Ahad, Ogos 15, 2010

Baling Sampah? Baling Kerusi? Hebat!

Lebih 5,000 pekerja kilang elektronik di Tebrau, Johor Bahru, Johor membaling sampah dan kerusi, tanda protes mendakwa majikan lambat membawa rakan mereka demam panas berusia 20 tahun ke hospital sehingga dia meninggal dunia.

Hasil siasatan polis, warga Nepal terbabit didapati sengaja menyembunyikan sakitnya.

Pekerja asing dari Myanmar, Bangladesh, Nepal dan India salah faham terbabit menjalankan protes selama 7 jam bermula jam 7 pagi. 

Sepasukan polis Unit Simpanan Persekutuan dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor dilaporkan berada di lokasi bertujuan mengawal keadaan sekaligus menangani masalah berbangkit.

Tidak terbayang dek saya jika jutaan pekerja asing bermastautin di negara ini bangkit melakukan protes andai timbul masalah lebih besar di masa akan datang.

Tidak kah kita pernah terfikir berhubung kebarangkalian itu?

12 ulasan:

  1. Balinglah pasport sekali tengok! Perangai tak ubah macam orang tak dapat tuak sebulan...

    BalasPadam
  2. Bak kata pepatah, bersatu kita teguh.

    So bila kita berada dalam komuniti yang ramai, sepakat maka kita jadi berani. Berani buat salah dan berani buat jenayah. Yang pengecut pun boleh tumpang jadi berani sama.

    Kalu cuma sorang dua? Nak angkat muka pun lum tentu berani.

    BalasPadam
  3. serabut betul la tengok banyak sangat warga asing kat malaysia ni....kalo kat uni2 takpe..ni yang lepak malam2, kat shopping mall..

    BalasPadam
  4. Sebenarnya negara kita ni terlalu-lalu baik, saya tak tau lah sesuai tak guna perkataan ni terlampau prihatin sehingga melupakan akan akibat kerana kelonggaran yang terlampau byk diberikan sehingga kita sbg rakyat kalau tak dibendung akan menjadi hamba kepada "si asing" di negara kita sendiri...

    BalasPadam
  5. Mungkin sudah tiba masanya Malaysia implement machine/robotic/automation secara meluas. More machine, less human. Operator (human) should be licensed/trained/educated.

    Tapi, kesian gak kat foreign/local investor.. dah pasang robot juta2 pastu, nak lari susah.. robot kena tinggal kat sini.. robot x makan/bagi rasuah ~ susah gak tu! Operation kilang will be more dependent on local operators.

    Instead of technology transfer, kat Malaysia dah jadi hub masalah. Currency/$$$ stakat singgah/lalu je.

    Tokey2 kilang, mungkin bleh minta tolong drpd En. Zulkifli Haron [ http://www.zulldesign.com.my/ ]

    Harap En. Mazidul dpt up kan balik citer En. Zulkifli nie (kat TV). Dah lama x dengar cerita pasal beliau. Mungkin ramai yg dah lupa..

    Later, kalau robot baling kusi, jual je kat recycle.

    BalasPadam
  6. seram bila nampak begitu ramai dorang berdiri sepanjang koridor asrama~ melalui buletin utama.

    disini pun combi sudah nampak ada dikalangan mereka yg bekerja dikedai runcit.rasanya sebelum ini susah nak nampak mereka disini (sabah)

    BalasPadam
  7. mereka berani melakukan perkara itu sebab mereka ramai, ramai, dan ramai..

    BalasPadam
  8. Bila dah berlaku rusuhan dan jenayah melibatkan warga2 asing, barulah kita tersedar dari mimpi di siang hari....
    Selama ini kita bangga dan megah - Negara kita dah maju/mewah ; kerja2 'koman' tak perlu buat atau tak mahu buat - kita beri saja kepada warga asing yang merempat tu ; diorang sanggup kerja susah / kerja koman walau dibayar RM10 - RM20 sehari pun....
    Kita patut buat kerja2 senang dan ada 'standard' , ada 'air-cond.' gaji patut RM20 - RM30 sehari cukup lah, malam boleh lah lepak2.
    Akhirnya negara kita dipenuhi oleh 'gagak2 hitam' yang suatu masa nanti menghitamkan / mencemarkan budaya dan keamanan negara kita...

    BalasPadam
  9. berani betul nak protes2 bagai
    org dah bagi kerja, kira untung
    tu mesti ada KEPALA tu
    kalau tak,takkan lah berani sampai macamtu sekali

    BalasPadam
  10. salam..

    Terfikir pn nk wat cmner..dorg mmg akan sentiasa datang...dulu Singapura yang alami konflik PATI ni...skrg dengan undang ketat..mereka dpt kurangkan....satu masa conflict camni akn reda cuma xtau bila....

    The Dajjal Crimes

    BalasPadam
  11. Thanks Bro.. for Hujah TV9. Dah lama x nampak En Zul. :)

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.