Jumaat, Ogos 27, 2010

Madu Diberi Najis Dilemparkan! Indon! Indon!

Biarpun tindakan pemprotes membaling najis manusia ke Pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, memijak dan membakar Jalur Gemilang dilaporkan tidak mewakili majoriti 240 juta rakyat Indonesia, kita tidak seharusnya memandang remeh tindakan terbabit.

Perbuatan mereka menghina negara kita, itu hakikat.

Antara tuntutan kumpulan terbabit, hormati hak asasi manusia serta berikan perlindungan undang-undang kepada seluruh rakyat Indonesia bekerja di Malaysia.

Hak asasi manusia?

Ha ha ha!

Saya pernah membikin liputan di Kampung Beting, 5 kilometer dari pusat bandar Jakarta berhubung kes penjualan bayi. Kampung terbabit boleh dianggap kawasan setinggan, dihuni majoriti rakyat Indonesia tidak mempunyai sijil kelahiran. Tanpa sijil itu, mereka tidak diiktiraf sebagai warganegara, menyukarkan suami mencari pekerjaan dan terpaksa memilih kerjaya sebagai 'pemulung', pengutip sampah untuk dikitar semula dengan pendapatan purata RM4 sehari. 

Jumlah pendapatan sebegitu diburukkan status ketiadaan dokumen pengenalan diri menyukarlan isteri mengandung menerima khidmat rawatan sebelum dan selepas melahirkan anak di hospital. Berikutan itu, sebilangan keluarga dilaporkan terpaksa menjual bayi baharu dilahirkan dengan harga di antara RM185 dan RM370 kepada pihak mampu melangsaikan kos perubatan ibu melahirkan.

Malah, ibu, 27 tahun saya temubual di kampung sama meluahkan rasa kesal dan kecewa kerana 'ditahan' pihak hospital akibat gagal menjelaskan bil rawatan selepas bersalin. Aktivis masyarakat kampung terbabit kemudian membayar 'wang tebusan' sebelum wanita itu dibenarkan pulang ke rumah.

Dalam hal itu, adakah hak asasi rakyat Indonesia untuk mendapatkan rawatan kesihatan dihormati?

Di Malaysia, warga asing termasuk rakyat Indonesia dilaporkan berhutang lebih 3 juta ringgit kepada hospital kerajaan. Selepas mendapatkan rawatan dan ubat, pesakit warga asing melarikan diri tanpa menjelaskan bil.

Setakat ini isu itu tidak diperbesarkan media tempatan.

Pada dasarnya, wang 3 juta itu sumbangan pembayar cukai sekaligus warga asing melarikan diri, berhutang dengan penduduk sah negara ini. Namun demi memelihara hak asasi manusia dari aspek hak mendapatkan rawatan kesihatan, hospital kerajaan tetap pemurah, menghulurkan bantuan kepada warga Indonesia biarpun barangkali dapat dijangkakan dari awal sebilangan pesakit tidak mampu menjelaskan bil tertunggak.

Pemprotes di Jakarta dikatakan berteriak 'Ganyang Malaysia!'.

Perlukah tindakan itu? Madu kami berikan kepada rakyat senegara kamu menetap di Malaysia, najis kamu lemparkan? 

26 ulasan:

  1. selagi kita bagi muka kat diorang selagi itu indon yang tak bertamadun tu akan pijak kepala kita...

    BalasPadam
  2. Kerajaan mereka tidak peka dengan hak asasi rakyat sendiri, demi menarik perhatian Malaysia, mereka demand kita untuk prihatin dengan hak asasi mereka. kerajaan mereka buat apa, tidorrrrr....!!!!

    BalasPadam
  3. mazidul..itu belum dikira berapa banyak wang ringgit kita yang dihulurkan ketika setiap kali gempa berlaku...setiap kali Tsunami berlaku...setiap kali ada sahaja bencana berlaku di negara itu...tak terhitung belanja kita untuk mereka sebagai tanda kasih...akhirnya mereka bayar harga kebaikan itu dengan memijak, membakar bendera dan melontar najis. manusia apakah mereka ini?

    BalasPadam
  4. sebab itu mereka selalu di tipa bala. hidup hanya iri hati & busuk hati. penyakit yg piling bahaya adalah "penyakit hati".

    BalasPadam
  5. Entah2 diorang ni dr persatuan bekas PATI yg dulu kena tangkap kat sini dan dihantar balik...tu yg geram sgt dgn kita tu (ada yg Bro Maz cam tak?..hehe)

    Selain kemudahan perubatan,

    1. Gaji pembantu rumah @ pekerja pembinaan Indon di Malaysia jauh lebih lumayan drp majoriti kakitangan kerajaan mereka..maid disini dgn hanya gaji sekitar RM350-RM500 mampu beli tanah dan buat bungalow 5/6 bilik dikampung mereka di sana..

