Khamis, Disember 11, 2008

Saling Dikecewakan

Terfikir, mengapa majoriti perempuan kerap mengeluh keterlaluan, meluahkan ketidakpuasan hati setiap kali dikecewakan lelaki. Ramai menangis, tidak selera makan, tidur terganggu malah segelintir mengalami masalah kemurungan melampau.

“Aku rasa macam nak bunuh aje dia. Dulu kata sayang, nak jadikan aku suri rumah dia konon. Sampai aku dah bawa dia jumpa famili, kenalkan semua. Jahat lelaki ni. Tiba-tiba sekarang ni dia hilang, tinggalkan aku bodoh macam ni!”

Antara luahan biasa kita dengar terpancul dari mulut perempuan ditinggalkan lelaki. Sedangkan kita semua tahu, perempuan, makhluk Tuhan diciptakan dengan sikap pelembut dan penyabar.

Jika kita fikir sebaliknya, lelaki juga selalu dikecewakan perempuan. Tetapi majoriti jarang merintih dan mengeluh. Mereka bertenang dan meneruskan kehidupan.

12 ulasan:

  1. nasib sy tdk termasuk dlm golongan yg kerap mengeluh.. org dah x syg watpe nak bising..teruskan hidup je senang..

    BalasPadam
  2. Ya selalunya begitu, itu perasaan seorang perempuan. Ada juga disebaliknya. Seorang perempuan yang pernah dikeciwakan akan belajar daripada kesilapan lampau. Memang kasihan kan, tapi percayalah pada jodoh dan at the same time berusaha.
    Seorang lelaki kurang menunjukkan emosi seperti seorng perempuan. Mereka pandai menyimpan perasaan dan di dalam hati siapa yang tahu. Kerana apa....sebab lelaki ego mereka tinggi. Tapi tidak semua ya...ada yang lebih dahsyat dari perempuan...jangan mare.

    Saya suka tengok seorang lelaki bergelar suami yang suka cium anak2, bergurau senda dgn isteri dan saling hormat menghormti di antara family members.

    To be fare and square we are all the same. Sekali lagi jangan mare...hehehhee.

    BalasPadam
  3. apa yang soheh,yang suka mengecewakan orang lain,pasti juga akan dikecewakan oleh pihak yang lain iaitu pada satu ketika yang diri sendiri tak sedar bahawa itu lah kifarah putaran hidup
    ada lori ada bas...

    BalasPadam
  4. biar org buat kat kite,
    jgn kite buat kat org,
    tuhan maha adil...

    BalasPadam
  5. terkadang, kami ni cuma suka meluahkan apa yang ada dalam hati.. bila dah terluah semua tu, perkara tu akan hilang dari dalam kotak ingatan.. so, mulut jer bising tapi tak simpan dalam hati pun.. cakap jer nak bunuh2, tapi bila dah berdepan, terus cair..

    BalasPadam
  6. betul kata sham...
    sy setuju...
    hadap je apa yg ada depan mata
    i'Allah satu ari nanti kita akan menemui jalan bahagia kita ;-)

    BalasPadam
  7. Even pompuan mengeluh namun they can move on cuma ambik masa sikitlah..lelaki kalau di kecewakan nnti berdendam bertahun2 tak hilang even takdelah mengeluh kot sana sini..kang jumpa pompuan lain silap2 pompuan tu dijadikan mangsa pengalaman dia yang dulu2..pernah dengar?..hehehe

    BalasPadam
  8. Thanks for your posting and have a nice weekend!

    BalasPadam
  9. Azry, tak semua orang sama :)

    Tanpa Nama, belajar untuk tidak marah.

    Sham, betul! Ada lori ada bas ..

    Amin, Amin!

    Nur, ada juga tak cair2 :)

    Kuding, welcome to my blog!

    Wangi, banyak kali dengar. Daripada perempuan pun dengar gak :)

    David, thanks to you too :)

    BalasPadam
  10. wahhhhhhhhhhh!!!!!! AMAT SETUJU!!!!!

    BalasPadam
  11. Prasaan kecewa mmg ada pd stiap insan.. itulah rencah khidupan. Mmg kecewa bla dtipu llaki- bf/ tunang/ suami.. tpi lgi kecewa bla dtipu oleh kaum sjenis.. org yg kita anggap mcm ahli kluarga sndri .. kita bantu apabila dia brcrita ttg ksusahan hdup tpi at d end .. PNIPU n SALAHKN KITA lik!

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.