Selasa, Mac 15, 2011

Islam Dipersendakan Lagi

Terjemahan video dipaparkan di You Tube.

Tajuk : Rupanya Umat Islam Suka Mee Wantan Dan Pau Besar

"Laungan azan setiap subuh seperti orang menjerit tidak tentu fasal, macam orang hendak order mee wantan. Bila sudah diberi mee wantan dan memakannya, hendak kuih pau besar pula!"

Pembaca boleh menonton klip video terbabit di Laman Web Persatuan Pengguna Islam Malaysia.

Barangkali mereka, golongan terpelajar tetapi tidak bijak menghormati agama rasmi negara Malaysia, Islam. Jelasnya tindakan dipaparkan itu mencabar kesemua umat Islam di negara majoriti dihuni dan dipimpin  penganut agama sama. 

Jika selama ini ISA digunakan kepada kelompok didakwa mengancam keselamatan negara, individu terbabit di dalam pembikinan klip video itu, sasaran terbaik untuk dikenakan tindakan sama.

Kita tidak membenci kaum lain tetapi hanya mereka terbabit mempersendakan Islam.  

39 ulasan:

  1. Bro Dul, Orang Cina Malaysia memang kurang hajar, biadap, keras kepala dan sial. Sepanjang pengalaman saya ke beberapa negara di dunia, bangsa dan kaum mereka inilah yang memalukan Malaysia dengan sifat kurang ajar, tak mau ikut undang undang dan keras kepala.

    Contohnya di Bangkok Airport baru-baru ini, polis-polis Thailand telah memarahi mereka kerana berebut-rebut semasa di kaunter Immigresen serta membuat bising seperti airport tu mereka yang punya. Khabarnya dalam kapalterbang (Everybody can Fly) pun mereka bising, menurut kata peramugari kenalan saya. Nasib baik aku kesana kemari cuma naik Malaysian Hospitality.

    Memalukan Malaysia dan orang Melayu. Tidak hormat agama, bahasa, undang-undang dan adat istiadat Melayu serta gila kuasa.

    Walaupun mereka duduk berpuluh tahun di Malaysia, tetapi di sekolah mereka cuma belajar adat dan budaya mereka dan Bahasa Mereka sahaja. Sejrah yang di plajari juga adalah hanya sejarah tanah nenek moyang mereka yang sememangnya telah melupakan mereka.

    Dan mereka juga di ajar bahawa Malaysia adalah jajahan Tanah Besar kononnya.

    (Dan ada unsur unsur Israel/yahudi terhadap bangsa Palestine)

    Jadi tidak hairanlah jika anak-anak mereka langsung tidak menghormati Agama, budaya dan bahasa kita.

    Dan mereka juga tidak menghormati system ekonomi negara dengan menaikkan harga barang sesuka hati, terutamanya harga rumah dan tanah.

    Salah siapa? kenapa berpuluh tahun memerintah, tidak mampu mengubah itu semua?

    Sekian

    BalasPadam
  2. Bro Dul

    ni ada video best
    http://www.youtube.com/watch?v=VhkjJqY7xxk

    Khas untuk mereka yang menghina Azan.

    Terbaik!!! Two thumbs up!

    BalasPadam
  3. hmm.. berani mati 'red rambutan'??

    cuba hidup kat sibu sarawak.. sampai sekarang masih risau, bila2 masa org bumiputera akan terhapus dari bumi sibu bersama2 hak mereka.. bisnes pun susah nak kekal lama.. last2 ramai pindah ke tempat lain, tak sanggup diam di sibu.. muak dengan sikap 'kebanyakan' bangsa ni..

    BalasPadam
  4. Hera - kamek sokong kitak, kamik biasa gi sibu gak.....sik wani!!! he he he

    BalasPadam
  5. Tak semua orang Cina Malaysia bersikap macam tu....walaupun ada yang menganggap kebanyakannya bersikap sebegitu...
    Jangan kita bersikap 'racist', kita semua adalah rakyat Malaysia.

    Ketahuilah - Negara Malaysia kini aman damai adalah kerana berpunca dari sikap tolak-ansur dari bangsa Melayu agama Islam dalam menangani kerenah bangsa bukan Bumiputera - Cina, India dan lain2 lagi.

