Jumaat, Januari 30, 2009

Tiga Line?

Teringat kenyataan Pemangku Presiden Pertubuhan Kebajikan Dakwah Islam Malaysia, Pekida, Jamaludin Yusof dalam sidang media di Kuala Lumpur tidak lama dahulu.

“Kalau nak jadi ahli kena memasang niat ataupun mempunyai iktikad, dia mesti berpegang teguh kepada konsep perjuangan berpandukan Al Quran dan hadis dan kita punya cogan kata, amal makruf nahi mungkar”

Beliau berkata demikian semasa melancarkan program ‘pemutihan’ berikutan laporan media mengaitkan ahli Pekida dan kegiatan berunsur jenayah.

Tidak menghairankan, sebelum ini sebilangan mendakwa ahli Pekida dilapor terbabit dalam kes pergaduhan sesama Melayu. Ada antara mereka kaki tonggang dan terjebak dalam kes peras ugut warga asing. Pekida dilaporkan mempunyai lebih 72,000 ahli di seluruh negara termasuk mereka bekerjaya penarik kereta dan bouncer pusat hiburan.

Kini timbul persoalan, apa pula kumpulan ‘Tiga line’, dianggap gangster Melayu? Kumpulan seringkali dikaitkan dengan Pekida. Adakah mereka juga mempraktikkan cogan kata sama, ‘amal makruf nahi mungkar’?

51 ulasan:

  1. entah la bro..mana2 pergi ada saja ahli mereka..

    ada yang megatakan pekida belah sane xbetul yg sinie betul

    lambang sini betul..sana xbetul

    cara sana xbetul ..sinie betul

    erm alahai.... entah sapa yang betul dan siapa yang tidak..orang atas leh la cakap pasal landasan Pekida..tapi ada x orang bawah tau pasal nie..entah2 sekdar join untuk kumpulan je

    BalasPadam
  2. Gua.....Rasa Pertubuhan PEKIDA ni kalau diikut-ikutkan pada Konsep Perjuangan nya memang sempoi abis....
    Memartabatkan Orang Islam dan Melayu

    Tetapi di persikitaran skank ramai sangat yang berlagak mengunakan/menjaja nama PEKIDA...untuk kepentingan yang songsang......esp ( orang Melayu sendiri )......
    sedar2 lah cikit....memalukan kaum kita jer!!!...
    Jangan jadi macam peribahasa LEMBU PUNYA SUSU..SAPI DAPAT NAMA!!!!
    Kalau dapat nama elok tak apa....ini yang tak elok!!!!

    Tiga LINE Gua kurang pasti?
    Citer ckit kawan2 ?

    BalasPadam
  3. Salam saudara,
    Kata pepatah melayu "Paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih" mungkin kata2 ini amat sesuai buat PEKIDA. Betulkanlah diri sendiri tu dahlu...

    BalasPadam
  4. betol kater framestone..senang citer celah rumput jer dah nmpk pekida ni..

    kalau guna nama atas jalan yang betul tk per la jugak ni guna nak tindas melayu sendiri..ape kebodohnyer dieowng nih..

    lantak korang la nak pekida ke tiga line ape ker..yang penting hati kena bersih dan berani berjihad untuk bangsa dan agama

    p/s: kalau rase nak tunjuk kuat sepatut nye dieowng patut anta jer kat sepadan GAZA..ade berani?

    BalasPadam
  5. salam

    konsep dan perjuangan pekida sangat murni. secara senyap, telah berpuluh tahun lamanya menyatukan orang melayu. namun semakin lama, imejnya semakin tercalar kerana sikap ahli-ahlinya.

    berdasarkan pengalaman peribadi, saya yakin pekida masih berguna untuk orang melayu. perpaduan yang terjalin adalah lebih baik berbanding situasi yang biasa kita dengar tentang sifat berpecah-belah, hasad dengki sesama bangsa, terutama dalam bisnes.

    BalasPadam
  6. adzroy, betul kata-kata anda pekida kalau di ikutkan pada landasan yang benar mmg berguna,tapi sikap ahli sekarang yang membuatkan pertubuhan PEKIDA semakin tercalar..

    berkenaan pengalaman peribadi anda saya menyokong dengan hati yang terbuka..

