Isnin, Ogos 16, 2010

Wake Up Damansara Specialist! Mistakes Have Been Done!

Apa terjadi? Mengejutkan.


Setelah pesakit di dalam tampalan di bawah dimasukkan ke dalam wad selama lebih 20 jam di Damansara Specialist Hospital, Petaling Jaya, Selangor, saya menerima berita buruk pada jam 5.25 petang tadi.

Doktor pakar, Dr Azmi Abdul Rashid menghubungi saya sekaligus mengesahkan terdapat residue di dalam paru-paru pesakit setelah meneliti keputusan CT Scan.

Persoalannya, mengapa selepas 20 jam? Ingin saya kongsikan bersama pembaca, Medical Officer, MO bertugas, Dr Anan Hari Rajah semalam dikatakan memberi kata dua samada membawa pesakit pulang ke rumah atau dimasukkan ke dalam wad. Mujur ahli keluarga memilih alternatif kedua. Jika tidak, hanya Allah tahu apa bakal berlaku.


Untuk rekod, jam 6 petang tadi, pesakit dimasukkan ke High Dependency Unit, HDC dan dimonitor keadaan fizikalnya. HDU terletak terlalu hampir dengan Unit Rawatan Rapi dihuni beberapa pesakit dengan pelbagai wayar dimasukkan ke dalam hidung dan tubuh, majoriti mereka kelihatan tidak sedangkan diri, vegetable.

Apapun residue terbabit harus dikeluarkan sebelum pesakit dibenar meninggalkan pusat perubatan terbabit. Kaedahnya tidak dimaklumkan kepada saya.

Perbualan bersama Dr. Azmi saya rakam menggunakan telefon bimbit untuk tujuan rujukan. Hemat saya, beliau pakar perubatan bersifat bijak menghormati pelanggan dan bersikap gentleman.

"The doctor (MO) should have consulted or even call me, masa pukul 4 pagi, 5 pagi, kalau patient tidak comfortable, they can," katanya. 

"Masalahnya, the moment pesakit admitted, dia tidak comfortable (sukar benafas). So, kenapa tidak diambil langkah lebih bijak daripada apa telah berlaku. Bukankah itu kecuaian, negligence pihak hospital?," ujar saya.

"For my part, treatment has started, the first time I saw her," ujarnya.

"So what was wrong? Nothing wrong at all?," tanya saya.

"She was stable but without close monitoring," balasnya.

"Maksudnya, are you telling me semua procedures dilakukan sejak pesakit masuk ke wad betul? Dr Azmi?," soal saya.

"Tak! Tak! We admitted there were some, ada whatever things should have been done, were not being done, I admitted that," jelas beliau.

"Saya merayu ke hulu hilir, tolong tengok pesakit, so sad doctor," tambah saya.

"That one I agree that bahagian wad, should have not done that," respon beliau.

"Saya sakit hati, kata doctor (MO) di wad emergency sibuk merawat pesakit, dia berpeluk tubuh lah Dr. Azmi," jawab saya.

"Itu pun I can't accept," ujarnya.

Semua kenyataan itu saya rakamkan untuk diperdengarkan kepada pihak pengurusan Damansara Specialist andai kata mereka sudi berbincang.

Jika tidak, pesakit menjadi pelanggan tetap pusat perubatan itu harus lebih berhati-hati jika mendapatkan rawatan pusat perubatan bernaung di bawah Kumpulan Perubatan Johor terbabit.

Usah menjadi mangsa kecuaian mereka seterusnya.

20 ulasan:

  1. Mazidul, simpati sangat. Kadang-kadang staf/pegawai perubatan hospital bertaraf lima bintang boleh mempunyai mentaliti tiada bintang.

