Isnin, Ogos 22, 2011

Jawaban Saya Kepada Kenyataan Blogger Mendakwa Petugas Khidmat Pelanggan Streamyx

Saya gembira apabila blogger Shakiddo mendakwa petugas Customer Service, CSR Streamyx cuba menjawab masalah saya utarakan di tampalan ini.


 Apapun, saya berharap dia BUKAN menulis mewakili TM.


Shakiddo antaranya mengajukan soalan berikut.

'Kalau ada kabel kena curi, siapa pula yang nak dipersalahkan? Siapa pula yang nak tanggung kerugian TM walaupun ada beberapa kali ganti kabel? Kalau ada gangguan kabel bawah tanah, bagaimana pula? Sempat ke pagi sampai malam nak korek tanah ganti kabel? Sebab itu TM bagi SOPP untuk kawasan Selangor dan Lembah Klang serta kawasan selainnya'

Hakikatnya, pelanggan Streamyx seringkali dimomokkan dengan angka 72 jam apabila berhadapan masalah internet. Jika CSR terlatih menjawab panggilan, pasti dia mampu memberikan penjelasan lebih baik.

Mengapa skrip dibaca oleh CSR tidak dilengkapkan maklumat berhubung keperluan masa terbabit?

"Encik, mengikut  Standard Operating Procedures and Policies, SOPP TM, bagi kawasan Selangor dan Lembah Klang, masa untuk restoration, 72 jam bergantung kepada punca kerosakan. Manakala di luar kawasan lembah klang, 24 jam juga bergantung kepada punca kerosakan'

Biarpun jawaban itu memperuntukkan safety cussion sekaligus meletakkan TM di dalam comfort zone, respon terbabit dilihat lebih melegakan hati majoriti pengguna berbanding ...

'Kami akan memaklumkan kepada bahagian teknikal dan kerosakan akan diperbaiki dalam tempoh 72 jam' 

Respon sebegitu akan mengundang pelbagai persoalan susulan di kalangan pengguna Streamyx. Shakiddo harus ingat, pengguna atau pelanggan, golongan pembayar untuk servis ditawarkan, mereka tidak mendapatkan servis secara percuma.

Tempoh maksimun 72 jam itu bersamaan 3 hari. Jika 71 jam, durasi itu masih berada di dalam julat sama. Tempoh tanpa khidmat internet sebegitu jika tidak diperjelaskan secara tepat pastinya akan menyemakkan kepala pengguna.

Seperkara lagi, isu berhubung masalah kecurian kabel, pihak menanggung kerugian dan gangguan kabel bawah tanah seperti dibangkitkan CSR Streamyx terbabit is none of our business sebagai pengguna.

Unless TM memberikan bonus penggunaan percuma dalam tempoh tertentu kepada pelanggan, kami akan membantu memikirkan masalah dalaman dihadapi syarikat.

Kenyataan berikut secara jelas blogger terbabit cuba memperlekehkan pengguna Streamyx.

'Aku agak cukup annoying dengan mereka yang berlagak tahu pasal internet tapi bila tanya pakai jenis modem ape, pakai Operation System ape.. pun tak tahu. Nak-nak pulak ada orang Melayu yang berlagak cakap Inggeris. Cuba laa bagi kerjasama untuk cepatkan proses. Bukan CSR saja-saja nak cakap banyak dengan customer'

Jawaban saya mudah. Jika tahap pemahaman pelanggan berhubung perkakasan dan perisian internet dianggap 'annoying', molek jika CSR Streamyx mendakwa sering menerima pujian pelanggan itu memikirkan kerjaya lain.

'Korang bayangkan seorang CSR dapat jawab average dalam 40-50 call satu shif. Kalau 21 hari dah berapa call? jadi kami CSR dah biasa sangat dengan karenah-karenah pengguna streamyx ni. Lagi-lagi dalam bulan puasa ni. Ape kejadahnya  ada yang call jam maghrib untuk report pasal internet? Takde masa lain yang sesuai ke? hehehe.. jam 1,2 pagi pun jawab call jugak. Memang laa, sebab dah tugas. Tengah-tengah sibuk pun kami terkena PRANK CALL. dah takde kerja ke?'

Wow! Jika benar, blogger terbabit bertugas sebagai CSR Streamyx, saya berharap TM mampu untuk memperingatkannya agar dia lebih berhati-hati sewaktu mengeluarkan kenyataan secara terbuka di masa akan datang.

'Karenah' pengguna? Maksudnya? Jadah sangat kah pelanggan Streamyx?

Biarlah pembaca blog ini mungkin juga pengguna Streamyx menghuraikan kenyataan di atas atau barangkali TM bakal mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung kenyataan kakitangan contractor call center syarikat itu. 

62 ulasan:

  1. Saudara Mazidul, CSR macam ini selalunya tak ikhlas dengan kerjaya mereka.Macam terpaksa.Bukankah CSR itu tugasnya membantu menyelesaikan masalah pengguna?Kalau rasa terpaksa, masih ramai lagi di luar sana yang boleh bekerja dengan ikhlas untuk mengisi tempat mereka.

    BalasPadam
  2. bila bercakap berlandaskan perasaan bukan fakta...inilah jadinya....yg buruk:imej korporat TM...

    BalasPadam
  3. Saya salah seorang yang selalu buat panggilan jika ada masalah streamyx ni.. Mmg tak kira waktu saya akan kol. sebab setiap saat adalah dibayar.. Perkhidmatan tak boleh nak digunakan tapi bayaran tetap penuh.. nak mintak debate punya la susah..

    Ingat senang ke nak dapatkan kastemer yang tak pernah ada tunggakan bil dan bayar sebelum tempoh akhir tamat..??

