Isnin, Disember 19, 2011

ADAM ADLI DAN KISAH CIKGU MAKTAB (UPDATED)

Nama pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak, Adam Adil, 22 tahun  hangat diperkatakan kerana terbabit menuntut pemansuhan AUKU di jalanan. 

Dia membuat kenyataan di YouTube.


Didorong keinginan untuk mengetahui siapa sebenarnya anak muda itu, saya meneliti akaun Twitter nya.

Gaya bahasanya ...


Kepercayaan politiknya ...




Ok, faham.

KISAH CIKGU MAKTAB

Pembaca dihormati, izinkan saya untuk berkongsi secebis kisah amat signifikan dalam kehidupan saya dan ramai lagi rakan pernah bergelar murid.

"Baiklah, mulai esok pagi, guru maktab akan mula mengajar di kelas kamu. Jangan nakal dan buli dia. Hormati guru itu sepertimana kamu menghormati cikgu lain di sekolah ini dan belajar seperti biasa," pesan guru kelas.

Sekolah Kebangsaan Slim Village, SKSV, Perak terletak kira-kira 5 kilometer dari kampung saya, Kampung Sungai Bill.

Berikut gambar lencana sekolah saya, kekal hingga ke hari ini.


Saya menuntut di darjah satu pada tahun 1974 dan 5 tahun kemudian berpindah ke sekolah baru, mengekalkan nama sama di Kampung Sawa.

Untuk membaca maklumat dan melihat gambar sekolah baru terbabit, sila klik di sini.

Kehadiran guru dari Maktab Perguruan Sultan Idris, MPSI pada ketika itu (kini digelar Universiti Perguruan Sultan Idris, UPSI)  sentiasa dinantikan oleh semua pelajar. Mereka guru muda, berusia awal 20 an dan dilihat pelajar sebagai 'nafas baru' dari aspek pendidikan biar pun mereka hanya berkhidmat dalam tempoh 3 bulan sahaja.

Untuk rekod, MPSI terletak kira-kira 17 kilometer dari kampung saya. Lazimnya, bakal guru menuntut di MPSI gemar datang berkelah dan bermandi-manda di sungai mengalir jernih dan berair sejuk di kampung saya.

Di kalangan guru sekolah, murid dan penduduk kampung, mereka dikenali sebagai 'cikgu maktab'.

Pada hari pertama cikgu maktab mengajar di sekolah, majoriti murid akan bercerita fasal mereka.

"Kami dapat cikgu Salmah, dia cantik, baik dan tidak garang. Seronok sangat belajar tadi"

Itu antara contoh komen pelajar ketika memperbandingkan cikgu maktab mereka mengikut kelas. Jelasnya kehadiran pendidik terbabit bak sinar kepada murid. Guru biasa di sekolah lebih berpengalaman dan sikap mereka telah dikenali oleh setiap pelajar di sekolah kecil seperti SKSV.

Contohnya, jika guru bernama Ismail dan bertugas sebagai guru disiplin, lazimnya beliau jarang digemari oleh murid tetapi tetap dihormati.

"Cikgu Ismail garang, kerja dia bawa rotan ke hulu ke hilir. Sekali dia sergah semua kecut perut," keluh murid.

Namun selepas 40 tahun, nama cikgu Ismail masih diingati majoriti murid di SKSV, baca coretan blogger, juga rakan sekampung saya, Yasin Baharudin, di sini.

Pada zaman persekolahan, tidak pernah didengari kes murid memukul guru, hanya guru sahaja merotan murid, itu pun jika mereka melanggar disiplin sekolah.

Cikgu maktab selalunya bersikap lebih mesra, tidak garang dan lebih kreatif sewaktu mengajar. Oleh itu, kehadiran mereka di dalam kelas sentiasa disenangi oleh semua murid. Justeru tidak hairan jika sepanjang tempoh 3 bulan mengajar dan belajar sebagai pendidik, majoriti murid begitu bersemangat untuk ke sekolah setiap pagi biar pun pada ketika itu kami hanya menaiki bas buruk Syarikat Mogah Omnibus.

Jarang benar murid dihantar ke pintu sekolah menggunakan motosikal, jauh sekali kereta kerana majoriti pelajar SKSV, anak petani dan penoreh getah. Basikal, kenderaan utama dikayuh ke sekolah oleh murid tinggal di kampung berhampiran SKSV.

"Bungkus rambutan itu, masukkan langsat sekali. Nanti bila sampai di sekolah bagi kepada cikgu maktab," ujar ibu murid. 

Begitu lazimnya, kehadiran cikgu maktab turut dirasai oleh keluarga kerana melihat keceriaan wajah anak mereka setiap hari.

Tempoh lebih kurang 90 hari tidak lama andai murid berasa lebih gembira di sekolah.

"Esok, guru penyelia cikgu akan datang dan duduk di belakang kelas kita. Guru itu akan melihat bagaimana cikgu mengajar kamu semua. Jadi kalau cikgu bertanya soalan, kamu tolong jawab, jangan diam pula," pesan cikgu maktab.

Kenyataan itu sekaligus melambangkan, tempoh perkhidmatan cikgu maktab akan berakhir. Pada hari terbabit, semua murid akan berpakaian kemas dan tanpa teragak-agak memberikan kerjasama penuh di dalam kelas bertujuan memastikan prestasi cikgu maktab kesayangan mendapat pujian guru penyelia beliau.

Beberapa hari kemudian ibu dan bapa kami akan bertanya soalan diulang setiap tahun.

"Hendak beri hadiah apa kepada cikgu maktab?"

Majoriti murid bukan dilahirkan di dalam keluarga hidup senang, fakta itu diketahui oleh cikgu maktab. Namun kami tetap akan berusaha sedaya-upaya membelikan hadiah untuk cikgu bakal meninggalkan kami semua. Untuk pengetahuan pembaca muda, pada ketika itu tiada pusat membeli-belah di pekan koboi, Slim Village, Slim River dan Tanjung Malim.

Justeru, pilihan hadiah tentunya terhad.

"Cikgu, maafkan saya. Saya tidak ada duit, hanya mampu membelikan sebatang pensil untuk cikgu," kata murid perempuan.

Saat itu secara spontan airmata mula kelihatan bergenang di kelopak mata mereka berdua. Lantas cikgu maktab memeluk erat anak murid itu, beliau tahu tidak semua keluarga mampu menghadiahkan barangan mahal di hari terakhir tugasannya di SKSV. Murid lain berdiri di sekeliling juga sekaligus tidak berupaya menahan perasaan sebak dan sedih. 

Mereka menangis, satu kelas menangis.

Mereka menangis kerana akur betapa tipis kebarangkalian untuk kami bertemu kembali dengan cikgu maktab itu. Selepas menamatkan pengajian di MPSI, cikgu itu akan dihantar untuk berkhidmat di sekolah lain dan mendidik anak murid berbeza.

Pada masa sama, semua murid mengakui hakikat bahawa kehadiran cikgu maktab terbabit bertujuan untuk menyempurnakan misi utama setiap guru, mendidik anak bangsa.

Cikgu maktab itu dikenang dan jasa beliau amat dihargai berikutan ilmu dicurahkan, sikap mesra ditampilkan dan paling penting beliau itu GURU bukan politikus melaungkan perjuangan di jalanan.

Saya bersyukur kerana Adam Adli bukan seorang daripada cikgu maktab pernah mendidik saya.

187 ulasan:

  1. Sebagai Pelajaran Kepada Anak Muda Seperti Sy Juga..

    BalasPadam
  2. salam. hal adam adli turunkan kain bermuka PM Najib selama 5minit, mungkin itu tidak wajar pada sesetengah orang. tapi lebih tidak wajar utk kaitkan adam adli sebagai anak ikan anwar disebabkan muka jambunya. tiada kaitan langsung.

    BalasPadam
  3. Bakal menjadi seorang GURU?? Aku rasa dah terlalu banyak kelebihan yg seorang guru dan bakal2 guru dapat...tapi ini kah cara mereka mengucapkan terima kasih???

    BalasPadam
  4. Bro Mazidul, sebagai generasi guru senior, saya bimbang dengan generasi guru akan datang. Jika bakal guru seperti ini yang bakal dilahirkan oleh UPSI, bagaiaman pula acuan terhadap muridnya nanti?

    Saya sendiri sudah membaca postingnya di fb, malah meneliti video ucapannya di Youtube,..Dan kesimpulannya dia terperangkap dalam dunia reformasi yang menuntut perjuangan yang tampak kabur.. Satu daripada ucapannya, menidakkan perjuangan golongan berusia seperti Onn Jaafar.

    Bagi saya, dia dipergunakan sebaiknya oleh ahli politik seperti Chegubard dan yang sealiran. Malah, dia bertegas untuk tidak meminta maaf atas perbuatannya.

    Tidakkah itu sudah cukup menjelaskan betapa kurang ajarnya Adam Adli ini?

    BalasPadam
  5. smti,


    cemana nanti bila dia dah grad dan nak mulakan tugas sebagai guru di sekolah?

    BalasPadam
  6. Anak muda zaman sekarang...berbeza benar dgn anak muda dulu dan sezaman saya...

    BalasPadam
  7. Tun Mahathir ckp, nak politik. habiskan belajar dulu. Dah kerja pakai duit sendiri, nak politik2lah. hehee

    BalasPadam
  8. Saya geram!! bukan geram sebab twitter adam adli ni, tapi geram kepada mereka-mereka ini yang tak reti bersyukur dengan keamanan negara. Sabtu lepas, saya ada ditempat kejadian tunjuk perasaan tu.. bagi saya, mereka ini menyusahkan orang ramai, menghalang laulintas,pelancong asing pulak tengok. tambah pula ada yang berpurdah n bertudung litup labuh.. malu pulak saya rasa sebagai orang Islam. Kita ada cara kalau nk sampaikan ketidakpuas hati kepada kerajaan. Kenapa perlu demonstrasi? Banyak lagi cara lain.

    Erm.. ttg twitter die plak, sudah terang lagi bersuluh.. paham-paham lah..

    Pendapat saya, sebagai pelajar, habiskan dulu pelajaran, lepas tu kalau nk berpolitik sampai mati, politik lah, jangan sampai pelajar(majoriti melayu) gagal dalam pelajaran. Perlu diingat, tanpa pelajaran tak kemana..

    BalasPadam
  9. Adam Adli bangun menuntut penempatan mengajar yang lebih adil bagi kami bakal-bakal guru di UPSI di saat kerajaan hanya memandang sepi isu ini. Super2 seniors kami yang menamatkan pengajian di UPSI tidak berjaya mendapat sebarang tempat untuk mengajar. Bangun seorang anak muda bernama Adam Adli menuntut supaya kami diberi penempatan mengajar selepas tamat pengajian nanti. Nasib kami seperti diperjudikan pihak kerajaan dan Adam Adli merupakan antara individu yang bertanggungjawab menyuarakan hak kami. Apa guna habis belajar, pointer bagus, dan mempunyai latar belakang pendidikan yang melayakkan kami menjadi pendidik tapi khidmat kami tidak digunakan/diperlukan. Terima kasih Adam Adli

    BalasPadam
  10. saya sbgai mahasiswa agak malu dgn sikap yg ditunjukkan oleh adam..kerana nila setitik rosak susu sebelanga..mana adab sopan yg sepatutnya ditunjukkan oleh seorg mahasiswa???

    BalasPadam
  11. Tun Dr mahathir pun berpolitik sejak dari mahasiswa...

    BalasPadam
  12. http://www.youtube.com/watch?v=C4R6DS7jOEM&feature=share

    BalasPadam
  13. Satu tindakan yang tidak wajar daripada budak Adli ini. Kalau dah berani buat, berani tanggung la.

    Banyak lagi benda lain yang boleh dilakukan untuk menunjukkan rasa tak puas hati dia. Yang pergi buat benda bodoh begitu, dah kenapa?

    Buat sesuatu tanpa menggunakan otak.

    BalasPadam
  14. http://www.youtube.com/watch?v=C4R6DS7jOEM&feature=share

    perlu lihat video nie jugak...dan anda menilainya sendiri...

    BalasPadam
  15. salam,Saya juga berasa kesal dengan perkara yang berlaku.saya merupakan salah seorang daripada pelajar UPSI. Saya berharap sangat agar masyarakat tidak menyalahkan UPSI dengan hal-hal seperti ini.Tidak wajar diperkatakan 'guru seperti inikah yang ingin dilahirkan oleh UPSI?' Sebab UPSI itu sendiri ingin melahirkan guru Bitara. UPSI itu satu institusi.Institusi yang berusaha untuk mengeluarkan produk yang dapat berkhidmat untuk masyarakat. Sudah tentu UPSI juga tidak mahu perkara buruk seperti ini berlaku. Namun ia diluar kawalan.Yang nak dikawal adalah manusia. Bukan robot. Kalau robot, senang saja tekan butang 'robot yang hormat' atau apa-apa sajalah. Jangankan institusi hendak mengawal puluhan ribu pelajarnya menjadi pelajar yang terbaik, sedangkan ibubapa sendiri pun sukar untuk membentuk anak mereka yang cuma beberapa orang sahaja menjadi anak yang mulia,sopan, baik tingkah-laku. Janganlah kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Saya merupakan pelajar tahun kedua di UPSI dan semakin mengenal tempat saya belajar. Sebilangan besar pelajar di sini memang layak menjadi guru. Memang semua orang mengharapkan seorang GURU itu harus sempurna dalam segala hal kerana mereka bakal melahirkan generasi-generasi yang bakal menerajui negara..tapi seperti yang kita semua sedia tahu, tiada manusia sempurna. Apa yang mampu dibuat, hanya berusaha menjadi manusia yang lebih baik.

    encik Mazidul, saya memang pengikut setia blog encik Mazidul. Pendapat saya di atas bukanlah respon yang dibuat berdasarkan entry yang dibuat oleh encik Mazidul.Cuma sekadar pandangan dari saya berdasarkan isu tersebut.

    BalasPadam
  16. Miss Purple, terima kasih.

    Saya tinggal di Kampung Sungai Bill, pekan terdekat, Tanjung Malim.

    Sewaktu bersekolah rendah, kami di Sekolah Kebangsaan Slim Village sentiasa menantikan ketibaan guru pelatih dari MPSI, ketika itu.

    Guru muda dan kreatif.

    Saya masih ingat, setiap kali tamat tempoh latihan, majoriti pelajar pasti akan mengalirkan airmata sewaktu hari terakhir bersama gutu terbabit.

    Nama mereka menjadi sebutan kerana mereka berkhidmat di sekolah kami demi melunaaskan misi utama, mendidik anak bangsa, termasuk saya.

    Tidak mempunyai serampang dua mata.

    Mereka tidak langsung terbabit dalam dunia politik, kedatangan mereka disambut, pulang mereka dirindui.

    Ilmu mereka curahkan, pemangkin kejayaan anak murid biar pun ketika itu sekolah tidak dilengkapi alat bantu mengajar moden.

    Peristiwa itu berlaku lebih kurang 37 tahun lalu. Barangkali kini ramai daripada mereka telah meninggal dunia.

    Alfatihah.

    Apa pun, ilmu mereka curahkan suatu ketika dahulu bak pokok, berdaun dan berbuah lebat.

    BalasPadam
  17. Atiqa, di mana bukti Adam Adli bangkit untuk membela nasib bakal guru?

    BalasPadam
  18. kalau anda mahasiswa... anda akan faham apa sebenarnya yang kami rontakan... kami bukan tidak bersyukur... kami cuma mahukan perubahan...

    BalasPadam
  19. Salam Buat Mazidul.

    Aku rasa terpanggil utk mlakarkan tinta melalui "keyboard" aku. Maaf klu aku mbahasakan diri "aku" sbbnya aku dn rakan2 rapat dgn ko bro suatu ketika dahulu. Blog ko ni selalu aku jadi pelawat. Tapi sebabkan isu ni....aku terpanggil untuk menulis.

    Aku komen ni bukan apa....teringat aku semasa sezaman dgn ko bro. Bukan apa bro isu "turun bendera" ni. Aku bekas pelajar ITM sezaman dengan kau bro. Kau SCCOMP, aku dn rakan2 ENGINE.
    Teringat semasa kita kadang2 mghabiskan masa mnunggu kelas lain di cafe bwh Menara. Zaman yg indah zaman yg manis. Di situ lah kita selalu bbincang btukar2 pandangan tentang apa sahaja isu semasa. Sememang2nya lu berbakat. DJ? Ingat ha ha....syyyy....rahsia. Dn tringat aku sekali sekala bila ko mjadi pgacara utk debat secara xrasmi antara wakil pelajar APPSCIENCE iaitu Hassan(rasanyalah) dan UNKNOWN(aku dh lupa nama wakil plajar ENGINE ni). Bdekah2 aku dn rakan2 ketawa bila ada pkara yg ko bakar atau provok antara mereka bdua. Dan adakalanya pensyarah2 yg sedang minum d cafe tersebut juga tersenyum. Mengiyakan pun tidak menidakkan pun tidak.Tapi yg cantiknya ISU yg diketengahkan bukanlah Isu negara atau politik...tetapi ISU halatuju kampus dan agenda MAHASISWA ITM melayu dn bumiputera. Dan setelah berbelas2 tahun, Alhamdullillah banyak perubahan yg berlaku pd wajah dan halatuju kampus UITM(skrg ni). Dari segi kcermelangan akademik.... juga tenaga pengajar dan pentadbiran. Mekar. Seolah2 majlis debat yg byk kali secara tidak rasmi yg dilakukan di cafe menara itu mjadi kenyataan. KITA LEBIH SIBUKKKAN HAL KITA. BUKAN AGENDA POLITIK NEGARA. Ibaratnya kita “lebih bersihkan halaman rumah kita sebelum kita menebas semak di laman atau tepi longkang orang lain”. Kebebasan berpolitik masa zaman kita juga tidak dilarang oleh HEP. Student bebas utk myokong mana2 parti politik tapi bukan FANATIK. Tidak seperti yg berlaku pd hari sabtu di PWTC.
    Kita juga pernah jadi student. Kita juga pernah jadi berani. Kita juga pernah berdebat(antara wakil pelajar). Kita juga pernah beramah mesra dengan pemimpin, pentadbiran kampus dan juga orang kenamaan lain. Kita juga pernah menyuarakan bantahan. Tetapi tidak berlaku “KEBIADAPAN” sebagai SISWA. Ingat SISWA adalah kategori org yg mencari ilmu setara dengan org yg berjuang! Tapi itu bukan memberi anda(SISWA2 yg btindak mnurunkan bendera Adam Adli N The GENG) untuk melakukan kebiadapan sebagai seorang pelajar yang pertamanya. Kedua, kebiadapan anda sebagai MELAYU. Ketiga kebiadaapan anda sebagai MUSLIM. Dan yg keempat Kebiadapan anda sebagai ANAK MUDA. Kelima KEBIADAPAN anda sebagai TETAMU yg bertandang ke rumah orang(PWTC)! Anda(adam adli n the geng AATG) boleh menyuarakan rasa tidak puashati anda. Tapi biarlah bertempat. Bukan jadi GANSTER. Jangan marah jangan takut kalau anda(AATG) didatangi oleh GANGSTER lain sebabnya anda yang bertindak KETERLALUAN!!!
    Maafkan aku bro MAZIDUL. Aku rasa Adam Adli ni ter....ter...ter....FANATIK seketika. Blog ko pulak jadi lepas geram. Sori bro. Salam sejahtera utk ko kluarga dn sahabat2 ko.
    SALUTE 2 U MAZIDUL=DJ DELIMA
    AKU(kwn NOIE)

    BalasPadam
  20. jadi mna perginya saluran betul utk ketengahkan isu tersebut??

