Jumaat, Disember 30, 2011

WARGA NIGERIA LARI TERKINCIT (18SX)

Saya difahamkan setakat ini lebih 1,000 warga Nigeria terbabit dalam jenayah siber berjaya diberkas oleh pihak berkuasa.

To all of Nigerian scammers in Puchong, Selangor, I was informed that most of you have disappeared from those luxurious rented condominium units

Good men, stay while bad men go away.

You people know that the Malaysian government are unduly serious to stop Nigerian scams. Our Imiggration enforcerment officers have done a good job in their operations all over the country. Thus many Nigerians were arrested because of overstaying in this lovely country. 

They had to face the consequences.

Well, since many of you have Malaysian girlfriends, please get their assistance to translate the content of this special entry.

Berikutan kisah operasi disebarkan melalui blog, media cetak dan elektronik, saya dimaklumkan majoriti penjenayah siber warga Nigeria kini goyah.

April tahun 2011, saya mula menyertai operasi bersama pegawai dan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Komersil, JSJK, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Kuala Lumpur.

Sebilangan penipu warga Nigeria agak licik dikesan tetapi objektif mereka jelas, seperti tertera di baju lelaki diberkas oleh pasukan polis JSJK diketui ASP Hazri Mohamed pada jam 5 petang, 28 April tahun ini.


Majoriti mereka menetap di kondominium atau pangsapuri agak terpencil. Antara lokasi penempatan di gemari mereka, di Puchong, Kepong, Damansara Damai, Selangor dan Cheras, Kuala Lumpur.


Memasuki negara ini menggunakan visa pelajar dan kemudian menjalankan kerja menipu menggunakan internet.

Saya kagum setiap kali memerhatikan pihak berkuasa ketika memberkas warga Nigeria. Tubuh sasa mereka menjadi penghalang utama ketika cuba digari. Pergerakan mereka juga sukar dijangka namun berbekalkan semangat dan pengalaman, warga Afrika itu berjaya ditundukkan.


Mulut mereka lazimnya celupar dan pertuturan bahasa Inggeris dalam loghat Afrika, membingitkan telinga.


Mari bersama kita melihat gambar pegun eksklusif antara warga Nigeria diberkas oleh polis.


Setiap rumah diserbu dilengkapi kemudahan jalur lebar dan komputer riba berharga sederhana.


Lihat betapa manis ayat mereka gunakan untuk memperdayakan mangsa dari dalam dan luar negara. Mangsa tanpa mengira kerakyatan, bangsa dan agama, kerugian.


... kerana sanggup mendepositkan jutaan ringgit ke dalam akaun warga tempatan, majoriti teman wanita warga Afrika terbabit. Wang itu lazimnya secepat mungkin akan dihantar terus menggunakan khidmat Western Union ke Nigeria.


Bukan warna kulit menjadi pertikaian tetapi niat mereka berada di negara ini terpesong. Dilaporkan pada setiap sambutan perayaan Krismas, penjenayah siber terbabit pulang ke negara asal sekaligus meraikan secara besar-besaran kejayaan mereka meraih laba secara haram di negara asing.

Hakikatnya, selama ini, kes jenayah seperti rompakan dan samun berlaku di Malaysia. Kerugian ditaksirkan berjumlah ratusan, ribuan dan jutaan ringit ditanggung oleh mangsa.

Namun tanpa kita sedari jenayah siber dikaitkan dengan sebilangan warga Nigeria membabitkan kerugian berbilion ringgit.

Lebih malang lagi, tubuh teman wanita mereka, majoriti berbangsa Melayu dan Cina turut diratah tanpa belas kasihan akibat dek pujuk rayu sehingga mampu menjanjikan bulan dan bintang. Setelah madu dihisap, sepah dibuang, begitu lumrahnya layanan mereka terhadap kekasih kemudian ditinggalkan kecewa.

Saya difahamkan, berikuta pendedahan dilakukan di blog ini dan hasil serbuan pihak polis tempoh hari telah menyebabkan ramai lelaki warga Nigeria lari terkincit ke lokasi lain.


Lelaki di atas dan teman wanitanya, berasal dari Sabah berusia lingkungan 28 tahun,  dilaporkan lari bak tidak cukup tanah.

Manakala lelaki berusia 31 tahun di bawah pula dikatakan telah pulang ke Nigeria selepas rumah didiaminya diserbu oleh pihak berkuasa.


Jika mereka tidak bersalah, mengapa harus melarikan diri? 

Terfikir, bagaimanakah dengan kuliah mereka di kolej dan universiti tempatan? Barangkali menghadiri kuliah bukan prioriti lagi pada ketika ini.

Lebih menarik, rumahnya diserbu 2 hari lalu, sehari kemudian dia mendakwa sudah kembali ke negara asal. Mungkin untuk bertemu orang tua dan adik-beradik di kampung halaman.


Hebat!

Let's drink to that.


Sila tekan butang 'share' di bawah untuk berkongsi kandungan entri ini di Facebook.


8 ulasan:

  1. mat2 negro ni mmg dah melampau...yg wanita tempatan pun satu jugak...dengan negro pun jadi..haha

    BalasPadam
  2. memang melampai.. tapi kawan saya siap kahwin ngan negro ni kat pejabat agama..

    BalasPadam
  3. Serbuan itu perlu dijalankan secara berkala, bukan sekali sekala.

    Dan PINTU MASUK itu perlu di perketatkan. It is not a secret anymore ada segelintir pegawai Imigresen/Polis yang terlibat dalam RASUAH.

    Mereka ini lah sebenarnya pengkhianat negara yang meloloskan siapa2 yang berniat jahat masuk Malaysia. Semoga mereka ini(pengkhianat negara ini) di berkas juga...kalau tak buatlah operasi memberkas Awang Hitam sampai kiamat pun tak selesai, sebab tangkap 5, masuk 15.

    BalasPadam
  4. setuju...
    dgn Derok... faieshzura...

    Quote:..
    tubuh teman wanita mereka, majoriti berbangsa Melayu dan Cina turut diratah tanpa belas kasihan akibat dek pujuk rayu

    & sy amat2 yakin... 100%..
    depan blakang mangsa/teman wanitanya tu.. udah boloss !!

    (maaf laa.. terlucah skit hari2 jumaat ni haa)

    BalasPadam
  5. SMTI

    Kalau pihak yang berkenaan menjalankan tugas dengan amanah, bersih dan cekap insya Allah, gejala seperti ini tidak akan berlaku.

    BalasPadam
  6. smti...good job bro..!! teruskan usaha membongkar fakta...jgn biarkan negro2 nih suma duk auta org kita...

    BalasPadam
  7. SMTI

    alhamdulillah! good job encik mazidul & team! teruskan usaha. let's keep our lovely streets in our lovely country clean from these buggers!

    BalasPadam
  8. Waka..Waka!! This timr for Africa!!

    Ada makna tu... hehe

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.