    Tapi setakat ni dorang tu layan saya dengan baik terutama sekali pekerja lelaki.. Yang perempuan ni suara macam tak puas hati je.... haha...

    BalasPadam
  4. tak elok rasenye mengKEJADAHkan org..sedangkan tulah rezeki awak kan...hadoiii... :)

    BalasPadam
  5. maaf secara terbuka. mengenai ayat "karenah", "kejadah", "annoying".. saya tarik balik jika ada yang terguris hati. ia luahan hati saya sendiri bukan dari TM.
    komen dan blog ikhlas saya untuk beritahu situasi sebenar dari kacamata saya, bukan untuk berlagak atau menunjuk. saya dan rakan juga ada perasaan dan agak terguris dengan ungkapan-ungkapan commentators tapi itulah luahan saya,.

    bersambung.. ada kerja sikit.

    BalasPadam
  6. Tak tumbuh
    tak melata
    tak sungguh
    orang tak kata

    Buat CSR cuba minta pihak HR perjelaskan JD (Job Description) anda. Fahamkan betul2.

    Sesudah itu, cuba fikir & praktikkan mana2/apa2 yg patut dibuat sebagai CSR, hendaklah dilakukan dgn sepatutnya. Jika tidak patut dibuat/ditulis/diungkap, maka anda sepatutnya tdk patut melakukannya.
    Biarlah patut padan.
    Kata kunci : PATUT faham.

    BalasPadam
  7. dh biasa sgt dgn kerenah CSR TM ni.. bab calling utk adu problem utk diri sendiri atau dulu customer expat. dahlah selalunye 10 minit atau lebih nk tunggu they all jawab, pastu jawapan semua seragam jer walaupun masalah lain2. Kata dlm tempoh 72 jam technician akan call kita.. tp lps 72jam pun xde call, bila nk no technician pun xdpt nk bg. kalau dia bosan sy call sampai 2 3 kali satu hari, sy lg bosan sbb customer expat yg call every hour nk tanya problem yg dh lbh 3 hari x selesai tu dan xde jawapan dan solution. email nk komplen pasal CSR? pun hampeh jer jawapan dia.

    BalasPadam
  8. cakap tidak menggunakan akal hanya gunakan emosi. 1/10 belum tentu leh pakai...

    tanggungjawab yag digalas membawa rezeki kepada kita andai tiada ikhlas berkatkah rezeki?

    BalasPadam
  9. Bukan semua pelanggan berasa selesa diarahkan untuk membuat trouble shooting.

    Adakah tindakan itu satu kemestian? Tambahan pula bukan semua cekap dalam melaksanakan arahan CSR.

    Fakta itu juga harus diambil kira.

    Hakikatnya, pelanggan membayar khidmat terbabit setiap bulan dan mereka berhak dilayan sebagai pelanggan, bukan memestikan mereka melakukan tugasan extra sebagai 'juruteknik tidak bertauliah'.

    Jika pelanggan berhadaoan masalah internet di rumah berkata ...

    "Saya banyak kerja lain nak buat, boleh hantar technician tak?"

    Adakah kakitangan cotract call center akan berkata ...

    "Tidak"?

    BalasPadam
  10. Kid, penulisan awak memperlekehkan pelanggan Streamyx mencerminkan jiwa sebenar awak.

    Terlajak perahu boleh diundurkan, terlajak catatan, dibaca dek semua, barangkali top management TM.

    Think about that.

    Adakah awak akan terus menjadahkan saya dan semua pelanggan Streamyx?

    BalasPadam
  11. Mmm.. mudah sahaja.

    1. Sekiranya perkhidmatan setimpal dengan akad, tak de siapa nak complain. Sekiranya seorang CSR kena layan 40~50 calls sehari (ramai yg complain), there must me something really2 wrong.

    2. Yg paling menghairankan apabila ada yg mengharapkan pujian. Kalau langgan 1mbps, alih2 pecut 10mbps dgn harga 1mbps, secara automatic, mesti ramai yg memuji tanpa disuruh.

    3. Sebagai customer, kita membayar service/product yg ditawarkan utk sampai kepada kita tanpa masalah.

    4. Customer ~ Rakyat Malaysia lebih bertoleransi berbanding dgn negara lain. Ramai yg masih bersabar dgn alasan hujan, time nie ramai org online, signal x kuat dan macam2 lagi.

    5. Service provider tak patut tamak & menghentikan pengambilan pengguna baru sekiranya tidak dapat menampung keperluan yg telah dipromosikan.

    Bukannya hanya utk TM, tetapi juga utk Service Provider yg lain..

    BalasPadam
  12. hemm...buat warga CSR...tu la..keje kan...kna terima je la..org islam puase...org bkn islam mcm mane....sumer org sama ke..lengkali posting tu beringat..kang berkeringat...taw la..bila xleh lepaskan kt customer kt sini "ter"lepas nye...apapun good job sbb tarik balik...

    kita insan biasa tak terlepas dari kesalahan - iye x..??

    BalasPadam
  13. kami bayar ape yg kami guna.. jika dalam perjanjian anda dah berjanji nak menyediakan perkhidmatan, dan kami bayar perkhidmatan anda, perkara lain seperti kabel kena curi dan sebagainya, seperti kata abg maz, None of our business..


    penggunaan internet sekarang dah boleh disamakan dengan penggunaan telefon bimbit.. kami bayar.. sbbtu kami boleh demand!

    jangan harapkan kami boleh buat troubleshooting.kalau orang yg pandai buat, takpe lah.. habistu kalau org yg xpandai? nak soh ping? nak soh check setting? ada kalangan user nie tahu bukak pc/laptop dan terus tekan internet browser utk layari internet.xde kesah pasal setting, sebab apa, sbb tu bukan kerja mereka nak lihat..

    panggilan dibuat pd waktu maghrib bukanlah alasan anda nak marah customer.. adakah anda tahu mungkin customer tersebut dalam keadaan urgent?ada kerja kena guna internet spt email yg urgent then internet buat hal? masalah mereka kah?

    kami bayar untuk servis anda.. dan anda dibayar gaji untuk memberi servis kpd pelanggan.. take it, or kalau tak tahan, boleh cari kerja lain..

