Jumaat, Disember 09, 2011

BLOGGER PEMINAT K-POP BAK MENJADI BOMOH DAN POLIS

Blogger muda, lifeinside86 begitu marah lalu menulis pelbagai komen berhubung 1 entri lebih 1700 komen Wow!

Pada masa sama, dia juga menjadi bak bomoh dan polis. 

Hanya dengan melihat wajah Amira Afiqah dia mampu menterjemahkan keperibadian gadis berusia 14 tahun itu dan mengesahkan blog itu diciptakan oleh Amira beserta motif.

Klik screen shot di bawah.


'tp kan..nk ngumpat skit ni..kalau tgk gambar ank sdara dy tuu..dr pgalaman laa..bdk mcm tuu mmg mulot ley thn kuang hajo+kalo dy dr kluarga berada..sombong...sb tuu org yg buat blog tuu pekana dy sbgai balas dendam..sy maseh dgn instinct..mmg blog tuu dy buat'

Saya amat yakin dia sama sekali tidak mengenali keluarga Amira dan bukan Pegawai Penyiasat dari Ibu Pejabat Polis Daerah Kulaijaya untuk memutuskan identiti sebenar pemilik blog terbabit. Dalam menangani sesuatu kes, Pegawai Penyiasat akan melakukan siasatan terlebih dahulu dan kertas siasatan kemudian akan diserahkan kepada Timbalan Pendakwa Raya sebelum suspek didakwa atau tidak di mahkamah.

Dari penulisannya, kebolehan blogger lifeinside86 kelihatan LEBIH HEBAT berbanding keupayaan Pegawai Penyiasat polis.

Manakala instinct nya bak keputusan mahkamah.

Dia juga turut mempertikaikan kredibiliti polis di Melaka. Barangkali, mengikut pemikiran blogger menggunakan cursor 'rama rama' itu, menjalankan siasatan kes jenayah dan menyelesaikannya semudah mendengar lagu k-pop di YouTube.

Sila klik ...



Meneliti kaedah penulisannya, mungkin dia bukan berusia belasan tahun tetapi cara dia berhujah tidak melambangkan usia sebenarnya.
 
Kepada pembaca berasa diri mereka 'orang lebih tua', tolong nasihatkan blogger muda ini.

Saya masih meminati lagu dondang sayang ...

36 ulasan:

  1. tak kira la kpop ke jpop ke, yg kpopnye@kentutpop yg jpopnyer@jambanpop. dua2x tak bagus untuk perkembangan anak2 muda beragama Islam. layan nasyid lagi baik!

    BalasPadam
  2. Salam bro, that same comment is being forwarded to IPD Kulaijaya kerana mungkin budak itu tahu siapakah yang menyamar menggunakan anak saudara saya.

    Elok jugak dia tulis macam tu, membantu sedikit sebanyak siasatan polis.

    Ohh, jangan lupa ada budak cakap adik beradik kami rasuah polis untuk diberi layanan istimewa. Hahahahahahah. That will be a good reason to call their parents to the station. Best ni.

    BalasPadam
  3. Nasihat saya pada ibubapa, abang-abang dan kakak-kakak, perhatikan dan pantau sedikit kegiatan anak-anak, adik adik dan sesiapa yang berkaitan dengan anda, malah anda sendiri. Jangan suka-suka menulis bahasa kasar dan menjijikkan, Jangan menyesal kalau PIHAK BERKUASA datang menjemput anda dirumah dengan waran dan akta multimedia.

    jangan ingat lokasi anda tidak boleh dikesan ye.

    Ingat jangan habiskan masa muda anda dalam penjara.

    BalasPadam
  4. Blog budak ni pun langsung tak ada komen, kesian. Dia yang attention seeker sebenarnya. Sekolah dulu dik.

    BalasPadam
  5. yang bagusnya Kpop aku tgk adalah menari!!
    TUBUH SIHAT OTAK CERGAS!!

