Sabtu, Disember 24, 2011

ANTARA SEBAB MENGAPA GADIS MALAYSIA PERLU MENGELAK MEMILIKI KEKASIH WARGA NIGERIA

Jam 3 petang semalam, saya berpeluang bertemu Zana di lokasi terpaksa dirahsiakan atas faktor keselamatan. Klik di sini untuk mengetahui kisah kehidupan wanita mempunyai kekasih warga Nigeria itu. 


"Ada kenalan, gadis Melayu, dia kata sanggup mengikut teman lelaki dia balik ke Nigeria," terangnya.

Kenyataan Zana itu sekaligus mendorong saya untuk berkongsi informasi ringkas berhubung negara di benua Afrika terbabit.


Ibu negara Nigeria, Abuja dan negara itu dibahagikan kepada 36 negeri.


Nigeria mempunyai kepadatan penduduk tertinggi di Afrika, kini dilaporkan mencecah 168 juta orang. Justeru tidak hairan jika kru penerbitan program Nigeria's Next Top Models begitu mudah mencari gadis tinggi lampai dengan bentuk tubuh menawan.


Berulang kali, telinga kita disumbatkan dengan berita kes wanita tempatan, anak dara, janda dan isteri orang dikacau ganggu dek sebilangan lelaki Nigeria nakal menetap di negara kita justeru tidak salah sekiranya jika sesekali kita pula 'mengintai' gadis mereka.


Sekadar mengintai, bukan 'memburu' mereka sehingga ke dalam lif atau berhasrat mengacau isteri lelaki Nigeria.

Tindakan bangsa kita tidak begitu.


Misal kata gadis Nigeria dijodohkan dengan lelaki Malaysia, berikutan perbezaan ketinggian ketara pasti ramai berkata  ...

"Seorang tinggi, seorang rendah, kata orang tua murah rezeki"

Begitulah orang kita, kaya dengan terjemahan berhubung kejadian tersurat mahu pun tersirat.


Biar pun hakikatnya wanita di atas kelihatan bergaya, sebilangan lelaki Nigeria tetap membuat keputusan mencari kekasih wanita warga tempatan sewaktu tinggal di negara ini.

Mereka juga memiliki 'international taste' kekadang berupaya dikecapi. 

Usaha tangga kejayaan.


Jika difikirkan, saya berasa simpati terhadap teman wanita mereka setia menunggu di negara asal.


Jika mampu berkunjung ke Malaysia tanpa perlu tinggal melebihi tempoh waktu ditetapkan, sudah pasti ramai lelaki Nigeria sedang mendakap gadis Melayu, ditarik telinga dan diherdik oleh mereka.

Geram.

Mereka juga bisa mengalirkan airmata.


Namun, lelaki Nigeria tidak boleh dipersalahkan sepenuhnya apabil dilihat selamba memeluk gadis Malaysia kerana sebilangan gadis Melayu, contohnya, menggilai tubuh tegap mereka.


Manakala lelaki dengan pose istimewa ala gay di bawah pasti akan menarik perhatian lelaki menggilai bontot warga tempatan.


Di Malaysia, suspek terbabit melakukan perbuatan di atas boleh didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana  mencabul.

Jika diamati, sebilangan lelaki Nigeria di negara kita memandu megah kenderaan mewah. Samada kenderaan itu dibeli atau disewa, kita tidak pasti. Jika terdapat sebilangan kekasih warga Malaysia terpesona dengan kemewahan ditampilkan itu sekaligus sudi diusung pulang ke Afrika, bersedialah untuk menaiki kenderaan awam panas sambil melalui jalan berhabuk di kelilingi oleh lautan manusia.

Jangan pula selepas itu menghentak kaki sambil menangis air mata darah, menggesa kekasih untuk menghantar pulang ke tanahair.


Tersilap percaturan, hanya jenazah tiba di pangkuan keluarga. Itu pun jika masih ada sisa tulang tertinggal.


Sepanjang menetap di Malaysia, menggunakan visa pelajar kononnya menuntut di pusat pengajian tinggi swasta, kita tidak pernah melihat lelaki Nigeria menagih simpati menjadi pengemis seperti di negara mereka sendiri.


Memenuhi pasar malam Malaysia, lazimnya pengemis berasal dari Kemboja dan Thailand. Maksudnya mereka tidak gemar bersikap meminta-minta secara terbuka di jalanan.

