Isnin, Julai 23, 2012

PASAR CHOW KIT DIMONOPOLI PEKERJA DAN PENIAGA INDONESIA



Barangkali ramai pernah mendengar perihal Pasar Chow Kit, Kuala Lumpur. Pasar menawarkan pelbagai barangan mentah seperti ikan, daging, ayam dan sayur-sayuran.

Namun mungkin tidak semua berpeluang berkunjung ke pasar terkenal itu. 

Jom kita telusuri di entri ini.  


Lantai simen di pasar ini lecak dan di beberapa sudut kelihatan pengemis meraih simpati pelanggan.


Sebaik memasuki pasar ini, bakal kedengaran majoriti peniaga berteriak dan bercakap menggunakan Bahasa Indonesia. 

"Kamu dari mana?," soal saya kepada lelaki di bawah.


Biarpun sibuk menyiang ikan merah, dia tetap membalas soalan saya.

"Saya dari Aceh," katanya.

"Jadi kamu bekerja di sini menggunakan permit apa?," tanya saya lagi.

"Permit kerja sedang dipohon, belum siap lagi," balasnya.

Manakala dua pekerja lelaki di bawah mendakwa berasal dari Medan. Status permit kerja mereka tidak saya ketahui.


Selain mereka ramai lagi warga Indonesia bekerja di lokasi sama. Dalam erti kata lain, pasar itu kini semenangnya dimonopoli oleh pekerja dan peniaga dari seberang.

Samada mereka bekerja secara sah atau tidak, hanya penguatkuasa Jabatan Imigresen mampu memberikan jawaban tepat.

Permit kerja mereka tidak ditampal di dahi.


"Saya mempunyai kad pengenalan merah, sudah lama memohon My Kad tetapi belum ada rezeki lagi," ujar lelaki tua di bawah.


"Berniaga di sini tanpa lesen, DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) tidak ganggu?," soalan saya lontarkan.

"Oh! Tidak," balasnya selamba.

Barangkali dia peniaga 'kebal'.

Di sekitar pasar sama, saya rakamkan gambar peniaga wanita Indonesia menjual barangan di kaki lima. Mereka kini kelihatan bak berniaga di negara sendiri.


Mujur kewujudan Balai Polis Jalan Raja Bot di kawasan terbabit menyuntik sedikit keberanian ke dalam diri saya untuk merakamkan keadaaan sebenar di Pasar Chow Kit atau kini lebih wajar digelar Pasar Indonesia. 


Tanpa balai polis, pastinya ramai pelanggan berasa tidak selamat membeli-belah di situ.

Saya akur ini bulan Ramadan, mungkin segelintir penguatkuasa DBKL selama ini bertugas di sekitar pasar itu berasa terlalu penat berpuasa lalu tertidur dalam jaga.

Justeru mereka tidak nampak peniaga warga asing menjual pelbagai barangan dipercayai tanpa menggunakan  lesen sah. 

Pada masa sama, ramai peniaga warga tempatan ingin mencari rezeki secara halal dihalang oleh DBKL.

Klik di sini dan di sini.

Beriya-iya sungguh kita 'memelihara' peniaga warga asing terbabit, walhal di Indonesia sebilangan rakyat mereka amat anti Malaysia dan kebencian mereka dibuktikan melalui paparan klip video di bawah. 

HEBAHKAN

37 ulasan:

  1. SMTI

    Saya mohon agar pihak berkuasa lebih tegas dalam menangani masalah ini. Terlalu banyak pendatang sehingga kita sendiri rasa kurang selamat.

    BalasPadam
  2. memang skarang ni terlalu ramai warga asing yg memonopoli pekerjaan dan perniagaan di malaysia, walaupun perniagaan kecil, ia tetap menganggu peniaga2 diklangan rakyat malysia. Kalo abg mazidul dtg sunway lagi la teruk, terlalu bnyak peniaga yg membuka warung makanan, penjaja buah, kedai baju dan lain2. Terlalu ramai, tambah2 di depan Mentari Court, bandar sunway.