    BalasPadam
  21. salam..
    dia ni Namewee wannabe kot.
    pastu boleh jadi kaya dan femes bikin filem.

    BalasPadam
  22. Saluran yang betul? Disinilah Adam Adli perlu menunjukkan kecerdikkan nya dalam menunjukkan cara cara yang terbaik untuk meluahkan pandangan nya.

    Cabaran nya ialah memikirkan cara yang effective dan berhemah. Kenalah think outside the box. Bru lah orang boleh respect dia.

    BalasPadam
  23. sekadar berpandangan... betul ke si adam adli bangkit menuntut penempatan guru2 yg tak dpt tempat?? bukan ke dah terang2 dia ckp pasal auku? disamping pemimpin politik.. so dimana kebebasan pelajar tadi jika diri sendiri pun di tarik hidung oleh parti politik??

    satu lagi soalan di minda, jika benar dah ramai senior2 yg tak dpt tempat tu? apakah dgn demonstrasi pasal auku boleh menyebabkan pelajar2 upsi dpt tmpat keje??

    mungkin si adam ni tau, daripada tak dpt keje lepas grad (grad ke) baik aku jadi pencacai politik, dpt sen2 dua jadila buat byr yuran ptptn...

    BalasPadam
  24. Budak ni dah tak minat belajar, dia lebih minat politik je. So, temoat dia kat UPSI lebih baik kasi je kat orang yang betul2 nak belajar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya saaangattttttttt bersetuju. Ramai lagi yang lebih baik dari Si Adam tu. Entah2 yg kt luar tu klu campak kt UPSI tu jadi pulau yang indah. Klu asyik politik jer, jadi batas bunga jer la, berbuah pun tidok..

      Padam
  25. Atiqa Victoria :

    Bukan mahasiswa UPSI je ade masalah dpt keje, mahasiswa universiti lain dan institusi lain pun ade masalah.

    Kalau tak sabar nk dapatkn penempatan, usaha lah sendiri. Jgn nk harapkn kerajaan je.

    Bile nk senang, mintak kerajaan bantu, tp bile da dpt bantuan, pernah ke berterima kasih?

    Yg da berpuluh tahun keje kerajaan, jd cikgu etc.etc pun dok ikot demonstrasi bantah kerajaan zalim la ape la...
    Tapi umah, kete, anak bini yg dapat dr hasil keje dgn kerajaan, kerajaan bg keje n gaji, tak pulak kate kerajaan adil?

    Aku ni pun bekas pelajar, da dekat setahun grad, xdpt keje kerajaan, tp usahakn jugak keje kt rempat lain dulu...

    Tak salah kalau graduan UPSI nk keje selain guru kan...? carilah pengalaman lain dulu...

    Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

    Shame on you so called "MAHAsiswa"

    BalasPadam
  26. atiqa victoria: awak ni klakar la. sgt klakar saya rasa. kat video/brosur/fb/twitter mana yg awak baca atau dengar yg kata adam adli dan SMM ni memperjuangkan studen UPSI dan posting bakal2 guru UPSI??? adoi laa... kalakar rasanya. Cuba buka mata dan telinga anda LUAS-LUAS, mereka memperjuangkan PERMANSUHAN AUKU!! dan KEBEBASAN BERSUARA pelajar!! kat celah mana plak laa depa ni sempat nak perjuang pasal posting guru? takdak dalam agenda kot... saya simpati kepada anda kerana telah dipengaruhi dan di'main wayang'kan berkaitan agenda sebenar mereka...

    BalasPadam
  27. kepada ain fathihah, adam adli memang balaci. Ada dokumentasi yg beliau ini talibarut anwar. Apa yang dilakukan oleh Adam Adli memang memalukan warga UPSI sehingga ramai di kalangan pelajar UPSI marah dan yang membuak tampalan di FB 'sesiapa jumpa Adam Adli, sila ludah dia."

    BalasPadam
  28. Bro..mohon copy artikel ni..menarik..
    ex-SRK Methodist Tg. Malim

    BalasPadam
  29. seronoknya baca catatan mazidul tentang guru maktab, terus saya tersenyum sendiri dan mengimbas kembali detik2 ketika saya menjalani praktikum (guru maktab) selama 3 bulan di sk sri kinta ipoh... segala catatan mazidul tentang dunia guru maktab dan persepsi murid2 dan ibu bapa terhadap guru maktab adalah benar belaka... lagi2 kalau kita mengajar dikampung.. kemesraan dengan ibubapa dan pelajar cukup dihargai... tinggal kenangan MPkinta, Ipoh (1990-1992)

    BalasPadam
  30. budaya kurang ajar mula diperkenalkan pada generasi muda...atas nama 'kebebasan', selagi kita hidup diatas muka bumi ini, peraturan tetap perlu ada

    BalasPadam
  31. Tiada satu pun yg keluar dari mulut dia untuk membela nasib mahasiswa UPSI. Yang jelas, dia pendokong parti pembangkang.

    Kalau dia belajar atas pembiayaan sendiri, saya tiada masalah. Makan minum, yuran pun berhutang dgn kerajaan, sudah tunjuk besar kepala.

    BalasPadam
  32. :) adam adli tak bersyukur agaknya...bukan itu cara nak melakukan sesuatu perkara....keganasan dan kurang ajar??

    Ingat orang suka kat dia ke kalau macam tu.....bertindak melalui teladan

    BalasPadam
  33. adam adli...tetiba gila glamer...dtg johor tgok....ke langit tidak..ke bumi pun tidak....

    BalasPadam
  34. Janganlah disalahkan kerajaan jika guru dari upsi tiada penempatan. Saya dimaklumkan oleh sahabat saya yang merupakan guru KPLI, apabila seseorang bakal guru ingin ditempatkan, mereka akan ditemuduga oleh panel. Jika mampu memberi jawapan yang dikehendaki, maka luluslah mereka. Kerja lah mereka sebagai guru. Tapi jika setelah 4 tahun belajar, tapi tidak mampu menjawab soalan temuduga, bagaimana ingin diluluskan? Situasi ini terjadi kepada sepupu saya sendiri yang merupakan bekar pelajar UPSI yang menganggur selama 4 tahun kerana gagal dalam temuduga.

    Apabila MPSI, kemudian IPSI yang kini telah dinaikkan tarafnya sebagai UPSI, maka perlulah bersaing dengan graduan dari universiti lain.

    En. Mazidul, seperti en. mazidul, saya juga antara pelajar yang sangat suka apabila guru maktab datang ke sekolah.

    BalasPadam
  35. Terima kasih semua.

    Terima kaish cikgu Nadie, benar, tinggal kenangan.

    Ashamsuri, silakan bro.

    Forexboard, bro, you have said it all.

    Sharemel, saya menjadi mahasiswa sewaktu awak masih lagi dalam buaian.

    BalasPadam
  36. saya minta copy artikel En. Mazidul dalam blog saya ye.

    BalasPadam
  37. tahniah bro....tulisan abg mmg terbaik...membuatkan sy terus teringat kenangan2 masa sekolah dulu.... sebak lah sekejap.....TERBAIKKKK!!!

    BalasPadam
  38. bila tengok cikgu macam ni rasa disappointed pun ade. Kalau betul Adli mahu berpolitik, harap2 dia pandai membezakan mendidik anak bangsa tanpa ade rase berat kepada mana2 parti pun. Tunjukkan role-model anda sebab selain ibu-bapa, anak2 disekolah menjadikan guru mereka sebagai idola. Sayang kalau mentah2 lagi sudah diajar melawan. Dah nama pun cikgu, tugas utamanya ialah mendidik. Tak kisah lah mane2 cikgu pun dan apa pun parti politik sokongan anda, anak-anak orang kamu didik betul2. Jangan pollute minda anak2 kecil mahupun remaja dengan pro govt nor anti- govt. babitan politik ni, biar mereka tentukan sendiri selepas berumur 18 tahun.

    Baca kisah abg. mazidul di sekolah, teringat juga bekas guru-guru saya yang fresh dari maktab.

    BalasPadam
  39. salam bro mazidul mcm mana saya nak be on ur reading list?

    BalasPadam
  40. Bukan graduan perguruan UPSI sahaja yang menghadapi masalah pekerjaan selepas habis belajar. Graduan dalam bidang lain di universiti lain pun hadapi masalah yang sama. Tapi, kami bersama-sama dengan rakan-rakan yang lain mengharungi hidup mencari pekerjaan yang halal dalam sektor awam dan swasta tanpa terpekik terlolong buat demonstrasi ke hulu ke hilir. Kalau benar ingin meritokrasi seperti bangsa lain, kenalah hadapi hidup tanpa terlalu meminta bantuan drpd kerajaan atau kabel dalaman.

    BalasPadam
  41. salam. makngoh rasa niat awal Adam ni nak pjuangkan isu posting pelajar dan ex pelajar upsi yang bagai menunggu buah tak jatuh...

    Tetapi Adam telah menggunakan saluran yang salah, pemikirannya diracuni oleh pihak yang mengambil kesempatan ke atas minda muda Adam. Pihak tersebut yang mmbuak-buakkan kebencian Adam kepada kerajaan hingga TERpejuangkan isu lain...bukan lagi isu posting.

    Makngoh harap, janganlah UPSI dan semua guru di Malaysia ini dipersalahkan dengan tindakan tidak matang Adam.

    Makngoh sokong pelajar tersebut ditamatkan pengajian kerana kelihatannya dia tidak berminat terhadap pelajarannya. Sekian.

    BalasPadam
  42. Wlaupun tndakan itu kadang2 dilihat tdak wajar..tapi tndakan itu brjaya membuka mata ramai pihak...dan mencapai matlamat 'tunjuk perasaan' yakni perasaan mahasiswa seluruh malaysia khas nya dan persaan pemuda seluruh malaysia khasnya telah diambil berat dan diperduli oleh selruh pimpinan kerajaan(termasuk marzidul)..we are all adam adli

    BalasPadam
  43. MAS... mmg sgt2 benar guru maktab dulu2 sgt didambakan. Kedatangan mereka sgt dinantikan, pemergian mereka sgt dirindui...

    Jauh benar bezanya mahasiswa dulu dgn mahasiswa skrg kn. Sedih dan marah betul saya dek kerana sikap mereka....

    BalasPadam
  44. Elsyad,

    Mohon maaf kerana saya bertanya.

    Elsyad kata, "mencapai matlamat 'tunjuk perasaan' yakni perasaan mahasiswa seluruh malaysia khas nya dan persaan pemuda seluruh malaysia khasnya..."

    ==> ada statistik atau borang soal selidik mengatakan kebanyakan mahasiswa & pemuda seluruh Malaysia berpendapat sama seperti Adam Adli?

    BalasPadam
  45. bro elsyad...tindakan tuh bkn saja kadang2 tidak wajar...tapi kurang ajar..!! ini malaysia..tanah tumpah darah kita..naper mesti nak tiru budaya luar hanya semata2 nak dptkan perhatian?? saya dah menjadi MAHAsiswa awal dari awak...saya juga bekerja SWASTA....saya boleh bersuara kalau saya mahu...tapi kenapa saya tidak?? sbb saya ada akal yg dipandu iman...bukan dipandu nafsu...klu dah nafsu menguasai akal..camnilah jadinya..kaduk naik junjung...cacing naik ke mata....huh!! jgn kerana nila setitik rosak susu sebelanga....

    BalasPadam
  46. Elsyad, sukar untuk mempercayai kenyataan awak.

    Bagaimanakah awak secara mudah merumuskan kesimpulan kononnnya tindakan Adam Adli itu mewakili mahasiswa dan pemuda di SELURUH Malaysia?

    Terlalu mudah melontarkan buah fikiran bukan berbentuk fakta.

    Sila gunakan otak di kepala untuk betfikir, bukan kepala lutut untuk menulis jika enggan dipandang tidak bijak di kalangan pembaca blog ini.

    Charlie's, buah fikiran bernas.

    Fierdah, terima kasih.

    BalasPadam
  47. dalam hal ni, yang untung pembangkang. apa kerja ahli parlimen dah menang tu? bila ada usul, bukan nak berhujah tapi asyik nak keluar dewan. lepas tu hasut anak muda berjuang konon.

    ahhh.. anak muda. cepat naik darahnya. membuak-buak rasa berjuang. tak sedar diri dipergunakan. bila ditegur, kita nak disekolahnya. saya tau bang pasal saya dulu pun macam tu. hahaa

    BalasPadam
  48. BENDERA MALAYSIA KENA BAKAR ORANG INDON ASAL TAK ANK KECOH?????????????????????????????????????????????????????????

    BalasPadam
  49. Sama bangsa, sama ugama bergaduh atas isu kecil. Hanya berbeza fahaman politik, sifat bangsa melayu yang berbudi bahasa bersopan santun hilang entah ke mana.

    Mengutuk dibelakang adalah fitnah. Lagi berat dosanya.

    Jika turunkan bendera adalah kesalahan jenayah, pihak polis tangkap tertuduh, bawa ke mahkamah. Biar mahkamah yang tentukan salah atau tidak.

    BalasPadam
  50. En, Abu, terlalu mudah melontarkan buah fikiran, tulis sahaja.

    Saya kerap menerima komen dari ramai pembaca blog ini dan sebilangan mereka serupa seperti En, Abu, blogger tanpa identiti.

    Sekurang-kurangnya, masyarakat kenal siapa Adam Adli, En. Abu ini siapa?

    Jin?

    BalasPadam
  51. Politik sesuatu yang luas... setuju dengan Forexboard..Selaku Mahasiswa ... harusnya politik dengan cara yang betul.. isu yang betul... Bersihkan halaman rumah sendiri sebelum menebas semak di laman atau tepi longkang orang lain...

    Mahasiswa harus faham... POLITIK tak semestinya harus BERPARTI POLITIK...

    kebiadapan hanya mengundang kemarahan... kebiadapan simbolasi kepada akhlak yang kurang baik...kebiadapan juga tanda amarah yang salurannya kurang cerdik...

    Mahasiswa adalah pelajar yang cerdik, harusnya tunjukkan kebijaksanaan bukan sebaliknya,

    Contohilah Rasulullah S.A.W dalam berpolitik... gunakan akhlak yang baik... gunakan kelembutan... gunakan kebijaksanaan... akhirnya musuh sendiri yang tunduk... orang kata "tarik rambut dalam tepung... rambut jangan putus, tepung jangan berselerak"... Kebenaran Mutlak pasti akan diketahui dan diperolehi andai ikhlas, benar caranya dan di redhai Allah... kesabaran kunci utama dalam perjuangan .. walaupun lambat ,meskipun seribu tahun, yang benar tetap benar... Allah itu Maha Adil....

    Salam berjuang dari mahasiswa UiTM...

    BalasPadam
  52. Amin, betul lah, Indon bakar bendera sebab apa tidak kecoh ya?

    Cara awak menaip komen menggunakan capital letters di dunia maya ini dianggap menjerit tetapi tidak mengapa, awak masih kecil lagi barangkali belum belajar mengenai subjek peradaban di kolej atau universiti.

    Back to the question, Indon bakar bendera sebab apa tidak kecoh? Soalan bagus.

    Berikut pula soalan ingin saya lontarkan, awak buat apa masa Indon bakar bendera?

    Peace.

    BalasPadam
  53. Adam Adli mungkin membesar tak cukup perhatian & kasih-sayang, lantas cuba menagihnya secara percuma di kalangan kawan2 & pakcik2 kaki politik. Ni makcik nak bagitau kepada semua mahasiswa/i sekelian, kita pergi belajar dengan niat nak tambah ilmu di dada. Kalau ko niat nak jadik cikgu, nak dapat kerja best, nak dapat duit, haa... ko dah jauh terpesong. Universiti ni macam sekolah la, tempat menimba ilmu, bukan tempat cari kerja/ berdemo/ buat maksiat bagai. Kalau ko nak kerja, pergi la cari kerja, bukannya menyalak mintak perhatian. Dengan skill & kualiti yang bagus yang ada dalam diri ko, senang2 je boleh dapat kerja (tak kira la kerja kerajaan ke/ kerja kat kompeni mana pun). Dulu makcik grad Engineering tau, tapi dapat kerja kilang buat shipping import-export sebab makcik pandai bahasa Mandarin (ambik subjek bahasa ke-3). Ko ada ke Adam Adli? Lepas tu, makcik gunakan pengalaman makcik tu untuk apply kerja lain. Haa... sekarang kewangan makcik dah steady. Tak ada pulak makcik melalak-menganjing macam ko Adam Adli. Kepada penyokong2 Adam Adli, sila tamatkan kerja2 menyokong anda & pastikan muka anda tak associate dengan Adam Adli ni. Apasal? Sebab awal2 lagi kebanyakan penemuduga akan drop CV korang - melepaslah korang nak dapat kerja.

