Selasa, Mei 17, 2011

Pantang Lelaki Melayu Dicabar Keterlaluan

Berikutan kebanjiran warga Nigeria di Malaysia, saya cuba mendapatkan beberapa maklumat berhubung negara mereka menggunakan laman web Central Intelligent Agency, CIA.

Nigeria terletak di Afirka barat berpopulasi lebih 155 juta penduduk. 


Menurut anggaran statistik tahun 2009, lebih 3.3 juta penduduk negara terbabit menghidapi HIV/AIDS dan berikutan itu, lebih 220,000 penduduk terkorban.


NIgeria, negara berpenduduk paling padat di Afrika didiami 250 kumpulan ethnik antaranya, suka kaun Hausa, Fulani, Yoruba dan Igbo. Setengah daripada penduduk, beragama Islam dan 40% Kristian. 

Negara kaya dengan hasil minyak terbabit dilanda kemelut politik, masalah rasuah dan kekurangan kemudahan infrastruktur.

70% penduduk Nigeria, pekerja ladang dan hidup di bawah garis kemiskinan.

Itu fakta.

Apabila mereka berhijrah ke Malaysia, majoriti berstatus pelajar kolej swasta, walla! Kehidupan mereka berubah.

Sebilangan mereka berkereta besar dan hidup mewah biarpun mendakwa sedang belajar.

Lebih menarik, mereka digilai dan didampingi gadis Melayu dan Cina malah sebilangan gadis terbabit sanggup tinggal sebumbung bersama mereka.

Dakwa mereka, demi cinta dan sifat amat penyayang warga Nigeria sebelum ini barangkali hidup melarat di negara asal. 

Warga sama dilihat turut mengambil kesempatan, menggunakan butiran peribadi kekasih warga tempatan untuk mendaftarkan talian telefon bimbit, internet, kenderaan dan untuk menyewa tempat tinggal.

Bukan itu sahaja, mereka juga menangguk di air keruh, berpeluang meratah tubuh gadis tempatan secara rela. 

"Mujur, majoriti gadis menjalin hubungan dengan lelaki Nigeria, tidak begitu menyelerakan kepada lelaki tempatan," ujar kenalan.

Kenyataan berikut lebih menarik.

"Kalau kita perhatikan, majoriti perempuan kita, bila dia orang kena pump, mesti bontot menjadi lebar dan mengembang," tambahnya lagi. 

Apapun, itu bontot orang, bukan bontot kita.

Kebelakangan ini, warga Nigeria juga dikesan terbabit dalam kes penyeludupan dadah, antaranya baca di sini. Kita faham, majoriti penduduk negara terbabit, petani, tidak hairan jika penjenayah mereka menggunakan tanaman hasil pertanian, ubi kayu dan keledek.

Sebilangan warga sama pula, terbabit dalam kes mengacau ganggu wanita tempatan, baca di sini.

Jika kita amati dengan mata kasar, gadis tempatan manis, ayu, comel dan berstatus bujang lazimnya tidak cenderung mendampingi lelaki Nigeria. Barangkali kerana itu, isteri orang mereka jadikan sasaran untuk melampiaskan nafsu.

Melalui pengamalan, lazimnya 3 anggota polis diperlukan untuk memberkas lelaki Nigeria. Mereka sasa dan bertenaga. Jadi berhati-hati sewaktu berhadapan dengan kelompok terbabit.

Berikut petua dikongsikan kenalan.

"Dia orang kalau setakat kena penampar, penumbuk dan penendang, memang tak ada kesan sebab badan tak ubah macam getah beku. Lemah mereka di bahagian kaki. Kalau daging kepala lutut terkeluar, tak ramai mampu bangun, kan? Kalau dia melawan, kita dapat tepuk kuat 2 telinga dia sekaligus dengan tapak tangan, ada menangis meminta tolong"

Bukan semua lelaki Nigeria kurang ajar tetapi sebilangan sahaja tambahan apabila mereka berkumpulan.

Setakat ini, tingkah laku biadap mereka masih terkawal. Bagaimanapun, pantang lelaki Melayu dicabar keterluan, buruk padahnya.