    Kalau lah orang Melayu berkelakuan biadap seperti mereka dan tidak mahu bertolak ansur maka akan huru-hara negara kita.
    Contoh mudah ; jika orang Melayu bersikap busuk hati sudah tentu bangsa2 lain tidak mungkin hidup mewah berniaga mengumpul kekayaan dan bebas mengamalkan budaya mereka.

    Fakta - 70% kekayaan negara milik bukan bangsa Melayu & dari 10 top billionair Malaysia - hanya 15% sahaja milik Melayu/Bumiputera!

    BalasPadam
  6. Salam, Saya dah tengok video tersebut dan juga membaca komen dari sebilangan individu diblog PPIM. Ada yang kemarahan mereka bagaikan berapi-api dan ada juga yang memberi nasihat untuk mengendalikan isu ini dengan lebih bijak. Bagi saya, saya memilih cadangan untuk kendalikan isu ini dengan lebih bijak. Arwah datuk saya pernah pesan, "sekiranya anjing menyalak, kita tidak patut menyalak kembali". Jadi kalau manusia menghina kita, tak perlulah kita hina mereka kembali. Kita harus lihat isu ini dengan lebih mendalam dan insyaAllah saya akan cuba huraikan diblog saya malam nanti.

    tahirnisa@blogspot.com

    BalasPadam
  7. sedihnye apabila islam dihina..harap pihak berkenaan dapat kekang benda-benda macam ni. :(

    BalasPadam
  8. Kalau soal 70% kekayaan negara adalah milik bukan bumiputera, itu adalah suatu isu yang berasingan. Isu ekonomi yang dikuasai oleh golongan bukan bumiptera adalah KESALAHAN satu pihak sahaja, iaitu salah Barisan Nasional yang memperjudi dan mempermainkan nasib orang Melayu dengan mewujudkan dasar ekonomi yang sampai sekarang gagal mewujudkan keseimbangan dalam kekayaan ekonomi mengikut kaum. Apa gunanya dasar-dasar ekonomi yang mengelirukan kaum Melayu. Bila pemimpin rakus, tidak amanah dan tidak ada daya kepimpinan, maka akan tertipulah kita sebagai rakyat biasa dengan janji-janji manis kononnya bagi memperjuangkan nasib bangsa Melayu. Ibrahim Ali pun bersekongkol dengan bangsa Cina juga untuk menjayakan ekonomi beliau, tapi bila masuk kampung, beliau akan berhujah macam beliaulah pejuang bangsa Melayu yang masih ada untuk mempertahankan hak dan keistimewaan orang Melayu. Terlalu banyak lakonan dalam politik Malaysia. Dan yang hancur ialah bangsa dan agama.

    BalasPadam
  9. Mengapakah agaknya kita perlu terlalu menjaga hati kaum lain sedang kaum sendiri pantang silap sikit dipijak2? :(

    BalasPadam
  10. Bila agama Islam dihina dah tentu ramai yang sakit hati malah silap2 boleh timbul isu perkauman, kita hidup berbilang-bangsa patutnya sama2 menghormati budaya dan agama antara satu sama lain.

    Janganlah kita pun nak menyalak macam mereka. Fikir secara rasional, moga-moga dengan menggunakan pendekatan secara halus dapat mengubah keadaan.

    BalasPadam
  11. Minyak kena simbah dgn asid getah..

    BalasPadam
  12. Setuju dengan Kak Cik,kita selalu begitu,lihat saja kes si Cina yang menghina lagu negaraku itu..apa jadi?

    BalasPadam
  13. kenapa kita takut sangat nak kenakan tindakan kepada orang2 macam ni? sebab takut kena ugut saman berjuta-juta kerana mengganggu hak bersuara ke? kalau orang kita sendiri boleh di"ISA"kan, kenapa orang2 mcm ni tidak? kenapa pelajar yang menghina lagu Negaraku dulu dikenakan tindakan yang agak kurang tegas berbanding dengan orang yang berarak mintakan keadilan? saya pelik kenapa orang mcm N*maW** tu boleh bebas berjalan memaki hamun orang/bangsa lain walaupun dikecam ramai..

    BalasPadam
  14. To THE RED RAMBUTAN

    video yg awak bg link kat youtube tu TAK BEST langsung! walaupun anjing tu haram untuk disentuh oleh umat Islam, sapa kata kita boleh bunuh anjing macam tu? ianya tetap makhluk Tuhan, kalau datangkan mudarat pada kita pun, ada cara terbaik untuk matikan diye, bukan hentak kepala berulang kali, siap amik video sambil gelak2..