    BalasPadam
  3. terlalu banyak komen dari rakyat dan keluhan rakyat..apa tindakan? Demi allah semasa saya belayar mengikti kapal Sea Horizon kapal oil and gas untuk pemasangan pelantar minya di laut jawa indonesia, kebetulan masa tu perlawanan bola antara Malaysia dan Indonesia, sayalah satu2nya warga Malaysia..mereka mengutuk akan Malaysia..saya terangkan kepada mereka..berjuta rakyat indonesia yg halal dan haram dah melata dibumi malaysia...kerjaaan malaysia tidak pernah menghina atau menidakkan mereka..mereka bebas berniaga, bergerak malah mempunyai kereta, rumah yg besar....kami org malaysia tidak tergila2 hendak ke indon, tapi org indon tergila2 nak ke malaysia..malah tidak hormat langsung undang2 malaysia...mereka diam dan selam i ni berita dari suratkhabar mereka tidak pernah menyampaikan yg benar..segalanya provokasi memburukkan malaysia...termenung mereka..so kerjaan malaysia kena halau mereka2 semua ini..bukan dichow kit..diseluruh negara malaysia ini..dimana ada puak ini, halau mereka balik......

    BalasPadam
  4. Maaf, saya memang tak suka orang indonesia berurusniaga di Malaysia. Mana perginya undang2 negara yang diwar2kan oleh kerajaan. Gaji dah naik.. elaun pun dah banyak di beri.. tolong laksanakan tanggungjawab dengan penuh ikhlas.

    Adakah ianya sekadar janji semata-mata. Tolong kotakan..jgn sekadar menabur janji.

    Selamat Berpuasa buat smua!

    BalasPadam
  5. SMTI
    nak tau tak itu kerja siapa?
    Cina

    Dia orang yang bawak masuk pendatang haram China, Myanmar, Vietnam, Bangla duduk bawah jambatan, pelacur, GRO.
    Perosak bahasa, bangsa, negara kerana duit.

    menaikkan harga barang, curi tanah kerajaan, sekat orang Melayu bekerja, sekat orang Melayu beli kedai, tanah dan rumah, sekat pengaliran kekayaan negara kepada orang Melayu dan bagi orang indon, bangla, China, Myanmar, Vietnam berniaga di ChowKit juga adalah akibat perbuatan orang cina yang tidak mengenal untung dan tidak mengenang jasa orang Melayu.

    Cuba tengok di negara lain, mereka tidak dibenarkan berniaga sewenang-wenangnya, sedangkan bekerja dengan syarikat gergasi pun akan di periksa setiap bulan, inikan pula setakat pasar seperti di Chowkit. Tapi kemanakah perginya penguatkuasa yang sepatutnya memantau pendatang haram yang di angkut oleh cina cina tamak haloba ini? adakah mereka juga sudah di beli oleh cina-cina ini?

    BalasPadam
  6. tengok video teringat balik isu itu....saya mohon juga pihak berkuasa ambil tindakan segera....

    BalasPadam
  7. Salam,sedara Mazidul.. gua cuma nak ucapkan TAHNIAH jer lah sebab inilah jasa2 kerajaan BN dah buat sekarang nih.. gua nak jemput Mazidul datang ke semua pasar2 di Selangor dan gua jamin,benda yg sama jugak korang jumpa.. tak cukop dengan ti? nah.. sy jemput sdr Mazidul datang ke Komuter Klang,dari situ mazidul bergerak ke jalan kota raja.kh jawa klang,Mazidul banci kedai2 runcit,kedai makan,perniagan2 di sepanjang bati 1 hingga kilomiter ntah berapa ntah..sampai lu penat.. gua jamin,hasil bancian korang akan kata,, bangsa asing dah kuasai sebenarnya.. TAHNIAH BN.. inilah hasil RAKYAT di UTAMAKAN.. kehkehkeh!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum kau nak gelak2 salahkan BN, aku nak tanya sikit..Aku pun orang Klang.. Kenapa rumah2 urut & hotel2 semakin bertambah..Tak payah berbatu2 pun kita pusing kat Bukit Tinggi contohnya..Ada pusat dangdut lagi atas cash converter..

      Padam
  8. Mcm2 skrg yang ada kat Malaysia.
    Pihak berwajib perlu abil tindakan segera

    http://igossiprizal.blogspot.com/

    BalasPadam
  9. pihak berkuasa ni mana pihak berkuasa??? dah takde kuasa dah ke nak pergi ambil tindakan???

    dalam manifesto PRU12 ada menyatakan pasal isu Keselamatan -
    i) Mengurangkan indeks jenayah negara
    ii) Menangani isu pendatang asing tanpa izin

    tapi kenapa tak isu pendatang asing ni tak ditangani2 lagi nihh....

    http://buasirotak.blogspot.com/

    BalasPadam
  10. akak yg bju merah jual jagung tu bkn chwkit je dia bisnes psr mlm bandar baru ampang pn dia kadang trun nega.tp trus terang sy ckp kebanyakan peniaga melayu lebih gemar meniaga kt downtown/uptown dr psr mlm.kebanyakannya semua nk jaga standart walhal psr mlm lebih senang buat duit dr brjaga dr 9mlm smpi 3-4pagi d uptwn/dwntown.

