Jumaat, Mei 16, 2014

UiTM UNTUK BUMIPUTERA BUKAN UNTUK MELAYU SAHAJA

Bekas pelajar Universiti Teknologi Mara, UiTM, Sofia Dyana Mohd Daud, 27 tahun, kini Setiausaha Politik pemimpin DAP, Lim Kit Siang.



Peguam ini di dalam ceramahnya, mempertikaikan status UiTM hanya membenarkan kemasukan pelajar MELAYU sahaja. 

"UiTM khas untuk orang Melayu sahaja. Dari situ sudah nampak kerajaan kita ini sebenarnya agak rasis kerana mementingkan kaum MELAYU itu sahaja," katanya.

Sebenarnya kenyataan Sofia itu tidak tepat. 

UiTM juga menerima kemasukan pelajar BUMIPUTERA dari Sabah dan Sarawak. Jangan Sofia menafikan fakta, ribuan orang asli, Kadazan, Iban, Murut dan pelbagai lagi individu etnik lain, graduan UiTM.

Jika menceburkan diri dalam bidang politik sekalipun, fakta usah dimanupulasi.

31 ulasan:

  1. Ini lah jenis melayu celup yang mementingkan diri sendiri tampa memikirkan nasib bumiputra lain yang serba kekurangan dari segi kebolehan, bakat dan keupayaan untuk bersaing dengan kaum cina yang maju dan kekuatan ekonomi.melayu celup ni sama taraf dengan babi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju.sape lg nk tolong org mlayu kt dunia ni klo bkn org mlayu.pihak macai DAP bleh la mnta bntuan drp kaum yahudi kuning tu.

      Padam
  2. Hak keistimewaan Melayu juga termaktub dalam Perlembagaan, dan berdasarkan sejarah penubuhan dan kemerdekaan negara. Nama je lawyer. Taraaa!

    BalasPadam
  3. Aku ingatkan dia bijak bila jadi peguam, rupanya dia bangang. Mana2 orang bangang mesti mengiyakan kenyataan dia tanpa banyak soal. UiTM utk bumiputera. Bukan utk Melayu sahaja.

    BalasPadam
  4. pegi dok singapore...agak2 bleh ke dia jadi loyar mcm skrg?
    habis kuat bleh ler jadi tukang sapu kt komplek2...

    BalasPadam
  5. Pastinya malu IbuBapa yang mempunyai anak seperti perempuan ini yang tak tahu sedar diuntung hidup ditanah bertuankan melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mak dia kecewa dengan UMNO masuk DAP...kesian... Perjuangan hanya utk diri bukan untuk parti.

      Padam
  6. apa dia pikir Dapigs ka yg membela nasib melayu bumiputera...klu UITM dibuka untuk semua..sudah tentu dia sendiri tidak dapat masuk pengajian tinggi dan dimana dia berada sekarang dgn bongkak....ramai bumiputera sabah sarawak yg masuk UITM...kalimah Allah nak tapi hudud xnak...UITM nak dibuka kepada semua tapi xmau hapus skola vernakular yg menjadi kilang pengeluar rasis no.1 negara...

    BalasPadam
  7. Dh adil diMalaysia Allah bgi kekuasaan kt org Islam, tetapi diberi kekayaan kt kaum cina. Kalau salah satu bangsa mendapat kedua2nya sekali....akibatnya....kaum lain....abis le kena tekan. Contoh paling jelas...diSingapore. Kuasa politik dan wang dibolot oleh kaum cina....apa jadi kpd kaum asal diSingapore..org melayu..fikir2 balik......Di Malaysia....kita ada keseimbangan. Yg jdi masalah diMalaysia skrg ni...kaum melayu sendiri nk hancurkan kaum sendiri. Everything open.... last2 sekali....apa yg tinggal kt org melayu/bumiputra sendiri. Walaupn die tu peguam....tetapi bkn bermakna die cerdik dlm semua perkara.

    BalasPadam
  8. tanyo kat tinno tuh..
    MELAYU tuh mende???
    mu paha ke dok??
    belajo tinggi tapi BODDO cam beghuk tinno..

    BalasPadam
  9. UiTM istimewa untuk bumiputera. Hari Gawai juga semua pelajar diberi cuti seminggu bagi memberi peluang pelajar bumiputera yang terlibat untuk menyambutnya. Mungkin Sofia Dyana telah dibutakan mata hatinya untuk menerima fakta ini. Mari datang semula ke Uitm..pasti bertemu dengan pelajar2 yang bernama unik seperti angelyn, maikel, Usun dan ramai lagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia ada menulis artikel di roketkini.com tak salah saya, yang berbunyi 'Rukun Negara tiada erti kepada saya'

      Padam
  10. Yang peliknya dari pemerhatian saya, hampir kesemua orang Melayu yang menyertai DAP menjadi "lebih Cina" dari orang orang Cina sendiri. Mereka mencemuh dan memburuk burukkan setiap perkara yang kerajaan lakukan bilamana ianya yang lebih memihak kepada kaum Bumiputra. Budak Sofia ini budak yang baru mahu membesar dan telah dimanupulasikan sepenuhnya oleh Lim Kit Siang konon nya bagi menunjukkan yang DAP adalah parti yang berbilang kaum dan berjuang untuk semua. Malang nya ibu bapa Sofia yang konon nya ahli UMNO meredhokan anak mereka berjuang bersama DAP.

