Rabu, Disember 21, 2011

"JANGAN HINA BAPAK AKU"- ADAM ADLI (UPDATED) BERITA BERGAMBAR


Itu petikan dari Twitter Adam Adli dicatatkan hari ini.

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak dianggap pemimpin dan 'bapa' kepada penyokong beliau. Selepas mengundurkan diri dari tampuk pemerintahan negara, saya percaya seperti bekas perdana menteri lain, Datuk Seri Najib akan menerima gelaran 'bapa'. Tunku Abdul Rahman Al-Haj digelar Bapa Kemerdekaan manakala Tun Mahathir Bapa Pemodenan, contohnya.

Tindakan Adam menurunkan bendera Datuk Seri Najib pada 17 Disember lalu di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur, dianggap satu penghinaan di kalangan penyokong UMNO.

'Bapa' mereka dihina.

What goes around comes around.

KEMAS KINI

Sewaktu maklumat ini ditulis, dilaporkan di antara 150 dan 200 dipercayai mahasiswa dan mahasiswi, ASPIRASI sedang berkumpul di hadapan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi di Putrajaya.

Mereka memakai kain pengikat berwarna merah dan membawa kain rentang bertulis 'We love Najib' dan 'We like Prime Minister'.


Terim kasih kepada Azree Ja'afar kerana sudi merakam dan menghantarkan gambar untuk tatapan pembaca blog ini.

30 ulasan:

  1. bapak dia tak boleh nak hina, bapak orang dia boleh hina. kesian dia, tak mampu berfikir secara rasional. akal belum sampai untuk berfikir secara lateral.

    BalasPadam
  2. Saya setuju dgn En.AAJ.
    DS Najib pun mempunyai anak-anak.
    Fikirlah perasaan anak-anak DS Najib apabila bapa mereka dihina.

    BalasPadam
  3. smti. tau pulak dia nak terasa hati... Dato' Najib tu 'bapa rakyat Malaysia'...

    BalasPadam
  4. penat belajar tinggi2 tp perkara simple pun tak boleh nak fikir...

    BalasPadam
  5. maklong ingat mak bapak dia malu ke apa ke dgn tindakan dia.. rupanya menyokong.. tak jadi maklong kesian..

    mak bapak dia sokong.. siap belikan kereta untuk berjuang.. heran2..

    BalasPadam
  6. Adam... begitulah rasanya anak DS Najib. Klu pun awak tak menganggap dia bapa kepada rakyat Malaysia, ingatlah dia juga merupakan bapa kepada anak2 beliau di rumah...

    Jika kamu ingin keluarga kamu dihormati, maka kamu juga perlu menghormati keluarga org lain!

    BalasPadam
  7. tau lak mrh... tp ko sndiri tak reti nk hormat `bapa` org lain

    BalasPadam
  8. Bapa ajar benda baik, anak pusing jadi tak baik,bijak bijak.
    Begitu juga kalau jatuh lembah, anak kata bapa tak ajar, (agama n adat), tapi bab SEX bapa tak ajar, boleh baca dan belajar sendiri, tau kelas dan kawan. Bapa juga yg kena.alahai. Anak bapa.

    BalasPadam
  9. rasenye tak de sape y hine bapak die.......

    BalasPadam
  10. yeah.saya sebagai mahasiswa menyokong penuh adam adli.

    BalasPadam
  11. salam...
    dia ingat dia dah pndai. patut habiskan pengajian dulu.
    klu kesiankan bapak dia yg byk berkorban utk dia dan pakai motor buruk je - jgn buat hal2 pelik, blajar je sungguh2. memalukan kaum keluarga je.klu anak sy, mmg sy dah cop anak derhaka! Ya Allah..aku mohon perlindungan dari-Mu dr perkara seumpama ini..Amin.

    BalasPadam
  12. BAPAK ORANG DIA HINA TAK PER BAPAK DIA KENA HINA (SAPA HINA BAPAK DIA TAH) TAU NAK MELENTING.

    BalasPadam
  13. Adam, aku nak ketuk kepala bapak ko...ok tak?

    BalasPadam
  14. Mereka harus sedar, tindakan agressive dan bodoh seperti ini hanya membawa kesan buruk kepada mereka dan nama mereka sendiri.

    Setakat ini, tiada positive feedback pun. Hanya negative sahaja.

    Aku nak tanya mahasiswa disini, negara ada bertukar jadi baik tak lepas bendera Najib tu diturunkan?

    BalasPadam
  15. Pengajaran..

    Bljr Tinggi2 Tp Otak Belum Tinggi..

    BalasPadam
  16. sekadar pandangan: kebanyakan pelajar universiti masih tidak mengenali dunia. hanya berkisar kehidupan dalam kampus dan tidak tahu menahu hal2 luar melainkan melalui online yg tidak diketahui betul atau tidak.. bila dicucuk mula melatah.. mintak2 si adam ni cepat keluar ke dunia realiti dan tgk mcmner kehidupan diluar yg sebenarnya.. kesian... hina keluarga org boleh tp bila keluarga dihina terasa...

    BalasPadam
  17. AA..kalau sayang ayah&mama,hbskan pengajian dulu...ayah&mama mesti lagi bangga...Pastu kalau nk terjun dgn labu2nya ada aku kisah...jgn melatah bila org kutuk parent awk,sbb awk pun tk brp nk hormat mak ayah org lain...

    BalasPadam
  18. pengorbanan dato najib mungkin lagi besar dari bapak Adam.. sbb bapak adam kena pimpin keluarga je.. tapi dato najib kena pimpin keluarga and also negara.. so belajar la menghormati dan menghargai pengorbanan org sama mcm kamu hargai jasa ayah kamu..