    BalasPadam
  11. baru pegi ke pasar chow kit minggu lepas..memang betul..ramai betul pendatang dari luar negara..seolah-olah kita sedang membeli belah di sebuah pasar di indonesia.

    BalasPadam
  12. jalan jalan di Kuala Lumpur pun dah serupa macam jalan jalan di Jakarta dah......dah lama perasan benda ni, tapi apalah sangat yang boleh dibuat, imigresen tidur lagi, tidurlah lagi nyenyak, nanti dapat bonus lagi

    BalasPadam
  13. Org melayu nk berniaga susah..nk dpt lesen berniaga pasar ramadhan pon payah...nak sign yb...menteri besar...tp bila g chow kit...xtah dah g indon..mmg dh indon..majlis pembandaran semua sama saja...makan rasuah...ada duit lesen dpt....

    BalasPadam
  14. Buat2 tk nmpk psl dh dpt duit 'pau' kot.... neverending issues ... Nk pijak chow kit pun fikir seratus kali... Knp nk kene beli dr org2 indon ni...

    encik mazidul bekerja dgn media, saya minta encik tolong tgk2 kan iklan di kaca tv knp byk sgt guna pelakon, penyanyi, model dr indon, thai dsb. sampai mungkin pengeluar produk rasa Malaysia ni begitu lenient yg seblom ni guna wajah Malaysia pun dh tukar ke penyanyi indon... Perkara mcm ni tak pnh berlaku di zmn Dato Mohamed rahmat menteri penerangan yg dulu ... Seingat saya jgnkn org luar ... malaysian berwajah pan asian pun dia tk bg... Kenela yg berwajah local..


    Rasa2 kalau di indon, India atau Thai sebg cth adakah dorg kasi muka2 luar jd model utk produk2 di negara mereka esp malaysian... sudah naik jemu lihat wajah mereka sampai ke iklan pun dorg sapu... If they want to sell their product here pls use local talent... adakah kementerian penerangan tk nmpk ini semua...ZzZzzzzzZzz

    BalasPadam
  15. bro mazidul...sy perhatikan indon yg banyak berniaga ni adalah org aceh. mereka mempunyai rupa & perwatakan yg seakan2 org melayu. mereka mahir berkomunikasi dgn lenggok melayu. ssh nak tahu mereka org indon kecuali jika kita terdengar mereka berkomunikasi dgn bangsa mereka sendiri. sbb itu penyamaran mereka berjaya. saya harap tindakan tegas boleh diambil oleh pbt. mereka memonopoli byk kawasan perniagaan kecil. cth pasar2 malam. kalau tak percaya bro mazidul sila lawat ke pasar malam melawati...tq.

    BalasPadam
  16. Kali terakhir saya pergi ke kawasan Pasar Chowkit adalah 2 hari sebelum hari raya tahun lepas. Itupun sebab nak beli santan dengan daun palas. Saya beli kat kedai yang ada di tepi jalan. Tak masuk pasar tu pun.

    Kali terakhir saya masuk pasar tu pun rasanya tahun 2007. Tak terasa macam kat Indonesia pun masa tu.

    Tapi memang kawasan Chow Kit tu dah lama jadi mini Jakarta. Dah berkurun-kurun dah.

    P/S: Soal rumah urut ni, ada satu rumah urut di Setia Alam, di tingkat 1 kot, bersebelahan dengan satu restoran mamak, ada bunting tergantung kat tiang menerangkan jenis-jenis urut yang ada.. termasuklah "manhood massage". Terang-terang tulis di situ.

    BalasPadam
  17. khabarnya ada 19,000 pekerja binaan dari timor leste nak dibawa masuk ke sini soon, nak bina apa dgn 19,000 org tu ya..pk pk kan lah sbb nak pangkah da dekat nih so bukan pasar je jadi medan berebut kita dgn dia dia org ni..astagfirullahalazim..