    Ini satu keadaan yang tidak boleh dipandang ringan. Sejak Tan Sri Muhamad ali Hashim letak jawatan Ketua Eksekutif JCorp, inikah yang cuba ditunjukkan pengurusan baru. salam

    BalasPadam
  2. Salam semua
    Alamak..saya selalu ke KPJ Damansara. Itupun sebab company bagi GL..kalau tak, harus jugak ke Sg Buloh..so far, DSH memang lem... pun tahap servis dia..tapi bab menge'charge' orang, tak ingat punya mahal..kes anak saya mungkin tak parah, tapi it took about 4 hours before anak saya yang kena diarrhea utk admit sedangkan masa tu dia dah lembik sangat..kita pergi sana kut diorang efisien..sedih tapi benar, diorang boleh dianggap antara hospital yang kureng dari segi servis dan etika. Pada pandangan saya, kerajaan kena perhatikan dan ambil tindakan terhadap hospital swasta yang bersikap cekik darah tapi perkhidmatan hampeh ni supaya etika perubatan dapat mereka patuhi .

    BalasPadam
  3. Salam....

    Saya salah seorang yang terbabit secara terus dengan perkhidmatan pelanggan..dan Alhamdulillah semua masalah pelanggan saya akan cuba memabantu sebaik mungkin..cuma sokongan darpada pihak atasan yang tidak pernah amik kisah, ambil berat hanya memandang pada pendapatan yang dibawa kepada syarikat yang membuatkan kadang-kadang orang seperti kami menjadi tersepit...dan saya ingin berkongsi dengan saudara 2 situasi yang dialami oleh saya...

    Saya juga pernah membawa seorang teman yang ke salah sebuah hospital dibawah pengurusan KPJ di Shah Alam...pada ketika itu teman saya demam panas dan berada dalam kesakitan..dan saya terpaksa berulang kali ke kaunter untuk bertanyakan status sehinggalah sampai tahap hilang sabar kerana menunggu lebih dari 3 jam...dan untuk mempercepatkan proses saya berhubung sendiri secara terus dengan pihak insurans yang mana sepatutnya kerja itu dilakukan oleh pihak hospital....dan ianya dapat diselesaikan tak sampai setengah jam...

    Yang ni pulak ketika saya sendiri mengalami masalh kesihatan dan cuba mendapatkan rawatan di hospital kerajaan...yang sedih nya pada ketika itu saya berada dalam kesakitan, dan dari klinik pakar saya berjalan ke bahagian pesakit luar dan kecemasan...dan apabila berjumpa doktor yang terbabit, doktor hanya bertanyakan apa sakit saya dan hanya memeriksa ala kadar tanpa membuat pemeriksaan lanjutan...saya sebagai pesakit terpaksa menerangkan kepada doktor akan keadaan sakit saya walaupun referral letter telah disertakan...dan respon dari doktor.."kak kita kat sini banyak kes-kes yang lagi teruk, yang hilang buah pinggang pun ada sbb sakit mcm kakak ni"...dan dalam hati saya berkata, "dah la kita kena jadi mcm doktor terangkan sakit kita, lepas tu kena separuh mati baru boleh diberi rawatan sepenuhnya"

    apa yang boleh disimpulkan disini, kerjaya doktor bukan lagi kerjaya untuk membantu para pesakit tapi adalh untuk merasa glamor dengan gelaran dan pakaian berserta stetoskop yang digantung dileher...

    p/s: sorry komen dah sama panjang dgn entry blog...

    BalasPadam
  4. hmm..spt biasa..ungkapan maaf begitu mudah dilontarkan...bagai sudah tiada makna yg boleh memadamkan kedukaan seseorang..

    BalasPadam
  5. Smoga jadi iktibar buat mereka2 yg fikirkan kita tiada pilihan dalam mencari tmpat mendapatkan rawatan~kuasa seorang pengguna~ boleh memilih utk boikot

    BalasPadam
  6. hormat saya pada penulis..ini saja caranya.kalau ada seribu orang seperti anda sudah cukup untuk tingkatkan kesedaran masyarakat daripada diperbodohkan. kita bukan sesiapa tapi dengan adanya orang seperti anda menunjukkan kita bukan bacul rela diperkotak katik. mereka mengumpul kekayaan dgn duit kita. kita juga mampu jatuhkan mereka

    BalasPadam
  7. Kilau, kita bukan membayar RM100 untuk servis mereka, ribuan ringgit.

    Tetapi mungkin kerana nama pusat perubatan terbabit gah, mereka bagai merasakan wang kita tidak bernilai.

    Itu tidak wajar, bukan?