    BalasPadam
  6. salam en mazidul..

    ye.. saya nampak apa yang saudara maksudkan dengan lifeinside86 tu yang mana beliau mengakui dirinya 'kertu'..

    saya ada juga membalas komen-komen beliau di blog hazrey..

    wallahualam.

    BalasPadam
  7. salam. apa yg saya nk sebut kat sini takde kaitan dgn post ni or whatsoever. tp sy nak tekankan sikit; ayat ni sy copy+paste betul2 dr blog PAKCIK hazrey tu

    "Dear idiots and faggots, if you think you can win a fight over internet, you are at the right place. Altho, I am NOT writing to represent any of my employers, you may at any time throw your tantrum here and be willingly ready to be eaten by us. If you know the law better, leave defamation comments because I am not gonna be fucking responsible of your acts here. If you feel offended of my writings, you are a faggot. And you listen to Justin Bieber rite? Ok, you are a faggot."

    dn dari twitter:
    "saya suka kpop lah. Peminat no 1 !! Ari ni saya pakai skinny jeans sendat kasi mandul. -_-"

    'i'm not gonne be FUCKING responsible'? is this for real? fucking? jadi bahasa mcm ni kami, remaja, kena contohi? boleh sgt lah kan.
    terima kasih.

    BalasPadam
  8. Hehehe...

    Kalau di perhatikan, budak tu berjaga sepanjang malam semata-mata nak bertegang urat di ruang komen blog Hazrey kita tu...

    Saya pulak jadi penyiasat tak bergaji nak tengok background budak ni.

    Rupanya fanatik K Pop (@ kentut pop?- kata Komen di atas )
    Siap upload screen grab kat page fb lagi. Mengharap agar sahabat handai dan jiran tetangga dari Korea datang menyokong komen yang penuh emosi tu agaknya.

    "South Korean schools have been criticised for hiring only white teachers who apply to teach English, because Koreans regard fair skin color as representative of "American" or "English"-ness.

    Also, Koreans have discriminating words for people with different nationality, even for North Koreans." - Di petik antaranya dari Encik Wiki.

    Jadi toksah la duk berangan lebih-lebih dgn Korea tu... Depa tak pandang la kat kita yg kulit kaler macam ni. Dengan bangsa dia sendiri pun kena. Kenapa kita yg takdak sangku paut, sekadar peminat kipas susah mati, sangup pulak berdegar-degar nak bela kumpulan dan individu yg berasal dari Korea tu?

    Dia kaya raya. Kita ?

    BalasPadam
  9. @Abang Zul
    kami yg kipas susah mati ni bukannye ambik tau pasal politik, masalah sekolah, negara dorang or whatsoever. kami hanya meminati industri muzik dan drama. harap jangan salah tafsir la bila disebut KPOP.
    terima kasih.

    BalasPadam
  10. Sikap taksub, itu masalahnya.

    Islam sendiri menggalakkan kesederhanaan.

    Fikirlah.

    Air, jika sedikit boleh dijadikan mandian atau minuman. Andai berlebihan, banjir, boleh membunuh.

    Semalam sewaktu di Kuala Lumpur ...

    "Itu k-pop stail, bibir merah, girlish"

    Terikut-ikut benar nampaknya.

    BalasPadam
  11. @Mazidul Akmal Sidik
    salam.
    "itu kpop stail, bibir merah, girlish"-- tidak semestinya mereka itu peminat kpop. mungkin mereka kembali ke zaman pop yehyeh dulu? gincu tebal, merah menyala. tapi ye lah. kpop tengah naik. semuanya disabitkan.
    saya akui, peminat kpop di malaysia ni terlalu taksub dan saya salah seorang daripadanya. tetapi itu tidak memberi hak kpd orang ramai untuk mengatakan kami lebih cenderung mempertahankan artis kpop drp mempertahankan agama. saya harap pandangan orang malaysia yang lebih 'tua' ni boleh terbuka luas dan tidak menyalahkan kami semata-mata. saya akan cuba mengurangkan ketaksuban saya ini.
    tapi apa yg saya perhatikan sekarang ini, orang malaysia yg kononnya baik dan tidak minat kpop ini pun sedikit sebanyak menyerupai mereka yg memberi komen di blog gigi rabbit. mereka mengunjungi blog mereka-mereka yang disiarkan ID dan meninggalkan perkataan-perkataan yang sama rendah dengan komen-komen di blog gigi rabbit. harap encik mazidul dan pakcik hazrey berhenti menyiarkan ID blog mereka yang terbabit kerana itu mengaibkan mereka. maruah adik Amirah sudah terjaga dan dibela tetapi bagaimana dengan mereka yang disiarkan ID?
    saya harap semoga individu yang menganiaya adik Amirah itu cepat tertangkap. terima kasih :)