    BalasPadam
  18. saya pun sudah muak dengan isu ni, bila org melayu nk meniaga mesti DBKL akn kacau roboh sana sini belum lagi isu hasad dengki sesama melayu berniaga, klau warga asing? HARAM tgk tindakan tegas diambil. Kalau sy perlukn apa2 perkhidmatan, sy sndri akan pastikn ownernya melayu dlu, klau warga asing? jgn harap sy nk layan. -really desperate to boost malay economic

    BalasPadam
  19. quote:
    "pihak berkuasa ni mana pihak berkuasa??? dah takde kuasa dah ke nak pergi ambil tindakan???"

    XBLEH...!!!
    pihak berkuasa..
    udah xbleh buat apa2..
    pihak berkuasa ada anak2 bini..
    nak jaga..
    ada periok nasik nak jaga..
    jika bertindak..
    ada kemungkinan.. kena tembak..
    rumahtangga kena kacau...
    kenderaan kena pecah/simbah cat merah/itm...
    mau.. xmau.. cuma bleh lihat/tenguk je laa...


    nak jugak ambik pluang bertanya..
    kpd pembaca/pengikut blog ni..
    agak2nya...
    20-25-35-50 tahun lagi..
    jika panjang umur..
    masih ada ke lagi "negaraku MALAYSIA"...??
    Bendera.. org dah malas nak kibar..
    nyanyian udah ramai yg lupa lirik..
    bahasa.. udah cacamarba..
    penulisan.. udah lintang pukang !!
    penyudah/penghujungnya..
    hanya tinggal nama/sejarah je lah !!!

    BalasPadam
  20. kat malaya ni semua tindakan penguatkuasaan undang2 semuanya wajib ada laporan dulu kpd mreka, pooodahhh lah, sedarla gaji korang tu duit rakyat malaya bukan duit rakyat asing.....belajarlah skit kat org media yg pegi menyiasat sendiri aktiviti haram tu, makan GAJI BUTA JA, HARAM TU.....

    BalasPadam
  21. mazidul, pakat la dgn geng wartawan yg lain utk panaskan isu yg bertajuk lebih kurang mcm ni -
    Rakyat Didahulukan: Warga Malaysia yang berniaga & menjaja secara haram pasti akan dibanteras oleh PBT. Tetapi bagi warga asing, mereka tak perlu risau. PBT jarang mengganggu aktiviti perniagaan mereka

    BalasPadam
  22. kalian sadar gak nenk moyangmu itu berasal dari indo 80% melayu malaysia dari Indonesia, hati hati kalian bicara bisa kualat nanti

    salam damai dan selamat melaksanakan ibadah puasa

    BalasPadam
  23. Ram Muhammad : Tidak kisah la berasal darimana sekali pun...kita berbicara tentang undang-undang..tidak salahkan mematuhi undang-undang? jika kita dinegara orang patuhilah undang-undang negara itu sebagai tanda kita menghormati sesebuah negara itu...

    BalasPadam
  24. Ram, di negera sebilangan rakyat melemparkan pelbagai tohmahan berhubung Malaysia, di sini jugalah rakyat sebangsa kamu mencari rezeki.

    Itu ironinya.

    Aku bukan guru seperti kamu tetapi melihat dengan mata kasar dan mata hati.

    Ku bentangkan fakta di sini, bukan tanggapan menjadi permainan.

    Jika bangsa ku bertebaran di negara kamu, pasti sudah ramai mati akibat buluh runcing. Namun bangsa kamu hidup aman damai di negara ku sering dicemuh bangsa kamu.

    Aku sudah muak melihat negara ini dicemari dek bangsa tidak mengenang budi.

    BalasPadam
  25. Encik Mazidul pernah tak bertanya kepada DBKL mengapa pendatang ini bebas berniaga manakala orang kita seperti dihalang apabila hendak berniaga? Adakah wujud tangan-tangan ghaib yg melindungi pendatang ini?

    BalasPadam
  26. mereka ini semua merupakan aset penting kerajaan yg ada untuk terus mengekal kuasa dalam PRU 13 yg akan datang.....

    BalasPadam
  27. ha ah,depa senang2 ja meniaga d sini.lebih2 lagi geng2 acheh tu.merata2 kedai depa ada.dah mcm "francais"7e.bangsa derang ni jenis berani.kat area sungai buloh ramai drang ni bukak kedai runcit.bangsa indon ni bukan kat malaysia sja buat jahat,d mekah tu pon depa brani mencuri,menipu(walau xsemua).entahlah..