    Kita pengguna, kita punyai kuasa dan kita akan menggunakan kuasa itu untuk mendapat servis setahap dengan bayaran dibuat.

    Setuju?

    BalasPadam
  8. Pembaca, saya pasti satu hari nanti akan ada kakitangan mahupun pegawai atasan Damansara Specialist Hospital, KPJ mahupun Johor Corp akan membaca tampalan ini.

    Biarpun ini satu perjuangan kecil, saya percaya tampalan ini dibaca ribuan rakyat di seluruh negara. Rakyat mempunyai kuasa pengguna dan penentu market servis perubatan dan rawatan dibekalkan hospital swasta di negara kita.

    Biar mereka menjadi hakim kepada hasil penulisan ini. Selama 15 tahun saya dilatih menulis berhubung fakta dan menghasilkan laporan seimbang.

    Itu objektif akan terus saya laksanakan sebagai blogger dan wartawan.

    BalasPadam
  9. salam..

    saya sebagai salah seorang pengguna yang memang sakit demam akan dirujuk kepada salah sebuah hospital swasta subang jaya. ingin saya katakan disini pernah satu ketika dulu sebelum ia dinaik taraf, perkhidmatan nya adalah "hampeh", saya pernah turun darah sehingga pitam dan masih perlu menunggu sehingga empat jam untuk dimasukkan ke wad. dgn berkain batik dan lemah saya menunggu di kerusi depan kaunter admission. saya juga pernah complaint di dalam customer compalint mereka. dah dilihat sekarang ini perkhidmatan mereka semakin bagus..

    oleh itu hospital inin juga perlu lah melihat dan mengambil pandangan para pelanggan yang datang menggunakan perkhidmatan mereka. kita sebagai pengguna mengharapkan perkhidmatan terbaik setelah membayar beribu raban atas perkhidmatan mereka.

    BalasPadam
  10. Syabas En. Mazidul!

    Saya yakin tujuan melapurkan kekhilafan pihak Hospital bukan bertujuan untuk menguburkan bisnes mereka. Yang tidak betul diperelokkan. Yang sudah elok disempurnakan.

    Hemat saya, jika pesakit (terutamanya yg sedang bergelut antara hidup & mati) yg dtg ke Hospital tetapi tdk diberikan rawatan yg sempurna, boleh diibaratkan spt meletakkan mereka di dalam beg & menghanyutkan mereka ke dalam sungai spt bayi2 yg diBUNUH oleh tangan2 yg tdk berperikemanusiaan.

    Semua kakitangan Hospital baik yg gah mahupun yg dipandang rendah, tingkatkanlah kecekapan, keprihatinan, kewibawaan & berikan sedikit value added yakni kasih & sayang terhadap 'nyawa' yg datang. Pesakit datang ke Hospital utk menyembuhkan penyakit, memanjangkan nyawa. Jika semua pesakit tak kisah nak mati mereka tidak akan datang ke Hospital...

    BalasPadam
  11. >> elly ~ apa yang boleh disimpulkan disini, kerjaya doktor bukan lagi kerjaya untuk membantu para pesakit tapi adalh untuk merasa glamor dengan gelaran dan pakaian berserta stetoskop yang digantung dileher...*suka komen ni*

    one day doktor tidak akan dihormati lagi seperti dahulu.

    ...................

    kekadang terfikir jugak
    dihati,mungkin nilai duit yg kita bayar tidak dihargai lagi kerana pada pandangan mereka(pihak hospital)walau dilayan buruk sekali pun orang ramai sanggup bayar beribu riban kerana mahu kan perkhidmatan mereka maklumlah hospital 'glamor'gitu... :p

    BalasPadam
  12. setuju. reputasi dan kepakaran dijadikan sandaran. pihak hospital mengambil kesempatan, pengguna terlampau yakin.

    bro, biar diorang tak baca sekalipun. asal ramai yang lain baca sudah cukup. sehingga satu hari diorang kaji balik di mana silap mereka

    terima kasih kerana membawa perkara-perkara begini ke tengah. sekurang-kurangnya bertambah kesedaran pembaca.kuasa di tangan kita!