Di negara asal, wanita mereka pelopor projek kebajikan, menyalurkan bantuan makanan kepada kanak-kanak di sekolah.


Di Malaysia, majoriti wanita mereka menampilkan personaliti berbeza. 

Mereka berjalan mendada, amat jarang bercampur-gaul apatah lagi beramah-mesra dengan warga tempatan. Mereka lebih taksub berpeleseran bersama teman lelaki senegara tall, dark dan kekadang tidak begitu handsome. Tubuh mereka juga seringkali didedahkan tetapi malangnya tidak begitu menarik perhatian lelaki warga tempatan.

Sewaktu menyertai pihak berkuasa menjalankan puluhan operasi sebelum ini, setiap kali cuba diperiksa, lelaki Nigeria memaparkan aksi bak di padang bola.


"I didn't do anything man! Why are you arresting me?," teriak mereka.

Mulut mereka juga lancang dan kerap menghampburkan perkataan kesat demi untuk memuaskan hati mereka. Namun sebaik berjaya diberkas dan digari, berikut gaya ditampilkan oleh mereka.


Wajah menagih simpati tidak ubah bak reaksi pemain Garuda Muda sewaktu tewas kepada Harimau Muda dalam Sukan Sea 2011 lalu.

Untuk rekod, sehingga tahun lalu, lebih 1 bilion ringggit wang rakyat Malaysia dilaporkan mengalir ke Nigeria berikutan kejayaan ditempa oleh warga mereka dalam Nigerian Scam, menipu rakyat Malaysia menggunakan internet. 

Tidak hairan, jika semua penjenayah itu hanya bertugas menghadap komputer riba 24 jam sehari, 7 hari seminggu dan 365 setahun. Selang bebeapa hari, ribuan atau ratusan ribu ringgit wang didepositkan ke akaun mereka sebelum dihantar terus ke Nigeria menggunakan khidmat cemerlang Western Union.

                                                                                            
Bayangkan betapa banyak perolehan itu jika ditukarkan kepada mata wang mereka.


Baca petikan dari Wikipedia berikut.

'Internationally, Nigeria is infamous for a crime dubbed 419, a type of advance fee fraud (named after Section 419 of the Nigerian Penal Code) along with the "Nigerian scam", a form of confidence trick practiced by individuals and criminal syndicates.[117] In 2003, the Nigerian Economic and Financial Crimes Commission (or EFCC) was created to combat this and other forms of organized financial crime'

Saya juga difahamkan, kini penjenayah Nigeria di Malaysia turut terbabit memperdagangkan wanita mereka sendiri untuk diratah dek pelanggan tempatan.

Hebatkan?

Namun gambar di bawah ini TIDAK mempunyai hubungkait dengan mangsa. Saya sekadar suka melihat kemanisan senyuman model itu.


"Engkau jangan main, sebilangan daripada 'ayam' Nigeria di Malaysia memang cantik, macam Beyonce," dakwa rakan.

Saya sekadar menadahkan telinga, tidak pernah pula menemui bukti kepada kenyataan itu.

Lebih menarik, lazimnya sewaktu suspek kes jenayah, warga Nigeria cuba ditahan oleh polis atau penguatkuasa imigresen,  spontan mereka bertindak ganas. Sedaya-upaya cuba mencari helah untuk  memboloskan diri. Biasanya, suspek diberkas menganggap fizikal penguatkuasa undang-undang negara kita terlalu kecil berbanding saiz tubuh bagak mereka.

Kejadian di Nilai, Negeri Sembilan tempoh hari memberikan isyarat jelas, lelaki Nigeria sanggup merusuh unutk bertujuan membebaskan beberapa rakan mereka diberkas oleh pihak berkuasa. Di negara asal, mereka juga tidak kurang hebat berpiket dan menciptakan huru-hara.


Pada masa sama majoriti mereka barangkali tidak mengetahui fakta, menghalang penjawat awam melaksanakan tugas mereka, satu kesalahan dan boleh di dakwa di mahamah.

Itu belum diambil kira semua maki-hamun tanpa penghujung dihamburkan oleh mereka sudah lali didengar.

Di Nigeria, jika mereka menyeringaikan taring, menampilkan rasa ketidakpuasan hati sekaligus bertindak ganas terhadap pihak berkuasa, pasti padah diundang sekaligus nyawa mereka bisa melayang.