    BalasPadam
  15. Salam,

    setelah melihat video tersebut, sememangnya saya amat rasa sakit hati.
    Terutama di saat ke-0.23 video tersebut yang mana dia menyebut:
    RUPA-RUPANYA ORANG MELAYU SANGAT SUKA MAKAN...

    Oohh...
    Kenapa sesetengah manusia suka mencari sebab untuk bergaduh dengan cara ini ye?
    Bukan setakat Islam, malah bangsa turut dipersenda.

    Seboleh mungkin saya cuba untuk melihat vidoe ini dalam sudut yang positif,
    namun gagal kerana sikap mereka didalam video tersebut yang terlalu kebudak-budakan yang akhirnya mengundang ke arah kemusnahan.

    Kepada pihak berwajib dan berkaitan,
    silalah lakukan yang sepatutnya kerana terlalu banyak sikap orang-orang sebegini yang semakin menjadi-jadi kini.
    Dan sila pastikan hukuman yang bakal diberi dapat memberi kesan kepada yang lain dari mengulanginya dimasa akan datang.

    Sekian.

    BalasPadam
  16. Memang selalu macam tu, kalau melayu salah sikit ke ISA lah jawabnya..kalau mereka, "tak palah...diorang tak faham kita..."Nanti kalau saya kata yang menghina Islam patut dibunuh, kena tangkap dengan polis pulak sebab mencetuskan huru-hara...

    BalasPadam
  17. video memang tak patut and kurang ajar.. i am not muslim.. but i have friends from different races and religion. Why ? because i respect their believe and religion and they respect mine as well..

    BalasPadam
  18. Bacalah pandangan Dr. Mohd Ridhwan Tee dalam ruangan Rencana, Mingguan Malaysia akhbar setiap hari Ahad. Baca, perhalusi dan buka minda terhadap komen dan penjelasan beliau. Banyak sekali pandangan bernas beliau terhadap sikap, pemikiran dan tindakan kaum Cina, sama ada positif mahupun negatif.

    Beliau mengajak kita semua berfikir kerana beliau sendiri sebagai Cina Muslim, lebih maklum..hanya jauhari yg mengenal manikam. Baca dan fahami penjelasan jujur beliau, walaupun beliau sendiri puas dikutuk oleh kaum cina itu sendiri.

    BalasPadam
  19. beranikah kerajaan hendak ISAkan mereka.impak politik org cina sangat kuat.ambil tindakan dan BN boleh lupakan terus Pulau Pinang.so lebih baik berdiam diri

    BalasPadam
  20. Saya cadangkan individu itu ditangkap dan diletak dalam ISA.
    Entri terbaru saya berkenaan isu tersebut disini.

    BalasPadam
  21. maybe link yg saya nak bagi ni adalah unrelated/irrelevant, tapi abang maziul kena tgk sikit mamat ni yg kutuk2 rakan2 media abang Mazidul: Full link nya ada kat sini:

    http://luqiee.livejournal.com/tag/%23%20500

    BalasPadam
  22. agama lagi... buku bible 30000 bila nk release kat swk&$sbh?

    BalasPadam
  23. sorry ok menyampuk disini ..ini adalah sebahagian pandangan aku..
    1.Korang ada tengok klip video pasal apik yang mempersenda azan tuhh...? Dah banyak kali aku dengar pasal mempersenda agama ni...tapi perkara ini masih berlanjutan. satu tenggelam yang lain pulak muncul. selagi tiada tindakan tegas diambil selagi tulah perkara seumpama ni akan berpanjangan.

    Kalau dah tak suka agama nih, bukan setakat yang bukan beragama islam, hatta yang mengaku islam pun ada yang turut mempersenda. tapi la kan kalau aku tengok dari segi penampilan apik tuh, aku yakin,dia ni memenuhi ciri-ciri berikut
    ...
    2. Kadang-kadang kita terlalu prejudis terhadap orang kita. Apa saja tindakan orang kita sentiasa dipandang dari sudut negatif. Bukannya tak bagus kita menilai kelemahan diri , tetapi dibimbangi apabila terlalu menilai dari sudut kelemahan, kita akan mngalami krisis keyakinan diri dan keliru...sedangkan untuk bersaing di peringkat lebih tinggi kita perlu ada keyakinan diri yang tinggi dan fokus. Kalau anda kurang percaya apa yang aku cakap ..jom tengok antara senarai prejudis-prejudis yang sering ditujukan terhadap 'orang kita' berbanding 'orang lain'..

    selebihnya boleh klik disini http://rempitansuperbike.blogspot.com/ Maaf yea nak cut n paste panjang sgt..