    BalasPadam
  54. penuhkan laa ilmu didada tu dulu wahai Adam Adli..kasihanilah kat ibubapa anda yang bertungkus lumus untuk memastikan anda menjadi 'orang'.. Balas jasa mereka dulu.Kalau dah ada kerja & pendapatan sendiri nanti, berpolitiklah anda sampai lebam..

    BalasPadam
  55. salam..... sy mencelah sedikit ye.. kadang2 sy pelik kenape pelajar graduan mcm ni..adakah salah didikannye... saye jgak penah jadi student hingga sekarang susah mencari pekerjaan tetap..tapi kenapa perlu sampai memalukan diri sendiri betapa ceteknye ilmu... mengapa pelajar sekarang tidak dapat membezakan antara baik dan buruk.. kenape perlu mengikut jejak langkah orang asing... ni baru turunkan gambar pasni ape yang nak di buatnye... mengapa harga diri negara, diri dan keluarga di calarkan... kadang2 semakin lame rakyat ni d manjekan semakin ramai yang memijak kepala... tak sedar ke zaman nenek moyang kite dulu amat dambakan ke amanan negara dan ader yang tak sempat nak nikmati keamanan negara y kite kecapi sekarang.. hanye kerana mainan politik semua orang bertindak tanpa berfikir panjang... die bukan wakil graduan bg sy die memalukan graduan dan bakal2 guru( wp sy bukan guru.. bagaimana nak mendidik anak bangse jike bergini contoh seorang guru... :(

    BalasPadam
  56. salam.
    saya pertama kali baca blog anda dan rasa mahu ketawa. zaman encik tu zaman bila??

    ZAMAN BERUBAH! BUDAK BUDAK SEKARANG ENCIK INGAT DIORANG KISAH SANGAT KE DENGAN POLITIK? KALAU ADLI NI JADI CIKGU PUN, BUDAK BUDAK SKRG NI PERCAYA / TERPENGARUH KE KALAU MISALNYA ADLI NI HASUT DIORANG SOKONG PEMBANGKANG KE APA???

    SEKARANG NI ZAMAN TEKNOLOGI, IDEOLOGI TU BUKAN DATANG HANYA DARI BERITA BULETIN UTAMA TV 3 YANG BANYAK MENIPU TU, BUKAN DARI UTUSAN MALAYSIA YANG KERJA MENIPU RAKYAT, BIAS TAK TENTU HALA! MEMANG, SAYA TONTON BULETIN UTAMA TV 3, TAPI LEPAS TU, MAHU LEBIH LANJUT? KISAH BENAR? BUKAK INTERNET! SINI SEMUA ADA.

    CIKGU ZAMAN SEKARANG AJAR MURID BUKAK AKAUN FB / TWITTER KE? TAK KAN? JADI CAMANA MURID BOLEH ADA AKAUN TWITTER FB ETC ETC???

    SAYA HORMATI KE SENTIMENTAL AN ENCIK MENGENANG ZAMAN KECIKENCIK TU,


    TAPI NAK RELATE KAN PENDIRIAN INDIVIDU - PELAJARAN - TUGAS - ZAMAN DULU - ZAMAN SEKARANG, MEMANG TAK RELEVAN LAGI.

    KESIMPULANNYA CERITA YANG ENCIK NAK RELATE KAN NI, LANGSUNG TAK "KENA", TAK "MASUK". TAK NAMPAK PUN APA, KENAPA, DIMANA HUBUNGANNYA.

    LAGI PUN, POLITIK DULU MACAMANA? POLITIK SEKARANG MACAMANA?!

    LUCU.

    BalasPadam
  57. Mungkin Adam Adli dan rakan-rakannya tak tau betapa susahnya nak dptkan pekerjaan slps graduate nanti.
    Sepatutnya guna masa 4 thn kat U sbg persediaan ke alam pekerjaan.
    Kasi keputusan exam cantik, bahasa Inggeris fasih, pengetahuan tinggi, penampilan diri kemas dan tutur bahasa bersopan santun.
    Benar, ijazah tak semestinya menjamin pekerjaan yg baik dan gaji yg tinggi.
    Kalau fikir mcm tu, tak perlulah smbg belajar kat U dari awal2 lagi.
    Beri peluang kat org lain yg benar2 nak belajar.

    BalasPadam
  58. Ini muka Bakal guru? Sigh... aku juga bersyukur seperti Saudara Mazidul.

    BalasPadam
  59. saya seorang guru sekarang ini. sudah mengajar sejak 1993. saya berpeluang menjadi mahasiswa sekitar tahun 1989 - 1993 semasa membuat ijazah dan pada 1999 -2001 semasa membuat sarjana pendidikan di sebuah universiti di ibu negara.
    alam mahasiswa saya lalui dengan berusaha mencapai kejayaan kerana kemasukan saya ke universiti itu adalah dengan harapan menukar garisan hidup saya.

    adam adli merupakan wajah para mahasiswa yang tegar dek pengaruh politik kepartian yang bersarang di UPSI. memang universiti ini sedikit bermasalah kerana di dalamnya terdapat sebilangan besar pelajar/ mahsiswa dari sebuah negeri. kalau rasa ragu tengoklah intake upsi sejak sepuluh tahun kebelakangan ini. negeri mana banyak menghantar pelajarnya ke sini.

    bukan suatu perkara yang rahsia bahawa parti x ini melatih para kadernya di semua universiti melalui persatuan mahasiswa islam atau PMI nama singkatnya. mereka inilah yang akhirnya menjadi calon dalam pilihan raya bagi mewakili parti mereka.

    kecenderungan mahasiswa jenis ini ialah menunjukkan perasaan mereka yang terkadang dianggap bergelojak / bergelodak dengan seribu satu macam perancangan untuk kebaikan masyarakat ( dibaca sebagai kepentinga massa ) tapi sebenarnya jika kita tanyakan pada adam adli dan rakan-rakannya idea mereka tidak pun dapat diterjemah ke dalam bentuk kertas kerja/ seminar / simposium. lihatlah di universiti berapa banyak seminar bersifat ilmiah dan pembinaan masa depan negara berjaya diadakan oleh para pemimpin mahasiswa. berapa banyak kertas kerja mereka keluarkan dan bincangkan untuk kemajuan ekonomi dan sosial masyakat negara ini. Ini yang boleh kita persoalkan . idea bahawa mereka ini bakal pemimpin masa depan wajar diukur dalam aspek pembangunan dan idea baru.

    apa yang mereka tekankan ialah mereka mahu menyertai parti politik . stop. mereka mengambil sikap tertentu atas isu yang dipilih . warna sebuah parti amat jelas mendamping setiap keputusan dan bicara mereka.

    dengan gred purata sekitar 2.5 mampukah kita meletakkan mereka sebagai pemimpin kita untuk menjamin masa hadapan yang gemilang.

    BalasPadam
  60. Hahaha, saya mahasiswa jugak, tapi takdelah sebodoh Adam Adli, tolonglah jangan cakap mamat ni mewakili SELURUH mahasiswa seperti Elsyad cakap, sorry bhai, dia hanya cacai mewakili parti kunyit.

    BalasPadam
  61. Wah! Seorang lagi pakai CAPSLOCK bila menaip komen.
    Mungkin selain K-Pop, mahasiswa zaman skrg pun dah tak boleh ditegur kot.
    Berbahas biarlah berhemah dan bersopan santun.

    BalasPadam
  62. video ni memaparkan ulasan Tun Mahathir ttg stduent berpolitik ...http://www.youtube.com/watch?v=-g7rFhc9qAw&feature=related....
    bak kata Tun Mahathir hbskan la blajar dluu kalo nk berpolitik nti da keje guna duit sendiri utk berpolitik bkn gn duit org bg(means mak,ayah,biasiswa,ptptn n etc)....kesian kat parents adam adli,mak ayah suh belajar tp die sibuk berpolitik.

    BalasPadam
  63. SMTI... masa saya sekolah rendah pun saya suka sangat kalau cikgu maktab yg mengajar, mereka kreatif...

    BalasPadam
  64. Salam
    Ckp pasal budak mentah nie..terbaca entry lawyer garang..terkedu jap..betulkah? kalau betul...isk...dia kena perjuang diri dia dulu la,baru perjuang utk orang lain...nauzubillah..

    BalasPadam
  65. Bro,

    Saya anti pembangkang, dan cemuh adam adli... Tapi, perbuatan bro meng-attach statement twitter adam adli iaitu "Take that you bastard" itu adalah misleading... Dia sedang berbicara tentang game BPL... Dengan meng-attach post tersebut pada entry ini, bro telah mislead pembaca sampai mungkin mereka memikirkan yg adam adli ni sedang menyumpah Najib/kerajaan... salah tu bro

    BalasPadam
  66. Dayn, kenyataannya terbuka itu melambangkan sikap dan jiwanya.

    Ada ke saya catatkan bahawa ayat itu ditujukan kepada sesiapa?

    Jadi, bro sendiri, jangan membuat kesimpulan.

    Saya juga menyertakan alamat Twitter Adam untuk dibca oleh semua termasuk bro sendiri.

    BalasPadam
  67. Adakah sekiranya saya menghadiri mana2 ceramah politik sesuatu parti, saya secara automatiknya adalah ahli parti tersebut? Ini saya bertanya kerana di dalam post ini tuan menulis kepercayaan politiknya hanya kerana dia menjemput DSAI. Saya seorang mahasiswa juga dan saya menyokong saudara Adam Adli. Kenapa kami sebagai mahasiswa tidak boleh mengikuti politik? Kami adalah bakal pemimpin masa hadapan dan sekiranya minat terhadap politik itu anda semua cemuh, siapa yg akan memimpin pada masa akan datang? Orang yg tidak dapat masuk ke universiti mungkin. Itukah yg anda semua harapkan? Anda tidak mahu pemimpin akan datang berfikiran hebat dan gah sama seperti Tun Mahathir? Anda mahu pemimpin akan datang semuanya lemah dan layu? Saya punyai ramai rakan-rakan mahasiswa dan mereka semua memandang politik ini jijik. Apa yg saya harapkan pada zaman kami memimpin, tiada yg akan menjual negara ini kerana sejak kecil mereka menganggap politik ini jijik dan kotor.

    Jika kerja kami hanyalah belajar ketika di universiti, apa beza kami dengan robot atau lembu yg disuruh oleh tuannya tanpa boleh melawan?

    Dan kepada semua, jika tiada pembangkang dan tidak mahu pembangkang wujud, baik selepas ini tukarkan demokrasi kepada pemerintahan diktaktor. saya lebih suka ia ditukar daripada menggunakan nama demokrasi tetapi kebebasan itu hanyalah nama semata-mata.

    BalasPadam
  68. ntah le...tapi yg pastinye...cara dier buat tu xelok lah....dtg tempat org, kene la beradab, ko nak sokong mane2 pihak sampai tonggang tebalik pon xpe...tapi bior la kne pade carenye...ni x,dtg "rumah" Umno, pastu g malukan "ketua" keluarge rumah tu....betul2 xberadab....cube org buat camtu kat rumah dier...kate mahasiswa...xkan tu pon xdpt pikir...btw nie saye punye pendapat le ye...

    BalasPadam
  69. salam,
    sy terpanggil utk mecatat sedikit lembaran utk bakal guru, oleh kerana sy sudah hmpr 10 thn menjadi guru maka pendapat yg sy utarakan berkisah mngenai kehidupan guru..pertama Adam telah menutup masa depannya sdri, dan 5 semester adalah sia-sia kerana adakah kerajaan akan mengambilnya bekerja bila isu ini sudah berlaku, kisah adam ini juga bole dijadikan rujukan buat Kementrian Peljaran bahawa ramai guru2 diluar sana sgt menyeleweng dlm kerja, sehingga ada yg menyebarkn borang keahlian sesbuah parti di sekolah, berkempen dgn guru2 menghina pemimpin, ada pula Guru Kanan yg berhaluan kiri memberi markah penilaian prestasi rendah skiranya guru bawahnnya pro kerjaan, berpolitk dgn pelajar menengah juga kadang kala berlaku, xkurang juga guru yg berkiblatkan pmbngkang bgitu gah memperkatakan tentang Islam, walhal tanggungjwb sbgai guru diabaikan, apakah Islam tidak ada ilmu tentang Amanah, harap kerajaan dan kementerian berwajib membuat soal selidik di skolah dan mengambil tndkn sewajarnya pada guru2 yg disebut..sebelum luka menjadi nanah dan barah, elok sekiranya ia dicegah lebih awal utk kemajuan anak bangsa muslim kita erutamnya, jgnlah seperti Anjing menyalak bukit sahaja sikap guru-guru..sekian

    BalasPadam
  70. Cikgu Perniagaan dari rumah, saya amat menghargai cetusan dan pandangan dilontarkan.

    Kekadang fakta amat pahit untuk ditelan.

    Terima kasih kerana memaparkan informasi berguna terutama kepada golongan pedagogi dan Kementerian Pendidikan.

    BalasPadam
  71. salam saudara mazidul,

    saya tidak ambil tahu mengenai AUKU, tetapi cara saudara adam adli itu tidak saya sokong. malahan bukan saya seorang sahaja, ramai lagi siswa siswi di luar sana tidak bersetuju dengan tindakan beliau,apatah lagi beliau bakal guru,pempimbing generasi seterusnya.

    ramai yang tidak bersetuju tetapi tidak ingin mengatakan apa2 kerana sibuk dengan kehidupan sebagai seorang siswa siswi,megejar cita2 untuk senangkan keluarga. saya terpanggil untuk melontarkan pandangan peribadi saya kerana saya ingin menekankan bahawa TIDAK SEMUA SISWA SISWI BERSETUJU dengan tindakannya.

    saudara adam adli seharusnya bersyukur dengan apa yang ada buat ketika ini. tapi, tidak. beliau menggunakan cara yang salah untuk menunjukkan ketidakpuasan hatinya terhadap DSN. bila bapanya dihina, dia melenting. tetapi adakah dia berfikir mengenai perasaan anak2 DSN apabila beliau menurunkan gambar DSN?(bagi saya satu tindakan penghinaan)

    adam adli seharusnya berfikiran rasional, bukan mengikut perasaan yang sentiasa di hasut oleh syaitan.

    belajar tak habis, ada hati nak berpolitik. buat saudara adam adli, elok kita belajar elok2 sampai habis, kerja elok2, hantar mak bapak kita g naik haji guna hasil titik peluh kita sendiri, bela nasib keluarga dahulu baru kau masuk politik ok? kita dah cukup umur, kita undi je la sapa2 kita nak. yang kau kecoh2 buat demo itu ini kenapa?

    selagi makan minum KERETA mak bapak kau tanggung,elok kau duduk hostel/rumah elok2,baca buku biar pointer kau naik ke 3.5,takkan nak maintain 3.2 je cik abg oiii...

    BalasPadam
  72. Mohon sgt2x pada adam adli supaya jangan menggunakan nama MAHASISWA secara amnya dalam agenda politiknya...

    Who are you to represent all of us? Are you properly elected as one of our MPP? Did you offered yourself for the students' election? WHO ARE YOU TO SAY THAT YOU ARE REPRESENTING US? Sorry to say this. You don't have the characteristics of a leader, in a true sense. A true leader will not humiliate others/enemy. A true leader will not show his heroism by stepping on others' flags and pictures. As far as I concerned His Highness/Holiness Prophet Muhammad S.A.W doomed such act. Please do reflection on what you did. Your act in the name of politic and own agenda brought numerous problems to others. A leader should be person who concern about others, a person who are grateful, a person who can think wisely, and a person who abide to his/her religion way of dealing with things.

    I have been with you in campus/UPSI all this while... you are my closest and trusted friend... but since what you did... spoiled the good name of our university... i will never forgive you... and our friendship will never be the same... and regretted it deeply... A friend in-need is a friend indeed... but the uncivilized act that you have committed separated us from our sole purpose being in UPSI - to become a teacher who will nurture the seeds of wisdom in our children/students. I beg you my friend... please seek for forgiveness... Prophet Muhammad S.A.W once said... a person who seek forgiveness/admit his faults will attain a noble placement in his life...

    Sorry my friend.I need to say this: Kami warga UPSI yang bertamadun dan berbudi pekerti tidak akan sekali2x pun mencaci pemimpin negara. Perbuatan adam adli menunjukkan yang dia merupakan 'seorang insan yang tidak layak menggunakan perkataan demokrasi ataupun akademik'. Seorang yang berpelajaran tidak akan membuat perkara2x yang akan mengundang aib kepada masyarakat dan kepada institusi yang mendidik beliau. Mohon kerjasama adam adli untuk memohon maaf kepada mereka yang terjejas. Jangan ambil tindakan tanpa berfikir. Gunakan akal anda. Jangan dengar/percaya kepada mereka yang disekeliling anda, yang cuma ingin menagih populariti daripada masalah anda. Percayalah sahabatku... mereka2x yang bersama kamu pada ketika ini... berada bersama kamu atas kepentingan politik mereka dan bukannya dengan niat ikhlas untuk membantu kamu. Saya harap kamu dapat memmahami pekara ini. Saya cuba berjumpa kamu untuk bercakap dengan kamu tetapi di halang oleh 'rakan2x politik anda'.