    BalasPadam
  14. Saya faham encik mazidul.. Saya pun streamyx user. Takde makna dah lagi nak jadahkan semua. Kita semua ada hak dan pendapat. Saya pun bayar bil. Harap semua takde laa nak salahkan CSR sahaja. Kita cuba usulkan penambahbaikan. Itu tujuannya. ;)

    BalasPadam
  15. salam..

    saya antara pengguna yang selalu call TM atas masalah streamyx. so far saya takde masalah dgn CSR mereka, mungkin kerana selalu bernasib baik dapat CSR yang helpful.

    BalasPadam
  16. oohh mcm tu rupanye CSR punye POV ye? hmmm.. baguslah dah tau sekarang.

    BalasPadam
  17. TM punya customer service memang notorious... tak kira la kalau guna streamyx ke, unifi ke.

    Saya dan ramai lagi customer dah biasa kena macam dalam video ni:
    http://www.youtube.com/watch?v=5HAl3LgjYX8

    Panggilan tersebut adalah BERBAYAR walaupun kita menggunakan talian unifi.

    Masa awal-awal guna dulu tak macam ni, ntah kenapa makin lama makin teruk.

    Nak salahkan 'tukang angkat telefon pihak TM' yang berkerja di VADS tower 100% pun tak boleh jugak... kalau pihak atasan sendiri pun terlalu complacent.

    Ini la akibatnya bila satu syarikat diberikan keistimewaan yang lebih... if you catch my drift.

    BalasPadam
  18. TM punya customer service memang notorious... tak kira la kalau guna streamyx ke, unifi ke.

    Saya dan ramai lagi customer dah biasa kena macam dalam video ni:
    http://www.youtube.com/watch?v=5HAl3LgjYX8

    Panggilan tersebut adalah BERBAYAR walaupun kita menggunakan talian unifi.

    Masa awal-awal guna dulu tak macam ni, ntah kenapa makin lama makin teruk.

    Nak salahkan 'tukang angkat telefon pihak TM' yang berkerja di VADS tower 100% pun tak boleh jugak... kalau pihak atasan sendiri pun terlalu complacent.



    Ini la akibatnya bila satu syarikat diberikan keistimewaan yang lebih... if you catch my drift.

    BalasPadam
  19. Wow..sanggup dia kata pengguna banyak kerenah dan apa kejadahnya kepada pengguna...utk pengetahuan mamat TM tu, pengguna tak menggunakan perkhidmatan TM dengan percuma, kami membayar diulang kami MEMBAYAR perkhid atan korang dan diorang kerja yg menjawab panggilan tu bukan juga kerja percuma, korang di bayar gaji diulang DI BAYAR GAJI.... kalau macam ni lah perangai pekerja TM, patut la servis hampeh...!!!TM ken abuat sesuatu ni...!!

    BalasPadam
  20. kenapa kena ada perbalahan tentang perkara yang tak besar mana. ini bermakna yang manusia sudah mula stress dengan kehidupan. bukankah sifat kesabaran itu penting

    BalasPadam
  21. Aslmualaikum.

    bro mazidul. sebagai salah seorang pekerja TM, izinkan sy berkata sesuatu mengenai isu ni.

    mengenai perkara yg ditimbulkan oleh CSR streamyx tu, bg sy ianya kurang profesional. sepatutnya hal kerja tak dibawa keluar macam ni.

    itu sy akui sbg tak bertanggungjawab.

    tapi apa yg sy tengok skrg, pengguna akan salahkan TM dan CSR sepenuhnya kerana hak pengguna ternyata lebih tggi.

    sebagai pengguna, kita lebih suka dimomokkan dengan berita dan janji kosong oleh CSR. kita lebih suka diberikan jawapan bohong oleh CSR bagi melegakan hati kita.

    sebagai cth, "tempoh pembaikan 72ja...bla..bla.."

    "Gila lama. Aku bayar streamyx ni."

    "Tapi encik, technician kita perlu periksa end to end, untuk pastikan bla..bla..bla.."

    "Tak kira, aku nak hari ni juga. sebelum pukul 7ptg!"

    "Saya akan cuba highlightkan kes ini. tapi proses tu tetap ambil masa 72jam...bla...bla.."

    papp..letak telefon....

    kita suka dilayan begitu.



    orang skrg tk suka dgr kebenaran.


    okla, dr satu sudut TM perlu ubah SOPP dia. tp sbg customer kenalah ada tanggungjawab juga. kalau suka ditipu, teruskan lah.

    org yg pernah kerja CSR sila jawap dengan ikhlas.

    dont blame yourself. blame others.

    BalasPadam
  22. salam..

    saya pun dah terkena dengan operator celcom... sama je....

    BalasPadam
  23. sama je operator celcom.... cam x leh nak jwp je soalan yg diberi....

    BalasPadam
  24. tak besar pd kita tapi mungkin serius pd org lain. kita bayar for the service.

    BalasPadam
  25. nak sabar je,sampai bile..sampai kesudah ditakok lame :)

    BalasPadam
  26. boring kerja. Oncal letak jawatan mcm saya.

    BalasPadam
  27. monopoli sama sperti astro
    apa pilihan kita?

