Jumaat, Ogos 23, 2013

PEMANDU BAS MILIKI 15 SAMAN BELUM DIJELASKAN

Hakikatnya, kita semua sekadar membaca fakta berhubung tragedi bas terhumban ke gaung di KM3.5 Genting Highlands. Jumlah kematian telah disahkan  37 orang manakala 16 lagi mengalami cedera parah dan sebilangan dilaporkan berada dalam keadaan stabil.

Bagi mangsa terselamat, pengalaman duduk atau berdiri di dalam bas, tiba-tiba hilang kawalan \dan melanggar tebing jalan pasti mengerikan. Bayangkan andai kita semua berada di dalam bas sama.

Sebaik terlanggar tebing gaung,  bas dinaiki 53 penumpang duduk dan berdiri itu tentunya bergolek dan menggelungsur menuruni cerun curam dianggarkan berketinggian 60 meter. Badan bas terhempas berulang kali ke permukaan tanah keras  tebing sekaligus menghentak batang pokok besar tumbuh liar. Jerit pekik kedengaran, semua penumpang kemudian terhumban dan melambung di udara tanpa kawalan di dalam bas. Kepala dan tubuh mereka berlaga pancang besi kerusi tercabut, mungkin menusuk tubuh dan sebilangan penumpang terpelanting keluar melalui tingkap sisi dan hadapan  bas pecah berderai.

Akibat terhentak ke sudut tajam atau terkena serpihan kaca,  tubuh beberapa penumpang dihiris kasar, berkecai serta-merta, mengakibatkan antara  penumpang putus kepala dan kaki. Majoriti mereka meraung kesakitan berikutan patah tulang rusuk, pinggul,  kaki dan tangan. Sebaik sahaja badan bas terhentak mencecah dasar gaung, keadaan sunyi seketika sebelum raungan kesakitan  penumpang masih hidup kembali bergema. Tatkala itu, beberapa penumpang mungkin hanya tinggal nyawa nyawa ikan, tercungap-cungap cuba menghela udara sebelum  perlahan menghembuskan nafas terakhir. Penumpang masih hidup terperangkap di dalam bas juga pastinya tersepit,  dihempap oleh mayat bergelimpangan di atas mereka.  Derita dialami 16 mangsa terselamat  tetapi cedera parah  terbabit  pasti tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.


Jika kita berimaginasi,  itu  antara barangkali beberapa jangkaan kejadian saat genting mampu dibayangkan sewaktu tragedi berlaku.

Itu juga menjadi sebahagian daripada kisah dikongsikan mangsa terselamat dan kini berada dalam keadaan stabil.

Hari ini akhbar tempatan melaporkan, pemandu bas malang  terbabit didapati memiliki 23 saman berhubung kesalahan lalu lintas, 7 dijelaskan, bakinya tidak. 

8 ulasan:

  1. taziah buat yg tiada.. dan semoga sembuh buat yg cedera

    BalasPadam
  2. Company bas ni bawah seliaan siapa eh? Genting ataupn syarikat persendirian?

    BalasPadam
  3. Saya tidak paham kenapa jumlah saman yang dibangkitkan. Bagi seorang yang mungkin 8 jam sehari berada dijalan raya maka keberangkalian dikenakan saman adalah tinggi. Yang sepatutnya dinyata dari jumlah saman tersebut berapa yang berkaitan melebihi had laju dan bukan saman salah parking dsb.

    Bukan saya membela beliau tetapi setiap kali kemalangan itulah perkara utama dibangkitkan. Ada satu kes seorang lelaki di jasin melaka didenda atas pelbagai kesalahan jalan raya. Esoknya muka depan utusan malaysia tetapi kesalahannya banyak berkaian motosikal saah parking tiada penutup rantai. Jika tidak salah di penjara kerana tidak mampu bayar saman.

    Kesimpulannya mereka ini tidak berduit untuk membayar saman maka jadilah saman tertunggak

    Agaknya jika arwah pemandu tersebut membayar saman benda nie akan keluar jugak kat akhbar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mematuhi undang-undang jalanraya TIDAK memerlukan duit tetapi jika melanggar undang-undang ditetapkan, perlukan duit untuk membayar saman.

      Itu FAKTA.

      Setiap kali berlaku kemalangan, perincian pemandu akan dianggap UNIK dan banyak pihak akan mencungkil maklumat selama ini tidak didedahkan.

      Itu NORMAL.

      Padam
    2. saya kurang bersetuju bila abg cerita pasal saman driver nie???sy ade baca yang driver bas tak speeding pun..masalah dikatakan terjadi sebab brek gagal berfungsi..

      Kalau nak cerita pasal saman authorities juga harus dipertanggungjawabkan..kenapa tak tarik lesen memandunya supaya dia tak boleh drive bas lagi..Tak kan nak tunggu sampai 150 saman baru nak enforce..

      sy bukan nak membela pemandu atau nak menyalahkan authorities tetapi kekadang kena menilai dari pelbagai aspek..

      Regards,
      -Strider-

      Padam
  4. katanya pemandu tu memandu mengikut emosi marah...
    kalau i, i saman company bas tu...

    BalasPadam
  5. Kenapa tempat duduk penumpang tidak dikuatkuasakan dgn pemasangan tali pinggang keledar?

    BalasPadam
  6. Kenapa kesalahan pemandu yg disiarkan...? sedangkan pemandu telah meninggal dunia dan meninggalkan anak isteri yg xterbela? kenapa bkn syarikat pengangkutan itu yg d siasat keakar umbi...kenapa masih menggunakan bas yg uzue..kenapa berani menggaji pemandu yg mempunyai kesalahan saman yg melampau? ada udang d sebalik mee? atau pemilik syarikat tersebut merupakan 'super power' d kalangan power2 yg ada dlm negara?

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.