'Nigeria is home to a substantial network of organized crime, active especially in drug trafficking. Nigerian criminal groups are heavily involved in drug trafficking, shipping heroin from Asian countries to Europe and America; and cocaine from South America to Europe and South Africa'

Dalam erti kata lain, mereka juga tidak selamat untuk bermastautin di negara kelahiran.


Di Malaysia, kita tinggal bersama kaum pelbilang bangsa dan agama secara aman. Kita saling menghormati di antara satu sama lain. Nigeria menawarkan konflik dan peperangan di antara penganut 2 agama terbesar, Kristian dan Islam.


Jika ramai gadis tempatan kepingin benar mengikut kekasih hati ke negara asal mereka, tidak mungkin kalau satu hari malang, terkunyah peluru AK-47.


Kunyah seperti menggunyah kacang goreng tetapi pastinya keras banyak.

"Masalahnya, dia orang (warga Nigeria) suka sangat meminum arak di kawasan terbuka. Apabila sudah mabuk, mereka berbuat bising dan mula mengganggu ketenteraman di kawasan sekeliling," dakwa warga tempatan.

Kita harus faham, di negara asal, untuk mendapatkan air bersih, mereka terpaksa bertungkus-lumus apatah lagi mendapatkan bekalan minuman keras.


Di Malaysia, kebanyakkan warga Afrika tinggal di kondominium mewah, dibayar menggunakan hasil titik peluh memperdayakan ramai warga tempatan walhal di negara sendiri majoriti rakyat merempat terpaksa meneruskan kehidupan dalam keadaan serba daif.


Rumah mereka tidak memerlukan lif dan tentunya tidak dilengkapi wifi.


Lelaki Malaysia ramai gemar memelihar kucing kekadang dibeli dengan harga ribuan ringgit. 

Di Nigeria berbeza.


Mungkin kerana itu, 'gigitan' warga Afrika kelihatan berbisa. Sekali gadis tempatan digigit, dengan bersuara manja mereka berkata ...

"Bite me again please"

Gigitan Hyena.

17 ulasan:

  1. hurm.. bagi la alasan kaya ke bidy mantap ke... aku tetap pilih berdasarkan agama dan sedap mata memandang..=)

    BalasPadam
  2. Entry yang terbaek, bang. Two thumbs up! Haha!

    BalasPadam
  3. Artikel media hari ini.

    Violence in Northern Nigeria kills at least 24.
    http://bit.ly/vqZgt2

    BalasPadam
  4. I sangat suka dengan entry ni. Kalo blh buat dokumenteri lagi best. Biar terbuka sikit mata org2 kita.

    Sepatutnya kita haramkan dia terus masuk belajar kat malaysia. Terlalu sangat nak untung tapi apa yang kita dapat. Ipts cuma untung maybe juta tapi dia untung billions.

    Bangunlah semua!!!

    Bangla is better than them. Perangai macam bapak dia punya negara.

    BalasPadam
  5. terbaik.....smti...teruskan usaha saudara.... warga nigeria memang melampau!

    BalasPadam
  6. rasanya polis pun dah patut minta bantuan tentera macam singapork halau warga nigeria dan terus halang masuk.

    BalasPadam
  7. buat Zana dan sewaktu dengannya..ajak lagi banyak kawan kawan..supaya ramai benih dari sana. ajak orang kampung sekali,..

    biar sesal sekali seorang,
    (budak dewasa tak boleh halang kena suruh baru umphh)

    BalasPadam
  8. Tertanya-tanya apakah langkah kerajaan kita nak membersihkan negara kita dr warga hitam ni??? Dah byk sgt pelambakan warga nigeria kat sini kot

    BalasPadam
  9. Budak pompuan Melayu kita yang tergila-gilakan lelaki Nigeria ni pasti tak tahu sosio budaya masyarakat di sana. Elok sesangat le Bro Mazidul posting citer nih..

    BalasPadam
  10. Terima kasih En.Mazidul kerana buat pendedahan seperti ini. Semoga gadis yang tersasar itu kembali ke pangkal jalan. Tahniah En Mazidul. Kalau encik x buat macam ni,saya sbg seorg gadis pon tak tahu cerita di sebalik 'pak hitam' ni

    BalasPadam
  11. kalu siswi & professional melayu Islam boleh terjebak dgn mat hitam ni, nama shj belajar tinggi2 tp akal 'pendek'! tak takut langsung dgn kemurkaan Allah SWT, iman senipis kulit bawang!! makbapakpun mrk tolak ketepi.

    tp kalu yg berjaya bawa mat hitam ni jadi Muslim yg soleh, alhamdulillah la. namun, berapa kerat?