18 ulasan:

  1. IPta Swasta pusat Biak generasi mereka.,jadi apa tindakbalas mereka berkuasa..yang ada pistol besi,

    BalasPadam
  2. Mr.Mazidul, saja nak share cerita, minggu lps, waktu tunggu abah buat check-up di PPUM,PJ. ada sekumpulan warga Nigeria masuk, rasanya meneman seorang tmn mereka yg kelihatan berdarah dimuka dan tgn.waktu pndaftaran, smpi 2org perempuan yang maha seksi..mula2 sy dh confuse minah salleh ke? tp hidung xmancung..dgn baju ketat xde lengan, keluar sehabis pendek,rmbut sorg kuning bulu jagung dan sorg lg ala2 afro..seketika terdengar suara2 kasar laki2 nigeria di kaunter (mungkin mrh sbb cik adik kat desk tu tak faham) tp waktu tu terdengar aweks 2org tu bercerita dlm bahasa melayu.piooorr melayu. confirm melayu!isk, habis punah perempuan melayu! yg herannye, cara melayu 2org tu cam bangga je dipeluk berganti2 dek mat nigeria tu.yg mana 1 bf dia? jgn tnye psl sy pun confius..

    BalasPadam
  3. bau dorang ni ya rabbi...tp ngape ade yg sanggup berkepit bawah ketiak dorang.bole pengsan tengit dorang hok3... :D

    BalasPadam
  4. Saya memang sejak awal tak pernah suka dengan orang hitam ni. Meluat.

    BalasPadam
  5. wahhh lelaki nigeria menakutkan! macam mana ppuan melayu boleh terpikat kat diorang??? lelaki melayu dah pupus ke? -.-

    BalasPadam
  6. scary..super scary..Masya Allah,lindungilah kita semua Ya Allah..

    BalasPadam
  7. saya belajar di universiti yang ada ramai African. kadang2 kesian pulak cara diorang dilayan oleh public. ada yang datang memang orang susah yang dapat scholarship untuk belajar.saya pernah tanya apa pendapat diorang tentang rakan sebenua mereka ni...mereka pon menyampah dekat African yang poyo nak jadi macam African American, dengan bling2 and baggy pants. tu bukan budaya diorang. kawan saya African perempuan, kesian dia selalu di dikriminasi. and i guess calling them 'Awang Hitam' is very very racist. memangla ade yang perangai busuk tapi janganla generalised.

    BalasPadam
  8. Kemasukan pelajar ini sepatutnya di kawal dengan ketat. Bukan saja IPTS malah IPTA juga ramai. Seperti di serdang ( mungkin pelajar UPM ) , mereka ini mengalahkan orang tempatan bila bersembang dengan lagak samseng.

    BalasPadam
  9. memang menarik dis info dan memang benar lelaki melayu pantang dicabar keterlaluan. 'azula',ya memang benar tak semua african macam itu,hanya sebahagian. dan entri ni merujuk kepada sebahagian yang berperangai buruk. tak perlulah nak bersikap seperti kera di hutan disusukan,anak di rumah kelaparan. alah kesian? apalah sangat dengan kesian itu. nak buat apa kesian dengan mereka sedangkan mereka tak pernah pun kesian pada rakyat malaysia. sebab itu mereka buat macam2 onar di negara ini. kalau nak ikutkan kesian,ramai lagi lelaki melayu yang patut dikesiankan. berapa ramai yang membanting tulang,kumpul duit sebab nak kahwin. kumpul duit banyak2 memandangkan perempuan melayu dah ramai yang berfikiran materialistik. pernah 'azula' pikir? disebabkan sifat "KESIAN" ini lah,ramai perempuan melayu merelakan diri untuk ditipu,merelakan diri untuk diratah tubuh badan,merelakan diri untuk dieksploitasi oleh golongan2 yang sentiasa mengambil kesempatan dan tidak bertanggung jawab. semuanya KESIAN

    BalasPadam
  10. m4I4y4, I like!

    Ya, akibat kasihan gadis termpatan membuatkan mereka termakan kata-kata manis dan terjebak.

    Sebilangan gadis kita berasa terlalu bangga dipeluk, dicium dan ditiduri warga Nigeria.

    Kasihan ....

