Jumaat, Oktober 04, 2013

STATUS TERKINI DEPO LORI SAMPAH MELUMPUHKAN BEKALAN AIR LEBIH 1 JUTA PENDUDUK DI LEMBAH KLANG

Petang semalam saya ke depo itu di Jalan Batu Arang, Rawang, Selangor. Kelihatan beberapa pekerja memunggah sampah ke dalam lori. Majlis Perbandaran Selayang, MPS mengarahkan premis beroperasi tanpa lesen  itu dikosongkan  dalam tempoh sebulan sejak 9 September lalu, klik di sini.


Struktur binaan di dalam kawasan berpagar telah dirobohkan dan kelihatan longgokan konkrit di bahagian depan depo, berhampiran Sungai Gong, anak Sungai Selangor.


Nama syarikat juga telah dipadamkan. Di bawah, gambar tatkala tulisan masih jelas kelihatan dan sungai berhampiran dicemari sisa miyak pelincir, minyak hitam, dirakamkan pada 30 Ogos lalu.


Berikut gambar sungai dirakamkan pada 1.39 tengahari semalam.


Hasil rakaman di lokasi semalam menunjukkan sisa minyak enjin masih mencemari longkang di dalam premis sama. Berkebarangkalian besar, penyelenggaraan lori sampah dijalankan di kawasan itu sebelum ini.


Dua pemilik premis, pasangan suami isteri telah dihadapkan ke mahkamah pada 17 September lalu dan dituduh mengikut  Akta Alam Sekeliling 1974, mencemarkan air dan tanah. Mereka akan dibicarakan bermula 10 Oktober akan datang. Jika sabit kesalahan mereka boleh dipenjara maksimum 5 tahun dan didena maksimum RM500,000. Kini depo terbabit kelihatan bak padang jarak padang tekukur.


Premis terbabit disita pada 31 Ogos lalu dan 14 kompoun atas pelbagai kesalahan dikeluarkan pada hari sama. Syarikat terbabit dilaporkan satu daripada sub-kontraktor mengangkut sampah MPS, klik di sini dan mula beroperasi TANPA LESEN sejak LEBIH 10 tahun lalu.

[ KLIK di sini ]

Kebelakangan ini banyak sungguh kes pelanggaran undang-undang terlepas pandang dek beberapa pihak berkuasa. 

Klik di sini, sebagai contoh.

Saya akur, kebanyakkan jabatan kerajaan dan swasta mempunyai kelompok kakitangan ditugaskan untuk memantau berita di laman sosial. Tidak hairan, catatan saya di sini, kerap diambil kira oleh pihak terbabit. Tidak salah jika kakitangan jabatan atau pihak berkuasa tempatan menghubungi saya sekiranya mereka ingin memberikan penjelasan.

Emel saya, mazidulakmal@yahoo.com, WhatsApp 019 390 2899. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.