    BalasPadam
  7. Kebiasaannya bila sebut saja 'Tiga Line', serta-merta terbayang di otak kita tentang PEKIDA.. Seolah-olah ianya satu mesin slaid yang menayangkan gambar..

    Pada asasnya PEKIDA ialah pertubuhan yang dimulakan di Kedah
    (dari perbualan seorang ahli PEKIDA)
    Tag 'Amar Maaruf Nahi Mungkar' itu telah dipraktikkan dengan betul dan sempurna.. Namun ada diantara ahli-ahli yang menyalahgunakan nama pertubuhan itu dengan berlagak dan memeras-ugut sebilangan orang luar.. Yuran bulanan mesti dibayar.. Mereka perlu memanggil ketua mereka dengan nama 'Tok Ayah'..!! Ini yang saya dengar sendiri dari bekas pengikut Tiga Line.. Setiap kali ahli mereka terlibat dalam pergaduhan, ahli yang lain akan dikerah supaya membantu..

    Ini jelas bertentangan dengan slogan yang terpampang pada setiap banner, logo atau apa sahaja yang menjadi lambang pertubuhan mereka..
    Difahamkan, PEKIDA sendiri mengetahui tentang kewujudan perkara seumpama ini dan berusaha untuk memperbetulkannya.. Disebabkan oleh warna pertubuhan mereka yang berjalur tiga, mereka juga digelar oleh orang luar sebagai 'Tiga Line'..!! Kebanyakannya ahli-ahli mereka yang menyeleweng kuasa ini seringkali mempamerkan lambang 'kemegahan' mereka pada kereta atau apa sahaja..

    Harap ada ahli PEKIDA yang benar-benar 'Amar maaruf nahi mungkar' tampil supaya menjelaskan masalah ini..

    Salam..

    BalasPadam
  8. Betul ke org2 pekida ni ada trademark bila brsalam?

    BalasPadam
  9. Contoh kumpulan dlm PEKIDA

    Kumpulan naga.. kura-kura.. merak..burung hantu.. ikan emas..rimau..labah2
    pakua yin & yang.. tokong 3 beradik..gaharu 3 btg... gaharu 5 btg..

    Contoh nombor PEKIDA

    04,08,18,30,36,77,99,360,432.108

    Contoh senjata PEKIDA

    pistol.. samurai... pedang.. kerambit...

    Contoh Motto PEKIDA

    bersatu aman sejagat.... amanah taat setia... beramal asas sejati.... 7 petala langit 7 petala bumi.... selendang merah.... taat setegap.... sama sejagat


    MACAM-MACAM ADA...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Astagfirullah... Siasat dulu betul-betul sebelum buat kenyataan. Kalau salah kan dah jadi fitnah... PEKIDA adalah pertubuhan yang berdaftar. Kumpulan naga merak dan sebagainya tu... Tu buah permainan kumpulan kongsi...takde kene mengena dengan PEKIDA...kalau no 30 tu dilibatkan dengan PEKIDA adalah logiknya...tapi no yang lain tu langsung tak kena mengena dengan PEKIDA. Dalam PEKIDA hanya ada bangsa melayu beragama islam sahaja. 04,08,18 geng india.

      Padam
    2. nie bdak tarak ptong maw ckp bnyak,,,opppsss!! salam,,,bro kalu kosong jgn menyalak la,,,bersatu aman sejagat tu lain,,beramal asas sejati tu la,,kalu x der ilmu tnyer org,,,jgn min ckp,,je,,fitnah lebih besar dari membunuh,,,baek ko bunuh org la dri ko buat fitnah,,

      Padam
  10. Apa sumbangan PEKIDA kepada bangsa Melayu yang kita boleh jadikan kayu pengukur untuk membezakan PEKIDA dengan kumpulan2 Melayu yang lain???

    Saya selalu dengar pasal PEKIDA tapi kurang paham.....kalau ada yg sudi menerangkan, sila....

    Salam
    -GC-
    //genuscatasetum.blogspot.com/

    BalasPadam
  11. salam, kalau kat tempat saya ni, diorang panggil budak2 tiga colour.. bukan tiga line..