    Sahabatku, Perbuatan 'terkutuk' anda telah menyebabkan warisan ANAK KANDUNG SULUH BUDIMAN yang kami warga SITC, MPSI, IPSI dan UPSI junjung selama ini dicerca dan dihina. Tindakan anda menyebabkan anda membawa aib kepada kami semua. Sehinggakan pada satu tahap tindakan anda membuatkan saya terfikir adakah anda layak digelar seorang anak kandung suluh budiman?

    My friend, if you think politic is the best place for you to become popular... by all mean please consider to quit being a UPSI student. Please do not spoil our image, integrity and future.

    Please come back to me as my old friend... I beg you please!!!

    A humble request from your friend and ANAK KANDUNG!!!

    BalasPadam
  73. salam...saya merupakan graduan UTM dan terpanggil utk memberi sedikit komen..ya mungkin tindakan Adam itu menzahirkan betapa beliau terlalu mengambil berat perihal AUKU...dan saya tidak menolak bahawa keperihatinan beliau tersebut merupakan satu implikasi kepada rasa tanggungjawab beliau terhadap isu berkaitan mahasiswa...walau pun begitu saya sebagai insan terpelajar saya merasakan ekspresi ketidakpuasan hati beliau itu seharusnya ditonjolkan dengan cara atau kaedah yang lebih berhemah dan rasional. saya tidak mahu memberi komen mengenai fahaman politik yang dipegang oleh beliau kerana setiap dari kita memiliki hak masing-masing bagi memilih ideologi masing-masing. sekiranya diri kita terasa diganggu gugat oleh anasir tertentu, kita wajar mempertahankannya namun biarlah dengan cara yang lebih rasional dan bijak. tindakan drastik kita yang menimbulkan kemarahan orang lain akan mengeruhkan lagi keadaan seperti yang terjadi sekarang.saya tidak mempertikaikan niat beliau mengenai AUKU kerana beliau cuba untuk mempertahankan hak mahasiswa yang mahukan perubahan tetapi janganlah sampai menghina orang lain. sebenci mana pun kita terhadap seseorang, janganlah sampai menjatuhkan maruah mereka. bertindaklah mempertahankan hak kita dengan cara yang berhemah..

    BalasPadam
  74. Saya berbincang dengan teman perihal adam, kami besetuju bahawa apa yang dilakukannya adalah civil disobedience. Pada pendapat saya,civil disobedience adalah langkah terbaik dalam reformasi (tanpa mengangkat senjata atau melakukan vandalisme). Namun, implementasi adam dengan menurunkan bendera amat dikesali, apapun justifikasi Adam tentang Datuk Najib, beliau tetap secara "legitimate" dilantik ke jawatan tersebut dan gambarnya layak berkibar,adam(sebagai seorang yang tidak dilantik) tidak sesekali dibenarkan menurunkan bendera kerana akan merendahkan nilai demokrasi tulen. Berbalik kepada civil disobedience, adam sepatutnya mengajak Datuk Najib berdebat. Sama ada PM menerima ajakan atau tidak itu terpulang tetapi penting untuk adam menyuarakan pendapat tanpa perlu berarak(menurunkan bendera) kerana akan menggangu-gugat perjalanan sosio-ekonomi rakyat sekitar. Jika datuk najib menolak ajakan berdebat, kumpul saja tandatangan hingga 10% dari jumlah rakyat malaysia,ini sudah menunjukkan ada segmen rakyat menyokong beliau,dan suara 10% layak untuk didengar. terima kasih.

    BalasPadam
  75. Salam, sebagai pendidik bakal pendidik saya sangat malu jika bakal2 guru yang berkaitan itu pelajar saya...saya juga tidak mahu mereka mendidik anak2 saya bahkan generasi seusianya.

    BalasPadam
  76. tidak salah bagi seseorang mahasiswa untuk menzahirkan pandangannya terhadap kegusaran yg sedang dialami negara . menilai kembali . mungkin atas dasar politik setiap rakyat harus mengundi ketika dia cukup berumur 21 tahun . apa yang dia na undi bile ta tahu apa apa tentang keadaan politik negara sedangkan bakal peneraju negara ada dalam politik yang kita bincangkan . matlamat adam hanya nak mansuhkan auku . jika itu benar matlamatnya saya sokong :) warga pendidik harus tahu yang sejarah malaysia tiada dalam buku sejarah pendidikan sekolah . adam sgt bnyk membaca . dia tahu apa yang dia cakap dan apa yang dia buad . kenapa kita rakyat malaysia na pertikaikan isu adam sedangkan isu perkahwinan gay lg besar dlm hukum agama . itu yang patut kita dahulukan :) hanya memberi pendapat . maaf jika mengundang kemarahan . as salam :)

    BalasPadam
  77. maaf setahu saya shazni munir 2 pon bukan pelajar um,.bekas je.sy menyokong die berjuang..tetapi xkena cara..dulu ms d um kelas x pegi...thesis x siap?sikap mahasiswa kene blaja bru utamakan y lain..ni tidak..smpi d tendang kateny..

    untk adli..1 je...jgn jd cam shazni munir..tll obses..walau mcmne buruk teruk makayah kita..kita lawan x?x kan..jd kita ad cara nk tgur...bukan memalukan sesama islam..

    BalasPadam
  78. Bersyukurlah dengan apa yg dinikmati hari ini wahai mahasiswa UPSI... budak TESL tu ke??? Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung... esk lsp grad nak mintak keja ngan sape???????????

    BalasPadam
  79. for me, its better for adam adli & semua mahasiswa terlibat dgn politik. xkan nk harap mat rempit pulak yg aktif berpolitik? cakap2 yg suruh belajar smpai habis baru berpolitik saya rasa tidak relevan.org macam adam adli kalau jadi pendidik, insha Allah, saya berpendapat dapat lah meluaskan lagi minda en Mazidul dan pelajar yang dididiknya. Saya bersimpati dgn en Mazidul kerana tidak dididik oleh mereka seperti Adam Adli.

    BalasPadam
  80. saya terpanggil nak bagi komen.. saya disini tidak mahu berpihak pada sesiapa sahaja... bagi saya sbnrnya masing2 nak tunjuk hebat... termasuklah penkomen2 diatas salahkan orang sana... salahkan org sini.. what for?... sebagai pelajar.. adli hanya perlu jalankan tanggungjawap anda untuk belajar.. if nak politik bila sampai masanya silakan la berpolitik.. dunia ni ada rule n regulation... klu nak ikut hati jek payah la jugak kan... walaupun x suka mmg kene ikut... be matured la... skrg ni die dah menghidupkan api semua pihak yang masing- masingnya nak tunjuk hebat.. im sick of politic issue... isu yang x akan abis sampai bila2.. ada je yang x kene... larangan itu mmg wajar pun.. klu x.. semua mahasiswa nak g berpolitik sapa pula nak pergi belajar?

    BalasPadam
  81. apa yang menjadi persoalan adakah pihak UPSI membendung gejala politik extreme dalam kampus???? hancur pelajar masa hadapan jika guru sebegini lahir. inilah yang menjadi pertikaian atas dasar undang2 UPSI yang hanya menutup sebelah mata

    BalasPadam
  82. pandangan saya golongan remaja yg akan menginjak dewasa mmg sikapnya memberontak. mahasiswa dgn gaya tersendirinya(demo tak habis2), yang bukan mahasiswa pun ada gaya tersendirinya(merempit dll). mungkin tindakan mereka salah. mungkin juga tidak salah tetapi orang-orang kita ini yang terlampau sensitif. orang-orang kita juga tidak bersalah kerana secara azali sifat kita semua mmg begitu. mudah taksub. sama ada taksub kpd fesyen, atau taksub kpd perubahan, ada yang taksub kpd pemimpin, ada yg taksub kepada bangsa.. pro kerajaan mahupun anti kerajaan.. kita semua sama.. ketaksuban kita menarik kita utk menyalahkan ketaksuban org lain.. begitulah sebaliknya. saya menonton video demo adam adli dan mahasiswa lain.. mmg mereka bawa mesej tapi cara mesej yg cuba disampaikan itu sgt kurang matang.. sesuailah dgn umur mereka (sgt kecewa).. saya juga menonton video dlm you tube di mana sekumpulan pemuda mahu meludah-ludah (siap dgn gaya).. walaupun rata-rata mereka telah berkahwin dan berkerjaya.. tapi mesej yg mereka sampaikan itu juga langsung ti dak matang (bertambah kecewa).. orang-orang kita.. jikalau terlampau taksub beginilah jadinya. Ketaksuban kita terhadap sesuatu akhirnya beri kita pulangan yg negatif.. umpama adam adli dgn pemuda-pemuda ludah itu.. kesimpulannya.. jika kita bijak, jgn jd seperti adam adli dan jgn juga jd seperti kumpulan pemuda-pemuda ludah.. fikir sebelum bertindak. kita bukan haiwan yg tidak mempunyai akal.saya teringat kisah lama sewaktu DSAI memimpin barisan mahasiswa menuntut keadilan utk golongan miskin di kedah. saya rasa saudara mazidul lebih arif dgn peristiwa ini. cara pembawaan mesej nya sama dgn cara adam adli. mungkinkah pemimpin secara azali dilahirkan berjiwa begini??mahasiswa2 yg berjiwa beginilah yg kita mahu. tetapi mereka harus digilap, di asah kepimpinan mereka, di beri ruang, di tunjuk ajar.. supaya mereka tidak tersasar. kita tahu yg pemimpin secara azali berjiwa berani. jiwa sudah ada yg kita mahu cara dia melaksanakannya.. mungkinkah perlu diwujudkan saluran utk mahasiswa2 spt ini di latih, fully guidance.. utk mereka lebih menyerlah dlm berkepimpinan.. kita tidak boleh pukul, hina, desak, beri tekanan kpd mereka. sebaiknya ambil mereka-mereka ini... masukkan ke saluran yg betul.saya tidak mahu adam adli jadi seperti saintis2 dahulu. yang dibunuh kerana mengatakan bumi ini bulat bukannya rata (Galileo galilae)yang akhirnya terbukti bumi kebenarannya. itupun setelah penciptaan teleskop Harber yang asalnya mengambil idea galileo.
    kita perlu igt... yg kita perlukan ialah idea, mesej.setiap yg diperkatakan itu harus dinilai. tidak boleh di tolak mentah-mentah. DENGAR APA YG DIPERKATAKAN, BUKAN MELIHAT KEPADA SIAPA YG BERKATA.

    BalasPadam
  83. Mahasiswa, belajarlah bersungguh-sungguh, kalau suatu hari nanti menjadi cikgu, aajarlah anak2 kita supaya bijak, beragama dan bermoral. Kalau suatu masa nanti menjadi jurutera, jadilah jurutera yang jujur...amanah, kalau suatu masa nanti menjadi doktor, layanilah kami para pesakit dengan berbudi pekerti...itu matlamat kita. Mahasiswa, belajarlah, tak perlu berpolitik dahulu.Dah berjaya, dah bekerjaya suatu masa nanti, dan tidak berdarah muda lagi barulah masa itu fikiran akan matang dan tidak mudah melatah. Kalau suatu masa nanti anda berjaya, maka anda juga bakal membentuk generasi selepas anda. Masa itu tiada orang pun akan menghalang anda berpolitik. Alhamdullilah kami pun pernah menjadi mahasiswa berbelas tahun yang lalu, tidak pernah pun rasa tertindas. Malah peluang belajar sekarang jauhhhhhhhhh lebih mudah berbanding dahulu. BErsyukurlah, kalau taknak bersyukur terpulanglah. JAngan buang masa, belajarlah.

    BalasPadam
  84. Saya mungkin bukan seorang MAHASISWA pintar seperti Adam Adli yang PRIHATIN sangat.

    Cuma, saya rasa, ada hak sebahagian lagi MAHASISWA lain yang mereka tak pernah sentuh.

    Jika sudi, baca pautan link ini untuk lihat suara pelajar ini.

    Sini

    BalasPadam
  85. Jangan melihat pada benda yang disangka buruk sahaja.. Adam Adli yang menyuarakan isu Penempatan Guru...penglibatannya cukup bermakna buat mereka yang mengalami isu penempatan guru....

    BalasPadam
  86. kes adam adli ni sebagai satu patunjuk jika mahasiswa ini diberi kebebasan berpolitik, macam ni lah jadi nye. baru buka sedikit peluang dah mula naik kepala, tak salah jika kita hendak memperjuangkan sesuatu, tetapi biarlah beradap. ape dia rase jika orang datang ke rumah dia dan sesuka hati buka langsir, buka tv dan macam2 lagi tanpa kebenaran tuan rumah. marah kan... saya juga alumnai upsi, sedih rase melihat mahasiswa macam ni, cube tumpu pada pelajaran dan enjoy life di universiti baru seronok... tun dr mahathir pernah berkata, kalau nak berpolitik, habiskan belajar dulu, dah kerja barulah mula berpolitik. kita boleh lihat dan mengambil contoh mahasiswa di oxford, mereka di sana xada yang tumpu pada politik, mereka semua tumpu pada universiti. jadi, Adam Adli... tumpu pada study dulu bro erk. x cepat sangat nak melatah. nak perjuangkan itu-ini tanpa berfikir. kalau kesan pada diri kau seorang je tak pe. takut nanti orang lain yang x ade kenemngena pun tlibat sama. fikir2 r.

    BalasPadam
  87. kenape hanya trunkan bendera najib smpai trime ugutan nak tampar?sayang sangat ke Najib tu? bgaimana pula dgn isu hudud? hudud hukum Allah..kite lebih sayang Allah atau najib tu?wajib kita jatuhkan kerajaan yang x trime hukum Allah,derhaka kepada Allah..berfikiran posiif sket,wlaupun aku ni anti pembangkang dahulu..tapi selepas isu hudud ini aku amat kecewa dengan Najib, smpai menangis aku mmikirkannya..ingatlah hukum hudud hukum Allah,bukan kepunyaan pas..pas hanya mmperjuangkan apa yang wajib dalam islam..

    BalasPadam
  88. wajarkah? hanya kerana menurunkan bendera dia di ugut bunuh....
    wajarkah kerana menurunkan bendera dia di ugut pukul hanya lima minit menurunkan bendera..
    bagaimana yang menghina alim ulama kita tak pun diberi cabaran walau sedikit? siapa yang terlebih dan biadap sebenarnya? yang nak dipukul atau yang nak memukul? isu yang jadi cuma untuk kita fahami kaji dan fikir... biar apa pun yang dikatakan ingatlah semua sahabat2 islam adalah akhlak yang terpuji... tanpa islam yang sempurna inilah akhlaknya...

    BalasPadam
  89. tahukah anda pejuang kemerdekaan banyak dilahirkan di maktab perguruan ini.

    BalasPadam
  90. salam,
    mungkin link ini boleh membantu. http://dppwp.wordpress.com/2011/11/17/mahasiswa-upsi-berdemo-lagi-tuntut-jaminan-posting/

    BalasPadam
  91. Ambil saja guru dari Luar Negara seperti pengambilan doktor luar. Bakal Guru Malaysia telah pun di"setting" otak mereka untuk menerima saja (arahan atasan). Yang terkeluar dari "setting" "reject". Esok anak-anak kita pun diajar menerima macam mereka. Sampai bilapun tak maju. Pi Mai Pi Mai Tang Tu juga. Itu sebab orang kaya hantar anak sekolah luar negara atau sekolah persendirian. Aku rasa kita merdeka pun atas Jasa Guru-Guru yang Kurang Ajar terhadap pemerintah yang menjajah ketika itu British. Opsss. Malaysia tidak pernah dijajah. Maaf Prof. Oklah sila sambung komen bernas anda.

    BalasPadam
  92. Malaysia tak perlukan guru berperangai kurang ajar mcm adam adli... dan dier pun tak layak bergelar mahasiswa.. mahasiswa boleh berfikir guna otak bukan muda2 dah jadi boneka politik. jadi patung diguna2.. anggap je lah dia dpt habuan dari 1 pihak yang saya pasti semua tau.. tunujuk perasaan ni bukan budaya kita la ... bodoh semua tu.. amalan pihak dot dot dot.. memalukan negara.. mcm ni nak takbir negara? tak dapat yang senior guna anak2 muda ukur jalan buat kecoh.. stop it!!! ramai mahasiswa yang hidup berjaya under AUKU.. kenapa sekarang nak kecoh2 nak mansuhkan... AUKU bermasalah atau korang wahai we all adam adli?

    BalasPadam
  93. It takes little to please some people. See how such a silly act is celebrated as a symbol of victory?


    Call it what you want....rights, liberties, freedom, they all yours, save in accordance with law! Look up the constitution - you have the right to life and to personal liberty, save in accordance with law. That means if in accordance with law you must die, then you will have to go and die.

    The AUKU is valid law and your rights, liberties, freedom as a college student is qualified therefore by the provisions thereof. Breach that and you put on your dancing shoes and face the music!

    And who makes the law but you through you representative in parliament. Too bad you didn't vote for him but the majority did! That's democracy.

    I suppose a student of Teaching of English as a Second Language, like the silly bloke, didn't study that

    seksyen 441 Kanun Kesiksaan:

    Criminal trespass

    441. Whoever enters into or upon property in the possession of another with intent to commit an offence or to intimidate, insult
    or annoy any person in possession of such property; or having lawfully entered into or upon such property, unlawfully remains
    there with intent thereby to intimidate, insult or annoy any such person, or with intent to commit an offence, is said to commit
    “criminal trespass”.

    Punishment for criminal trespass

    447. Whoever commits criminal trespass shall be punished with imprisonment for a term which may extend to three months or with fine which may extend to one thousand ringgit or with both.

