Selasa, September 13, 2011

SOS! BABI!

Menurut laporan Kosmo! Online, berikut antara sos disahkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia mengandungi asid deoksiribonukleik, DNA babi.


Baca laporannya di sini.

Sos pedas Tabasco sering digunakan di restoran menyajikan makanan laut dan steaks.

Justeru makanlah di premis berstatus 'halal', bukan di restoran hanya kelihatan bersih, kemas dan kelihatan westernized.

... tetapi kalau hendak makan babi juga, apa boleh buat.


Mohon bantuan, kepada pembaca mengetahui pemilik premis ini, sila maklumkan saya, urgently.

22 ulasan:

  1. Yeaaaaaaaaaaaalllk.. Geli geleman..

    Seb baik guna sos tempatan yang disahkan Halal..

    BalasPadam
  2. WHAT?!

    then restoran francise macam Pizza Hut pun ada sediakan Sos Tabasco.....!!!

    BalasPadam
  3. Uya, Yup! Sebelum ini memang Pizza Hut menggunakan Tabasco :(

    BalasPadam
  4. info pasal tabasco dah tak halal ni dah lama.tak silap sejak sebelum puasa haritu..(betulkan saya kalau saya silap)

    BalasPadam
  5. baru betul, terus siar jenama makanan yang disahkan ada unsur babi..sepatutnya mesti juga disiarkan nama restoran/ hotel-hotel yang tiada status halal..senang orang ramai. ..kekadang tu cuma disebut secara umum...

    BalasPadam
  6. aduh.....susahnya nak kawal benda macam ni kan??

    minta pihak berkuasa lebih kerap melakukan pemantauan, terutama jabatan agama Islam

    BalasPadam
  7. cmane lak dgn pasaraya yg letak sos tabasco campur ngan sos halal?

    BalasPadam
  8. Bro..mohon diupload info ini dalam wall FB saya..tq

    BalasPadam
  9. kat tesco pun masih jual tabasco dan sos hp ni..huhuhu..

    BalasPadam
  10. Salam Bro..harap maaf jika saya silap faham ayat saudara atau kurang memahami gaya bahasa dan penulisan saudara..
    tp selepas saya membaca tampalab ini saya rasa ada sikit ralat dan mohon pembetulan..Jab Agama Islam N9 tidak pernah mengesahkan mana-mana sos @ produk mengandungi DNA babi..prosedur tersebut hanya dilaksanakan oleh pihak JAKIM dgn kerjasama Jbtn Kimia..
    apa yg dilaporkan oleh Kosmo Online hanyalah pihak JHEAINS membuat pemantauan di premis2 tertentu setelah JAKIM mengesahkan bhw sos tersebut mengandungi DNA babi..
    premis ini terletak di Seremban 2..mmg ramai orang muslim yang makan di sini..

    BalasPadam
  11. uh puas dah makan tobasco tu...uh uh...

    BalasPadam
  12. Adoiiiii...serbaguna rupanya binatang babi nih...

    BalasPadam
  13. smti..


    adehh.. dah tertelan tabasco tu masa makan pizza hut dulu..

    BalasPadam
  14. ermm..byk sgt timbul isu-isu pasal benda haram ni..tabasco tu femes tu..:)

    BalasPadam
  15. serta merta saya akan buang sos tabasco yg kat rumah tu! baru tahu pasal ni setelah sekian lama. Astafirullahalazim.

    BalasPadam
  16. klu xsilap sy,di pizza hut msih ad tobasco tu...

    BalasPadam
  17. smti - alahai, masa kat US dulu dah berbotol kecil Tabasco tu RR makan..

    BalasPadam
  18. KALAU NAK DIKATAKAN HARAM SEBENARNYA BANYAK LAGI JAKIM KENA CHECK LAGI. ADA TAK ORANG FIKIR KICAP2 CINA ATAU BAHAN MASAKAN YANG DIGUNAKAN OLEH RESTORAN YANG BERSTATUS HALAL. BENDA NI DAH TIDAK BOLEH PANTAU 100%. LEPAS 1 SELEPAS NI 1LAGI KES SELEPAS TU LAGI DAN LAGI....

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.