    BalasPadam
  19. Salam brader Mazidul,

    Adam Adli adalah pejuang! Mungkin dia biadab menurunkan bendera (setakat turun bendera ajer - bukan hadiahkan kek tahi atau kencing pada banner wajah dua ahli politik - rasanya itu terlalu la biadab..taknak komen ke bab ni) Dahulu SITC adalah tapak kelahiran pejuang, mungkin ini masanya UPSI (SITC) pula sekali lagi melakar kelahiran pejuang...dah banyak sangat dah isu dalam negara ni yang tak betul...ce komen sikit pasal lembu, pkfz, pasal scorpene, pasal chua soi lek hina Hudud Islam, pasal video beberapa aktor tambahan (je) yang menghina hudud Islam...kenapa takde orang yang nak tampar atau ludah muka mereka ini? Pelik juga tu kan..ce jawab sikit

    BalasPadam
  20. bukan semua pelajar di ipt ni terdidik, adam adli is one of them terpelajar tapi tak terdidik .

    BalasPadam
  21. dia sendiri yang hina bapak dan seluruh keluarga dan keturunan dia!

    BalasPadam
  22. labuayor..memula sekali cuba terangkan apa kisahnya dengan benda2 yang awak sebut tu?

    BalasPadam
  23. Labuayor... jelas sekali anda berada dlm emosi...

    Pernahkah kamu fikirkan bahawa, tidak ada satu pun perkara dalam dunia ini yg sempurna. Seharusnya kita saling melengkapi. Kalau org lain biadap, adakah kita juga perlu biadap untuk menunjukkan rasa marah kita. Kebijaksanaan seseorg boleh dilihat tatkala emosinya tidak keruan. Distulah akal dan ilmu perlu diguna sebaik mungkin.

    Jangan melihat hanya kesalahan sebelah pihak sedangkan sebelah pihak kita juga banyak silapnya. Kita perlu sama2 memperbaiki bukan hanya mengkritik membuta tuli. Ingat, sekiranya apa yang kita lontarkan itu tidak benar, maka ianya adalah fitnah yang boleh memakan diri sendiri...

    Semoga Allah memberikan rahmatNya buat kita semua...

    BalasPadam
  24. ehhh....dia ingat dia sorg jek ada ayah..org lain pun ada ayah...klu ayah org pun dia x tau nak hormat...camner org nak hormat ayah dia..tau plak pikir pasal pengorbanan ayah dia...ingat dah xder otak...

    BalasPadam
  25. Cik UmmiLin yang dikasihi...mmg yg baik dibalas baik, yang jahat dibalas jahat, itu hukum yang Allah dah tentukan. Insyaallah begitulah pengakhirannya. Saya pun kata, tindakannya Adam itu biadap, tapi saya juga nak tau juge komen cik UmmiLin dan lain-lain, tak biadap ke hantar kek tahi kepada kakitangan awam Pulau Pinang, itu tindakan kebudak-budakan! sama macam Adam, tindakan kebudak-budakan, tapi yang di Penang tu orang tua perangai macam budak-budak hehe...lagi satu tlg cik UmmiLin komen sikit pasal Chua Soi Lek hina hudud dan tiada reaksi daripada UMNO dan puak-puaknya...itu lagi biadap, dan orang Islam yang berdiam diri terhadap komen Chua itu telahpun berlaku biadap kepada Allah swt. hah! ce komen!!! Usah le kata teman ni emosi le ape le, yang emosi nye puak-puak UMNO ni heheh...baru kena suruh komen pasal tindakan-tindakan biadap tu, terus kata teman yg emosi, jawab le dulu, komen le dulu tindakan chua soi lek, komen dulu ttg sebilangan org melayu (aktor tambahan je) yg mengutuk Hudud dlm youtube, lepas dah komen sama ada sokong atau tidak, baru la nak kata kat Adam, baru la betui! udah-udah la Cik UmmiLin, kalau setakat nak pejam mata sebelah tgk penyelewengan, kebiadapan ahli umno, cik UmmiLin takyah le jadi pejuang macam Adam tu...beristighfar le cik UmmiLin woi...oh dan lupa untuk Pakcik...bacalah dan fahamilah isu..jangan buat bodo! nanti jadi betul2 maaf yer abg mazidul, terpanjang pulak komen nih...mengharapkan abg journalist yg impartial tapi nampaknye bukan...terima kasih ajer lah

    BalasPadam
  26. bagi saya, perpaduan bangsa perlu di letakkan dahulu sebelum apa-apa tindakan dibuat. Cuba kite lihat dahulu, adakah perbuatan Adam itu suatu yang bijak? Jika beliau benar-benar mahu bersuara maka bersuaralah dengan bijak. Setiap permasalahan mesti ada jalan penyelesaian yang terbaik. Tindakan beliau seakan-akan mahasiswa/wi di IPTA/TS ditindas seteruk-teruknya dengan AUKU ini. Adakah AUKU ini menghalang beliau untuk belajar? Adakah selama ini AUKU ini menyebabkan beliau terpaksa menanggung beban yang berat seumur hidup beliau? Adakah berbaloi usaha beliau ini, jika akhirnya kuasa yang ada pada Melayu hari ini hilang semata-mata untuk AUKU ini?

    Selain itu juga,bagi saya 4/5 tahun tidak cukup ruang bagi seseorang untuk aktif berpolitik. Saya pernah lihat mereka yang taksub terpaksa mengulang semester kerana gagal.

    Lihat saja contoh-contoh yang berlaku di negara lain. Libya, Mesir, Syria..Tengoklah kerana ideologi berbeza negara tergadai.

    Fikirkanlah

    BalasPadam
  27. Intelligence alone is useless kalau xde atau kurang akhlak...juz a thought! ;)

    SMTI..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.