    BalasPadam
  94. Hanya yang perlu dibetulkan adalah perbuatannya. Jika benar dia salah. Tetapi, harus diingat, kita berguru dengan semua orang, tidak kira orang itu perilakunya baik mahupun buruk. Kerana dari situ kita belajar bahawa yang mana memberi manfaat, dan yang mana memberi mudarat. Di dalam hal ini, hindari dari menjadi hakim untuk perihal yang kita tidak tahu hujung pangkalnya. Kelak murka Allah mengundang, dosa kepada manusia bertambah. Pendapat saya, semoga Adam Adli dipertemukan dengan Najib untuk memperjelaskan tindakannya itu. Penyokong-penyokong Adam Adli dan Najib, hormati mereka berdua untuk selesaikan salah faham ini bersendirian. Fikirkan tindakan anda, adakah anda 'penyibuk' dan 'menyibuk'.

    p/s : jelas dan terang, masalah soSIAL anak muda semakin meruncing, mari kita sama-sama berfikir cara membawa anak muda mengenal Pencipta mereka. Itu lebih membawa pahala sedekah buat bekalan di kemudian hari. Oh ya, jika kita kata Adam Adli ini tidak beradab, bagaimana pula perasaan hati ibu dan ayahnya yang mendidiknya sedari kecil agar sentiasa beradab sopan. Sudah tentu anda juga tidak mahu kesedihan melanda ibu dan bapa anda, justeru, peliharalah adab sopan anda di dalam membicara perihal kelakuan adam adli ini. Lidah itu lembut dan mudah melentur, jadi lenturkan ia dengan penuh berhikmah dan beradab sopan. :) Salam, DD

    BalasPadam
  95. sangat lucu apabila membaca komen-komen en mazitul dan yang seangkatan dengannya..secara jujurnya saya tidak melihat isu menurunkan bendera itu sebagai sesuatu yang tidak beradap, tp sebagai satu simbol ketidak puasan hati beliau. jika dilihat dari aspek yang lagi luas, AUKU tidak hanya membelengu mahasiswa, tapi turut mengokong para pensyarah/profesor di IPT... sangat merugikan bilamana kita ada ramai professor tetapi tidak dapat menyumbangkan idea gara-gara AUKU. sesiapa yang menentang kerajaan, jika berjawat awam, pasti akan mendapat padahnya. jika bukan golongan (akedemik) ini yang menunjangi tampok pemerintahan, takkan la kita nk bergantung kepada samseng-samseng yang secara terang-trangan mengugut ingin meludah dan mencederakan sesiapa sahaja yang bangkit melawan mereka seperti yang diuploadkan didlm youtube yang terdiri daripada pergerakan pemuda umno petaling jaya utara itu? kadang-kadang, budak-budak lebih matang daripada kita...jika ada yang belim melihay penerangan daripada puak-puak adam adli ni, bolehla merujuk disini..http://www.youtube.com/watch?v=C4R6DS7jOEM&feature=share

    BalasPadam
  96. ada sape2 kat sini yg nak marah/membela mengenai video "sembang rakyat" ??
    saya rase menghina hukum ALLAH lagi biadap :)

    BalasPadam
  97. Kalau nak berjuang bukan begini caranya, kalau nak belajar pun bukan begitu lakunya. Berjuang dengan keimanan itulah kuncinya, belajar dengan kesabaran disitulah keberkatannya. Adam Adli tiada semua itu. Dia belum mengenal realiti kehidupan, perit jerih ibu bapa dan susah senang hidup di dunia yang tidak pernah adil pada kita ini.
    Nasihat saya pada Adam Adli dan semua rakan seangkatannya, belajarlah.. bekerjalah biarpun berdikari, berdiri atas kaki sendiri lalu melayakkan diri untuk menghukum orang lain. Soalan saya, siapa disini yang mendapat kelayakkan untuk menghukum orang lain?

    BalasPadam
  98. mulai rase agak malu ngan status. angkara perbuatan tak berfikir panjang adam...tapi harapan jgnlah disebabkan nile setitik rosak susu sebelange :)

    BalasPadam
  99. lu mmg pndai mazidul..1st. ayat lu xda yg mmburukkan adam adli..2nd lu letak pic ttg bhasa ksar yg adam tulis 2( niat lu nk bg org rsa mcm "pergh,terok la adam ni.suka mncarut"). 3rd,,lu letak pic yg relate kan adam dgn anuar(sbb mesti lu nk bg org fikir adam ni telah dcontrol oleh anuar, lg terok org bley fikir mst adam jd gay boy anuar). lu mmg hebat la. back to 1st statemnt aku,lu xtulis ap2 yg buruknn adam adli tp letak pic yg bley mmburukkan adam adli. so, bila org mrah lu knapa burukkn nma adam adli,lu boley ckp la lu xkta ap2 yg boley rosakan nma adam adli ni. tp lupa pulak aku,of course la lu hebat.lu ni reporter TV3suku, channel tv yg paling hebat sekali bab2 memutar belitkan fakta dan xkurang jgk mmbodek bn..hebatny tv3suku krna hebatnya reporter like lu mazidul.

    BalasPadam
  100. aduhai. salahkan adam adli kaitkan

    dengan politik?

    korang paham dak isunya?

    pegi tengok balik apa yang

    diperjuangkan oleh adam adli.

    but the main isu yang patut di

    highlightkan adalah salahguna dana

    kerajaan terang terangan tuh! then

    now the big issue is ! guys get the

    big picture rather blame adam adli.

    sigh

    BalasPadam
  101. jika saya menjadi anak murid, saya tidak perlukan guru yg sibuk dgn politiknya...sebab apa?pengalaman mendapat guru yg berpolitik sangat menyusahkan dimana dia sendiri tidak tahu apa fokus atau perkara yg perlu diajar...sebaliknya bercerita tentang buruknya kerajaan...

    BalasPadam
  102. salam untuk semua.

    Tersenyum saya baca artikel mazidul ini, spontan sya teringat kembali zaman saya masih di bangsu sekolah dahulu. betul tu zaman dahulu dengan sekarang banyak bezanya. Saya pernah menghadiahkan beberapa biji karipap buat cikgu maktab yang sampai sekarang saya masih terkenang dan mengigatinya, Cikgu Faridah :).

    Hal adam adli menurunkan bendera perdana menteri kita itu sememangnya tidak wajar. kalau perkara ini turut diajukan kepada Tuan Guru Nik Aziz sekalipon saya percaya pasti tuan guru juga merasa tidakan itu tidak wajar. Kita semua sedia maklum tuan guru seorang yang ariff tentang agama, saya percaya dalam islam sendiri tidak mengajar kita biadap seperti itu.

    Mungkin hal sedemikian segelintir dari kita merasakan hal yg remeh kerana adam adli hanya menurunkan bendera selama lima minit dan menaikkan semula. Iya memang benar hanya lima minit, tapi bukan itu yg masyarakat pandang. Dari pandangan mata masyarakat itu tindakan kurang ajar, tambahan pula dia membawa nama seorang MAHASISWA bersama. UPSI. wah! Gah nama tu. Siapa yg tidak tahu UPSI sebuah institusi melahirkan pendidik yang hebat yang bakal mendidik anak cucu kita. Kan lagi bagus sekiranya adam adli itu memperjuangkan perjuangannya dengan cara yang lebih intelektual sesuai dengan gelarannya MAHASISWA bukan dengan mengadakan demonstrasi jalanan yg kabur perjuangannya. Kalau ikuti temu bual dalam youtube. Jelas adam adli sendiri kabur dengan apa yang dia perjuangkan. Lebih mengaibkan golongan terpelajar ini, golongan pendidik ini mudah melemparkan perkataan bodoh dah sebagainya yang kurang enak didengar semasa demonstrasi tersebut.

    Untuk memperjuangkan hak itu bagi saya tiada masalah, cuma biarlah nampak bijaknya, kena pada tempatnya, budi bahasanya, tingkah lakunya dan benar-benar ikhlas tanpa dipengaruhi mana-mana pihak dan jelas dengan misi perjuangannya sendiri.

    Saya percaya semasa kita kecil dahulu ustazah atau ustaz pasti banyak berkongsi cerita kisah-kisah nabi. Sebagai contoh yang saya pasti semua sedia tahu, kepimpinan Nabi Muhammad. Nabi kita sendiri memperjuangkan agama Islam. Tanggungjawab beliau lebih berat, tapi dengan cara yang betul, budi bahasa yang betul, misi yang jelas berlandaskan kitab suci dan dengan kebijaksanaan beliau, Islam berkembang ke hari ini. Memanglah kita tidak sesempurna Nabi Muhammad, tetapi bukankah elok jadikan beliau sebagai panduan.

    Ini sekadar berkongsi pandangan. Cuma saya berharap jangan lah jadikan KESILAPAN ADAM ADLI ini sebagai budaya MAHASISWA beralasankan untuk mencari kebebasan. Janganlah kerna alasan mahukan kebabasan MAHASIAWA,itu akhirkan diambil kesempatan oleh pihak yang menunggu masa menanti retak. Ini adalah tindakan TIDAK MATANG dan tidak membuahkan hasil selain mendatangkan kesan buruk. ITU SAHAJA.

    Saya faham sebagai MAHASISWA sudah tentu kita mempunyai pelbagai idea yang melimpah-limpah, pelbagai cadangan, pelbagai bantahan, pelbagai ragam. Darah pon masih muda cepat mendidih, tapi sebelum bertindak cubala fikir dengan serasional mungkin yang menunjukkan sama standart dengan gelaran MAHASISWA. Kalau betul caranya dengan izin Allah. InsyaAllah perjuangan kita tercapai. Sama-sama kita doa untuk bakal pendidik ini. Mungkin adam adli dan rakan seperjuanagan boleh jadikan ini sebagai ikhtibar dan pangajaran untuk lebih berfikiran lebih matang kelak dan menjadi pendidik yang tahu mana baik mana buruknya. InsyaAllah.

    Kalau ada tersinggung kata, salah silap saya menulis, maafkan saya. Yang baik itu datangnya dari Tuhan, yang salah yang buruk kata itu datang dari diri saya sendiri.

    Sekian.

    Puteh, Kuala Lumpur.

    BalasPadam
  103. Apapun, tak perlu la nak ludah, pukul, ugut bunuh.. Tak tau la sapa cikgu mereka tu.

    BalasPadam
  104. alahai,kutuk bukan main kerajaan,tapi kerja juga ngan kerajaan..betul2 tak malu...

    BalasPadam
  105. x tau nak kata apa...apa yg boleh saya ckp...si adam adli nie di pergunakan oleh pembangkang...tersenyum luas la si anwar....nak bg kes dia x di perbualkan oleh orang ramai...

    BalasPadam
  106. xpayah la penat2 nk memanjang kan kisah si adam ni..setakat turunkan bendera 5 minit ape la sgt. tu pun nk jadi isu. xpyh nk buat sejarah la isu adam ni. ape yg penting sgt?? bile pasal politik masing2 nk jadi hero...sibok sgt. lg bgus lau encek2,puan2,cik2 semua kat sini berbalah pasal nk tegak kan agama ISLAM kt MALAYSIA ni!

    BalasPadam
  107. Untuk Sdr Adam...mungkin saudara benar2 berniat utk menurunkan bendera PM tapi mungkin juga saudara bertindak secara spontan. Jadi, apalah ruginya saudara memohon maaf. Saya rasa akan jadi lebih terkesan perjuangan saudara sekiranya rakyat melihat saudara seorang yang beradab dan bermaruah. Saya tak tau samada ada undang-undang berhubung kesalahan menurunkan bendera sesuatu pihak tetapi perlu diingat bendera melambangkan maruah sesuatu organisasi atau kumpulan. Sekiranya zaman dahulu, sewaktu berperang, tentera akan bermati-matian mempertahankan bendera dan panji-panji. Saudara juga perlu buka minda dan pandang diri sendiri. Tepuk dada tanya iman....

    BalasPadam
  108. Assalamualaikum En Mazidul dan para pembaca

    Pertama skali, perbuatan adam itu pada zahirnya memang salah..Beliau pun telah meminta maaf atas apa yg berlaku, dan bg saya mmg wajar jika beliau terus ke PM utk berunding.

    Tapi simboliknya perbuatan itu ialah suatu perkara yg lebih besar -iaitu pelajar yg mampu mengatasi rasa takutnya sendiri utk mengatakan TIDAK (indirectly) kpd pentadbiran kerajaan yg jelas2 kurang adil (baca: dalam kebebasan bersuara academician dan isu yg beliau ketengahkan -penempatan guru)..


    En mazidul, adalah berbeza sekali jika nak dibandingkan zaman pelajar dahulu dgn sekarang
    Cara berpolitik dan zaman pentadbiran juga amat berubah..media lebih banyak terbuka, pelbagai sumber, bukan hanya di tv saja..

    Mahasiswa patut belajar SAHAJA dulu ? -inilah yg mjadikan modal insan kita terlalu jumud (fikiran sempit) dan taklid (mengikut tanpa soal).
    Kebanyakan mahasiswa TAKUT untuk berpolitik krn apa?: diugut dgn BUANG KAMPUS, BUANG DR KOLEJ KEDIAMAN
    Cuba tanya diri sendiri? PENGECUTKAH aku dulu di universiti? aku takut ditarik biasiswa? aku takut dibuang universiti? sbb tu x mau kisah hal politik?
    Inilah kesannya kekangan AUKU...

    En. Mazidul dan pembaca,
    Perlu diingat, kerajaan adalah pihak yg memerintah dan PEMEGANG AMANAH sahaja (x kira apa jua Parti yg memegang). Bukan pemilik sumber negara, bukan penyumbang sumber negara.
    Maka, kalau dikatakan : Kutuk2 kerajaan pun, kerja dgn kerajaan jugak! SALAH sama sekali. Kita berhak mengatakan yg benar, jika ada salah, perlu ditegur, x kira parti apa yg memerintah. jgn pengecut dan takut dgn ugutan.

    Agaknya en mazidul kena belajar Perakaunan Sektor Awam (Public Sector Accounting) baru tahu bagaimana SEPATUTNYA kerajaan menguruskan sumber negara.

    En Mazidul dan pembaca,
    Saya tidak menyatakan nama saya bukan krn saya takut, tapi sbb saya x boleh log in google account, cert dah tamat tempoh.

    Adam adli adalah seorang pelajar yg berani dgn pendirian, tetapi terrsilap langkah dgn menurunkan bendera PM.
    Isu TURUN BENDERA lah yg menutup apa sebenarnya yg mahu disampaikan oleh adam.
    Fikir dan lihat in a broader perspective.

    Terima kasih.
    Nurulhuda Ghazali
    Universiti Malaya
    nhud.nhud@yahoo.com

    BalasPadam
  109. adam adli adalah anak muda yang paling berani dan saya kira, tiada siapa pun yang mampu menjadi seberani dia.

    menurunkan bendera bukanlah perkara keji pon. ia hanyalah simbolik dan mesej yang ingin disampaikan adam.tetapi kebanyakan org tidak faham apa maksud perbuatan tu dan bermati-matian mengaku sebagai panglima perang dan nak ludah adam.

    sungguh SOPAN statement dalam video tu kan..perbuatan tu lebih SOPAN daripada menurunkan bendera.

    siap buat video lagi.fttt.

    jap.. korang2 yang komen ni memang faham ke AUKU tu ape?

    sy ada request..

    encik tuan punye blog,

    sila jelaskan kenapa AUKU perlu dikekalkan?

    BalasPadam
  110. Saya bersyukur kerana En. Mazidul bukan seorang daripada cikgu maktab yang pernah mendidik saya. Sungguh.

    Menyedihkan bila orang-orang tua tak faham masalah negara yang cukup fundamental. Yang betul-betul di hadapan mata. Mungkin kerana sudah "berpengalaman", jadi terpaksa lali dan buta. Mungkin juga zaman universiti mereka sebelum 1971.

    BalasPadam
  111. Salam kepd smua....
    sy juga terpanggil untuk mengutarakn pndgn berkaitan isu ini.. ia mnjd hangat di prgkt nasional kerana ia melibtkn mahasiswa.. sy juga merupakn slh seorg mahasiswa UPSI... Saya amat tidak bersetuju dengan tindakan yang dilakukan oleh Adam Adli.. sebagai mahasiswa kita kenalah brsikap yg lebih professional dlm mempertahankn hak sbg mahasiswa memang tidak dinafikan AUKU itu sudah lama digunapakai sebagai perlembagaan di Kampus tetapi jangan dilupa dengan AUKUlah keselamatan, keamanan dan kesejahteraan kampus terpelihara selama lebih 30 tahun yang lalu.. Jadi untuk apa kita memansuhkan AUKU sedangkan ia masih relevan digunakan mungkin kita hanya memperbaharui isi kandungan AUKU sahaja.. tidak perlu dengan memansuhkannya.. Kebebasan itu tidak bererti semua perkara akan jadi baik, mungkin akan menjadi lebih teruk lagi dari keadaan sekarang.. Pandanglah isi AUKU itu dari sudut pndgn lain,kerana ia memberi manfaat kepada masyarakat Melayu n bumiputera... Saya menjadi lebih musykil kenapa yang memberontak itu juga pelajar Melayu.. tidak sygkah anda dengan bangsa sendri..
    fikir-fikirkanlah dan selamat beramal...

    BalasPadam
  112. kelakar dengan komen komen di atas...berbicara lagak pejuang kebebasan, lantang tapi guna Tanpa Nama? baling batu sembunyi tangan? sangat pelik Gerakan Mahasiswa yang diketuai Adam Adli terdiri daripada semua melayu... Mahasiswa dalam Malaysia ni semua melayu ke?

    BalasPadam
  113. Tunggu Nuar Jubs or Nicky Aziz jadi PM pulak lepas ni...mgkin ada mahasiswa turunkan gambar diorang...diorang takleh cakap apa,sebab diorang yg mulakan...so,terima jer lah..buat penyokong Adam Adlis Gay, masuk rumah org biar beradap,mmg tutun bendera tu nmpk benda remeh je tp harus diingat,kita kt rumah org..kita nak memandai alih2 pasu kt rumah org...ingat..satu lagi,SILA JANGAN GUNA PERKATAAN MEWAKILI MAHASISWA SELURUH MALAYSIA..takda ramai mana pun yg sokong ko pun..