    BalasPadam
  28. sekadar budibicara saya..."sume bende xd yg sempurna pn... tu pekara basic je dlm rohaniah kite yg perlu kite pk kn n sentiase tahu.. kehidupan kite or perkerjaan kite hanyelah berlandasan Alquran dan kerana Allah.. tu sepatutnye SOPP kite... its so simple kn cume buat baik je ngn sesame manusia... tp ssh kn org nk wt n faham????hmmm.. Kn elok buat blog mengenai pengkajian Al-quran.. xd sape nk mngate buruk.."

    BalasPadam
  29. TM perlu menyediakan unit senggaraan yang bertugas 24 jam bagi setiap kawasan jajahan..
    bila dapat call, Juruteknik terus pergi dan buat pemeriksaan di premis pengguna. Pengguna ni bila dah nampak orang TM , lega la sikit dalam hati tu sebab tau mmg org TM ada turun.. kalau dalam telefon, saper tau..
    CSR tak salah, tapi pengurusan yang salah.

    BalasPadam
  30. Berat ke keje CSR? Rase keje aku sbgi civil engineer lg dahsyat kot cabarannya. Melibatkan KESELAMATAN terutama NYAWA.

    Keje la elok2. Semua keje ada tekanannya. Kebijaksanaan kita adalah menguruskan tekanan2 tersebut.

    BalasPadam
  31. CSR ada yg ok dn ada juga. Mamat ni tidak semena2 bt kenyataan terbuka, apa lg TM ambil ar tindakan.

    Kerja CSR padahal dia sdri juga perlukan CSR juga suatu hari nanti...

    BalasPadam
  32. Mimpi Basah,sy setuju dgn statement awak..masa sy kerja kat streanyx dulu pun sy ada isu yg sama bila berhadapan dgn customer yg demand nk technician cpt, estimated time mmg 72jam,bila customer dah jerit "i want technician now" nk jwb cmne?nk tipu kang "ya, technician akan dtg skrg"?kalo quality assurance (QA) record call cam mana?lagipun, mana nk cari technician?nak jujur kata tak boleh kang customer tak boleh terima.lalu claim kita tak membantu..

    Pernah kwn sy jwb "dah keje kita,tadah je lah telinga" tapi bukan semua customer gitu, ramai je customer yg faham..

    Buat civil engineer, Faris_Ahlamiyy , statement awk berbaur menghina & membangga diri..kalau awk mahu, sy tlg jwbkan jwpn yg awk nak dgr "kerja CSR tak berat, kerja civil engineer lg dahsyat cabarannya"

    BalasPadam
  33. Salam bro,

    hahahahahahahah, i am so sorry, me spiki inggeris a bit ken or not?

    One bad customer service is when they say : kami pun ada perasaan jugak. That is NOT your job to be telling the whole wide world, you have feelings too. Kalau takleh nak handle customer grudges, jangan kerja CSR.

    Hahahahhahaha.. you know what TM needs now? Ahli psikiatri. Betul tak eja tu?

    When he says that who be held responsible for cable theft, saya bertambah gelak. Hahahahah.

    Sori, but after the Kementerian Kesihatan joke that you posted on your FB the other day, this is another best joke for Ramadan!! Hahahahahahahahah

    Who on earth writes something like that and can be read by so many people? All I can say to this lucky fella, start writing your resume buddy. Hahahahhahaha.

    Sori lah bro, tak tahan gelak ni. But thank you for cheering me up. Ok nak siap gi satu rescue orang hilang ni.

    BalasPadam
  34. Saya sebagai seorang pengguna Streamyx terpanggil utk sedikit sebanyak mengulas di sini.

    Sebenarnya, saya kurang setuju 100% apa yang En. Mazidul adukan, terutamanya, bab "Saya bukan orang technical" dan seterusnya meminta technician datang selesaikan terus. En. Mazidul perlu faham, bukan semua kerosakan internet itu berpunca dari pihak TM. Saya pasti, sudah menjadi tanggungjawab CSR tersebut untuk meng-eliminate-kan sebarang punca kerosakan yang mungkin datangnya dari pihak customer. Sebab itu disuruhnya membuat "direct connection" atau sambungan terus tanpa "splitter". Dan troubleshooting untuk sambungan terus ini tidaklah sesusah mana. Saya sendiri pernah melakukannya. Untuk pengetahuan semua, kerosakkan "splitter" adalah salah satu punca utama connection down. Dan tanggungjawab menukar splitter adalah tanggungjawab kita sebagai customer sendiri. Nak atau tidak sahaja. Kadang-kadang, masalah seperti ini boleh diselesaikan dalam talian sahaja, tanpa perlu tunggu kedatangan technician. Saya bercakap berdasarkan pengalaman dan CSR yang terbabit berjaya selesaikan masalah saya dalam talian sahaja.

    Tetapi untuk kes Encik Mazidul ini, mungkin CSR yang menerima panggilan itu kurang berpengalaman barangkali.

    BalasPadam
  35. Hmm... nak kasik two cents laa. CSR ni rasenye bukannya company directly bawah TMNet. Diorg biasa jawab skrip je pun... dorg bukan tahu bende2 teknikal ni pun.

    Tapi bile tengok balik service streamyx ni, saje nak tanye, sape tahu berapa speed streamyx maximum kat Malaysia ni? Cek kat speedtest.net: ping 55 ms, download speed 0.20 Mbps, upload speed 0.31 Mbps.

    Kata Malaysia broadband plan dah start over 15 tahun, takkan xleh sampai at least 10 Mbps?

    Ade negara yg dah sampai 100 Mbps, bile streamyx nak upgradekan speed service die?

    BalasPadam
  36. kabel kawasan rumah sy dh dicuri dr bulan 2 sampai skrg, dh nak habis bulan 8, masih blum dibaiki lg.. report dh berkali-kali dibuat tapi masih tiada tindakan.. bil tetap sampai setiap bulan dan CAJ tetap DIKENAKAN.. Skrg trpaksa daftar BroadBand 'sementara' menunggu kabel dipasang semula yg x pasti bila..