    BalasPadam
  12. salam..en mazidul..yg pasal ita lembut tu, blog die tukar url..masih lg post yg bkn2..ni die url blog yg baru..hope cpt bertindak.. http://hoodyboy86.blogspot.com/ ...slmtkan bngsa kite..makin bnyk kaum2 nabi lutj skg ney..nauzubillah..

    BalasPadam
  13. Kawan saya sampai bercerai berai dek kerana awang hitam ni. Dia yang dahagakan kemewahan sanggup meninggalkan anak2 dan suami yang memerlukannya.

    BalasPadam
  14. Wow!

    Kisah yg sarat dgn fakta & hakikat.

    Elok dibutakan sahaja mata si celik yg terpalit - barulah boleh diterima alasan "Saya x nampak apa2 masalah pun kalau berkawan dgn mereka" atau "Walaupun kulit mereka hitam berdenyut, tetapi saya nampak jelas di wajah mereka terpancar aura cinta, mmg jelas hati mereka putih, bersih & penuh dgn kasih & sayang"

    BalasPadam
  15. Pendapat saya x semua fakta diutarakan adalah tepat. Cuba jenguk di Nigeria Embassy berapa ramai orang Malaysia yang pergi ke sana menjalankan tugas dan urusan business. Berapa ramai wanita Malaysia yang diberi Visa untuk memasuki Nigeria. Adakah anda tahu yang datang ke Malaysia ini setengah-tengahnya pertama kali keluar dari kampung halaman mereka? Tahukah anda bagaimana kehidupan di Nigeria sekarang kalau dibandingkan dengan di Malaysia berapa tahun kita telah melepasinya. Sesungguhnya disebalik kejadiaan ini kita seharusnya menanamkan semangat cintakan tanahair ini. Kepada Zana, X lah bersikap hipokrit meraih sempati. Kalau kamu tidak merelakan diri mengikut Mat Black ini tiada siapa boleh memaksa kamu. Cuma kamu yang silap membuat perhitungan. Fikirkanlah cara terbaik untuk menyelesaikan masalah yang kamu hadapi. Banyak lagi wanita Malaysia yang berpasangan dengan Mat Black dan punyai kehidupan yang baik. Terpulang diri sendiri sejauh mana kesanggupan untuk membentuk kehidupan yang terbaik bersama mereka. Setengah mereka masuk ke Malaysia dengan harapan mendapatkan pekerjaan tetapi mereka hanya ditipu oleh bangsa mereka sendiri tentang peluang pekerjaan di sini. Untuk pulang semula adalah sesuatu yang amat menghampakan keluarga dan malu kepada orang kampung. Justerus terjumpa kalangan rakan senegara yang sudi membantu mengajar internet scam ini. Ada setengah mereka berhenti kerja, menjual harta benda untuk datang ke Malaysia memulakan pekerjaan yang menjanjikan gaji lumanyan. Sebenarnya kaum Nigeria di sini bukan sahaja menipu orang tempatan dan international sahaja, malah rakan senegara mereka juga ditipu. Mereka yang banyak memberi masalah kepada negara kita boleh dikatakan tidak berpelajaran. Itu sebab mereka datang malaysia mengambil course English. Adakah mereka bila pulang nanti nak mengajar bahasa english di sekolah? Sebenarnya mereka hanya nak mendapatkan visa untuk tinggal secara legal di sini. Di Nigeria semuanya mahal dan amatlah berbeza dgn negara kita. Nigeria adalah negara yang terkaya dgn minyak di benua Afrika. Tetapi kemanakah kekayaan tersebut pergi?? Tuan-tuan diluar sana, sesungguhnya kita rakyat Malaysia bertuah kerana pemimpin kita lebih memikirkan untuk membangun bersama rakyat bukan seperti para pemimpin di negara Nigeria. Di sebabkan demikianlah mereka yang terlepas ke Malaysia ni berperangai seperti rusa masuk kampung atau kera dapat bunga. He..!!he..!!..He..! Renungkanlah. Saya ni dah kesana lerrrrrr!! X payah ler tunding sana dan sini. Alahamdullilah "AKU ANAK MALAYSIA"

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.