    BalasPadam
  114. salam utk semua.

    akhirnya saya berjaya juga membaca semua komen2 di atas.bravo juga buat sdr penulis kerana dgn tajuk ini membuatkan rating blog juga semakin meningkat.

    ini pndagan saya,orang dapur tapi tetap memerhatikan warna politik tanahair.saya juga mahasiswa UM kolej ke5 thn 1996.

    dlm komen2 di atas,ada yg mengatakan tindakan mahasiswa untuk berdemo atau bersuara lantang itu salah dan dianggap kurang ajar.jadi sekiranya begitu,apakah cara,jalan yang boleh dibuat?

    sejarah kami di kolej kelima dahulu 1999.hampir setahun kami tiada bekalan air di kolej.air dicatu dek kerana sebab-sebab tertentu.bekalan air hanya dihantar oleh lori tangki.sudah banyak kali mesyuarat,surat rayuan berkehendakkan bekalan air dibuat namun ia berlalu begitu sahaja.SAMPAIkan satu hari,kami di kolej berdemo dengan membawa baldi di kepala masing-masing,boleh pulak petang itu bekalan air ada di kolej! lihat betapa berkesannya demo kami itu!

    berbalik isu turun kan bendera seorang tokoh...apalah sgt nak dibisingkan kalau dibandingkan dengan bnyk lagi isu besar negara yang perlu kita semua bukak mata.tidakkah yg dewasa ini terfikir di sebalik atau apakah signifikasinya tindakan org muda ini?jgn dilihat luaran sahaja tetapi fahami dalaman/kehendak mereka.dalam soal ini,kita jangan terus mengatakan "ohh dia tu pembangkang..." kalau kita DEWASA,fikir secara DEWASA,ketahui di sebalik perbuatan itu ada makna yang tersirat.ada kehendak yang diminta.ini tidak,buat apa sikit terhadap kerajaan dah dicop pembangkang,tak beradap,tak sopan...

    bukan ke banyak lagi isu besar yg harus ditangani daripada isu nak memperbesarkan adam adli dgn bendera itu...marah kita dengan adam kononnya persendakan gambar tokoh,tapi marah tak kita dgn isu murtad,rasuah,harga barang naik dan sebagainya??...

    sekadar pandangan saya dari celah jendela dapur.tk

    BalasPadam
  115. lawak pulak bla bc komen2 di atas.. baik dri pengepost mahupun pengomen.. saya rasa Adam Adli perlu dimaafkan... saya tidak menolak pandangan orang ramai yg tidak menyukai atau membenci Adam Adli. tapi kita kena ingt Ramai juga yg berda dibelakang Adam Adli terutamanya golongan mahasiswa/wi. selaku pemimpin. jalan atau altenatif yg lenih baik perlu dicari dan bukannya terus membetulkan buluh yg bengkok.

    BalasPadam
  116. seronok membaca pandangan dari dua2 belah pihak... bernas. tapi
    kalau senang2, tengok cete Wag the Dog ....

    BalasPadam
  117. Salam...
    Tidakah ini salh kerajaan juga... terlalu memberi kebebasan hingga ada pihak seperti Adam yang telah mengambil kesempatan di atas kebebasan untuk cara yang salah...

    Terlalu banyak ruang yang diberi oleh kerajaan untuk pengkhianat seperti Adam bersuara dan kerajaan juga terlalu banyak memberi peluang kepada mereka2 ini mengambil faedah di atas dasar yang dibawa oleh kerajaan...

    Akhirnya kerajaan terpaksa telan dan berdepan dengan 'malaun2' seperti Adam yang tidak tahu bersyukur di atas kemakmuran kurnian Allah dibawah pentadbiran Kerajaan skang...

    BalasPadam
  118. Salam abg Mazidul? Saya kesal dengan sikap sesetengah pihak dalam komen di atas, yg suka membuat tanggapan bahawa kerana seorg mahasiswa pendidikan yg belum habis belajar punya karenah, semua guru dikatakan tak bersyukur. saya juga lepasan universiti yang berkenaan, tapi saya dan ramai rakan2 saya ada mengikuti perkembangan politik semasa, tapi kami tak pernah bertindak melampau seperti individu yang berkenaan. inilah antara sebab utama AUKU masih diperlukan. kerana ianya memberi satu garis panduan untuk pelajar yg akan bergelar mahasiswa bertindak secara lebih rasional dan pentingkan keutamaan mereka

    BalasPadam
  119. Assalamualaikum wbt...
    Sy telah bce smua komen di ats ini,, bg pndgn sy, tindakan Adam Adli tu mgkin ada silapnye tp dia mpertahankan ha sbgai pelajar.. sy juga seorg pelajar..anggapan insan2 yg yg tidak meneliti dan hanye menuduh shje pun tdak sharusnye tjadi..mmg pelajar belum hbis bljar dan belum mtg, sebenarnye, kematangan dlm berfikiran bkn diukur dri umur dan pngkat seseorg tu..akta2 ini akan membantu pemikiran mhasiswa, bgimnan nak lahir genarsi berfikiran kreatif dan bkn hnye mngikiut telujuk shja..anda takut anda anda jd mcm dia??? :) peruklah anak2 dlm rumah, bce buku, buku kata A, A la yg msuk dlm otaknye..mgkin tindakan membenrontak tu satu tindakan yg drastik yg mnyusahkan pelbagai pihak, Allah mmberikan kekuatan kepada saudar Adam Adli tuk mptahankan hak kami sbgai pelajar yg xmgikn sy dan shbat len mampu tuk melakukan sperti Adam.. tuk SaudarA Adam, jikA niAt KAmu AdAlAh fisAbillAh, Alah Akn tloNg kAmu, biArlAh org MngATA n mCm2 pihAk yg TAKUT menentG kAmu, Di AlAm SAnA nAnti mereKA Akn meNdApAt hukuAmAn AzAb ALLAH swt.AndAi niAtmu bukAn kerANA ALLaH,hnTikAn smuA ini, Dan mesYuArAh lAhUntuk mncari pnyeleSAiAn yg lBih bAik.. Sy hnYE insAN yg hnye mAmpu melihAT duniA ditelAN DosA dAn Noda.. WhAI insAn, tAK LAma lg kite KAn mghADApnye.. :( ingtlA, duniA smntRA, undg2 ni xkan Ade di Sane..undg2 diSAnA hny undg2 ISLAM shj yg vAlid..lbih bAik kite kjAr ibDat dAn pHAlA dAri kontroversi dan fitnah...
    abg mazidu; : bkn smua org smpurna, Kite tAK boleh senang2 mnilai org, kite takde hak tuk mnentukan sesorg itu baik atau tidak,,tpuk dada kite dlu...moga allah permudahkan urusan abg.. maaf sklai lagi...wasalamu

    BalasPadam
  120. saya bangga menjadi guru IPG
    terima kasih kerajaan

    BalasPadam
  121. saya bangga menjadi guru IPG
    mendidik memang tanggungjawab kami :)

    BalasPadam
  122. Bagi saya, apa yg dilakukan oleh Adam, menurunkan bendera, agak keterlaluan, walaubagaimanapun, apa yg hendak disampaikan oleh beliau, mempunyai banyak kebaikan kepada mahasiswa dan juga masyarakat.
    Juga,kerajaan tidak dapat menangani masaalah ini, tidak mahu berbincang, dan saya tidak nampak satu pun langkah yg di ambil oleh kerajaan untuk menangani isu ini selain terus menghalang suara-suara yg hendak dilaungkan.
    Bukalah mata,panjangkanlah fikiran.
    Sekian.

    BalasPadam
  123. kelakar baca komen2 di sini..=)


    sblm dpt masuk belajar merayu nak masuk, bila dah dpt masuk belajar jadi kuang ajar..=)

    semoga jadi teladan

    *umum

    BalasPadam
  124. mahasiswa khasnya bakal guru seharusnya menuntut ilmu dulu...

    dh dapat ilmu sebarkn ilmu tu...

    bukan fahaman politik korang 2...
    x kisah r kerajaan ke pembangkang...

    nt dgn ilmu2 yg korang sebar kn 2, biar murid2 yg makin lme makin dewasa tu mengaplikasikn dlm hidup dorang kelak...

    lpas 2, bile korang dh rase amal 2 dh banyak, berpolitik r korang...duit pn dh ad kn mse 2 hasil mendidik...lantak laaa korg nk wt tuntut pe pn...

    tindakan adam adli ni x wajar sama sekali!klu btol pn nk tuntut penempatan posting, tp pe psl tbe2 jemput DSAI plak...kn bgus jemput Dato Najib terus g UPSI n mmbincangkn scara tbuka psl penempatan posting,,,nape???anuar plak yg dijemput???

    BalasPadam
  125. jgn ingt ayt kite je bgus.ambik jgak pndngan org jgn dikutuk..kalau x mcm katak bawah tempurung..bnde haram diluluskan xnk bsing..yg kecik camni nk bsing..bt org fitnah la..bke kburukan org la..mcm2..adakah kita tau kebenarannya???hey..fikir btol2 la..ape2 pon,mntk maaf byk2..skdr pndangan..

    BalasPadam
  126. sebagai seorang pendidik saya agak kesal dgn tindakan saudara kita ini. Kenapa isu AUKU perlu disulami dengan politik? nampak sangat ada udang di sebalik batu. Dan yg lebih saya kesali cara anak muda ini memperjuangkan perjuangan beliau. Mana hilangnya tatasusila seorang melayu? Ingatlah...melayu makin lemah. orang lain tepuk tangan melihat keadaan kita sekarang.

    BalasPadam
  127. Sibok dengan pelajar kurang ajar, biadap, tak kenang budi, sebab nak tegakkan kebenaran yang kerajaan tak berani untuk berbincang.
    Ramai lagi kot pelajar yg kurang ajar, buat bende tak berfaedah,berjudi, arak, tak kesal pulak ke? Taknak ambil iktibar? Taknak kongsi buat pengajaran? Taknak buat blog untuk sedarkan masyarakat?

    Peace.

    BalasPadam
  128. Salam en Mazidul, saya juga salah seorang pelajar yang pernah dididik olek guru2 dari IPSI di SK Kalumpang. Saya akui saya masih mengingati nama2 cikgu2 dari IPSI ini. Apa yang lebih membanggakan mereka telah mencipta lagu SK Kalumpang dan masih diguna pakai sehingga sekarang. Saya sendiri merupakan seorang guru merasa sgt berbangga kerana akhirnya melanjutkan pelajaran di UPSI. Apa yang berlaku pd masa skrg ini menyedihkan saya. Saya cuma mampu berdoa untuk kesejahteraan UPSI dan bidang pendidikan.

    BalasPadam
  129. Saya suka cerita guru-guru dahulu. Saya juga bakal guru InsyaAllah.

    Pada pandangan saya, "kerana marahkan nyamuk kelambu habis dibakar"

    Mahasiswa yang juga bakal pendidik harus bersikap seperti pendidik.

    BalasPadam
  130. Seharusnya perkara begini diambil berat dan perlunya penyelesaian bersama. Perlu diingat bahawa pergerakan mahasiswa mampu membuat sesuatu terhadap pucuk pimpinan negara seperti di indonesia yang mana pergerakan mahasiswa berjaya memaksa presiden soeharto berundur dari jabatan presiden republik. Oleh itu sama2lah kita berdoa agar ada jalan penyelesaian yang terbaik semoga mereka ini menjadi bakal guru yang berdidikasi mendidik anak bangsa. amin..

    BalasPadam
  131. Nurulhuda Ghazali:

    "Mahasiswa patut belajar SAHAJA dulu ? -inilah yg mjadikan modal insan kita terlalu jumud (fikiran sempit) dan taklid (mengikut tanpa soal).
    Kebanyakan mahasiswa TAKUT untuk berpolitik krn apa?: diugut dgn BUANG KAMPUS, BUANG DR KOLEJ KEDIAMAN
    Cuba tanya diri sendiri? PENGECUTKAH aku dulu di universiti? aku takut ditarik biasiswa? aku takut dibuang universiti? sbb tu x mau kisah hal politik?
    Inilah kesannya kekangan AUKU..."

    Firstly sy nak tanya apa tujuan pertama awak menjejakkan kaki ke universiti??pasti utk menuntut ilmu bukan??apa tujuan awak menuntut ilmu??pasti utk masa depan yg cerah bukan??utk apa memiliki msa depan yg cerah??utk membalas jasa ibu bapa n memiliki kehidupan yg sempurna,setuju??

    Tidak la dikatakan mahasiswa berpolitik itu salah,tp tujuan,matlamat,caranya mesti bertepatan dgn akhlak anda sbg seorg Islam dan mahasiswa..dh byk sgt sy tgk mahasiswa yg terlebih 'over' berpolitik akhirnya kantoi di tgh jalan sebaliknya yg berpolitik dgn cara yg betul, sederhana n sepatutnya berjaya memberikan senyuman yg panjang lebar kpd ibu bapa mereka at the end..

    Agaknya bagaiman la perasaan keluarga n sanak saudara adam adli bila melihat anak n saudar yg disayangi keluar masuk tv,paper krn perkara yg tidak baik??inikah balasan yg setimpal utk ibu bapa yg telah bersusah payah membesarkn anak mereka sehingga dpt mnjejakkn kaki ke IPTA tp akhirnya dibalas dgn tuba???

    Tak dapat sy gambarkan perasaan keluarganya ketika ini...

    BalasPadam
  132. assalamualaikum..sungguh saya terkejut dgn komen dari ezzah j yg cuba m'pertikaikan soal zaman yg tidak relevan..jika difikirkan kembali jika soal zaman yg mnjadi ukuran,maka adalah tidak relevan lg bg kita krn utk mengikut nasihat dr ibu bapa kita..knapa??krn mrk bkn dlahirkan n dbesarkan sezaman dgn kita..maka tidak perlu lg kita mndgr sbrg ajaran dr guru2 dan lecturer2 kita..knapa??krn mrk juga mmgunakan ajaran kolot yg dpelajari d maktab pada zaman 70-an.masyaAllah,jika zaman yg mnjd ukuran,tidak mustahil akn ada yg mmpersoalkan samada masih relevan atau tidak sunnah nabi utk diamalkn krn baginda juga tidak lahir d zaman kita..hati saya risau sgt dgn gaya pemikiran kita d akhir zaman ini.kadangkala,serba salah utk turut serta mmberi komen krn bimbang ianya akan memburukkan lg keadaan..krn hakikatnya adlh amat sukar bg kita mmbetulkan gaya pemikiran manusia.kerana,sudah menjadi fitrah, manusia akan merasakan penilaiannya adalh yg paling benar dan tepat..agak2nya ramai lg bakal guru yg berpendirian sama spt adam adli,tidak mustahil jika satu hari nnti anak2 saya,yg bakal dididik mereka merasakan adalah tidak salah menampar pemimpin di khalayak ramai ats dasar pemimpin tersebut tidak wajar dihormati..(guru kencing berdiri,anak murid kencing berlari)..wallahualam

    BalasPadam
  133. haha, kelakar la bile baca komen yang mengatakan adam adli memperjuangkan hak pelajar yg tak dapat penempatan jadi guru tuh.. ayat mana dalam video mana dia sebut benda tu?

    minta ampun mintak maaf, bila ada pemimpin pembangkang muncul dalam perjuangan mereka, secara automatik perjuangan dia bukan lagi perjuangan yang tidak berpihak mana-mana. tentu sekali sudah menjadi berat sebelah. lagipun, mana ada orang berjuang tak take side. gile la tu.

    perbuatan dia memang tak sesuai dengan gelaran yang dia bawa. tak sekali kita dengar rasulullah s.a.w, mencerca pemimpin quraisy, tidak sekali dia mencemuh orang yang melemparkan najis semasa baginda berdakwah, tidak sekali dia mengangkat pedang ke atas orang yang mencerca baginda melainkan ketika perang.

    sabar..
    kita bukan tuhan yang bila kita sebut kun boleh jadi fayakun.. semua take time, bukankah PM dah janji nak kaji samaada nak mansuhkan auku tu atau menyelaraskan semua. sometime something take time.. penciptaan bumi pun berlaku dalam 6 masa.. lagipula auku tu dah berapa lama dalam perlembagaan, kenapa sekarang?

    tolonglah, anda seorang mahasiswa UPSI, anda diharapkan menjadi guru yang mendidik anak2 generasi depan ke arah yang lebih baik, kalau anda tak mampu, berundurlah, kemudian, nak politik, politiklah..

    ribuan anak muda diluar sana menitis air mata tak dapat masuk UPSI, menitis air mata sebab tak dapat nak jadi guru, anda ada peluang, jangan sia-siakan sebab perkara keduniaan yang sementara..

    menjadi guru ini perkara yang paling indah, bila anda mengajar, anda dapat pahala, bila ilmu yang anda ajar di gunakan, anda dapat lagi pahala, bila ilmu yang anda ajar diajar pula kepada orang lain, anda dapat juga pahala.. ianya berterusan sehingga selama-lamanya.. sama juga fitnah, jika anda fitnah, anda dapat dosa, jika fitnah anda menjatuhkan orang baik-baik, double dosanya, sekiaranya anda mati dan fitnah itu masih berterusan, anda akan terus menerus mendapat dosa..


    ingatlah, neraka jahanam adalah untuk umat muhammad yang ingkar, iaitu, satu tingkat lebih dalam dari neraka yang khas untuk orang yahudi dan nasrani..