    BalasPadam
  13. SAudarA MAS,
    ramai di kalangan kita punyai pengalaman baik dan buruk di hospital swasta mahupun Kerajaan...

    di mana jua kita mendapatkan rawatan, ianya berkaitan perkhidmatan yang diberikan. sebagai pengguna kita sentiasa mahukan yang terbaik, berbaloi dengan wang ringgit sebagai bayaran perkhidmatan.
    Namun di pihak penyedia perkhidmatan-HOSPITAL akan lihat kepada dua perkara, keuntungan dan perkhidmatan; mana yang perlu diutamakan?

    semua yang bekerja di HOSPITal tersebut bertanggungjawab dengan amanah yang diberi untuk memberikan perkhidmatan agar berbaloi dengan bayaran.

    Saya percaya, perkara buruk sebegini berlaku atas sebab sikap dan sifat kakitangan HOSPITAL. Kalau yang sakit nie ayah kepada doktor tersebut, saya percaya bukan begitu layanannya...

    tolong lah....ini berkaitan nyawa yang hanya ditentukan ALLAH, tapi kita kena BERUSAHA....
    di mana juga kakitangan HOSPITAL berkhidmat, SWASTA atau KERAJAAN, MO, MA, GM atau GW, jangan khianati amanah ALLAH / TUHAN dan rakyat yang telah tuan/puan terima...

    BalasPadam
  14. so far the only Hospital yg under KPJ yg memang tiap2 tahun saya masuk wadnya ialah tawakal di jalan pahang..... servisnya memang superb. Tapi dah tempat baru ni tak tau la pulak....

    BalasPadam
  15. Untuk pengetahuan pembaca, Pengarah Urusan Damansara Specialist saya hubungi semalam menyatakan pihaknya sedang menyiasat aduan saya kemukakan.

    Beliau juga menghantar pesanan ringkas, mewakili DSH memohon maaf atas masalah dihadapi. Terima kasih En. Taufik.

    Bagaimanapun saya masih menunggu siasatan lengkap pihak hospital berhubung aduan saya kemukakan kepada pihak Kumpulan Perubatan Johor.

    BalasPadam
  16. sekadar berkongsi kisah. saya pernah mengalami layanan hampeh lagi hampeh dan hampeh daripada klinik kesihatan kerajaan di kampung keluarga saya. Layanan hampeh daripada jururawat dan pembantu perubatan (di kampung tiada doktor) yang memarahi dan mengherdik saya terus saya laporkan pada KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA di laman web kementerian kesihatan menerusi e-aduan. Lebih kurang dua minggu kemudian, saya menerima panggilan telefon daripada pihak hospital di Johor memaklumkan akan menyiasat perkara ini. saya memberikan mereka kerjasama sepenuhnya dengan menceritakan semula kejadian yang berlaku. apa yang saya ceritakan sama seperti apa yang dibaca oleh pegawai itu di dalam surat saya. jadi ketika itu jelas bahawa saya tidak berbohong.
    Saya jelaskan layanan kurang sopan atau BIADAP jururawat ini untuk renungan bersama.
    Ketika sampai di bahagian menunggu, saya terbaca akan konsep 7 S (kini menjadi 10 S) jururawat iaitu
    * SENYUM
    * SALAM
    * SEGERA/SAMBUT
    * SENSITIF
    * SOPAN
    * SENTUH
    * SEGAK

    namun perkara itu tidak berlaku apabila saya dimarahi oleh jururawat hanya disebabkan kononnya saya lewat mendaftar. Namun hakikatnya, saya mendaftar SEBELUM kaunter ditutup untuk makan tengahari. untuk makluman, bukan seorang jururawat yang memarahi saya, tapi ramai. Semua butir perlakuan mereka saya laporkan dengan cukup teliti di laman web kementerian kesihatan. Kemudian, kes itu dibawa ke hospital daerah dan kemudian ke klinik kesihatan di kampung saya. Kemudian, pegawai di hospital daerah menghubungi saya untuk meminta maaf. Ini diikuti pula dengan ketua jururawat di kampung saya yang meminta maaf. Saya berpuas hati dengan kata - kata maaf mereka sambil saya sempat mengingatkan jururawat itu bahawa prisip 7 S yang digantung besar itu wajar diturunkan jika ia sekadar perhiasan. There's no use of that banner if the nurses neglect the words stated on that banner. Kesimpulannya, jika anda tidak berpuas hati, laporkan terus di laman web kementerian kesihatan. Pasti mereka akan mengambil serius perkara ini. Ketahui hak anda sebagai pelanggan dan pesakit. Sekadar tambahan, hospital juga ada piagam pelanggan!