    BalasPadam
  37. CSR TM ialah VADS. Aku pun ada kawan yang pernah kerja kat situ so aku tak tau la serba sedikit tentang apa yang diaorang hadapi. Dan aku bukan salah sorang customer yang 'unreasonable'.

    Aku bayar untuk Unifi RM249 x 3 (ada 3 account) tiap-tiap bulan. So bila nak call pun kena tunggu sampai lebih 10 min (tiap-tiap kali!) tak kira waktu apa aku call (mungkin kebetulan), agak melampau lah. Lepastu, siap nak menipu lagi - Ada sekali ni colleague CSR tu sendiri yang kantoikan dia bila aku call 2nd time. Kalau nak cerita panjang lah, dah jadi macam blog aku pulak.

    Aku pernah complain kat MCMC pasal TM, dapat jugak rebate walaupun lama menunggu.

    Tapi sebenarnya MCMC ni pun dalam poket TM... ada 1 kes tu aku tanya officer MCMC ni melalui email, apa tindakan diaorang boleh ambil terhadap TM dan adakah diaorang boleh support aku kalau aku bawak kes ke peringkat lebih tinggi.. officer tu tak jawab, dia tukar topic.

    Lagi satu, bila dah complain kat MCMC, baru lah cepat sikit kes selesai. Hari ni complain, esok TM call.

    blerghhhh.

    BalasPadam
  38. Lagi 1, kalau korang tengok annual report TM tiap-tiap tahun... lagi panas hati dengan service diaorang.

    BalasPadam
  39. utamakan pengguna,itu yg penting,oleh itu apabila tugasan diberi,sempurnakan tugasan anda dgn penuh amanah dan tanggungjawab sebab kerja dan gaji anda dibayar,kalau rasa tak sanggup,cuba cari kerja lain.

    BalasPadam
  40. yelakan....agaknya CSR tu stress tak dapat gaji lagi kot..... nak shooping raya hehehee xpe la sian TM kerana air susu dah jadi nila... lain kali xpayah la " Kejadahnya " kat org ramai yg melanggan Streamxy nie layan aje la kerenah pelanggan dah namapun KERJA CSR ...nasib baik den tak panggil dot.dot.dot. kalau xtahan kena complaint jgn kerja CSR ...

    BalasPadam
  41. @Jari Pun Berkata

    awak tulis "kalo quality assurance (QA) record call cam mana?"

    bukan setiap panggilan direkod ke?

    BalasPadam
  42. smti...keja klu x ikhlas, baik jgn keja...saya selalu gak bergaduh ngan cust service yg kunun "perasan bagus" nih...menyirap..!!

    BalasPadam
  43. as salam..
    nak tanya ni..mana 1 yg betul?? 'jawaban' or 'jawapan' sbnrnye??

    BalasPadam
  44. saya pun dlu pelanggan tapi sebabkan slalu dpt jawapan tak memuaskan hati pelanggan dan saya kene byr gak harga...

    anyway kalau CSRR nih perangai macam ni mmg lah... alamat bungkus sbb skrg dah byk provider yg ada.

    BalasPadam
  45. @ Fina Fento : semua panggilan direkod, tp QA akan ambil beberapa call utk menentukan KPI kami..

    dolu, time sy keje kat streamyx..

    - QA akan ambil 1minggu 3 calls = 1bulan 12 calls.
    - dalam masa yg sama, ada call diambil secara rawak..
    - dalam masa yg sama jugak, call akan diambil utk kes-kes yg panjang dan tak settle2, pihak QA akan buat study case, problem dtg dr side mana..customer / CSR / technician / TM
    - utk kes-kes yg wrong info pun QA akan ambil kes jugak, cntohnya, kena bg tempoh 72jam tapi CSR kata 24jam. jadi customer complaint kata CSR salah bg info.

    - kesalahan slain dr wrong info dan tak pujuk cutsomer utk buat troubleshooting ni, CSR pun akan kena kalo wujud isu2 tak sopan dlm perbualan, tinggi suara ke, tak offer bantuan ke..ayat yg seakan nk tamatkn perbualan ke..

    Bila KPI hancur, maka utk bulan tu terbang lah RM400.tp ni dolu..skrg sy tak pasti kaedahnya.

    BalasPadam
  46. After reading all your opinions, do you guys THINK first before commenting?
    Why i said that?

    KiD : If you want to express your feelings, make sure you did not offended anyone especially your employer. Careful with your use of words.

    Mazidul Akmal Sidik : I don't think the CSR is at fault for informing you about the restoration time because for me it is still an acceptable timeframe. When we asked for help, no matter who you are, we have to follow for what we've been asked. It's their task to help you, but did you help him to get your problem solved? Even if you send your expensive Ferrari to service, can you get it done on the spot? You also said that Streamyx su**s, is that the right words for a public figure like you to say something like that?

    Ir A.Aziz : I agree with you that the CSR is doing the right thing to eliminate any possibilities that can caused the problem. Even myself experience the same thing before, with just one call, my connection is back to normal. Is that hard?

    onizuka : If you say TM, Celcom, Digi, Maxis and P1 broadband are all su**s, do you have a better option here? You know the fact that nothing/nobody is perfect, just make your wise decision which one is better or affordable. Just accept the fact that broadband standard in our beloved country still far from others. But at least TM is doing something about it.

    rafiz2000 : Astro monopoly? So what? If you don't like it, create your own broadcast company and challenge them. Or the easier way, don't even subscribe them. The reason they still standing strong is because most of us still need them. Do you?