    BalasPadam
  134. hmm. kerana nila setitik rosak susu sebelanga. dia gelar group dia mahasiswa, xpatut2. ramai mahasiswa yg lain membangkang gerakan dia.

    adam adli, kenapa kamu kata semua mahasiswa akan meminta maaf? sedangkan itu tindakan bodoh kamu. ishh, hentikan laa gerakan kamu tu. lagi banyak langkah bodoh kamu tu, lagi gelap masa depan kamu. please ask your family, are they proud of your act. if they do, ask them to follow you in public. so that the whole country boleh tengok your proud parents. sighh =.="

    BalasPadam
  135. ish2.. ape ke bangang laa budak2 skrg ni.. nak berpolitik pon cermin diri tu dulu.. exam belum tentu lulus nak berpolitik.. mcm mna nak pimpin org kalau diri sendiri x betul lg.. psl pemansuhan AUKU?? erm,. budak laki ni belajar nak jadi cikgu (sy pon sma gak)...tp dy x sedar ke dy tu bljr under kerajaan, dan masih beljar.. xingt at mak bapak ke?? x kesian ngn mak bapak ke? buat pnat mak bapak dy je kasi dy skolah tp buat hal tme study... kalau nk sgt berpolitik sekalipun, tggu laa dh abis study..bila kna buang dr u, bknny pemimpin yg dy tksub tu bantu dya pun.. adooi.. sesungguh nya sy bingung juga ni.. asal sy balik tmpat sy study skrg ni, grenti pasal politik je isu yg sy dgr... balik kpg best ckit..aman..hihi..

    pasal hak penempatan guru?? apa yg sy phm.. budak yg kuar dr IPG akan dpt tmpt (posting lebih awl dr budak U)..dan posting budak U pulak berdasarkan pointer exam yg diorg dpt.. sekiranya pointer dorg bagus, barulaa kmenterian bagi posting tmpt yg sesuai..manakala pointer x bagus pulak dpt posting kat area yang kekurangan guru je.. yg tu info yg sy dpt dr lecturer sy..

    so...soalan sy... c ADAM ADLI ni... exam dia power ke x??

    BalasPadam
  136. sangat terkilan dengan apa yang mereka perjuangkan. seumur hidup saya tidak pernah pun saya berpolitik, tetapi dapat juga menggembirakan hati kedua ibu bapa saya. saya amat bersyukur dengan apa yang saya capai sekarang tanpa meminta apa-apa bantuan dari sesiapa pun. adik-adik, cuba diam seketika dan fikirkan orang yang jauh lebih susah dari kita. jgn terlalu manjakan diri sendiri, hendak itu hendak ini semuanya ada didepan mata. syukurlah apa yang Allah telah berikan kepada kita. TQ

    BalasPadam
  137. Salam, says juga merupakan alumni keypads ibu kandung suluh budiman ataupu Lenin dikenali deny an Nama upsi... Tindakan yang diambil Oleh Adam adli Dan konconya amat menyakitkan kami sebagai penuntut upsi walaupun telah 1 tahun meninggalkan bumi tanjung mualim ataupun tanjung malim.... Jangan upsi terus dipersalahkan hanya kerana tindakan bodoh yang telah diambil oleh golongan robot anwar ini..... Segala tindakan atau pembabitan mereka dalam permasalahan ini adalah kerana pilihan mereka sendiri... Mengapa pelajar dari um yang turut terlibat dalam kes ini kurang disebut namanya??? Masalah yang mereka timbulkan adalah atas kehendak mereka sendiri... Cukuplah jika hanya mereka yang dipersalahkan.... Hentikanlah membawa dan menjaja nama upsi dengan mengaitkannya dengan adam adli, sekian

    BalasPadam
  138. Salam, says juga merupakan alumni keypads ibu kandung suluh budiman ataupu Lenin dikenali deny an Nama upsi... Tindakan yang diambil Oleh Adam adli Dan konconya amat menyakitkan kami sebagai penuntut upsi walaupun telah 1 tahun meninggalkan bumi tanjung mualim ataupun tanjung malim.... Jangan upsi terus dipersalahkan hanya kerana tindakan bodoh yang telah diambil oleh golongan robot anwar ini..... Segala tindakan atau pembabitan mereka dalam permasalahan ini adalah kerana pilihan mereka sendiri... Mengapa pelajar dari um yang turut terlibat dalam kes ini kurang disebut namanya??? Masalah yang mereka timbulkan adalah atas kehendak mereka sendiri... Cukuplah jika hanya mereka yang dipersalahkan.... Hentikanlah membawa dan menjaja nama upsi dengan mengaitkannya dengan adam adli, sekian

    BalasPadam
  139. Banyaknya komen yang mengaitkan adam adli ngan anwar. Kenapa orang benci anwar ibrahim dan mengaitkan beliau dengan liwat/anak ikan/kunyit etc? Saya bukan penyokong beliau tapi sehingga hari ini tiada bukti yang beliau meliwat. Kalau benar dia meliwat, mengapa begitu susah untuk dibuktikan? Dari tahun 1998 sehingga kini, berbagai tuduhan dan video dikeluarkan tapi satu pun tak boleh mengaitkan beliau. Yang aku nampak, inilah budaya fitnah yang direstui oleh orang yang berkuasa. Sedarlah, fitnah itu lebih teruk dari membunuh. Dan bayangkanlah jika saudara/adik beradik/ibu bapa kamu difitnah sebegitu.

    BalasPadam
  140. Saya hanya merasakan kurang senang dengan perkaitan antara kes tersebut dengan upsi.sebagai alumni bahang kemarahan dan kecewa amat terasa... Adam adli is adam adli jangan di kaitkan dengan upsi...ia telah menjatuhkan imej upsi di mata rakyat Malaysia... Yang paling menyedihkan ialah graduan yang lansung tidak terlibat dengan aktiviti ini turut mendapat tempiasnya...renung renungkan ... Lalu kamu betul berjuang untuk mahasiswa, fikirkan nasib mereka2 ini

    BalasPadam
  141. salam, macam2 komen....cikgu oh cikgu.bukan student upsi je xdpt keje.ramai lagi yg xdapat keje.Tukan semua rezeki, klu dah tertulis mmg rezeki kita nak dpt keje awal,dptlah.So adik2 kat upsi xyah sibuk nak berdemonstrasi, nak membela orang yang blm tentu mampu membela nasib korang.nak dpt keje cepat usaha.kitaorg dr u lain nie, lm abis study dah sibuk htr resume.klu ada rezeki, blm habis final exam pun dah boleh dpt keje.tapi klu dah bukan rezeki, itu ujian. so sabarlah.rasa2 klu buat demo tu boleh cpt dpt keje ke.

    BalasPadam
  142. saya pun insyaAllah, bakal guru dr uni...kalau ckp psl petempatan guru, UPSI lebih beruntung dr kami....
    tolong la, jgn sebab mamat ni, habis bakal2 guru terkena tempias....
    memperjuangkan sesuatu ad cara yg betol, kita melayu, islam dan pendduduk timur....jgn malukan diri sendiri dan org lain =)

    BalasPadam
  143. Tak ada bukti Adam Adli perjuangkan penempatan guru...ikut celah mana???...Tak payah nak putar belitkan fakta,ini bukan blog pelajar mentah macam kamu

    BalasPadam
  144. Good writing En. Mazidul. Adam Adli tidak mewakili seluruh pemuda di Malaysia kerana saya tidak setuju dengan tindakan dia. Terlalu fanatik dan beremosi.

    Sebagai salah seorang generasi muda, rasa malu dengan catitan sesetengah commenter seperti Izzah j. Beliau tidak mewakili SEMUA pemuda pemudi Malaysia.

    TQ

    BalasPadam
  145. Sekiranya saya terserempak dengan adam adli dan kumpulannya, saya akan MERENUNG TAJAM matanya tanpa berkata-kata dengan niat untuk membelasahnya sebagai tanda reaksi marah dan bengang dengan tindakan melampaunya! Hendak belasah betul-betul, salah di sisi undang-undang pula.

    BalasPadam
  146. salam bang...mereka ni memang sangat mentah dan belum mengenal dunia luar yang lebih mencabar. Saya sudah menonton video demonstrasi terbaru 1 januari yang lalu. memang saya sangat marah..sampai saya katakan mereka ini patut sahaja dibuang Universiti dan biar mereka bekerja sebagai petani atau penoreh getah sahaja..biar mereka tahu tentang tinggi atau rendahnya langit ini. Saya juga pelajar Universiti satu ketika ini, berjaya graduate dan bekerja (Alhamdullillah) tanpa perlu berdemonstari. Setakat AUKU itu, ia tidak membebankan pun kepada pelajar selagi mereka mematuhinya. Buktinya? Saya graduate, kakak saya graduate dan kawan-kawan saya juga gradute dengan mematuhi AUKU. Jadi tak ada apa-apa masalahkan?

    BalasPadam
  147. Adam Adli patut menggunakan rundingan secara damai naik la sane..sini uruskan sebagai wakil mahasiswa..lgpn kan ader Pilihanraya Mahasiswa..masuk calon..bergabung la dan sampaikan Memorandum secara terbuka kepada Najib/Muhiddin..nak buat Huru Hara xkena pada tempatnya..KECIK-KECIK XNAK MAMPOS,DAH BESAR MENYUSAHKAN ORG...

    BalasPadam
  148. Adam Adli (AA) tidak memahami erti keadilan sebenar walaupun membawa perkataan adil di dalam nama beliau (ayahnya). Adil adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya. mari saya explain sikit takut ada penyokong AA yang marah dengan statement saya di atas. Ok..Contohnya, kita ada anak kembar lelaki dan perempuan yang nak masuk sekolah rendah darjah satu yang gurunya cikgu maktab (hehe sori..)anak lelaki kita belikan baju kemeja sekolah, songkok dan seluar panjang. Yang perempuan pula kita belikan baju kurung dan tudung. Tapi jika hendak menunjukkan 'Keadilan' kita telah membelikan kedua2nya baju kurung atau kedua2nya songkok dan seluar. Nampak tak berapa cerdik pula jika kita berpelakuan begitu walaupun sebagai ayah yang sudah berpelajaran tinggi dan telah mencedok pengalaman orang lain. Masih tidak faham erti adil.

    Dalam konteks Adam Adli yang ingin memansuhkan AUKU, di sini saya katakan AUKU adalah adil pada tempatnya iaitu pada pelajar universiti. Ia tidak dikenakan pada pelajar sekolah atau pada pelajar sekolah pondok atau pelajar sekolah memandu. Saya benci dengan terma 'graduan' atau 'mahasiswa' kerana ia menjana sifat bongkak dan riak pada pelajar. Nama pun PELAJAR bukan perusuh atau pembuat huruhara. Maka silalah belajar wahai pelajar.

    Jika anda sudah grad nnti, AUKU itu sudah tidak relevan lagi pada anda. Tunggulah 3-4 tahun untuk anda graduasi atau 5-6 tahun kalau anda terkandas subjek. Selepas itu, berpolitiklah sepenuhnya 24 jam sehari, 7 hari seminggu hingga 365hari dengan WANG anda sendiri.

    Untuk graduan UPSI pula, jangan lah mengharap sekolah2 kerajaan untuk mengajar takut jika penuh atau gagal dalam temuduga, anda komplen pula tiada kerja. Sebab sekarang ni banyak sekolah2 tadika/ pra-sekolah untuk anda mulakan bisnes seterusnya menjadi pendidik. seorang rakan saya, memiliki hanya STPM tetapi telah berjaya membuka 3 sekolah tadika dan alhamdulillah sekarang dia adalah seorang yang saya kira berjaya dalam hidup.

    Wahai AA dan bakal pendidik dari UPSI (yang berkenaan shj), didiklah anak kami agar mengenal erti realiti hidup dan bukan reformasi. kalau tak faham juga, fahamkanlah erti rukunegara dan pengertiannya. Dan kalau tak faham juga, tidak perlulah mengajar sesiapa sebab anda memang tidak faham tujuan anda sebagai pendidik dan pemegang amanah yang akan dipertanggungjwabkan.

    BalasPadam
  149. salam saudara mazidul, terima kasih kerana post ini dan sy sezaman dgn saudara, kita menunggu guru2 maktab dtg ke sekolah kita dan mmg bnr perginya mereka dirindui, saya juga masih ingat beberapa nama guru maktab yg pernah mengajar saya dahulu..semuanya dirindui hingga sekarang....membaca post saudara dan komen2 yg banyak ini saya kebanyakkannya bersetuju dengan pendapat mereka...bakal pendidik harus mendidikk diri mereka dahulu dengan sebaik mungkin jika mahu mendidik...bersikap daya saing menyebabkan mereka dipuji masyarakat, bukan cara berdemonstrasi tanpa arah tujuan dan menyokong dakyah2 politik hingusan yang x pasti....harap2 mereka semua tersedar dr lena yang panjang ini dan sedar utk apa mereka ke universiti dan siapa mereka selepas keluar dr universiti...saya telah share blog saudara di fb saya utk kesedaran anak2 didik saya pula..terima kasih....

    BalasPadam
  150. bro mazidul dah tak jawab pasal isu adam ketuai demo utk penempatan guru di upsi pada 2011.

    kenapa?

    masih tak dapat info pasal tu?
    atau dah tahu tapi buat senyap?

    saudari atiqa , terima kasih kerna buka isu itu..

    nampak sgt yang ramai org kita tak alert. bila org dok kecoh psl bendera,smua nak cakap pasal adab.

    adab apa kalau pemimpin no 1 negara makan dalam kapal terbang dgn mknan mahal2, +cerut, +cincin,+handbag , tapi ada rakyat yang x mampu nak beli nasi sebungkus. penindasan kasta tu beradab la pulak kan. hahahahaha..

    *untuk mahasiswa yang berfikir, ayuhlah, kami semua bersama anda.

    BalasPadam
  151. Salam,,

    Saya tak suka bila anda mengutuk UPSI. Adam Adli mungkin betul bersalah, tapi UPSI tak berdosa.

    ~> Tolong jangan tambah dosa mengutuk kami anak-anak suluh budiman yang lain. Kalau rasa pandangan awak betul, awak kena terima pandangan orang lain juga. Kami tak sokong anda hina UPSI. Sekian.

    BalasPadam
  152. salam saudara...cerita saudara memang menarik tentang cikgu maktab...saya kaitkan dengan zaman sekolah rendah saya dengan zaman saya sebagai guru pelatih di maktab sekarang...guru2 maktab memang sangat kreatif ketika praktikum untuk menguji ilmu yang dipelajari dan bagi mendapatkan markah yang tinggi...tiada beza dengan graduan U lain di luar sana ketika menjalani praktikal...teringat dahulu guru maktab sangat kreatif dengan proses PnP dalam kelas...setelah jadi guru pelatih baru saya tahu betapa susah guru pelatih menyediakan diri untuk setiap proses PnP...saya banyak melihat senior saya banyak berhabis duit dan bersengkang mata hingga ke pagi untuk persedian proses PnP...guru akan sebaik mungkin bersedia untuk anak murid walaupun berhabis duet dan berpenat lelah...mungkin guru penat, marah , sakit, masalah dengan rakan , pandangan peribadi , benci kepada sesiapa, tetapi guru tidak tunjuk kepada murid... kerana guru tahu bezakan murid dengan perkara lain ... termasuklah jika guru itu pro kerajaan atau pembangkang..tetapi guru tidak tunjuk kepada murid...bab saudara rasa bersyukur kerana adam adli tidak menjadi salah satu guru maktab yang pernah hadir dalam diri saudara dan rakan lain...itu hak saudara...tetapi saya yakin walaupun adam adli pro pembangkang...dalam tugas seorang guru dia tidak akan mencemarkan anak murid dengan politik pembangkangnya...mungkin dahulu antara guru2 yang pernah hadir dalam hidup saudara adalah pro pembangkang atau kerajaan...tetapi saya yakin mereka tidak mencemarkan saudara dengan politik mereka... sebab mereka profesional...sebegitu jua saya juga insyaAllah nanti...saya pro pembangkang sebab islam bukan sebab tidak berterima kasih pada kerajaan...dekat sini saya lihat banyak komentator yang lemah dalam hal ini...memang bukan semua mahasiswa sokong adam adli...tapi banyak yang menyokong beliau...saya tak sokong bendera najib diturunkan...tapi sokong AUKU dihapuskan...politik itu lebih baik dideahkan diperingkat IPTA...supaya bila dah keluar U nanti matang politik ... baru ada perbezaan politik mahasiswa dan bukan mahsiswa...apapun saya tahu dalam blog saudara banyak komentator pro kerajaan dan neutral condong kerajaan... ada yang kata persatuan mahasiswa islam adalah pembangkang atau alat pembangkang...memang benar juga...sebab semua sokong Islam bukan sokong kaum ...kalau sokong kaum seperti GPMS pasti sokong parti ultra melayu...ikut kecondongan pelajar...saya condong Islam pasti saya pilih PAS ... yang melayu pasti pilih UMNO... apapun...setelah membebel panjang lebar...hanya satu perkara yang pasti ... guru tidak akan campur murid dengan pandangan peribadi...ka
    lau adapun hanya dikalangan guru sesama guru ...bukan murid... saya bersyukur siapa sahaja yang pernah menjadi guru dan guru praktikal untuk saya...mungkin ada diantara mereka UMNO,PAS,DAP,PKR,Adam Adli,dan lain2...tetapi mereka tidak mencampurkan saya dengan semua fahaman itu...saya yakin saudara pun sama...akhir sekali...dengan AUKU mahasiswa malaysia terlatih dengan semua perkara dari sukan hingga ke hiburan melampau...tetapi bodoh politik ....bangga melihat anak melayu IPTA yang tak join politik tapi sangat gembira terkinja2 dalam pesta seks, disko dan lain2nya...bezanya politik untuk perjuangan manakala hiburan untuk kelalaian dunia ... salam perjuangan...