    BalasPadam
  11. Perlu ke Jadi Melayu yang Juara perlu pertikaikan kelebihan Melayu, Tak nampak rasionalnya kecuali JIKA nak memajukan Melayu nampaklah rasionalnya.

    Bahagian mana yang Sofia ni nampak? rasanya "Pengambilan Pelajar", sama juga "Pengambilan Pekerja" di swasta. Tertunggu2 bila nak dengar tempias yang ADIL selak kain bos kamu tu, cuba cakap SEKALI sahaja nak dengar. Barulah Melayu Juara.

    Melayu murahan belum khatam ckp cina da lebih kecinaannya. Elok kamu tukar nama mcm cina barulah adil kan

    BalasPadam
  12. Melayu bukan tuan lagi di Malaysia ni baca Perlembagaan tu betul2...cuma ada beberapa hak Melayu dalam Perlembagaan tapi dah kena tibai oleh Melayu UMNOBN contohnya Biasiswa untuk anak Melayu dah tak de, Rezab Tanah Melayu dah hampir habis dikerjakan kuasa Melayu UMNOBN, Kuasa Raja Melayu dah kurang...ni semua dah di tibai UMNOBN dengan kerajasama MCA & MIC bukan Cina DAP,PKR & PAS.

    BalasPadam
    Balasan
    1. BUkan ditibai UMNO BN saudara, saya ikuti perkembangan benda2 ini berlaku diminta sedikit demi sedikit semasa Pak Lah dulu. Beza Pak Lah dan Tun Mahathir, ialah memimpin majoriti dan memimpin minoriti...

      Cina pembangkang dan Kerajaan sama sahaja, tunggu peluang.. Ya peluang...dia ada di situ tapi menunggu peluang nak makan tak besar, sedikit pun cukup lah.

      Padam
    2. Setuju dengan brahim.Kalau cina dap perintah pasti hak2 Melayu terbela,ekonomi Melayu akan meningkat sehingga 60% daripada kek ekonomi negara.Agama Islam pasti lebih diangkat martabatnya,hudud akan dilaksanakan,kalimah Allah akan dipelihara,Anak Melayu akan dapat lebih biasiawa,sekolah2 perkauman akan ditutup.Pusat2 perjudian,hiburan akan dihapuskan....

      Pendekata Malaysia akan aman,makmur,harmoni seperti di bawah pemerintahan Imam Mahadi layaknya...

      Padam
  13. Habis tu UTAR macam mana? Mereka claim uni tu untuk kaum tertentu...tak salah?

    BalasPadam
  14. SMTI-Kerana dibayar dengan mahal, dia lupa dengan tujuan penubuhan MARA

    BalasPadam
  15. Tiada sesiapa suka dikatakan bagai kacang lupa kulit. Tetapi masih ramai yang suka melakukan sendiri sindrom kacang kehilangan kulit. Inilah yang terjadi apabila seorang anak bangsa itu bila telah terlalai bila dibuai dengan imbuhan wang ringgit, pangkat bertingkat, gaji berlipat atau fahaman politik baru maka dia terlupa akar bangsanya sendiri. Saya percaya, kalaulah UiTM itu dibuka sejak awal-awal dulu kepada semua bangsa nescaya anak-anak Melayu yang hayat belajar mereka pun 'nyawa-nyawa ikan' pasti akan kecundang.Ingatlah, usah lupa akar bangsa sendiri hatta di mana pun kita berada...dan UiTM itu mesti kita kekalkan untuk anak bangsa kita.

    BalasPadam
  16. Ni zaman dulu pmpn ni org pggl tali barut @ barua

    BalasPadam
  17. Orang yang macam ini lah yang membantu menghapuskan ketuanan Melayu.Bukan nak memperkuatkan lagi tolong nak menjatuhkan lagi ada la.Tiada nilai melayu didalam diri.Berjasa betul mak bapa dia mendidik.

    BalasPadam
  18. bukan nak menyokong diyana tu... tp mana bukti dia berkata demikian? mana rujukan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampak sgtkah kamu sokong membuta tuli.Bangunlah. Sedarlah DAP tu anti-melayu!

      Padam
  19. graduan UiTM adalah yang terbaik. dan setiap pelajar UiTM belajar SEJARAH UiTM. tak tahulah sekiranya ada pelajar/bekas pelajar/alumni yang TIDAK TAHU/TIDAK BELAJAR/TIDAK AMBIL PUSING SEJARAH UiTM

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.