Ahad, Ogos 29, 2010

Indon Tidak Sedar Diri

Jam 1.30 pagi tadi pusat hiburan terkemuka di Subang Jaya, Selangor diserbu antaranya penguatkuasa Majlis Perbandaran Subang Jaya, Agensi Anti Dadah Kebangsaan Cawangan Petaling dan Jabatan Agama Islam Selangor, JAIS.

Majoriti pengunjung berbangsa Cina.


Saya menemubual pasangan warga Indonesia sedang berpelukan mendakwa berasal dari Surabaya. Keduanya sedang menjalani latihan praktikal di hotel berhampiran.

"Dia mabuk," kata lelaki berusia 21 tahun.


Berikut gambar teman wanitanya, 22 tahun saya rakamkan. Melihat keadaannya, saya yakin dia tidak sedarkan diri akibat berada di bawah pengaruh alkohol.

Apapun, kejadian itu tidak menghairankan kerana ramai lagi warga Indonesia berstatus sama, tidak sedarkan diri biarpun tidak pernah berkunjung ke pusat hiburan di Malaysia.


Jarang saya melihat warga Indonesia mabuk di pusat hiburan dalam operasi saya sertai sebelum ini. Namun keduanya mendakwa bukan beragama Islam.

"Sejak awal tahun ini, JAIS mula gunakan alkohol tester. Kalau positif, orang Islam boleh didenda RM3,000 dan dipenjara. Kalau masuk mahkamah, kurang pun RM2,500," kata penguatkuasa saya temui.


Anak saya berusia 12 tahun, masih mentah, di blognya juga menulis berhubung sikap sebilangan warga Indonesia, baca di sini.

8 ulasan:

  1. BRO MAZ..

    1st, saya sangat setuju dgn tajuk entri ini. Memang tak sedar diri.

    Saya pun pernah alami beberapa pengalaman, di mana Indon yang tak sedar diri (bukan kerana alkohol) tetapi tak sedar dia berpijak di bumi orang, di negara orang, tapi berlagak sepertinya dia itu tuan rumah...!

    BalasPadam
  2. makin teruk nampaknye isu indon kat negara kita nih...kat memane pown ade...berhati² kalau shopping kat jalan TAR...sbb mereka nih ade buat kerja part time...SELUK SAKU!...

    BalasPadam
  3. Mengelat, saya baru abis operasi kat Batu Pahat.

    Tapi bro, sejak bila Indon ada kesedaran? Hahaha.

    BalasPadam
  4. Saya pasti dia tidak mabuk...sebabnya dah banyak kali hal yang sama berlaku sebelum ini. Saya pernah tiga empat kali melihat indon dikelab malam masa bertugas dulu-dulu mazidul. bila kena tahan mulahlah cakap mabuk. sebenarnya tak mabuk.

    Begitu juga kalau ada operasi. Bila kena tahan, mulalah histerilah, pengsanlah..semua itu hanya lakonan, konon-konon boleh lepaskan diri. memang mereka suka berlakon. Macam amah di rumah. depan isteri tuan rumah, lagak alim sangat. tapi bila berdua dengan suami ketika isteri bekerja, baring atas riba yop! bijak...memang bijak berlakon, itu fasal kadang-kadang dapat anak dalam diam. bila tanya kenapa jadi macam itu, dia kata tak sedar bila terjadi..porrah..poyo padeghal dia orang tu!

    BalasPadam
  5. Kalau dah Indon tu Indon jugak...

    BalasPadam
  6. Masalahnya yang tak suka Indon ramai kat sini cuma kita rakyat ni je. Menteri, Pengarah Imigresen smua suka Indon masuk ke sini biar melimpah- limpah pun tak apa. Baru maju sektor pelancungan dan pelacuran.

    BalasPadam
  7. Salam, abang Mazidul.

    Oh ya rentetan isu BENDERA yang ingin mengusir rakyat Malaysia. Nah, kita juga mesti ikut tindakan serupa. Lihat betapa ramai warga Indon yang 'tak sedar diri' menumpang mewah di negara kita ini.

    BalasPadam
  8. hukuman mabuk di tempat awam belum cukup..
    bila ada minuman memabukkan elok kerajaan buat lokasi street MABUK..

    mabuk street, kemudian letakkan parang dan pistol sekali..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.