    BalasPadam
  24. hairan dan sangat hairan...bila org melayu buat hal..confirm akan masuk ISA tapi bila org bukan melayu buat hal xde tindakan apa2 pun...kalau nak jaga isu perkauman sekali pun tapi kalau dah sampai tahap menghina kaum ni...apa cerita lak...knp la pihak yang berwajib diam saja...org no 1 kita pun melayu dan islam juga kan...hmmm

    BalasPadam
  25. MySara Zaini

    Saya tak kata video tu best, tapi kan ke saya tulis kat situ, orang yang menghina Azan dan Islam tu patut di buat begitu. Harap maklum.

    Saya pun tak suka menyiksa binatang begitu.

    BalasPadam
  26. satu lagi irrelevant dgn entry abang maziul, tapi penting utnuk di perhatika kerana melibatkan tuduhan terhadap seluruh organisasi TV3 (ini kemungkinan besar terlibat sekali dgn abang Mazidul), link psiko tu adalah kat sini:

    http://luqiee.livejournal.com/tag/%23%20604

    BalasPadam
  27. To all, maaf kepada pembaca blog ini, komen dihantar berbentuk kepercayaan politik TIDAK akan disiarkan di sini.

    Isu dibangkitkan di sini, jelas. Perbuatan mereka BUKAN beragama Islam mempersendakan amalam orang Islam.

    Juruskan komen anda ke arah itu.

    No politics, please.

    BalasPadam
  28. Papa, saya telah membaca blog terbabit.

    Jika blogger itu mendakwa dia mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Sultan Brunei, perlukah kami, wartawan dan pengamal media 'melayan' tulisannya?

    Jika ada anjing menyalak bukit, biarlah. Lambat laun, suara anjing itu akan serak, bukit tetap tidak runtuh.

    Kes blogger terbabit dan dakwaan dilontarkannya telah lama saya ketahui.

    Katanya, pengisian dan teknik paparan berita TV3 berkaitan dengan CIA?

    Ha! Ha! Ha! Yor la tu nak oooooooi!

    Jika dia menganggap pengamal media bodoh, dia pastinya TIDAK secerdik mana.

    Belive me.

    BalasPadam
  29. Seperti yang dijanjikan, Alhamdulillah, saya telah huraikan diblog saya berkenaan pendapat saya tentang Islam Dihina. Harap sudilah para pembaca membaca untuk kebaikan bersama.

    tahirnisa@blogspot.com

    BalasPadam
  30. Saya masih ingat pada November 2005, kononnya tahanan warga China telah dipaksa berbogel dan ketuk ketampi oleh seorang anggota polis wanita semasa dalam tahanan. Aksi tersebut telah dirakam dan gambarnya menghiasi dada-dada akhbar tempatan terutamanya akhbar berbahasa Cina. Dengan rasa bersalah yang teramat sangat, walaupun belum dibuktikan, kerajaan ketika itu telah mengarahkan Menteri Dalam Negeri, untuk segera terbang ke China bagi menjelaskan sebarang kekeliruan yang mungkin timbul akibat daripada kejadian tersebut.

    Apa yang saya maksud di sini ialah bila sesuatu kejadian yang menimpa orang Melayu, tidak ramai yang berasa sensitif tetapi bila orang lain terutamanya (Cina dan India), seolah-olah hari sudah hampir kiamat seperti tidak ada isu lain yang hendak dibincangkan lagi.

    Isu agama lagilah, sesuka hati mereka mempersendakan, ehm..ada sesiapa yang pernah terjumpa tak isu bab agama mereka yg kita persendakan?

    BalasPadam
  31. abang mazidul,memang psiko si luqiee ni. Bayangkan newscasters cakap "December", "January" dan "Tahun depan" pun di tuduhnya ada komplot dgn CIA dan ada agenda untuk memotong linenya untuk apat RM800juta dari kerajaan malaysia..adoi...