    2. Di sini pun mereka mampu hidup senang/mewah.. buat rumah besar lebih cantik dr rumah seorang pegawai bank...dan senang nk beli kenderaan kt sini

    3. Sekolah - buku teks percuma utk anak2 mereka

    4. Petrol pun dpt subsidi mcm kita rakyat asli Malaysia

    5. Macam2 lagilah...

    ..jadi apa hak asasi yg dituntut?

    Mungkin kita patut layan mereka mcm layanan drp kerajaan mereka..

    BalasPadam
  6. eii.... baru nak redakan kemarahan kepada indon... terbaca lagi artikel mcm ni...

    Betul2 tak tahan dengan perangai Indon ni.. ngalahkan Pariya kat negara kita...

    Menyampah sungguh.

    BalasPadam
  7. sakit hati... lepas ni kalau diorg kena bencana lagi memang tak nak hulur sumbangan dah... mmg nak boikot... lantak ah... walaupun serumpun tapi ape guna kalau kita rumpun padi - dia rumpun lalang...

    BalasPadam
  8. Ada sesetengah pihak yang sengaja mensensasikan isu tersebut. Selama pemerintahan Suharto, tiada perkara-perkara seumpama itu berlaku. Tetapi selepas kebangkitan zaman 'Reformasi' Indonesia, perkara ini semakin menjadi-jadi.

    Ahli politik cuba mencari publisiti murahan, media yang "sekali bebas, bebas sekali" seumpama terdesak menarik perhatian penonton mengutarakan isu ini berkali-kali padahal ada isu itu langsung lari dengan perkara sebenar.

    Lagi beberapa tahun, kita boleh lihat kejatuhan media Indonesia jika mereka masih meneruskan isu-isu murahan ini.

    BalasPadam
  9. Pulaukan aje rakyat Indonesia nih..geramnya..tak boleh nak tulis apa dah...GERAM!!!

    BalasPadam
  10. diaorang ni memang sudah lebih sudu dari kuah, byk lagi hal yg lebih penting dari isu remeh ni sampai sanggup bakar jalur gemilang...sungguh tak paham apa yang diaorang nak...

    BalasPadam
  11. itu la dia rakyat indon ni...kat malaysia nih cukup mewah...ape hak yg dieworg nak lg??kat indon, rakyat malaysia ade hak ke??saya pergi sana awal tahun ari tuh utk buat assignment...masa org bsar diew berucap pakai baju batik...ayat pertama bkn nak bg salam ke ape...nih ayat pertama diew.. "BATIK NIH INDONESIA YG PUNYA"...sakit je ati dgr...dalam ucapan pon siap meyindir!...ape bende lg yg tak kene wahai WAK LE??
    kerajaan indon patutnye carik la jalan utk settlekan masalah nih...kerajaan MALAYSIA pown patut fikirkan sesuatu...jgn biarkan mereka pijak kepala kita....

    BalasPadam
  12. Saya sangat setuju kalau hubungan Malaysia-Indonesia dibekukan.

    Bekukan semua berkaitan Indon pun tidak menjadi masalah.

    Saya tidak nampak kepentingan Indon pun di negara ini.

    BalasPadam
  13. Diantara cara paling berkesan mengajar mereka ialah adakan polisi " pengambilan buruh indonesia adalah pilihan terakhir " kita boleh mengambil buruh Bagladesh, selatan filipina bagi pembantu rumah, org kemboja islam dan lain2 asalkan jangan org Indon, baru padan muka mereka.

    BalasPadam
  14. en mazidul
    pada pandangan saya, media main sgt memainkan peranan. bila baca suratkhabar atau berita di tv, media menceritakan kisah sebegini dalam keadaan yang sgt berperikemanusiaan.

    sedangkan media di indon, menjadi penaik semangat untuk mereka.sebab itu mereka berani. media ceritakan yang bukan2.

    kalau tak,masakan kisah manohara menjadi salah satu faktor indon nak ganyang kita?

    deejay radio sini siap putar lagu rossa. paparazi siap ikut kisah luna maya. semua nak promote indon.

    indon memang sialan kan?

    BalasPadam
  15. SALAM SEMUA. SAYA MERAYU LAPORAN POLIS DIBUAT BERHUBUNG PENYIARAN VIDEO TERBITAN BARU OLEH NAMEWEE BERJUDUL NAH!! YANG NYATA BERBAUR PERKAUMAN DAN SENSITIF MENYINGGUNG NEGARA DAN AGAMA.