    Come on guys, be realistic in this world. It's our nature to always find fault of others especially Malay (demit I'm a Malay too). Finally, I'm sorry if i offended anyone here, this is just my thought and I really got no intension to hurt anyone. Selamat Hari Raya and Maaf Zahir Batin to all muslims.

    BalasPadam
  47. salam...

    kpd en mazidul yg suke sgt cakap ikut perasaan.... dan anggap ape yg dia cakap sume betul!!!!
    yg kau nk kutok sgt TM tuh knape??? aku rase ko ade buat report kat TM pada 19hb 8 2011.... dan masalah tuh selesai pada hari yg sama..... tak sampai 24jam pun!!!! mmg la org cakap kat kau 72jam sbb taknak bg harapan kat org macam kau tuh..... tapi kalau dorang leh siap awal, dorang update la kat kau.... engkau bhgn technical pun xtau, nk kutok lebih2.... aku nih dah pakai streamyx 6 tahun dah... tak pernah ade masalah pun... sbb aku tau serba sedikit ttg teknikal.... macam masalah kau tuh, ade card hang kat server jer... tu pun nk kecoh!!!.... aku tau laa kau bayar perkhidmatan tuh.... tapi ko kene tau gak, perkhidmatan yg ko gunakan tuh adalah MESIN!!! mane ade mesin atau sistem yg sempurna kat dunia nih????? manusia adalah sebaik2 kejadian yg dijadikan Allah di muka bumi ini.... tuh pun ramai yg rosak atau tak taat pada perintah Allah.... ni kan pulak sistem yg dijadikan oleh manusia????!!!!! lagi laa tak sempurna!!!!
    ingat mazidul... tolong jgn cari kesalahan org lain sgt.... macam kau kutok2 dak2 csr yg keje kat TM tuh.... dorang pun carik makan... setiap percakapan dorang tersekat sbb adenye procedure.... kalau ko rase perkhidmatan TM nih tak bagus... watpe ko gune lagik??? g laa pakai broadband lain....
    aku rase ko nih terlalu pikirkan duniawi sangat laaa... sampai kau tak pikir hati dan perasaan org lain dgn kata2 kau tuh.... kalau kau nk bg tau yg kau nih mewakili seluruh pengguna TM kat malaysia nih... aku pun gunakan perkhidmatan streamyx..... tapi xde laa sampai jadi macam ko nih..... tolonglaa muhasabah diri... tak baik cari kesalahn org lain.... sedangkan diri sendiri tuh pun tak sempurna.... cakap banyak pun tak guna dgn org macam kau nih.... kau pikirlah mane yg baik mane yg buruk dgn kate2 kau tuh..... kau pun dah besar panjang kan..... hanya kau yg boleh ubah diri kau.... wassalam

    BalasPadam
  48. Apeapeaje ...

    Ape ape aje awak ni kan?

    Register blogger semata-mata nak menyalak.

    Rileks lah! Saya membangkitkan maklumat berbentuk FAKTA, itu pun hendak disanggah membabi buta dengan bahasa begitu.

    Masuk kelas, belajar Bahasa Melayu balik dan datang semula ke sini.

    Untuk rekod, cuba baca terlebih dahulu komen orang lain. Bukan saya sahaja mengutarakan masalah berhubung Streamyx.

    Kalau malas hendak membacam eja perlahan-lahan.

    Ya, sebelum ini memang ada masalah dengan Streamyx tetapi diselesaikan pada hari sama.

    Kenapa?

    Sebab saya menghubungi pihak pengurusan syarikat terbabit. Jika tidak belum tentu lagi tindakan diambil sewajarnya.

    Macam inilah, lain kali, kalau pelanggan bermasalah, rebet awak bayar.

    Hahahahahahahaha! Payah melayan orang menulis tanpa berfikir.

    Jadi emosi tidak menentu, sawan eh?

    BalasPadam
  49. Uncle Dom, have you heard about Hak Pengguna?

    Nop?

    Ok then, thank you.

    BalasPadam
  50. Let's share.. sedikit persoalan..

    1. Kalau tiada CSR dimana customer mau complaint? Dari mana SP (service provider) nak dpt feedback drpd public to improvise & deliver?

    2. Kenapa telco perlu merge?

    3. Kenapa kena ada license? Adakah license akan ditarik balik sbb perkhidmatan x memuaskan pengguna?

    4. Masih ujudkah 'darkfibre'? Dark fibre adalah jaringan talian gentian optic invested bertahun-tahun dulu - yg tidak digunakan sepenuhnya. Tujuannya: sama mcm dpt subsidi (duit rakyat, drpd cukai) beli gula, lepas beli, sorok. Simpan sampai harga gula naik. Kemudian baru jual ~ dlm kes ni, berkait dgn bandwidth/performance. No one else can beat the price (just a few ringgit less) with the same performance.

    5. Adakah wujud alternative lain? Mungkin tidak. Kerana ianya memerlukan license.

    6. Sekiranya tidak memerlukan license, wujudkah alternative lain? Banyak alternative lain. Stakat connection 1~2 mbps apa la sangat berbanding ngan 10~100mbps per user, murah, silap2 diorg bagi free2 je. Tu pasal la parabola, VSAT, kena ada license. Argghh.. camner SP (internet & media) nak cari makan?!?

    7. Besar sangatkah/padat sangatkah population di Malaysia sehinga tidak tertampung capaian datanya?

    8. Wujudkah teknologi yg boleh cover seluruh semenanjung menggunakan beberapa unit AP (access point)? Alamak.. rugi aaa (ruj 4).

    9. Company (ISP) yg manakah the one & only yg mempunyai license menjual bandwitdh drpd international network?

    10. Adakah ISP yg lain bergantung kpd.. (ruj 9).

    11. Pusing la ikut manapun, pakai la ISP mana2 pun.. semua kena bergantung kpd.. (ruj 9).

    12. Adakah kerana ingin memberi perkhidmatan terbaik utk customer? ..atau ingin mengawal/menapis capaian pengguna? ..atau $$$?