    BalasPadam
  32. hmmm...teringat baru-baru ni ada baca Mastika keluaran beberapa bulan atau tahun mungkin...kisah yang berlaku belasan tahun dahulu semasa pencerita masih muda remaja..sewaktu azan maghrib berkumandang, salah seorang rakan baik dan juga lepaknya menyruh kawan lagi seorang mencari not azan menggunakan gitar Nauzubillah...janganlah ada remaja Islam berani-berani melakukannya. Kerana tidak lama kemudian, mereka berlumba dan ketiga-tiga sahabat karib itu mati katak di jalan raya dengan tangan terputus, kepala hancur dsbnya...
    Inilah yang berlaku kepada orang yang mempersendakan azan....
    kita tunggu dan lihat pula apa yang berlaku kepada kaum kafir ni nanti...kalau tidak didunia, mereka tetap akan menjadi bahan bakar di neraka nanti....Nauzubillahiminzalik!

    BalasPadam
  33. Encik Mazidul, saya ingin mencadangkan dibuat satu rancangan khas isu penghinaan agama Islam yang semakin menjadi-jadi dalam kalangan bukan Islam di tv3. Juga penghinaan secara tak langsung oleh orang Islam sndiri...

    tentang video tu, tak sanggup tgok rasanya...melihatkan kemarahan blogger2 di sini mmbuat hati terikut...kalau tengok jugak nanti bersorak sorai lah syaitan kerna bjaya mmperdaya anak Adam untuk menurut jejak langkahnya...

    apa kata kalian tgok video ni pula....sejuk hati...
    1- SALAH TANGGAPAN TENTANG ISLAM

    http://www.youtube.com/watch?v=CYVHhH9FYLA

    2- CARA BERDAKWAH DENGAN ORANG KRISTIAN

    http://www.youtube.com/watch?v=lmCvyBeBowU&playnext=1&list=PL4B890EA9850E4D47

    ~LIM JOOI SOON~

    BalasPadam
  34. dR redhuan tee ada menulis dalam kolum di mingguan malaysia yang pernah saya terbaca dahulu. Dia mengatakan masa kecil dahulu dia dan adik beradik diajar supaya jangan berkawan dengan orang melayu. kenapa?, kerana ibunya berkata orang melayu pemalas dan pengotor. Ok!!.. kalau pemalas itu bagi ssya, boleh diterima tapi kalau pengotor??. tak pelik ke siapa pengotor sebenarnya.

    BalasPadam
  35. salam. hidup ini mana ada perkara yang terpisah dengan politik.

    BalasPadam
  36. Dari pengalaman saya, bangsa cina ni ada yang ok & ada yang buruk perangai... sebagai contoh:

    (a) bangsa cina yang berpelajaran ni ada 4 jenis.
    1) Golongan kaya, berpelajaran dan tidak fasih berbahasa melayu: lebih suka bergaul dengan orang yang setaraf dengan mereka. Jarang sekali bergaul dengan bangsa cina yang biasa dan tidak kaya. Agak sombong.

    2) Golongan kaya, berpelajaran dan fasih berbahasa melayu: boleh bergaul dengan semua kaum. tidak sombong.

    3) Golongan biasa, berpelajaran dan tidak fasih berbahasa melayu:
    - Ada diantara mereka yang boleh bergaul dengan semua kaum. tidak sombong.
    - Jika mereka sombong, saya percaya yang mereka adalah bangsa cina yang datang dari Johor Bharu.

    4) Golongan biasa, berpelajaran dan fasih berbahasa melayu:
    - ada sombong, ada tidak sombong.
    - ada yang buruk perangai, ada yang ok.

    Kesimpulannya, jika mereka ini buruk perangai nescaya mereka ini masih tidak bersyukur setelah mereka mendapat kerakyatan Malaysia.

    BalasPadam
  37. Salam semua, cakap pasal hina islam ni, tdi saya terjumpa akaun FB seorng minah indon yg cuba mencari publisiti dgn kenyataan yg kurag menyenangkan. Ni akaun dia ;


    http://www.facebook.com/profile.php?id=100002227536150

    BalasPadam
  38. ha ha ha... inilah akibatnyer makan bab* banyak sgt...perangai pun ala2 nate tur... pastu , dlm dok kena kutuk dan direndah2kan martabatn diri , kedai2 puan ni yg hang pa singgah... podah,,.... cakap tak supa bikin... Mazidul boleh buat kempen 'Buy Muslim 1St"... sbb saya tgk puak2 nih pun "Buy Our Own 1st". kata ekonomi sama adil,,,,, adil celah mana? Kata kuasa politik kita punya, tak pandai ke bikin dasar ekonomi "muslim 1sT'

    magua_putra@2000

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.