Ahad, Ogos 10, 2008

Histeria

Serangan histeria semakin menjadi-jadi. Setakat ini 10 sekolah antaranya di Cheras, Kuala Lumpur, Kuantan, Pahang dan Subang Jaya, Selangor huru-hara. Pelajar tanpa mengira jantina, jatuh pengsan, meracau, menjerit malah mencederakan diri sendiri. Kalau dulu mangsa hanya perempuan, kini lelaki tidak terkecuali.

Apa sebenarnya terjadi?

Pakar psikologi mendakwa kejadian akibat gangguan psikologi dan melarang pelajar mendapatkan khidmat rawatan bomoh. Manakala pengamal perubatan tradisional dan Islam berkata, pelajar terbabit dirasuk makhluk halus. Pakar psikologi terbabit bukan calang-calang orang, begitu juga pengalamal perubatan Islam terbabit.

Setakat ini tiada siapa dapat mengekang kejadian histeria secara total. Tenang buat seketika dan kemudian berulang kembali. Kesannya, pelajar terpaksa diberi cuti dan berpindah sekolah.

Ada pihak mendakwa, ‘pagar’ sekolah sudah luput tarikhnya. Ada juga mendakwa sekolah terbabit dikongsi bersama makhluk halus. Kegiatan murid selama ini menganggu mereka dan mereka bertindak balas ‘menyerang’. Justeru, masyarakat berada dalam keadaan keliru.

Apa sebenarnya terjadi?

8 ulasan:

  1. abg mazidul, saya berfikir sebab kejadian histeria ini dari perspektif Islam. kalau nak tahu punca sesuatu kejadian, especially histeria ni, cuba tengok apa yang penghuni (pelajar & staff) sekolah ini telah lakukan. saya ada pengalaman di sekolah...pihak sekolah telah menebang sebatang pokok dibelakang sekolah.ramai pelajar yang bersorak riang.padahal hanya sebatang pokok.tak lama selepas itu, beberapa pelajar kena histeria...pengalaman lain, pihak sekolah telah membuat bangunan baru di kawasan padang sekolah.seperti yang dijangka terdapat beberapa pelajar sekolah yang histeria.abg mazidul, kenapa kita dilarang cakap benda yang keras ketika di dalam hutan? samalah juga dengan hal histeria di sekolah ini.mungkin ada sebilangan pelajar atau staff yang 'cabul' mulut dan perilakunya...percayalah bulan Ramadhan nanti mesti histeria ini berkurangan...jangan marah ye ini pandangan saya.

    BalasPadam
  2. http://dewawang.blogspot.com

    kenapa 'hantu' dah kacau manusia? hantu kena kacau dulu, rumah hantu dah kena roboh (bukan kat majlis bandaran) tapi kat manusia. jadi dia kacau dengan buat 'demontrasi' mengusik sekolah atau kediaman yang usik rumah mereka..

    sekarang kita bukan sahaja hadapi maslah politik dengan manusia tapi juga krisi dengan 'politik hantu'. kat mana hantu hendak mengadu masalah? nak jumpa YB ke? tapi hantu bukan ahli mana-mana politik. NGO pun bukan...

    jadi pertubuhan hantu ini tidak didaftar dan diikhtiraf.. hanya bomoh aje boleh jadi penggubal undang-undang supaya hantu ini berpindah randah tanpa protes...

    INILAH KEHIDUPAN YANG 'SEMAKIN KOMPLEKS' DAN MENCABAR.

    dan menyediakan peluang pekerjaan kepada bomoh yang semala ini mereka dipinggirkan..

    setuju atau tidak?

    BalasPadam
  3. pengalaman saya menjadi fasi PLKN waktu pertama kali diperkenalkan, semua para pelatih PLKN datang dari kem. sampai di tempat latihan (waktu itu di IPTA) mereka semua diserang histeria besar-besaran. fasi yang ramai beserta JLKN pon tak dapat meredakan masalah mereka. apa yang boleh dilakukan pada waktu itu adalah mengahantar mereka pulang dengan kebenaran khas. tapi ada pula yang tidak diserang. pada pendapat saya semua ini bergantung pada emosi dan perilaku seseorang itu. makhluk halus memang wujud. mungkin mereka mahu menguji sejauh mana kekuatan mental manusia. sapa tahu?

    pendapat saya sahaja. sekian.

    BalasPadam
  4. tak payah berseloroh panjang,
    ingatlah, Allah tidak hanya menciptakan manusia sahaja,
    makhluk lain juga ada haknya,
    sendir mahu ingat~
    Al-Quran sebagai pedoman, jangan lupa rujuk~

    BalasPadam
  5. Betul lah dol. Kenapa histeria serang sekolah melayu sahaja ek?

    BalasPadam
  6. Sy setuju kata SITUMAS...
    Histeria ni pada pandngan sy hanya bermain dgn emosi kita sendiri.. berbeza dgn kerasukan yg terdapat benda halus dlm bdn.. Contohnya, biasalah kt dgr, kalau artis buat konsert..ramai yg histeria sebb tak blh kwl perasaan. Fanatik sgt.. mrka ni sedar cuma tak blh kawal diri je..
    sy dah selalu sgt berdepan dgn bdk2kena histeria ni..Faham je lah kat KEM PLKN. Puncanya TENSION, TERLALU TAKUT, DLL..dtg dr diri sendiri lah, bila fikiran kt serabut, mulalah benda2 yg kt tak nampak ni kacau. nak2 lg bila nak periksa. lg 1, diri kena bersih... yg perempuan tu masa haid, pandai2lah kan.. jgn buang merata tmpat.. kalau duk asrama, jgn memekik tgh2 mlm.. sy fhm sgt bdk2 skrg. mana "benda" tu tak marah. Sy percaya, org takkan kacau kita kalau kt tak ganggu org..

    BalasPadam
  7. yo bro!
    pertamanya,rujuk pada quran.k.
    keduanya saya nak wujudkan persoalan kenapa hanya di sekolah melayu je?jadi kesimpulanya lebih baik kita mencuba secara sains fizik la.so penyelesaianya nampak lebih berilmu dan berakal dan beretika dari pandangan semua bangsa.

    KEADAAN KITA MESTI MENERIMA KEHADIRAN MAKHLUK HALUS.DAN KONSENTRASI TERHADAP GANGGUAN MEREKA INI TERBATAS BILA KITA PUNYA KEKUATAN MENTAL DAN DALAMAN YANG SEMESTINYA KUAT.JADI KECELARUAN DALAM PEMIKIRAN DAN OBSES INI MEMANG AKAN MEMBUATKAN KITA AKAN JADI NAMPAK ATAU TERASA DIGANGGU DENGAN BEGITU MUDAH WALHAL IA MUNGKN ILUSI DICIPTA KERANA KELEMAHAN KITA.

    BalasPadam
  8. apa yang saya tidak suka masa kecil adalah selalu saja akan ada orang seolah-olah membawa batu yang cukup besar mahu baling kearah saya???dan ia akan datang bila pening kepala.dan ketika itu saya memang dalam keadaan sedar dan bkn dibawah pengaruh alkohol.jadi,saya takut.

    so, bila pandangan sains mengatakan bila suara boleh jadi berpindah dari satu badan ke badan yang lain yang dikatakan pengantara,akan ada dua sebab samada anda 'meninggikan'suara melebihi tahap normal manusia kerana ketakutan melampau atau memang kerasukan???

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.