    BalasPadam
  153. Kalau nak ikut logik turun bendera sebab nak protes golongan muda kononnya, maka:

    1. Kita boleh buat apa sahaja, tak mengira tempat dan masa, tidak menghormati undang2 yang ada, atas nama protes.

    2. Protes boleh menjadi satu alasan untuk menjustifykan (menghalalkan) tindakan.

    3. Selain dari turun bendera, mungkin boleh bakar bendera untuk impak media yang lebih.

    Walaubagaimanapun, saya bangga dengan tindakan Comrade Adam ini.

    Persoalannya,

    1. Kenapa kita semua obses tahap makrifat tentang politik. Hari2 politik, semua politik. Bosannya, macam mana lah hendak protes kebosanan politik ini.

    2. Siapa yang untung dan akan beruntung dalam situasi sebegini.

    Sekadar renungan.

    BalasPadam
  154. Salam
    pelik.. sungguh pelik. semasa di alam persekolahan kita bersikap acuh tak acuh, tidak berminat mengambil tahu akan dunia politik. malangnya selepas setahun dua bergelar seorang mahasiswa dan didedahkan dengan politik, kita mahu lekas-lekas bangun, lantang membangkang dan mahukan perubahan..

    umur baru setahun jagung, darah baru setampuk pinang..mentah, masih sangat mentah..

    Umum sedia maklum sesuatu tindakan yang tergopoh-gapah itu dangkal.perubahan yang didambakan oleh para cendiakawan itu tidak semestinya dilakukan secara gempur dan tentang. seseorang cendiakawan itu ringkas dan bernas ucapannya serta tenang dan santun dalam perlakuannya. sekian

    BalasPadam
  155. RAKYAT UPSI MEMBENCI ADAM ADLI..MENYUSAHKAN ORANG..!!! AGAK2 LA BROO..ORG TENGAH STUDY WEEK...EXAM..DIA SEORG2 BERDEMONSTRASI..APAKAH PELIK MCM TU!! KALAU FIKIR SECARA LOGIK...STUDENT UPSI TIDAK MEMPUNYAI SIKAP MCM TU...

    ROSAK NAMA UPSI BROO!!..BERJUTA ORG TAK PUAS HATI NGAN AWAK BROO...KAMI SOKONG AUKU!!

    DAN ANUAR DULU MASA KERAJAAN...PERNAH CKP AUKU TIDAK PERLU DIBUBARKAN..SEKARG BILE DIA DA JADI PEMBANGKANG..DIA PULA SURUH AUKU D MANSUHKAN..TPI MENGGUNAKAN ORG LAIN UNTUK BERSUARA!!..APE BENDE NI!!!...

    BalasPadam
  156. untuk perhatian semua...di UPSI TAKDE seorg pun yg menyokong ADAM ADLI..malah membenci/dan mengutuk beliau...org yg mengikut dia cuma 1 atau 2 org je..yg lain bekas pelajar buangan dari universiti lain...tq

    BalasPadam
  157. salam bro Mazidul,

    Hidup2x.. mahasiswa..
    Hancur2.. umno..
    mampus2x.. BN..
    hudup2x adam adli..

    sesungguhnya saya sangat benci dengan alunan lagu ini..

    BalasPadam
  158. Salam sejahtera,

    Saya ada soalan. Mungkin saudara Mazidul boleh tolong komen.

    Adakah Kebebasan Akademik akan menjadikan seseorang mahasiswa itu menjadi lebih hebat dalam bidang yang dipelajarinya? (Dalam kata lain, Pointer seorang student boleh naik ke kalau Kebebasan Akademik diaplikasi dan AUKU dimansuhkan?

    Kalau dengan Academic Freedom kamu boleh berjaya dengan first class degree, menerima pengiktirafan antarabangsa, menjadi seorang yang lebih hebat berbanding pensyarahnya sendiri, why not? Carry on with your plan.

    Tetapi, kalau Academic Freedom ini membuatkan kamu dibenci orang, kamu memutuskan silaturrahim sesama Muslim, menyebabkan pelajaran kamu terjejas, dan paling teruk apabila tindakan kamu tidak diredhai Allah.

    Di sini ingin saya memuji orang OKU yang bermain muzik dijalanan. Mata mereka buta. Tetapi naluri dan hati mereka ingin belajar musik sungguh hebat. Insan yang diberi peluang untuk belajar dengan kemudahan yang selesa, mensia-siakan peluang.

    Sama-sama kita fikirkan. Salam~

    BalasPadam
  159. Kalau benar AUKU yang membuatkan mahasiswa menjadi jumud dan otak beku, apakah ini bermakna kebanyakan orang yang sudah graduate dan bekerja pada hari ini bengong2 belaka?

    Apakah ini bermakna Saudara MAzidul juga bengong kerana dia juga masuk universiti yang tertakluk di bawah AUKU?

    Apa yang diinginkan sebenarnya?
    Kebebasan akademik?
    Kebebasan politik?
    Kebebasan berpolitik?

    Saya teringat semasa menjadi mahasiswa lebih sedekad yang lalu, saya merasakan bahawa sayalah yang mempunyai jawapan kepada semua masalah negara. Tapi apabila menjejakkan kaki ke dunia sebenar. barulah saya merasa perit tamparan realiti.

    BalasPadam
  160. Satu persoalan mengenai Adam Adli..berapa umur dia?dia dah daftar jadi pengundi?betul ke perjuangan dia mengenai penempatan guru selepas upsi?saya tau ada kes-kes terpencil dimana graduan upsi tidak mendapat penempatan..saya tidak pasti dasar upsi sama ada pihak upsi menjanjikan peluang pekerjaan kepada graduan mereka..kalau ya saya percaya mesti banyak permohonan yang diterima upsi..jd setakat siswa-siswi yang tidak bersyukur dan menghargai peluang serta leka mahu berpolitik tanpa memikirkan ilmu yang perlu dituntut harus disingkirkan untuk memberi laluan kepada mereka yang lebih layak n memerlukan..

    sekiranya upsi berjanji menawarkan pekerjaan kepada graduannya betapa beruntungnya graduan upsi..mengenai graduan yang dihantar ke kawasan pendalaman, apa masalahnya..saya sendiri telah dihantar bertugas jauh dari kg halaman saya..kalau semua mahu ditempatkan di bandar atau kampung sendiri, bagaimana nasib penduduk di kawasan graduan tak mahu pergi..

    Nasihat kepada semua graduan sama ada pro kepada mana-mana pihak (termasuk Adli n d geng) tuntutlah ilmu ketika masih ada peluang dan gunakanlah ilmu tersebut untuk merencanakan perubahan bukannya merencanakan perubahan tanpa ilmu hanya berpandukan pandangan semata-mata...

    BalasPadam
  161. mereka bilang isu kerja kerja kerja dan kerja .
    Malaysia sungguh kaya dengan peluang pekerjaan .
    cuba fikir wahai mahasiswa mahasiswa sekalian . kalau Allah nak bagi rezki tu . ada ja nanti :)

    BalasPadam
  162. "adab apa kalau pemimpin no 1 negara makan dalam kapal terbang dgn mknan mahal2, +cerut, +cincin,+handbag , tapi ada rakyat yang x mampu nak beli nasi sebungkus. penindasan kasta tu beradab la pulak kan. hahahahaha.."

    en. mazidul,

    kata2 di atas ni betul2 mencerminkan mentaliti puak2 pr yg sudah mencemar pemikiran orang lain terutamanya anak2 muda yg tak tahu erti bersyukur. dlm imej kecik tu, muhammad amirul baharti sedang minum segelas besar teh tarik tp bercakap soal "ada rakyat yang x mampu nak beli nasi sebungkus"!!! dia boleh senang lenang makan & minum tp tak tolong orang yg dia tahu malang tu bahkan menyalahkan kerajaan plak!! mana pergi sifat belaskasihan? takkan nak tunggu kerajaan sj buat kebajikan? sbg hamba Allah, tentu tak rugi muhammad amirul baharti buat kebajikan sama, kan? Insyaallah...

    jika "ada rakyat yang x mampu nak beli nasi sebungkus" di malaysia hari ini, bukanlah salah kerajaan krn terlalu banyak peluang kerja yg ada, cuma tinggal 'nak buat ke tidak utk cari rezeki yg halal?' mcm jual burgerka, jd tukang cuci ka, tukang baiki computer ka, tukang masak & mcm2 lg. yg haram jgn cerita la.

    muhammad amirul baharti,

    kamu tentunya anak muda yg mudah terpengaruh dgn dakyah "ada rakyat yang x mampu nak beli nasi sebungkus" tu. tp hakikatnya, negara ini cukup mewah sbb berjuta2 pendatang asing dgn izin @ tanpa izin masuk mencari rezeki yg melimpah ruah. yg itu kamu gagal hayati! mengapa? sbb kamu hanya nampak yg buruk2 shj sedangkan lebih banyak kebaikan yg ada dlm negara kita ni!!

    jika masih "ada rakyat yang x mampu nak beli nasi sebungkus" hari ni bukan sbb PM atau kerajaan tp hanyalah krn samada orang tu orang gila @ pemalas yg amat sgt!

    satu lagi,

    takkanlah dah jd pemimpin duduk dlm kapal terbang nak makan nasi bungkus lagi? lgpun, tak ada atas kapalterbang tu! apa nak heran dia orang nak beli curut ka, cincin ka, handbag ka sbb rasanya walaupun muhammad amirul baharti tidak jd PM lg, muhammad amirul baharti pun akan beli kasut2 berjenama, T-shirt mahal2, jam, telefon yg canggih bila makbapa muhammad amirul baharti dapat gaji & bonus yg banyak, kan? ada tolong tak "rakyat yang x mampu nak beli nasi sebungkus" tu????

    cuba muhammad amirul baharti tanya pula pemimpin2 pembangkang yg suka berceramah tu, ada tak mrk sedekahkan gaji mrk kpd "rakyat yang x mampu nak beli nasi sebungkus" atau adakah mrk terus mengutip derma semasa berceramah dari "rakyat yang x mampu nak beli nasi sebungkus" tu????????

    anakmuda zaman sekarang...iman & akal sering tidak selari!!

    BalasPadam
  163. oh. isu nya mampu atau tidak, mahu atau tidak.

    seperti kata tuan, saya masih mampu minum teh tarik dengan selesa berbanding mereka yang tidak mampu.

    bagaimana jika saya kata yang teh tarik itu percuma dan disponsor? siapa tahu. but at least, we work for it.

    tolong rakyat? siswa dan belia malaysia telah lama bergerak secara 'underground' utk membantu rakyat. tanpa menggunakan sebarang bantuan drpd pihak kerajaan. find this community yang telah lama bergerak membantu masyarakat malaysia

    1. FOOD NOT BOMB MALAYSIA , FOOD NOT BOMB KUALA LUMPUR.

    2. makanan bukan periuk api.

    kedua event ini digerakkan untuk membantu mereka-mereka yang bergelandangan di negara kita dengan memberikan makanan secara percuma.


    baiklah. kepada topik pemimpin no.1 negara. saya rasa, tidak salah andai dia menjadi orang pertama yang berjimat cermat. kenapa dia tidak bawak bekal dari rumah? kan lebih baik. mesti nampak lebih kacak apabila seorang pemimpin membawa bekal dari rumah di dalam bekas plastik.

    kita boleh ambil contoh 1st lady India , hanya memakai saree yang sama dan tidak mahu nampak lebih mewah. kenapa? dalam satu petikan berita beliau pernah berkata, "saya lebih suka berjimat duit negara , untuk rakyat negara saya".

    sebut pasal keagamaan dan adab, sebagai contoh yang pertama, Nabi Muhammad s.a.w , adakah baginda mengajar kita manusia untuk hidup dalam kemewahan?

    belum lagi kita cerita perihal institusi beraja hari ini yang hidup dalam kasta yang tinggi. adakah dalam Islam diajar untuk hidup cara berkasta? istana besar, kemewahan, kelengkapan mewah. adakah ada diajar dalam mana2 agama untuk bermewah-mewahan? kenapa tidak diikut contoh yang terbaik?

    and the big problem here, is not bout kerajaan atau pembangkang. terpengaruh atau tidak.

    para siswa harus diberi kepercayaan utk expresikan diri mereka dgn bebas tanpa ada kaitan dgn mana2 parti politik.


    iman dan akal tidak selari? terpulang pada tuan untuk mengadili .

    saya ada satu soalan, soalan yang telah lama saya simpan.

    kenapa negara perlu beli kapal selam daripada negara luar? kenapa tidak dibina sendiri?

    sedangkan perihal tentang kapal selam sudah pun diceritakan dalam al-Quran.

    kalau negara kita bina sendiri kelengkapan negara, ianya akan memberi lebih peluang kepada rakyat negara dengan membuka peluang pekerjaan.

    lihat kembali apa yang dibuat oleh bekas perdana menteri kita, dr.mahathir. proton , NEC, dan pelbagai lagi sektor industri yang lain untuk negara.

    jadi kenapa pemimpin no.1 negara kita yang sekarang perlu mengambil ilmu dari luar???

    BalasPadam
  164. Wahai Muhammad Amirul...

    Siapakah anda untuk bercakap. Apa mereka hendak peduli dengan pelan jimat cermat anda itu.

    Anggaplah seorang pelajar tu ialah nasik yang tak cukup dimasak, tak boleh dimakan. Mentah.

    Pelajar tetaplah pelajar. Apapun, lepas graduation baru boleh dianggap bagus.

    Bukan disuruh sekat pemikiran "pelajar" tapi, bila diberi peluang melampau pulak.

    Tengok dekat china pasal gerakan di Tiananmen Square tahun 1989. Apa orang china sana peduli? Digelek kereta kebal lagi ada.

    Lagi satu, anda dah boleh mengundi ke belum. atau tak mendaftar lagi ya?

    BalasPadam
  165. Cik Afiqa Victoria. Kenyataan 'menuntut supaya kami diberi penempatan mengajar selepas tamat pengajian' dah cukup memberi gambaran identiti anda. Sampai ke tua lah bergantung dengan orang lain.

    Dukacitanya kerana salah memilih idola.....

    BalasPadam
  166. Muhammad Amirul, anak muda mahasiswa seperti anda dan adam adli lah yang diperlukan untuk membuat kapal selam negara sendiri.

    Jadi lebihkan masa untuk memajukan diri daripada berdemonstrasi.

    BalasPadam
  167. MINTA ADAM ADLI TUKAR WARGANEGARA. KERANA DIA SUDAH TAK LAYAK MENDIDIK ANAK BANGSA KIA. HAL POLITIK YANG DIA CUBA KETENGAHKAN LEBIH SESUAI UNTUK MENJADI AHLI POLITIK DARI SEORANG GURU. tapi sayang lah..blajar susah2 but then kene gantung 3 sem..satu msia kenal prangai huduh dia..sape nak amek dia keje kat msia nie..so ade baik nye tukar warga negara tak pun stay kat oversea ( kalau boleh speaking terror)

    BalasPadam
  168. salam,
    pendapat saya adam adli jadi begini adalah salah guru yang mendidiknya dahulu? adakah guru itu dari UPSI? jangan salahkan adam semata-mata, contohnya kes jenayah yang berlaku di negara kita, adalah kerana kerajaan lebih mementingkan pembangunan fizikal dan bukan rohani. saya percaya org muda yang rohaninya di isi dgn keimanan mampu berfikir dgn waras , tetapi krn acuan sistem pendidikan yg tidak memantingkan pembangunan kerohanian, maka hasilnya adalah spt adam..

    bagi saya kerajaan lah yang patut bertanggungjawab krn gagal membentuk rakyatnya menjadi insan yang lebih baik...

    BalasPadam
  169. salam,

    Kita xboleh salahkan guru yg mendidiknya / sistem pendidikan shj... Apakah guru saja yg memainkan peranan dlm mendidik generasi muda??

    Apa peranan ibubapa??

    Fikir2kan

    BalasPadam
  170. Maaf mencelah. Saya ada terperasan, ada yang komen mengenai Anwar Ibrahim, mengatakan fitnah itu lebih besar dari dosa membunuh.

    Yes. exactly.

    Tapi jangan kita lupa, Anwar juga pernah mendakwa, 1998 dia kononnya disuntik virus AIDS HIV dan 2008 kononnya ada pihak cuba membunuhnya hingga dia lari ke kedutaan Turki.

    Nah, fitnah lebih besar dosa dari membunuh? Or fitnah orang nak bunuh dia lagi besar?

    Peace.

    BalasPadam
  171. sedih tengok pakcik makcik abg kakak berbalah pasal ni . pakcik mazidul, kenapa tak bimbing je abg adam adli ni ramai2 ? kata bagus sgt keluaran u-u dulu . jangan hukum kami tapi bimbinglah kami . so sad, kalau anda tak boleh tunjuk baik pada kami .

    BalasPadam
  172. Dari kes adam adli ditangkap, baru sy jumpa post ni. Saya tertanya2 apa masalah budak ni sebenarnya. Sy mohon encik mazidul, buat satu artikel latar belakang/asal usul adli ni, termasuk ayah dia yg bukan main menyokong lg tu, walhal anak tu tk habis belajar pun. Saya rasa perlu tunjuk kpd org ramai dia ni berjuang utk apa sebenarnya. dan, yg bukan main lg penyokong2 tu mcm tak boleh fikir, kalau suci sgt la perjuangan mengguling kerajaan tu, dah tak de sgt ke hero malaya yg dah ada kerjaya tu sanggup buat kerja tu (at least kasi budak tu habis belajar dulu). Nmpk sgt la adam adli ni dipergunakan.

    BalasPadam
  173. Sayang seribu kali sayang..beginikan sikap seorg mahasiswa dan bakal seorg pendidik..yg menyokong adam sebab politik semata-mata ...cuba lihat dari sudut akhlak? Contohnya ibarat seorg guru yg kita tk suka benci perlukah kita memancitkan keretanya atau mengoyakkan gambar cikgu itu di bilik guru..! Sayang seribu kali sayang beginikan sikap anak bangsa kita!

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.