    BalasPadam
  12. betol tu..
    di terengganu wujud perkara sebegini sehingga menular di sekolah.. kumpulan ni kumpulan samseng yang di anggotai oleh remaja. ianya bertentangan dgn tujuan PEKIDA ditubuh kan.. contohnya salah seorang anggota mereka dipukul, maka, yg lain akan datang menolong.. harap bro mazidul dpt kupaskan persoalan ini.

    BalasPadam
  13. yang tak betul tu siapa yg tolong betulkan..
    ada aktiviti rampas Isteri org pun ada bantuan PEKIDA ni kes tak betul..takkkan KETUA tk tau??

    BalasPadam
  14. dah banyak sangat ahli die..macam-macam hal berlaku..skang ni tak tau pulak aper perjuangan mereka sebenarnya..

    BalasPadam
  15. salam bro dan semua blogger, saya x tahu sangat tentang pekida atau tiga line ni. Tapi apa yang saya dengar setakat ni semua pasal keburukan. Cubalah ketuanya ambil prhatian untuk membetulkan keadaan.

    BalasPadam
  16. konsep pekida memang murni...cuma ahli yang terpesong dan mencari ahli baru yang lebih terpesong,itu yang akhirnya mat rempit pun jadi ahli...
    ahli pekida ni bila jabat tangan ada satu stail....masa time raya baru perasan....

    BalasPadam
  17. PEKIDA ni saya cuma dengar namanya saja. Aktiviti, tak pernah dengar langsung. Kalau pertubuhan ni baik, kenapa tak digembar-gemburkan agar penyertaan org melayu boleh ditambah.
    View Profile: Rantong

    BalasPadam
  18. Salam bro,
    mungkin kena refresh balik kenapa dan apa matlamat pertubuhan ini diwujudkan. Kadang-kadang bila dah ramai sangat mulalah "macam-macam".

    Bro jadi ahli ke???

    BalasPadam
  19. Frames, saya menghubungi 'Abang long' Pekida, tanya apa beza Pekida dengan 3 line, dia jawab 'Entahlah, huru hara sekarang ni' :)

    DJ, 'amal makruf nahi mungkar', pernah tengok lelaki menjerit2 marah berhampiran pusat hiburan. Saya tanya, siapa tu? Orang jawab, budak 3 line katanya. Terlintas di hati mungkin tak faham maksud cogan kata pertubuhan dianggotainya.

    Amirul, bukan semua ahli, sebilangan daripada mereka :)

    Raining, pernah ada orang datang tanya saya, abang Pekida ker? Saya hanya tersenyum. Dalam hati, dia ni tak tengok cara aku bersalam ke? Mana ada korek2!

    Adzroy, mungkin ...

    Hulubalang, saya suka tengok bila ahli 3 line buat kenduri, ramai datang membantu. Jimat tenaga kerja, jimat duit.

    Kebaya, betul. Tapi nak terangkan pun tak pandai.

    HEH, terima kasih atas maklumat dikongiskan bersama bloggers lain berhubung Pekida.

    GC, sabar yer, mesti ada antara kekawan pandai mengenai Pekida. Awak nak tahu fasal apa yer?

    Royadly, kegiatan macam tu berlaku di seluruh negara. Terjemahan maksud 'brotherhood' mungkin.

    Zeq, ada kes macam tu ke? Adus!

    Rantong, betul juga. Kalau pertubuhan baik, ahli baik, kegiatan baik, kenapa tidak dihebahkan? Macam acara nikah kahwin, projek baik, kena hebah kat orang ramai agar tidak timbul syak wasangka :)

    Hazlin, kira kena muhassabah la, kan?