    13. Adakah rakyat Malaysia hanya layak mendapat lowest quality services/products & membayar harga yg lebih tinggi sedangkan rakyat Malaysia adalah penyumbang terbesar sebelum kelahiran (& sepanjang hayat) company tersebut.

    Negara2 maju, pemimpin, directors, company owners & seterusnya, amat patriotic, mengutamakan rakyat & negara & mengusahakan yg terbaik. Malu sekiranya tidak dpt memberikan yg terbaik kpd rakyatnya sendiri - lebih2 lagi apabila ditegur secara terbuka.. maklum laa.. gaji puluh2 ribu, tapi x mampu bagi service yg dijanjikan kpd pelanggan yg membayar yg bergaji jauh lebih rendah..

    Bak kata pepatah omputih.. "Shit flows down"

    Persoalan & nukilan imaginasi & fantasi semata-mata. Tiada kaitan dengan yg hidup atau yg telah meninggal dunia.

    BalasPadam
  51. kasihan lihat apaapaaje.. bahasa tiada menunjukkan bangsa langsung... patut masuk semula ke kelas bahasa melayu... heheheheh

    BalasPadam
  52. saya juga merupakan pelanggan yang selalu call CSR psl streamyx.. stakat ni xde mslh, diorg pn mesra pelanggan (setakat ni la). Tp sy x setuju klu Kid menjadahkan pelanggan krn kami(pelanggan) membayar perkhidmatan yg patut kami terima. psl waktu maghrib dan jam 1,2 pagi ada pelanggan call, knp nk mrh? dh waktu kerja bahagian jwb call untuk urusan teknikal 24 jam dgn kata lain waktu kerja anda. kecuali bahagian billing hnya pd waktu pejabat. saya ulangi WAKTU KERJA ANDA.

    BalasPadam
  53. Buat civil engineer, keje ngn manusia lagi ssh sbnrnye..bkn semua boleh faham and kadang2 ade jgk yg mmg xnak faham..dia igt dia besar and ade kabel skit mula lah nk gertak ikut suke dia..sume nk cepat dan ikut ape yg dia nak!

    BalasPadam
  54. haishhhh.... susah btol kalau nk perlekeh kerjaya org lain nih.... utk pengetahuan semua.... dak2 csr utk streamyx tuh... kebanyakannye adalah pemegang ijazah.... budak engineering ngan IT yg bnyk keje kat situ..... dan sume tuh fresh grad..... korang ingat dak2 yg jd csr streamyx tuh tak educated ke???? dorang bukannye operator biase.... tapi customer service yg ade kelayakan dan pendidikan..... sape yg tak pernah jd csr, jgn ckp kerjaya csr tuh sesuatu yg mudah.... tambah plak nk berdepan dgn pelanggan yaaaannnggggg.... paham2 je laaaa..... sekian

    BalasPadam
  55. salam...happy fasting!
    - i like UNCLE DOM comment.
    - Mazidul Akmal Sidik, xgune pn sape2 komen..u always right..?huhu
    - BETUL cust bayar, csr yg dibayar perlu keje dgn baek..=) kan molek kirenye ade mslh, cust & csr sm2 tlg antre 1 sama lain.kan mudah.cepat.=)

    -melihat komen2 disini masing2 nk menangkan diri sendiri.
    beginilah...kamo cube letak diri ditempat pihak lain. ape kamo rase??xkirela CSR ke CUST.

    - cube fikir ape yg boleh dibuat, ape yg boleh diperbaiki daripada ape yg boleh DIKUTUK..

    selamat hari raya =)

    BalasPadam
  56. Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua.

    Untuk makluman,saya juga merupakan pengguna streamyx. Secara jujurnya,saya amat memerlukan "pekerja angkat telefon" TM ni bila adanya masalah "connection" saya. Bagi saya,bila saya memerlukan sesuatu,tak salah untuk saya memberikan sedikit kerjasama bagi memudahkan saya memperoleh apa yang saya perlukan itu. Bukan begitu? :)

    Maaf jika bahasa Melayu yang saya gunakan tidak sebaik bahasa Melayu abg Mazidul. hehe. Sepanjang komentar yang saya baca,banyak juga komentar pihak customer streamyx yang menggunakan bahasa Melayu tidak seberapa baik, tapi saya lihat komentar yang bersifat memihak kepada "pekerja angkat telefon" TM ni akan dianggap menggunakan bahasa Melayu yang tidak baik. Mengapa? Mungkin kerana memang anda terlalu tidak berpuas hati dengan service dari TM tu sendiri kan? Hehe

    Pada pendapat saya,sesetengah komentar itu adalah betul. Tapi wajarkah kita menghakimi para "pekerja angkat telefon" TM hanya berdasarkan beberapa fakta dari blog en KID td? Saya juga berpendapat,sebagai pengguna,kita juga perlu bertanggungjawab terhadap "equipment" dirumah kita sendiri. Takkanlah kalau sebab kekurangan pada pc kita sendiri pun perlukan technician nak datang? Salahkah mereka untuk memberi "first call resolution" kepada pelanggan mereka? Saya akan lebih berpuas hati jika masalah saya dapat diselesaikan awal, dan saya akan lebih berpuas hati jika saya juga dapat menolong mereka. Setidak-tidaknya, sama-sama bekerjasama dan pelajari sedikit sebanyak tentang sambungan kita sendiri. :) Saya tahu tentang hak pengguna,dan istilah "customer always right". Saya seorang pengguna juga,dan saya juga tahu yang mana hak saya,dan yang mana bukan.

