Isnin, Jun 25, 2012

MAMA KUKU BUNGKUS

Petang semalam, saya kembali ke Desa Aman Puri, kawasan sebelum ini dibanjiri oleh warga Afrika. Lazimnya di petang Ahad, mereka berkumpul di kawasan perumahan samada di ruang parkir kenderaaan atau di restoran berhampiran.

Selepas penguatkuasa Jabatan Imigresen Kuala Lumpur menyerbu dua premis perniagaan diusahakan warga Afrika 2 hari lalu, kelibat warga terbabit sukar dilihat.

Berikut gambar gerai 'Mama Kuku ' dipercayai milik warga Afrika, saya rakamkan pada hari Rabu, 20 Jun lalu.


Di bawah, 3 gambar saya rekodkan petang semalam.


Mama Kuku sudah bungkus, diberhentikan operasi dan papan tanda gerai juga telah ditanggalkan.

Jika sejak mula gerai terbabit beroperasi menggunakan lesen perniagaan dan pekerja sah, mengapakah gerai perlu ditutup?

Justeru benar dakwaan orang ramai, sebilangan warga Afrika bukan sahaja berani tinggal di negara ini tanpa dokumen perjalanan sah, malah mencuba untuk mencari rezeki secara haram. 

Pada awalnya agak ganjil apabila saya melihat gerai warga Afrika itu beroperasi di tengah deretan gerai diusahakan oleh peniaga Cina.


Namun mengetahui kelebihan warga Afrika mengungkapkan kata kata manis dan mampu menjanjikan bulan dan bintang, kejadian itu saya anggap biasa. 

Jika tidak masakan mereka berupaya memikat pasangan gadis tempatan pelbagai bangsa hanya menggunakan air liur sahaja. Setelah diperdaya, teman wanita mereka dibogelkan, diratah dan kemudian ditipu, terjerumus dalam kegiatan penipuan menggunakan internet.

Dalam perjalanan pulang dari Desa Aman Puri, saya singgah di Damansara Damai, Petaling Jaya, Selangor. Sebelum ini warga Afrika saya lihat sering berkumpul di restoran Cina dan di tepi jalan utama berhampiran stesyen bas.

Kini modus operandi ditukar.

Mereka memilih untuk berkumpul di lorong di antara bangunan kedai. 

Berikut gambar saya rakamkan sebagai bukti.


Barangkali kerana mula menyedari hakikat, kehadiran mereka di khalayak ramai kurang disenangi oleh masyarakat tempatan.

Bulan Mei lalu, seorang warga Afrika dibunuh di kawasan ini. 

Klik di sini untuk membaca laporan akhbar.

Sebelum kejadian disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan itu, lelaki warga sama dilaporkan dibelasah penduduk tempatan kerana cuba mengganggu isteri orang.


Biarpun bertubuh padu dan berkulit liat, dia akhirnya lembik dibelasah lelaki tempatan sebelum diserahkan kepada pihak polis.

Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.

13 ulasan:

  1. ganyang je ..menyampah sangatlah

    beberapa bulan lepas nampak 2 orang naik bas sibu. Nampak gayanya diorang nak meluaskan taklukan ke Borneo pula ni..

    BalasPadam
  2. SMTI : Betul.. Bersatu Kita Teguh Bercerai Kita Roboh.. Jangan beri muka pd mereka..pihak berkuasa perlu lebih mendengar luahan penduduk sekitar!

    BalasPadam
  3. Suka dengan coretan "..Namun mengetahui kelebihan warga Afrika mengungkapkan kata kata manis dan mampu menjanjikan bulan dan bintang, kejadian itu saya anggap biasa."

    Ada pihak tertentu akhir-akhir ini, suka sangat berjanji itu ini, tapi tak ditepati.

    Bro Mazidul pun mesti perasan sebab PRU13 dah semakin hampir, politikus ini bolehlah dianggap seperti Mat Afrika juga...

    Peace no war...

    BalasPadam
  4. macamana bro boleh ambik gambar nigga2 ni secara dekat. nanti kang takut2 diorang sedar nanti diorang pergi kejar bro pulak nanti... walau apa pun mazidul akmal sidik seorang yg berani

    http://buasirotak.blogspot.com/

    BalasPadam
  5. Mengapa masih berlaku kebanjiran warga Afrika kalau hanya kedatangan mereka hanya untuk menipu warga tempatan? mengapa tiada tindakan? Mengapa tiada kawalan? Soalan yang sering dilontarkan dan tidak pernah dijawab..

    BalasPadam
  6. Mmg btol ape yg PM kite dok laung2kan tu..1 Malaysia kan..mcm2 kaum ada..selain melayu cina india bumiputra, ade lagi kaum2 yg besar di Malaysia sbnrnye..afrika, indonesia, myanmar, vietnam, pakistan (bnyk kt lowyat), bangladesh.. bestnye dok Malaysia.. nak klik button LIKE bnyk kali! I LUV 1 MALAYSIA..
    anda bagaimana?

    BalasPadam
  7. Kebanjiran warga afrika ini telah menular ke serata semenanjung tanah air... mereka ada dimana2.. suatu masa dahulu mereka mencari rezeki dengan membawa barangan spt pen, tali pinggang serta mcm2 brg lain dijaja dari satu kedai ke kedai yg lain namun kini mereka telah mampu memiliki kedai mereka sendiri..

    Apakah mgkn satu hari nanti mereka akan memiliki Negara kita pula?? Kita asyik sibuk bertegang leher sesama sendiri mempertahankan parti politik masing2 sedangkan kita lupa tentang ancaman yg bakal berlaku dlm negara kita sendiri..

    Si Baju Hijau duk mempertahankan sempadan tapi Si Hitam memberontak dari dalam?????

    Renung2 kanlah dan ketahuilah bahawa bilangan pendatang asing kini melebihi dari rakyat Malaysia itu sendiri..kini bkn lagi 1 Malaysia tapi Malaysia itu 1 Dunia...

    BalasPadam
  8. Bro..harap dapat buat pemantauan kat Long Bar , One World Hotel..Setiap sabtu club tu akan dicharter oleh mat black untuk mereka berseronok samapi pukul 6 (enam) pagi...sebelah TV3 je ni Bro....

    BalasPadam
  9. untuk makluman Saudara Mazidul, ada sebuah bistro diuruskan warga afrika yang beroperasi di bandar Bukit Puchong, (lokasi di lot kedai dikelilingi rumah kediaman). Perasmian kedai 2 hari yang lalu di mana menawarkan minuman secara "free flow". Malam yang sama perasmian, pihak polis telah menyerbu dan mengarahkan kedai itu ditutup. Yang hairan, mereka boleh menyewa 1 lot kedai dan ubahsuai menjadi bistro siap dengan papan tanda berlampu.

    BalasPadam
  10. Jgn pihak berkuasa jenguk bisnes org negro je... Jenguk2 jugak bisnes pati2 lain esp indon.... Dah naik muak tgk dorg rasa mcm berat sebelah pulak... knp indon kebal sangat

    BalasPadam
  11. setuju ngan mademoiselle ten
    knape gerai haram indon takde kena tindakan ?

    BalasPadam
  12. Setuju cadangan di atas, gerai indon pun banyak jugak abg Mazidul. Tinjau2 kan yer. Semoga laporan abang dapat memberi kesan kepada PBT.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.