    BalasPadam
  20. betul tue bro.. abg long pun xtau nk cakap apa...pengikut pulak lebih memandai.. mazhab mne la dorg amalkan ek..

    niat yang mulia disalah fahami dan disalah gunai..

    erm alahai

    BalasPadam
  21. baru2 ni saya & famili pergi kenduri kawen anak salah seorg pengikut pekida..ya rabbi ramainyer anak muda yg dtg kenduri tersebut.seumo hidup saya inilaa pertama kali saya tgk.

    disebelah ptg saya dgr rockers awie pun datang..

    apa yg saya 'dgr' dari cikgu cikgi disebuah sekolah diperak..anak2 murid dia( anak melayu) sekecil tingkatan satu pun dah pandai main ugut2 bergadoh disekolah mungkin terpengaruh dgn org dewasa dikalangan famili yg terbabit didlm kumpulan mcm gini..

    teringat kata2 'takan melayu hilang didunia..' melayu mcm begini kot :p

    *oopps betol ke saya 'dgr'pekida ni hanya berani bergadoh dikalangan bangsa sendiri saje..kalo dgn bangsa lain semua cabut larik :D

    BalasPadam
  22. PEKIDA..
    huhu..saya rasa byk buruk berbanding baiknya..

    spt pgalaman yg sy lalui..
    ada seorg awek ni..ex-bf dia suka kat sy..pas tu awek tu leh msg sy dan maki hamun sy..shingga sy terduduk di maki hamun mcm tu..sy xpenah dmaki mcm tu..sy xtau dr mana dia dpt num sy..sy ckp awk sape nak maki hamun sy mcm tu..dan awek tu amatlah berlagak..dia kata dia geng PEKIDA..pas tu dia leh buka pekung di dada dgn mgatakan bhw yg dia dah dua kali gugurkan kandungan dia ngn x-bf dia yg suka kat sy tu..tak tahu la dia tu btul2 ke atau saja ckp mcm tu spya sy anggap x-bf dia tu seorg yg jahat..dan spya dia tak bg sy berkawan ngn x-bf dia..ntah la..dia siap blh ckp nak halau sy dari negeri dia..*sy study d negeri dia*..sy ckp awk sape nak halau sy dgn suka hati..dia ckp dia tu 'cucu Tok Ayah'..sy tertanya2 sapa 'Tok Ayah' ni..stelah bc komen dr semua ttg entri ni..baru sy tahu..'Tok Ayah' tu adalah ketua PEKIDA rupanya..
    sy jadi tertanya2..mengapa snggup berkelakuan demikian..walhal gadis tersbut baru berusia 17thn..
    sungguh jahil bangsa kita sekrg..

    BalasPadam
  23. Abg MAS, org2 PEKIDA ni klau salam yg 'brpusing2' n mcm 'korek' tapak tgn kan? Pnah tgok bbrapa kali ada sorg mmber ni duk salam mcm tu .. bila tanya knapa pelik sgt bila brsalam, dia kata +- "Ni salam khusus utk 'adik bradik' PEKIDA je!" .. Trus trg.. prangai dia .. huh! hampeh! AUTA je lebih!

    BalasPadam
  24. Pekida ni dah jadi sarang budak2 baru nak naik masa dan lepas sekolah..

    Kalau nak ungkit sejarah, semua suci murni...

    Islam Melayu - nilai atau bentuk?

    Sebenarnya di Malaysia ni kita semua ada masalah attitude. Maka, buat apa pun tak berapa nak jadi...

    BalasPadam
  25. sekarang dah banyak yang menyamar bro..semua nak tunjuk yang masing2 ade power..belum kena boleh la masing2 nak tunjuk kuasa..bile dah kena baru diri tu nak sedar..sekarang dah amat complicated..

    ape yang penting tunjukkan kita ni islam yang sebenar..jangna jadi AMAR MAKHRUF NAHI MUNGKAR JADI AMAR MUNGKAR NAHI MAKHRUF..

    PEACE

    BalasPadam
  26. salam ukhuwah buat ahli perjuangan. yang baik dari Allah dan yang buruk itu dari kelemahan kita.. usahlah kita menunding jari kepada orang lain.. lihatlah pada diri kita.. bak kata sahabat kita saudara AZIZ DESA cermin cermin lah diri..
    semua manusia tidak sempurna..

    BalasPadam
  27. Salam dari kami majlis jemaah PEKIDA WILAYAH PERSEKUTUAN.

    BalasPadam
  28. Zul dan Zulshaari, Pekida seharusnya menerangkan kepada masyarakat fungsi sebenar pertubuhan. Kini dipercayai ramai 'samseng' menggunakan nama Pekida semasa melakukan kegiatan bercanggah dengan ajaran Islam.