    mulai sekarang, saya harap peminat kpop yg fanatik membiarkan sahaja mereka yg dengki dan mengutuk. berpegang kpd prinsip ini;
    Sometimes its better not to say anything. Saying how you truly feel might make things worse.

    BalasPadam
  12. Hyukloveslatte, ID itu terbuka, komen juga terbuka.

    Maklumat terbuka boleh diakses oleh sesiapa sekalipun.

    Mengikut undang-undang tindakan mendedahkan maklumat sediakala terdedah, tidak salah.

    Menulis biar berlandaskan perundangan, bukan mengikut perasaan sendiri.

    BalasPadam
  13. @mazidul akmal sidik
    kalau dah mengikut undang-undang, jadi saya dh tak boleh buat apa-apa :) saya hanya kesiankan mereka yg disiarkan ID. harap masalah ni cepat selesai.
    terima kasih. Assalamualaikum.

    BalasPadam
  14. betul tu bro. cukup2la mengagung-agungkan budaya luar tu. cukupla dengan budaya Islam je, ape tak cukup ke apa yang Islam bagi?

    BalasPadam
  15. hei dunia,dunia apa nk jadi ntah...mcm2 prangai manusia skrg.

    BalasPadam
  16. Hyukloveslatte, BUKAN 'kalau dah mengikut undang-undang', MEMANG sepatutnya mengikut undang-undang.

    Sebagai rakyat Malaysia, kita boleh menulis di blog tetapi harus beretika.

    Tidak kisah samada penulis itu orang tua atau remaja.

    Jika juvana didapati melakukan kesalahan, dia juga boleh didakwa dan dijatuhkan hukuman sebagai juvana.

    Jika mengeluarkan kenyataan "toreh muka engkau", "bakar rumah engkau", itu adalah kenyataan berbaur ancaman terhadap tubuh badan dan harta benda, justeru boleh disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan, Penal Code.

    Untuk pengetahun, kes jenayah siber tidak mudah untuk diselesaikan tetapi saya percaya pihak polis berupaya melaksanakan tugas mereka secara profesional. Pelbagai kaedah siasatan digunakan dibantu teknologi terkini.

    Pihak polis juga mempunyai pakar dalam bidang teknologi maklumat. Banyak kes besar dan kecil berjaya diselesaikan oleh mereka.

    I know, I was with them before.

    Lambat laun, dalang sebenar di sebalik blog memfitnah individu tidak bersalah pasti akan terungkai dan terbongkar.

    BalasPadam
  17. 'bagi aku, kpop adlh dunia aku. biar aku dengan dunia aku, kau dgn dunia kau. aku tak penah kacau sapa-sapa, aku tak penah paksa sapa-sapa minat kpop macam aku. aku gila kpop, aku tak susahkan kau. aku beli barang kpop, aku guna duit yg aku simpan sendiri. aku tak pakai duit mak bapak kau pun. aku tak pegi mengemis depan pintu rumah kau'

    'hina sangat ke kpop? hina sangat ke kami yang minat kpop? aku taktau macam mana nak face orang korea yg datang melancong kat malaysia kalau dorang tau orang malaysia kutuk industri muzik dorang. kau tak serik ke indon duk kutuk-kutuk muzik kita? kau mmg tak reti bersyukur kan? cuba kau check phone kau, laptop kau, kereta mak bapak kau. LG, SAMSUNG, HYUNDAI semua tu brand korea. kau ingat korea nak lagi ke export benda tu semua kat negara kita kalau dorang tau kita menganjing industri muzik dorang? eh pikir pakai otak lah! kalau aku tulis benda carut kang, masuk blog mazidul akmal sidik yang pemes tu pulak. haiiih'

    PETIKAN dari http://swaggerprincehyukjae.blogspot.com/

    Saya zahirkan kenyataan terakhir itu.

