Hampir setiap pagi, saya dan rakan minum bersama dia di Restoran Khalifah terletak tidak jauh dari sini. Mangsa tidak boleh berbahasa Melayu tetapi faham kalau kita mempelawa dia makan atau  minum. Selalu dia bersama isteri," ujar Zamri Abdul Rahman, 44 tahun.


Zamri berasal dari Teluk Intan, Perak.


"Setiap hari saya melalui jalan ini. Bahaya sangat. Masalahnya di simpang ini tidak ada lampu trafik dan banyak kenderaan membelok tanpa berhenti," tambahnya.

Dia berharap pihak berkuasa memasang lampu trafik di lokasi itu agar tidak banyak lagi nyawa melayang.


Saya difahamkan, saksi kejadian dan beberapa individu berada di lokasi cuma membantu Christope tatkala dia tersepit namun usaha mereka gagal.


Pegawai Penyiasat Trafik, Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya, Inspektor Mohd Sufi Mohd Jalaludin memaklumkan saya, mayat dihantar ke Hospital Sungai Buloh untuk dibedah siasat.


Melalui pengamatan saya, mangsa kelihatan hanya luka sedikit di dagu manakala hidungnya berdarah. Barangkali dia mengalami kecederaan dalaman di kepala akibat hentakan kuat.


Pasti berita kematiannya disambut sedih oleh ahli keluarga di Malaysia dan di Perancis. Kejadian ini sekaligus mengingatkan saya betapa mudahnya nyawa kita diragut tanpa diduga.


Kepada semua pembaca blog ini, berhati-hati sewaktu memandu. Sayangi nyawa dan keluarga anda.

Condolences to his family members as well as friends.

Saya difahamkan, mendiang, Ketua Pegawai Eksekutif  Sepang Aircraft Engineering.

   

  Klik di sini.

10 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. CEO of Sepang Aircraft Engineering. Good guy Indeed. Cant believe he left us such this way. Will miss him...

    BalasPadam
  3. Mendiang adalah CEO Sepang Aircraft Engineering (SAE). What a great loss...

    BalasPadam
  4. My condolences to your family sir , rest in peace . I'm a trainee from APR Aviation Training Centre . His son is my college mate and yes he's the CEO of Sepang Aircraft Engineering

    BalasPadam
  5. My condolences to the family, friends and fellow colleagues of Mr. Christophe. May his soul rest in peace.

    BalasPadam
  6. Juga pemandu2 yang hendak membuat U-turn tu pastikan di tempat tu ada dibenarkan utk U-turn. Jangan U-turn tergesa-gesa tanpa memberi isyarat terlebih dahulu. Banyak kemalangan begini akibat tidak mengambil langkah2 perlu sebelum membelok. Tandanya rakyat Malaysia tak berfikir atau akal tak panjang.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.