    Contohnya, kekadang kita melihat 2 kumpulan mengaku ahli Pekida bertarung sesama sendiri. Ramai terkeliru.

    BalasPadam
  29. Salam,
    Sekurang-kurang nya ada penjelasan yang jelas kenapa atau bagaimana kumpulan ini di tubuhkan. Yang dah lepas jgn di kenang.
    Cadangan saya moga ada pihak yang tampil untuk menjernihkan air yang keruh. Supaya generasi baru yang sedang tertanya-tanya APA ITU PEKIDA tidak terus terpesong.
    Cakap2 sembang2 kosong saja x membantu.

    Sekadar Pandangan
    -GC-

    BalasPadam
  30. Semua, saya tengah menunggu penjelasan daripada ayahanda, abang long dan adik beradik :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya termasuk dalam golongan yang'tidur' dan saya percaya masih ramai lagi yang masih 'tidur'.Asalnya saya menyertai pekida adalah untuk menjadi dari baik kepada yang lebih baik.Tapi disebabkan sesetengah ahli (tidak kesemuanya) seolah-olah menyalahgunakan nama pekida itu sendiri.Itu yang membuatkan saya tidur.Cuba kita lihat persatuan cina sebagai contohnya.Kenapa mereka boleh berjaya dalam perniagaan.Mereka saling bantu membantu, mereka pun memang ada yang memakai'baju' tetapi baju yang mereka pakai digunakan untuk kemudahan mereka dari segi perniagaan contohnya.Kenapa pertubuhan yang ada sekarang tidak menolong ahli-ahlinya untuk memajukan diri mereka dari segi ekonomi.Walaupun negara ini masih dikuasai oleh orang melayu tetapi saya percaya ekonomi kita masih lagi dikuasai oleh org2 cina.Jadi buatlah sesuatu supaya Malaysia yang kucintai Tidak berubah menjadi hak orang lain..InsyaAllah.

      Padam
  31. PEKIDA tu NGO je. Sptmana NGO lain yang penaungnya Perdana Menteri, asal tujuan penubuhannya baik.

    Cuma,ada ahlinya yang menyeleweng dan akhirnya di buang. Bebudak khususnya yang dibuang @ kumpulan serpihan ni la yang dok buat perasugut la, pow sana sini, gaduhgempar la dan macam macam lagi.

    Yang di buang ni yang buat semak lagi cacat...samseng kampung! Kenapa? konon lesen diberi Perdana Menteri dan mereka lebih hebat dari Polis.

    Angkat sumpah pakai pedang dengan quran macam kat sek 20 shah alam. Keluar baiah kira murtad!Amik bebudak sekolah join coz senang nak pow duit. Budak sekolah kan pengor lagi. Jadi senang le depa ayat.

    Dan memang benar ramai kalangan yang songsang ini dah kena tangkap coz langgar undang undang.

    Kepada ahli PEKIDA yang di jalan yang benar, selagi seseorang boleh berkorban untuk ummahnya, ia perlu diteruskan.

    Kepada samseng kampung yang berjaya membusukkan nama ugama,bangsa dan negaranya, tell me when and where. I'll look forward for it!

    kamal fnd hashim

    BalasPadam
  32. PEKIDA apa kita perlu ada pertubuhan macam ini....?

    BalasPadam
  33. apa nie 3 line? 3 line ker 4 line ker...yang saya tahu mereka nieh kebanyakan nyer dah terpesong dengan apa yang telah diajar atau disuruh untuk mengikuti...frankly saya cakap..saya tak minat sungguh dengan perkataan 3 line nieh..apatah lagi melihat gelagat mereka..sorry to say laa...menyampah!!! but the fact is..not all of em are like that...saya kenal segelintir mereka yang masih berpegang kepada ajaran dan kepercayaan...yang saya katakan tuh adalah bebudak yang baru nak naik...sudah sudah laa cari pasal dengan org and then nak panggil back up...tak der K**ek ker nak lawan one by one...

    BalasPadam
  34. Hahahaa..
    Setuju dengan Kamal..

    Jelas dan jitu biarpun beliau bukannya ahli..

    Telah saya katakan, kerana nila setitik.. habis jahanam susu sebelanga..