    BalasPadam
  11. saudara...
    stigma masyarakat dan pandangan umum telah terbentuk atas pelbagai sebab...
    dah lama sebenarnya agensi kerajaan yang bertanggung jawab harus bertindak bertindak....undang2 dah ada, kuat kuasakan...
    jika perlu, harus dipinda untuk keselamatan dan kepentingan umum...
    perketatkan syarat untuk diberi visa, jika negara luar tertentu boleh ketatkan urusan pengeluaran visa untuk rakyat Malaysia, mengapa kita tidak...banyak sangat ka manfaat golongan ini kepada ekonomi negara, berbanding masalah yang diberikan...

    BalasPadam
  12. ...em saya kesian bertempat. saya kesian dekat orang yang tak patut terima layanan buruk padahal tak buat salah ape2 pon. saya setuju je dengan isi kandungan blog encik mazidul...cuma saya tak setuju bila masyarakat mula 'paranoid dan phobia' macam orang2 US paranoid dengan muslim lepas 9/11 dulu2.
    jangan kerana nila setitik habis susu sebelanga.

    i have no comment about 'gadis melayu sekarang materialisik'....<--satu lagi statement yang kelakar dan bersifat umum.

    BalasPadam
  13. Patutnya kerajaan tetapkan kuota kmasukan warga nigeria utk belajar kt negara. sedangkan dah tahu mereka buat masalah, kenapa masih biarkan BANJIR macam ni

    BalasPadam
  14. jiran saya kiri kanan org afrika..mungkin pelajar kolej swasta berdekatan..
    yg sukarnya, derang ni selain badan busuk (kena tgg sepuluh minit baru bau busuk hilang dlm lif/koridor), bising 24 jam. suara dah la telan microphone..buat rumah mcm kampung derang je..jerit sana sini suka hati..adoi..

    BalasPadam
  15. ALLAH mmg kurniakan kederat yg kuat pada mereka nie...tenaga sekuat kerbau...

    fizikal pon besau...suara2 nakal selalu cakap "once pom dah "main" dgn kaum dieorg..mmmg tak pandang kaum sendirilahh"

    sepupu saya duduk mentari court sunway cakap..dieorg selalu kene kacau dgn mat black nie...member perempuan baru nak naik motor, kena halang dgn dieorg...pegang handle..seb baik tiada yg buruk berlaku.

    yg pompuan pon sama kuat seks..dulu masa saya kat U, chatting2..kala udieorg tegur..mesti ajak buat seks jerk....kalau cakap taknak..mulalah cakap kite penakut..k***k kecik lahh..apa lahhh

    BalasPadam
  16. Bila saya tengok warga mat Black ni berpasangan dengan rakyat Malaysia.. Timbul pelbagai persoalan di benak fikran saya..

    Macamana lah perempuan ni boleh terpikat dengan dia orang.. Sedangkan ramai lagi hero-hero malaya yang lebih kacak daripada dia orang..

    Tapi saya berfikiran positif dan anggap ianya sebagai ketentuan ilahi.. Sebab jodoh dan pertemuan di tangan tuhan..

    Cuma saya doakan, supaya mereka berpasangan untuk tujuan yang baik.. Dan mendapat kehidupan yang baik dan diredhai pada kemudian hari..

    Entri Terkini Di Blog Saya:
    Domain Laman Web Percuma di Lot.My??

    Pertandingan Anugerah Blog Paling Popular Dapat Menjana Trafik Ke Blog Anda??

    Apakah Sumbangan Atau Kebaikan Pertandingan Ini Kepada Rakyat Malaysia

    Mohon Peserta Pertandingan Anugerah Blog Paling Popular Menyemak Status Pendaftaran Blog Anda

    BalasPadam
  17. ...bila agaknya Nak serbu lokasi Mentari Court?

    BalasPadam
  18. Saya memang amat meluat dgn warga nigeria ni. Kalau "membunuh" itu tak salah di sisi undang undang dan hukum Allah, dah lama saya bunuh mereka. "Scum of the earth" really fit their description. Kalau ada siapa siapa nak marah, marahlah saya tak kira. Saya hairan, bila lagi tindakkan menyekat kemasukkan mereka nak di ambil. nak tunggu negara kita musnah baru nak bertindak....

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.