    Ada pendapat di atas, TM tidak perlu mengambil terlalu banyak pelanggan jika tidak mampu untuk memberi service terbaik di sesebuah kawasan. Betul tu! Saya sokong! Dan saya fikir,itu jalan terbaik bagi mengelakkan sesetengah masalah melibatkan cabel ataupun masalah networking mereka. Tetapi untuk pelanggan yang mahu melanggan service tu sendiri, bolehkah mereka berpuas hati dengan alasan "harap maaf,kami tidak mampu menyambung perkhidmatan internet ke rumah anda kerana port kami tak mampu menampung perkhidmatan ke premise anda"...hehe.

    Dan semua ini perlu dijawab oleh "pekerja angkat telefon" TM ni. Wajarkah kita salahkan semuanya atas mereka? ataupun betulkah tindakan kita meletakkan semua beban atas mereka? Merekakah pemilik service streamyx ni? Saya yakin, jika mereka adalah pemilik streamyx ni,pasti banyak penambahbaikan yang mereka buat kerana merekalah yang paling banyak menerima aduan dari kita kan? hehe. Kesimpulan saya, saya tidak bersetuju untuk "blame" semua "pekerja angkat telefon" TM ni hanya kerana setitik nila tadi. Saya ada pengalaman sebagai pemanggil, dan saya berpuas hati apa yang mereka sampaikan..:)

    Semua ini cuma pendapat saya dan tidak terniat menyinggung sesiapa. Selamat Hari Raya dan Salam Kemerdekaan...:)

    BalasPadam
  57. kalau servis baik.. orang tak call... ni service macam cipan... tentu la org call.. RM 99-199 tu byk utk average org malaysia.. dah ada service center kena la calldan CSR kena la jawab..
    Pasal modem.. camne nak tau brand kalo org yg tak tau pasal ICT nih.. semua tulis TM.. kalau CSR mcm ni saya gelar CSR bangang.. sbb kerja dia mmg utk entertaint masalah2 ni.. umpama kerja sapu sampah, takan nak guna komputer...
    cuba fikirla.. kalu yg telefon tu mak dia ke, atuk dia ke... patut ke dia cakap camtu...
    sorry bro mazidul teremo plak..
    Saya mmg angin kalau org yg berlagak pandai tapi bangang.. tak guna belajar tinggi2 kalau skop kerja sendiri pun tak tau..

    BalasPadam
  58. satu lagi.. alasan banyak sangat call tak boleh diterima pakai.. sbb kerja CSR mmg melayan pelanggan.. dan dia kena selesaikan masalah tu... kalau itu alasannya.. baik jangan kerja csr.. kalau nak kurangkan panggilan pelanggan.. service kena superb.. tak pun TM employ CSR ramai2...
    Jadi komen2 sebelum ni yg perlu byk consideration tu adalah tidak betul... modem tu beli dari TM, line tu hak TM.. so kenalah telefon TM.. takan telefon TNB

    BalasPadam
  59. mathirmt: ckp pandai la..try jd csr ..tgok leh handle ke xleh..mmg la keje csr tu melayan pelanggan tpi csr pun ade limit gak..mane leh ckp sesuka ati..kne ikut procedure..klu xpuas ati terminate je..kurang skit queue kt 100 tu..so bile ramai org terminate bru la TM leh nmpk slh diorg..so port awk tu leh bg cust lain..senangg skit keje csr xlyn perangai awk yg ala2 diva tu..perasan bagus..ntah2 byr pakej yg plg low..hehhe

    rahimi: sy sgt respect dgn anda..sy rase anda seorg yg sgt educated..cukup ar 50% customer streamyx cm awk..sejuk csr2 tu jwp call..hehhe

    kepada rakyat malaysia, kite ni duk kt MALAYSIA..seperti yang anda sedia maklum, kita ni jauh ketinggalan bab2 teknologi ni..so wat per la nk mrh2 sgt..klu nk sgt kelajuan tahap dewa, tlg la tukar warganegara jepun ke, uk ke..kt sane cnfirm laju..name pun negara membangun..kena la memlaui process2 tertentu..cm kite lahir ke dunia ni..xkn la terus2 leh berlari..hahahhaha

    BalasPadam
  60. Salam..
    Saya 'unknown' yang komen panjang lebar dalam post sebelum nh..
    Sebenarnya, semua ini terpulang kepada diri pengguna dan CSR itu sendiri. Kesabaran dari semua pihak sangat diperlukan. Pengguna bayar untuk service mereke, CSR pula dibayar untuk melayan pengguna. Mereka tidak mengikut skrip semata2, tapi menjaga percakapan daripada mengeluarkan janji2 kosong kerana semua perbualan akan direkodkan. Bukan takut mengeluarkan kenyataan, tapi takut mengeluarkan janji yang tidak menyamai polisi@flow syarikat. Jika semua pihak sedar & memahami tanggungjawab masing2, masalah ini dapat kita selesai secara baik2. Mengenai call time Maghrib, sepatutnya akan ada sorang untuk back up di call center. Then, bergilir2 la pergi solat @ makan. Saya pernah time tengah makan, support phone berbunyi, dekat call center xde org. So, da tanggungjawab, kena la jawab. Tros lari naik guna tangga g call center, makanan pn mkn separuh je. Semua tu kesedaran masing2 la. Klau rasa tanggungjawab sendiri, buatlah elok2. Ada kerja yang mempertaruhkan nyawa, ada yang sakit kepala, ada yang kena tahan dengar aduan. Tak semua pengguna faham, dan tak semua pengguna tidak memberi kerjasama. Bersabarlah semua.
    Selamat Hari Raya~~~
    *sorry 4da unknown.saya xberblog.xreti sgt nk ltk nama.klau ada tlg bg panduan, trimas.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.