    BalasPadam
  35. zul atau zulshaari adalah orang yang sama serta blogger yang sama. terima kasih buat saudara Mazidul Akmal Sidik. PEKIDA atau TIGA LINE bukan ahli yang sama.. kami ahli2 PEKIDA tidak mengaku kami orang tiga line dan kami bukan orang tiga line.. apa maksud tiga line ? kami berdaftar dan bergerak sebagai badan NGO membantu, menolong dan memulih nama baik PEKIDA. bagi kami yang merosak atau menguna pakai nama PEKIDA angaplah seokor kerbau bawa lumpur maka sekumpulan kerbau kena lumpur. kalau benar ahli PEKIDA mesti seorang itu mempunyai KAD KEAHLIAN dan berdaftar dengan PEKIDA maka dapat di pantau oleh PERTUBUHAN.. untuk pengetahuan sekarang macam2 nama pertubuhan yang berdaftar, perjuangan sama, ayahanda sama, segala2 nya sama.. bukan PEKIDA sahaja satu pertubuhan yang kita sebut-sebut... contoh di sini PAPIM, SAHABAT, PEWARIS, PANJI dan banyak lagi.. janganlah kita melihat pada PEKIDA sahaja. saya tahu ramai orang salahkan PEKIDA dan marahkan PEKIDA .. semua pengelaman saya telah lalui. saya cuba yang terbaik untuk menerang dan memberi kefahaman agar tidak salah faham erti PEKIDA.. berbagai program dan aktiviti kami lakukan untuk menerangkan yang PEKIDA ini bukan kumpulan SAMSENG.. LIHAT LAH BLOG SAYA DENGAN AKTIVITI SEHAT SAYA DENGAN ANAK2 BUAH SAYA.. ayahandazul.blogspot.com > ( terima kasih juga kpd En Kamal fnd )

    BalasPadam
  36. Datuk Zul, terima kasih atas respon di atas. Saya pun terfikir, kekadang dalam satu keluarga tidak semua anak 'menjadi'. Ini kan pula bila dah berpuluh ribu.

    Ada satu kes, 8 bulan lalu. Saya mengarahkan wartawan 36o merekodkan kenyataan pengurus rumah urut di Damansara Damai, Petaling Jaya, Selangor. Rumah urut terbabit menjalankan kegiatan urut batin menggunakan gadis warga asing. Selepas tugasan terbabit, kedengaran cerita kumpulan 3 line di kawasan sama marahkan dan mencari wartawan saya sehingga dia gusah untuk pulang ke rumah. Ketika itu terfikir, mengapa rumah urut dikacau, kumpulan 3 line terusik? Lalu saya nenghubungi seorang daripada ayahanda Pekida, memohon bantuan. Akhirnya, semua selesai. Kekadang tindakan sebegitu mengelirukan :)

    BalasPadam
  37. pekida nie pertubuhan apa sebenarnya. Adakah dia memperjuangkan martabat Melayu dan menitikberatkan Agama Islam? boleh abg mazidul komen sikit tak

    BalasPadam
  38. salam.

    takkan rosak kalau perjuangan alif ba ta dalam minda .

    BalasPadam
  39. Boleh dikatakan skng nie majoriti yg masuk bukan sebab"amar maaruf nahi mungkar"...Honestly bro aku tengok even kat kawasan aku nie,yg ahli Pekida a.k.a 3line pakai subang,tidik,rambut warna,lepak kedai makan time solat jumaat,berlagak baik dan macam2..kawan2 aku yg masuk pn sama..Aku rasa perjuangan asal Pekida sudah tidak ada makna..Aku tengok melayu sama2 melayu pn gaduh..aku xsalute org cmni..Lebih baik tabligh tue lagik..sebab terang2 mengajak kita ke masjid..

    BalasPadam
  40. Diharap semoga perjuangan asal terus kekal...amin..HIDUP ORG MELAYU...