    INDAH SUNGGUH BAHASA peminat k-pop itu.

    BalasPadam
  18. @mazidul akmal

    sy sokong tindakan saudara.ermm susah klu seseorang tu da taksub dgn sesuatu benda.

    BalasPadam
  19. Dari dengar lagu Korea, baik layan hindustan. Tapi itu pendapat saya lah. Haha

    BalasPadam
  20. Salam abang Mazidul Akmal Sidik.

    Disebabkan saya mengetahui perkara ini dari awal, saya sentiasa mengikuti perkembangannya. adakalanya saya rasa perkara ini seperti terlalu dibesar-besarkan. mungkin benar, ianya untuk diberi pengajaran. ini pendapat saya, bukan ke mereka yang berusia belasan tahun itu masih kecil berbanding mereka yang majoriti menggunakan blog (golongan 20 ke atas) .

    Apabila remaja belasan tahun dikaitkan dengan polis, mereka mungkin akan jadi tak lalu makan tak lena tidur kerana bimbang pada bila-bila masa, polis akan datang menangkap mereka di rumah. Mungkin itu yang ada dalam fikiran mereka. Mereka akan ditangkap dan dipenjarakan hanya kerana satu komen yang menggunakan emosi di sebuah blog palsu. Bagi saya perkara ini sedikit berlebihan. Jika benar hendak memberi pengajaran, bukan itu caranya bagi mereka yang masih mentah. kaunseling jalan terbaik. saya tidak menyebelahkan mana-mana pihak. benar, individu yang mewujudkan blog tersebut adalah pesalah sebenar kerana orang itulah yang mempunyai niat jahat. tapi mengapa adik yang menggunakan ID pocoyolala dipersalahkan 100%? Disebabkan ID nya didedahkan, dia juga mengalami nasib yang sama malah lebih teruk. Saya ada melihat ruang kotak komennya turut dipenuhi pelbagai ancaman yang berunsur jenayah serta kutukan oleh anonymous. Perlu ke dia melakukan perkara yang sama seperti mana kes ini? melaporkan pihak polis bahawa dia menerima ancaman oleh pengguna internet berhubung kes adik amirah afiqah? Ini cuma buah fikiran saya. Begitu juga dengan aimankpopfan yg turut didedahkan ID nya, juga mengalami nasib yang sama.

    saya juga baru meningkat dewasa. pernah melalui alam remaja. saya tahu semua orang pernah melalui alam remaja. seperti yang semua orang sedia maklum, mereka yang berada di alam remaja ni pantang dicuit pasti nak memberontak. tapi orang dewasa la yang perlu menegur mereka, meninjau apa yang mereka lakukan. kadangkala mereka belajar ini semua dari apa yang mereka perhatikan di sekeliling mereka. itu kemungkinan. siapa yang tahu kan.

    minta pendapat saya direnungkan. saya sekadar menyuarakan pendapat kerana setiap rakyat Malaysia mempunyai hak untuk bersuara dan saya menggunakan medium ini untuk mengutarakan suara hati saya.

    p/s - bahasa memainkan peranan. mungkin bahasa yang digunakan oleh mereka menyebabkan sesetengah pihak panas hati.

    BalasPadam
  21. Darla, seperti saya catatkan awal lagi, semua ID itu sudah didedahkan oleh pemilik blog.

    Maksudnya, setiap mereka berani bertanggungjawab di atas pelbagai komen dilontarkan.