    DALAM VIDEO ITU DIA TELAH MENGHINA NEGARA, KEMENTERIAN PENDIDI KAN DAN GURUBESAR SITI INSYA DI SEKOLAH MENENGAH DI JOHOR DENGAN KATA-KATA BERBAUR LUCAH. SEMUA PIHAK MESTI MENOLAK CARA BIADAB DAN KURANG AJAR SEPERTI DILAKUKAN MANEWEE INI. JADIKAN NEGARA INI HANYA UNTUK MEREKA YANG MEMPUNYAI SIFAT SOPAN DAN MEMPUNYAI HARGA DIRI YANG TINGGI...MAZIDUL DO SOMETHING PLSE

    BalasPadam
  16. Memang bangsat lah, dasar tak sedar diri...!

    BalasPadam
  17. mereka terlalu manja duduk di Malaysia ni... tidak nampak kah mereka, kite ni terlalu bertolak ansur dgn mereka...

    mereka perlu belajar bersyukur.. dah la bulan puasa, patutnye merapat hubungan sesama islam..

    BalasPadam
  18. Sekat aja warga Indonesia masuk Malaysia. memang dari dulu lagi menyusahkan kerajaan kita, buat apa lagi nak kasi kerja kat diorang?? Ni haa rakyat Malaysia masih ramai lagi yang perlu diberi pekerjaan. Tak payah guna khidmat mereka yang datang Malaysia bukan sekadar mencari rezeki halal malahan siap buat - buat benda yang menyusahkan rakyat kita sendiri, merompak merogol mencuri, ah macam - macam sungguh ! -__-"

    BalasPadam
  19. xbaik sekat2 periuk nasik orang. saya tau semua orang marah tentang masalah ni.tapi jangan oleh sebab segelintir mereka yang buat taik, kita nak berkonfrontasi dengan seluruh rakyat dia.saya rasa orang2 indonesia yang kerja kat msia, golongan2 yang cari nafkah dengan cara halal, ikhlas nak cari rezeki kat msia, saya rasa mereka pun tak setuju dan mungkin malu dengan kerenah segelintir rakyat negara mereka.kan best kalau ade senjata atau bom yang boleh mendeteksi mereka2 yang buat taik, mereka2 yang buat palat, yang suka carik pasal. boleh bom je golongan2 sebegini dan tinggalkan yang baik2.baru aman malaysia dan indonesia.haha.cuma sekarang ni saya tgk agak serius sikit issue ni sebab ahli parlimen diorang pun campur tangan gak.banyak yang bagi cadangan supaya tarik embasy diorang.itu ahli parlimen tu.kesian menteri luar diorang kena tekan dengan ahli parlimen.fuck ahli parlimen diorang.menyalak sesama sendiri kat sana buat ape.berdebatla dengan kita baru tau langit tinggi ke tak.

    BalasPadam
  20. Indons are dog.

    you know why?

    cuz they bite the hand that feeds em.

    OUCCHHHHH

    P.S. agree dgn SINGALAUTMETRO.

    BalasPadam
  21. xpelahh..malaysia kan baik n sopan..sentiasa beralah..sentiasa bg muka kat indon ni..ni kalau aku kecam indon ni ade lah yang rakyat malaysia yg berhati baik cakap "ala..segelintir je yg wat hal..jgn la hukum semua..jgn tolak rezeki mereka" adooooiiii menyampahhhnye aku ..tapi nak buat macammana malaysia ni baik sgttttt.

    BalasPadam
  22. Salam

    tak rugi kita baik dengan orang..bak kata pepatah..buat baik perpada-pada..buat jahat jangan sekali..

    BalasPadam
  23. indon mmg kurang ajar...
    tak reti nak hormat orang ..

    orng dia ramai di negara kita..
    najis juga yg diberi..bahkan dia mencari nafkah disini..
    usir saja....

    menyusahkan....dah la biadap...bodoh sombong lak tuu...

    BalasPadam
  24. Dasar luar Malaysia perlu lebih tegas. malaysia amat perihatin terhadap Indonesia dalam segi bantuan kemanusiaan dan pekerja asing dari negara tersebut.

    Banyak wanita indon yang jadi isteri kedua oleh warga tempatan tidak kurang juga yang membuat kekasih gelap mereka banyak yang perabih duit(sepia) .. "Madu yang kita bagi, Tahi yang mereka balas" hampehh...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.