    BalasPadam
  41. salam...
    sy tergerak hati utk memberi sdikit pndpt...
    pd sy btol pe yg dikatakan ayahanda zul diatas...
    yg merosakkan tuh sumenye bekas2 ahli & manusia2 yg telah menyalahgunakan pertubuhan yg baik nih...
    mayb org tak nmpk yg baik biler dia da dpt tau yg buruk...
    itulah org zaman skrg...
    btol tak ???
    sy harap kt jgn la berkata jika kt tak tau kebenaran n kabaikannya...
    kt jgn la mengeruhkan lg keadaan yg ade...
    ckplah...
    bkn diowg tanak kecoh2kan ttg pertubuhan nih...
    cube anda sume pk2kan...
    kalo dikecoh2kan n lg ramai yg join, pe agaknye jd pd pertubuhan nih...
    sdgkan skang pun da tak ble dihandle, ni kan plak nak sume melayu di malaysia nih join...
    kalo ade yg slh n silap sy spnjg penulisan sy nih, sy mtk maaf...
    sekian...

    BalasPadam
  42. Salam alaikh.
    Niat tidak menghalalkan cara dan perbuatan.Hukum di dikira berdasarkan niat,punca,cara dan hasilnya.Namun secara realitinya PEKIDA tidak beramala dengan cara Islam.PEKIDA beramal dengan amalan bi'daah sesat.Ulama telah memberi banyak teguran kepada PEKIDA kerana PEKIDA hanya menggunakan nama Islam dan menghina Islam.Antaranya;

    Apabila bila si fakir mengatakan "amal makruf wanahi mungkar" tetapi mereka tetap menyembah akan berhala.

    Bersalam berbuah.Bersalam adalah antara sunnah Rasulullah s.a.w.Cara salamnya telah termaktub di dalam Kitab Adab Salam dan Memberi salam dan menjawab Salam.Penambahan di dalam amalan adalah bi'daah.Dan jika ia bi'daah sesat maka ia haram.

    Gelang dan emas adalah haram bagi seseorang muslimin(lelaki Islam).

    Ssbda Baginda s.a.w:Barang siapa yang memakai pakaian emas atau sutera dengan segaja maka mereka bukan dari kalangan umat ku dan mereka adalah dari kaum yang sesat.

    Berkaitan pemimpin atasan PEKIDA.Mereka adalah pemimpin persatuan dan seandainya mereka tidak mampu mengawal persatuan dan ahlinya maka tutuplah persatuan itu,ia lebih baik dr ada.

    Berkaitan baiah(perjanjian).
    Saya teringatkan ayahanda Petaling Jaya.Dia pernah terlepas cakap bahawa di dalam persatuan PEKIDA saja ada baiah "amar makruf wanahi mungkar".Adakah dia jahil tentang ilmu agama tetapi sibuk bercakap akan agama?Baiah itu telah kita lafaskan semasa alam ruh.

    Saya juga tertarik dengan sebilangan sikap ahli PEKIDA.
    Mungkin pernah dengar akan ajaran sesat al arqam.Saya minta sila kupaskan mengapa ia masih bergiat aktiv dan mengapa terdapat ahli PEKIDA memasukinya?(al arqam telah aktiv semula).

    Saya juga tertarik akan ahlinya dengan beberapa perkara.Jemaahnya ramai namun aktiviti Islamnya seperti tidak ada.

    Berkebajikan?

    Berdakwah?

    Islam?

    Bukanlah hendak menghina PEKIDA tetapi ingin membuka minda PEKIDA dan jemaahnya kerana mereka semakin jauh dr landasan perjuangan mereka malah semakin jauh dr agama.

    Malah agak menyecewakan status melayu Islam atau tidak itu tidak di ambil peduli oleh ayah2 mereka.Bagi mereka melayu maka Islamlah (maka mereka membuktikan kejahilan dalam beramal dan beragama dengan pemilihan ahli).

    Akhir kata jika ingin PEKIDA itu menjadi badan Islam maka Islamkan PEKIDA itu terlebih dahulu.Janganlah seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus ke hadapan tetapi ibu ketam itu sendiri ke kiri dan ke kanan.
    JIka ingin PEKIDA itu menjadi Islam maka cuci dan buanglah manufik yang ada di dalam persatuan.

    Berpegang teguh pada Kalimah Syahadah bukannya a,ba,ta.