    Tindakan keluarga Amira membuat laporan polis adalah hak mereka. Itu tidak boleh dipertikaikan.

    Pengajarannya, berhati-hati sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan. Gunakan fikiran waras, bukan menulis dan kemudian baru berfikir.

    BalasPadam
  22. Abang Mazidul, ya saya tahu itu hak mereka. Memang saya akui mereka juga salah kerana komen menggunakan emosi dan bukannya kewarasan akal. Keluarga Amirah berhak membuat aduan tapi untuk mengheret mereka yang berusia belasan tahun itu kelihatan kurang wajar. Berikan mereka peringatan dan kaunseling mungkin cara terbaik.

    Kita juga tahu yang masyarakat kita sering memandang rendah pada golongan yang berkait jenayah. Kasihan mereka, masa depan belum lagi kelihatan.

    Cuma mereka perlu belajar kawal emosi serta pertuturan mereka. Saya sedang menunggu perkembangan kes ini untuk mengetahui pemilik blog palsu telah dikenakan tindakan atau tidak. Kerana jelas dan nyata dia mempunyai niat jahat terhadao Amirah dan juga peminat kpop.

    Seperti yang abang Mazidul kata, ini semua perlu diambil sebagai pengajaran. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata padah yang diterima.

    BalasPadam
  23. that statement has been taken out. please take off my blog url. thank you. Assalamualaikum. btw, tak jawab salam dosa :)

    BalasPadam
  24. ini perucapan maaf dari saya. saya minta maaf banyak-banyak. saya dah menyesal http://swaggerprincehyukjae.blogspot.com/2011/12/minta-maaf.html
    harap komen yang ini tidak disiarkan. terima kasih.

    BalasPadam
  25. Bro, I really feel they are NOT being fair to me. They call me pakcik yet they call you encik and even abang.

    Ok, on a serious note, just to share with everyone, we will definitely proceed with all necessary actions provided by the Malaysian law against every single people on the blog for their criminal threats as per Penal Code.

    Manakala the culprit pemilik blog menyalahgunakan identiti orang lain pasti akan dikenalpasti. Yakinlah.

    BalasPadam
  26. camni pon ada???!
    isk isk isk..kpop jek pon kan...apalaaaaaa budak2 zaman laa neh....byk sgt masa lapang kot!!!

    BalasPadam
  27. Uish ! Ingatkan takdak sesapa nak baca komen kita. Sekali ada la pulak yang balas personally to me.
    ter'glamour' la pulak sekejap. Hehe...

    "aku taktau macam mana nak face orang korea yg datang melancong kat malaysia kalau dorang tau orang malaysia kutuk industri muzik dorang. kau tak serik ke indon duk kutuk-kutuk muzik kita? kau mmg tak reti bersyukur kan? cuba kau check phone kau, laptop kau, kereta mak bapak kau. LG, SAMSUNG, HYUNDAI semua tu brand korea. kau ingat korea nak lagi ke export benda tu semua kat negara kita kalau dorang tau kita menganjing industri muzik dorang?"

    Itu petikan komen berikutnya dari identiti yg sama.

    1. Tadi katanya : "hyukloveslatte berkata...
    @Abang Zul
    kami yg kipas susah mati ni bukannye ambik tau pasal politik, masalah sekolah, negara dorang or whatsoever."
    Kemudian dah susah ati pasal pelancongan negara pulak? Haila...

    2. Phone saya : Sony Ericsson, Nokia.

    3. Laptop saya: Made In China.

    4. Kereta saya : Takda. Motor kapcai saya buatan Malaysia.


    Lepas dah taip berdegar degar, mempertahankan benda yang ntah apa apa ntah, hantar mesej ni :
    "hyukloveslatte berkata...
    ini perucapan maaf dari saya. saya minta maaf banyak-banyak. saya dah menyesal http://swaggerprincehyukjae.blogspot.com/2011/12/minta-maaf.html
    harap komen yang ini tidak disiarkan. terima kasih."