    BalasPadam
  17. Pengalaman setiap individu mungkin berlainan bila berurusan dengan hospital yang sama.

    Macam yang saya cakap dulu, saya berpuas hati dengan khidmat dan layanan yang diberikan oleh KPJ Selangor Specialist Hospital samada sebagai pesakit luar atau pesakit yang dimasukkan ke dalam wad.

    Dua dua hospital ini bernaung dibawah KPJ, tapi berdasarkan pengalaman saudara Mazidul, perkhidmatan yang diberikan sangat berbeza.

    Yang saya tau, dan dengar dari pengalaman kawan-kawan dan juga pengalaman sendiri. Bila bersalin, KPJ DSH menggalakkan caesarian. Ini terbukti bila kawan saya bersalin di situ, obstetrician kawan saya tu siap bertanya date bila nak bedah..
    Bila saya bersalin di KPJ SSH, obstetrician saya tidak pernah bertanya soal tarikh nak bedah atau bersalin, tapi beliau bagi tips macam mana nak bernafas, macam mana meneran dsb.

    Hairan sungguh macam mana jadi sangat berbeza!

    BalasPadam
  18. asalamualikum...timbul rasa malu dalam diri saya bila terbaca beberapa pengelaman kurang enak daripada pembaca sekalian.Walaupun bukan saya yg terlibat secara langsung didalam proses berkenaan...sebagai seorang bekas Doktor (skrg beralih arah ke bidang lain)saya sgt2 kesal kenapa pekara yg boleh dikira basic ini mudah sgt menjadi satu kekhilafan.Tak dinafikan pekara seperti ini memang wujud...faktornya adalah individu berkenaan/Doktor/Petugas/Jururawat yg tidak komited dengan tugas hakiki mereka.Sebelum ini saya bertugas di salah sebuah hospital swasta yg terkemuka di Melaka...tetapi alhamdulilah...belum pernah saya mendengar seranag runggutan seperti ini berlaku sepengatahuan saya.Untuk sesiapa yg pernah melalui dan berniat utk mendapatkan rawatan dr mana-mana Pusat perubatan atau Doktor...ingat..anda berhak untuk meminta rawatan seperti mana kehendak anda...dan mereka sebagai penasihat serta penunjuk jalan kepada beberapa cadangan terbaik.Anda juga berhak uktuk tahu setiap perinci rawatan yg dijalankan...tujuan dan caranya.muga..apa-apa perkara mendatang akan lebih memudahkan semua pihak.akhir kata...maaf kerana harus mendengar isu2 yg tak sedap didengar seperti ini.wasalam

    BalasPadam
  19. byk da masalah yg berlaku melibatkan pihak hospital ni baik swasta/kerajaan smuanya kerana segelintir sikap mereka2 yg terlibat.tp kerana nila setitik sudak rosak la itu susu sebelanga..kl ade piagam pelanggan sklipun,tak diikuti tidak kemana.servis lembab/layanan kurang mesra/kecuaian yg biasa terjadi dilindungi oleh peraturan Private n Confidential n not valid in court..biasa kl waris pesakit nk baca rawatan yg diberikan dlm nota rawatan pun x diberikan kononnya PnC..tp bila kita terbaca dan mengetahui ader sbrg keraguan dan hendak bertanya tak di layan..kl kuat komplen,alamatnya pesakit tu dibiarkan/diberi layanan kurang mesra.satu lagi pasal dr pelatih yg merawat pesakit..adkah betul2 kompeten?
    ambik darah pun 2-3 kali cucuk..salah urat..mcm mana tu?waris pun naik risau dan kurang yakin dgn kebolehan bakal2 dr..yer mmg benar pelatih blum mahir tp jgn permainkan soal nyawa/pesakit sbg satu bhn latihan dan eksperimen..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.