    BalasPadam
  43. tahun lepas, ada van langgar kereta member dari belakang. member saya turun kereta nak suruh pemandu van nih settelkan gantirugi since van tuh yang langgar dari belakang.

    tetiba pemandu van tuh sound member sy suruh blah sebelum dia panggil abg long dtg settle nnt jadi lagi nahas. member sy panic pastu terus balik rumah terkedu.

    member sy perasan ada stiker pekida kat windscreen van tuh.

    inikah code of conduct kumpulan pekida?

    BalasPadam
  44. salam...
    Nak tanya juga, yg takut sangat ngan budak yg pakai sticker PEKIDA tu ngape? Dia panggil abg long, kamu call lah polis. Apa susah, negara ni ada undang2.
    Lagipun, sticker tu betul ke sticker PEKIDA? Ada lambang PEKIDA? Ke ada warna yang sama jer?
    Kalau sticker PEKIDA, mesti ada lambang PEKIDA. Bukan lambang harimau ke, tombak ke. Kena pastikan betul2 dulu. Ahli2 PEKIDA pakai sticker hanya untuk dikenali oleh ahli2 yang lain, bukan untuk bermegah.
    Apa megahnya jadi ahli PEKIDA?
    Tiga line? entahlah, yang setahu saya, sami Hindu jer ada 3 line.

    BalasPadam
  45. assalamualaikum...
    Dah2 tak moh kutuk tigaline dah sebab tigaline tu bukan gengster ke ape ke takde maknenye semua tu... standard setiap sesuatu ade baik ade buruknye kalau kite nilai pada semua sudut.. dan tigaline sekarang dah maju, dah ade website sendiri tak caye..? tak yah nak cite tegok je... http://tigaline.com, dari gaduh atau ape yang negatif lebih baik kite sesame positive kan ia.. ye.. wasallamu..

    BalasPadam
  46. A'kum,

    kepada 90% yang memberi ulasan dan pendapat melalui menjawab soalan saudara Mazidul.

    Dia bukan nak korang pacak payung jual air buah dan buat kenduri. Dia nak hampa semua jawab soalan dia. Dan soalannya adalah :

    apa pula kumpulan ‘Tiga line’, dianggap gangster Melayu?

    Izinkan saya bertukar kepada b.i

    Answer the god damn question and stop going about the issues that are not related to the question asked.Where is the focus? Reflect this in your daily lives and you will begin to see that how you conduct your work is just as similar as the answers given on this page.Tak de kena mengena langsung dengan soalan malah di-jawab bagaikan soalan itu memohon jawapan tersebut.
    If you all are interested in the word 'Malay'and how other races look upon us, then i suggest you take a good deep look at the comments you made and cross check it with what you talk about in your daily lives. Maybe not so much at work, But i promise you that you will see the connection. Sometimes, reading is so much better than talking. So take your time to explore knowledge because knowledge is POWER. Not a BMW, not a Mercedez Benz (Harta) and definitely not hanging out with anak Dato or Tan sri(Siapa Lagi gempak). Wake up,oh wake up for the illusive path that we have done to ourselves needs to be straightened out.And it starts by having pride in 2 things while having the courage to share it with a fellow-men without having fear which we ourselves have created upon us
    These 2 things are :Knowledge and Goodness.
    Thus, the word Malay can begin to bind itself with the word Islam and Unity will take its place amongst our people which in the end, is the answer to all of your comments.


    -a brother from another mother-

    BalasPadam
  47. tolong tunjukkan jalan sebenar dan bersama siapa aku mahu berjihad fisebilillah dan ingin bersama2 umat islam memperjuangkan agamanya hanya kerana Allah S.W.T..aku mahu menjadi salah seorang tentera Allah yang memperjuangkan agama Islam..aku x mahu tersesat dan leka siapa aku dan apa tujuanku hidup di dunia dan tiada hala tujuku..dan aku x mau tersesat sprt rakan2ku yg mengakui mereka di bai'ah dan 'berbaju putih 30' tetapi mereka semua hny ingin menunjuk2,suka berarak,berjudi,berzina..aku tau ada persatuan yg di landasan betul ttp pengikutnya hancur..sy cuma mahu saudara tunjukkan jln bersama siapakah tempat sebenar untuk berjihad..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.