    Kenapa ni dik? Itulah, kan ramai dah pesan dalam komen komen sebelum ni, FIKIR dulu baru taip. Jangan dah pubish baru nak fikir.
    You did the same on (Pakcik -sorry bro) Hazrey's blog too.

    You should know at the very first time, with whom that you are dealing with.

    This so called Tuan Tanah yang awak sembur tak kena cara ni, not a cyber warrior. They DO deal with THE REAL WORLD...

    Lain kali, jangan serbu tak pakai helmet.

    BalasPadam
  28. Salam.

    Saudara Mazidulakmal,

    Terima kasih kerana memahami & sokongan yang diberi,amat kami hargai.

    Memahami,cuba memahami & tidak memahami memang 3 perkara yang berbeza walaupun asal perkataan FAHAM. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

    Terima kasih juga kepada pemberi komen-komen yang positif.

    Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah SWT & yang buruk itu datangnya dari diri kita sendiri. Wasalam.

    Salam Hormat dari Kami,

    - Keluarga Amira Afiqah.

    BalasPadam
  29. Update
    Kementerian Industri Dan Perdagangan Korea telah mengarahkan semua perjanjian perdagangan terhadap Malaysia ditarik,kilang-kilang diarahkan memberhentikan operasi serta merta dan melarang semua raykatnya tidak melancong ke Malaysia.Ini berikutan kemarahan Kerajaan Korea terhadap layanan rakyat malaysia yang memperkecilkan industri muzik mereka dan sehingga kini pihak Korea masih menunggu permohonan maaf dari Malaysia atas kebiadapan tersebut.

    abis la dah takde barang korea la lepas ni.galaxy tab dah tak jual lg.sedih2.hahahahha

    BalasPadam
  30. ya allah, tolonglah...sape yg ckp kalau hina industri muzik diaorg, maka diaorg tak nak eksport dah brg2 diaorg....org berbisnes nih tak peduli dah, asal untung je...tak kisah dah perkara lain, selagi bukan perkara yg menjejaskan bisnes diaorg....

    maybe positifnye, k-pop nih bagus dr segi kecergasan badan....tapi kalau dah melampau taksubnye, tak elok sangatlah untuk minda...

    pengajarannya, ape pun kes, bila berhadapan dengan kuasa internet, harap berwaspada....nanti, tak pasal2...budak baik masuk juvana...kesian....yelah, nih contoh, di rumah dan sekolah, baik sgt, tapi bila di internet...kata-katanya mengalahkan samseng...jadinye, banyak yg rugi di situ...berhati-hatilah kita semua....

    BalasPadam
  31. sy pn pernah taksub dgn kpop...msa akhir thn 2009.. sy gila2 ngan kpop smpai form 5(2011) ., sy mula tergila2kn kpop slps dperkenalkn dgn Super Junior9sorry2) ., kegilaan sy menyebabkan sy sggp xtdo malam utk cari lagu2 terbaru & lama suju & kump laen... hampir 2 tahun sy mengila... lps ue drama korea pula mjadi buruan sy masa form 4.. sampai sy sggup berjaga malam(3pg bru saya tido) byk menjejaskan akademik sy... result trial spm sy pon xbrpa cemerlang... mak ayah sy sllu tegur sy tggalkn drama korea 7 kpop tp sy buat xksah je.. klau nk cter smua mmg panjang laa... skrg bru sy sedar minat y melampau sy terhadap kpop byk membrikan kesan buruk terhadap diri sy...& smasa spm sy xdapat jawap dgn baik... salah saya...(doakan kejayaan sy dlam spm 2011).. Alhamdulillah, skrg sy da mula meninggalkn kpop...

    BalasPadam
  32. nanti aku buat blog pasal anti KPOP plak.. lantak pi la peminat nak cakap apa.. KPOP ni asal usul dari monyet..cuba perhatikan tarian dorg, gaya nyanyian dorg..sebijik mcm monyet dan gelagat org2 gila di wad hospital bahagia tampoi..kahkahkah!

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.