    BalasPadam
  28. Cuba tengok dari sudut ekonomi, "supply and demand theory". Kalau kita tak nak org luar berniaga, jgn beli dari org luar.

    Buat sesuatu di dalam kawalan kita.

    Sekurang-kurangnya kita praktis sendiri dari berharapkan kerajaan organisasi yang lebih besar untuk menyelesaikan masalah.

    I am sure if all of us start boycotting then they will stop selling because nobody buying.

    Like I mentioned earlier, supply and demand. We buy, they sell. We stop buying, they stop selling.

    I am in control over where I want to purchase. I would not expect others to impose the control for me.

    Dont you agree?

    BalasPadam
  29. Another view on this matter, our locals are no longer interested in doing what the immigrants are doing.

    That's why they see the opportunities and seize on them. After all, they are here to earn money. The way I see them, better they have money so that they are not destitute to rob our homes.

    My other perspective on things

    BalasPadam
  30. yus mj kata kita orang tempatan tak minat buat kerja tu semua...ha ha ha...camna dgn sedara sendiri...dah rak minat berbahasa malaysia ke?..

    BalasPadam
  31. xtau apa function balai polis d situ. memg ramai warga asing berniaga di psr tersebut. agaknya warga asing tersebut pakai ilmu ghaib.. sebab tu polis tdk nampak. walhal pasar tersebut memg gah dan terkenal di bandaraya KL. ghaibkah mereka????

    BalasPadam
  32. Rasanye dah tiba masanya kerajaan kite bertindak lebih tegas mcm kerajaan Singapore. Mmg mereka control sungguh pendatang2 asing ni.

    BalasPadam
  33. Hehe. Jgn tnye knp why my family members including me quite anti to indonesian. see what they did??? Igt lg time p'lwnn antara MY n INA. Ya Allah, I found an indonesian blog, bashing on MY. Dont they realized millions of them are here in MY? We even give them place to live, work and UGH. Yes I know not ALL of them are like that. But still there are LOTS of them who criticized MY. kau carik mkn kt sni, nk kutuk2 malaysia. What to do? We dont even hv the power to send them back to their country. T_T i wonder what would happen to Malaysia 10 years from now. This country might be filled with people from other countries. I think Malays will be lesser and lesser. Kita terlalu welcomekan org luar. Does the lesson we had from what happened before isnt enough? Igtkn penjajahan org eropah ke tanah melayu da cukup da nk bgtau kne lbey berhati-hati. -.- Government should be strict. Not, "Welcome. Welcome to our country. You can work and live here, even your generation can stay here." Wut? I'm sayin' the truth. Dorng xreti nk hargai... sedih dgr. :( We're too kind. I know it's good but sometimes we should be aware of something. Y'know, back in 2001, our house was burned by few Indonesians here in Ampangan, NS. Knp? Dorng dengki kitorng ada rmh kt situ. Why should they did that, really? ny bkn negara dorng nk bt sesuka hty dorng. menumpang tu bley, jgnla act like this is ur country! why not do something with ur country? mcm, tingkatkan ekonomi? bkn korng da merdeka dlu dr kami ke? ppe hal, jwb sendiri kat akhirat. i dont know what to do. this is the government's job, not me. They are paid, anyway. -,- it's partially our fault... ^^

    BalasPadam
  34. Assalaamualaikum....
    Cik Mazidul....ramai juga kok saudaraku dari Malaysia di Indonesia...dan insyaallah mereka merasa nyaman dan enjoy aja mereka disini....karena sebenarnya orang Indonesia itu menghormati tamu apatah lagi ini dari negeri serumpun yang 80% keturunan Indo ada keturunan minang, sunda aceh jawa bugis banjar dll...kami hanya ingin kalian tidaklah menyalahkan mereka yang mencari Rizki di Bumi ALLAH Malaysia...apalagi mereka masih sesama muslim dan dari indonesia yang note bene 80% keturunan Melayu malaysia dari seberang yang disebut Indonesaia...kalaupun mereka melakukan kesalahan (Pendatang Haram) atas nama kemanusiaan, atas nama agama atas nama serumpun dll diingatkanlah mereka katanya mau urus my kad tapi susah itukan sudah punya niat baik agar mereka bisa dianggap legal di negeri jiran...kalo yang melakukan jenayah jangankan di malaysia di Indonesiapun orang semacam ini dikejar polis dong pa cik..met puasa

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.