Rabu, Jun 24, 2009

Diacu Keris Kecil

Saya menerima mesej berikut di Facebook.

“Salam, aku sebenarnya dah lama nak contact hang. Aku tak tahu la samada kau ingat ke tak masa kat KPP (Kolej Pengajian Persediaan) dulu, aku gaduh dengan hang. Masa tu budak-budak lagi, so kepala pun keras semacam dan seingat aku, aku ada acukan keris (kecil) kat hang. Akupun dah tak ingat apa puncanya.

Pastu aku jumpa hang kat St. Louis, aku ingat dalam tahun 1988 atau 1989 la kot dan aku buat-buat tak kenal hang dan mungkin ada malukan hang depan orang ramai masa tu. Tu lah. Aku ingat tu je lah.

So, kat sini aku nak minta maaf banyak-banyak la atas benda-benda tu semua. Ya lah, mana tahu, benda tak settle kan? Aku tak nak la benda-benda terbuku dan terpendam, tak syok lah. Lagipun kita bukan muda lagi dan benda tu jadi masa kita budak-budak lagi.

So sekali lagi, aku minta maaf la dari hujung rambut ke hujung kaki, apa terkasar perbuatan atau terlepas cakap dan halalkan apa-apa termakan dan terminum. “

Saya balas …

"Terima kasih. Aku sejak masuk usia 40 an, setiap kali sebelum tidur, aku maafkan semua kesalahan dan kesilapan semua manusia pernah aku kenali samada disedari atau sebaliknya.

Semoga hidup hang dan keluarga bahagia di dunia dan akhirat."

Kejadian itu berlaku 21 tahun lalu sewaktu kami berusia 17 tahun.

24 ulasan:

  1. lawak la bang...heheh..mesti dia asik xsedap hatiiiii sgt time tgk 360...itu yg mintak maaf tuh...kene plak abg nih selamber sgt...org kutuk ker, pijak kpala ker..abg cool jee...hehehe..berbaloi baloi jd baik nih...err..keris kecil?? semcm jer bunyik?

    BalasPadam
  2. Cleaning, dia pun dah jadi 'orang besar' sekarang, sudah berkeluarga. Baharu teringat, rupanya hidup saya ini dari dulu sampai sekarang banyak hal berlaku, pahit, manis, payau, kelat :)

    Sebahagiannya kejadian buruk saya lupakan, sebahagian lagi masih segar di dalam ingatan. Saya cuma tidak gemar dengan manusia tidak gentelman. Wish that I could elaborate :)

    Syukur, manusia memiliki kebolehan untuk lupa. Jika tidak, susah.

    BalasPadam
  3. biasalh tu... bila dikenang kan macam indah je hidup walau pahit masa terjadi

    BalasPadam
  4. Nor, saya pun dah lupa keris kecil macam mana. Terlalu lama.

    Tapi teringat, masa sama ada gadis Kelantan katanya minat saya. Dalam perjalanan balik dari kelas di Seksyen 17 Shah Alam, tiba-tiba kena tahan dengan beberapa pelajar Kelantan. Kata mereka, saya terjemahkan, "Janggu ganggu gewe tu!".

    Saya tersenyum, terfikir, bukan saya meminati dia, dia dilaporkan meminati saya. Sebab minat tu tak pasti, saya dari dulu gelap, gemuk dan bermuka garang. Masa tu baharu lepas SPM, tengah belajar TOEFL. Hingusan lagi :) tetapi berambut dan berat badan dalam 76 kilogram berbanding sekarang 102 kilogram :)

    BalasPadam
  5. Double F - Forgive and Forget. Inilah kehidupan. Inilah sifat Rasul yg mulia.....

    BalasPadam
  6. Love Islam, sesungguhnya bukan mudah memaafkan tetapi kita kerap berharap sentiasa dimaafkan atas kesalahan kita lakukan kepada orang lain :)

    BalasPadam
  7. biasalah tu setiap orang ada kenangan memasing..maaf memaafi ni memang elok..saya pun kalo ada orang buat silap pada diri saya tak pernah pun sy tak maafkan walaupun mengambil masa yang lama.

    BalasPadam
  8. Tiap2 malam kalo selalu maafkan org...hati kita akan tenang...nak hadapi esok hari pun senang...mmg seronok kalo kiter selalu amalkan mcm gini...sy pun sama...ni dpt advise dr Dr. Fadzillah Kamsah...
    Tapikan...memaafkan tu mudah dari melupakan...mcm mana erk?

    BalasPadam
  9. Cemburu bebudak namanya tu bang hahaha...time sekolah semua nak tunjuk kuat..kisah lama.....

    BalasPadam
  10. Nidza, yup, ada antara kita mudah memaafkan tetapi sukar melupakan peristiwa buruk berlaku.

    Manakala kejadian buruk lebih diingati berbanding kejadian gembira :)

    BalasPadam
  11. peh lame tue bro...

    pe2 pun tue sume kenangan... tiap kali b4 nk pejamkan mata kekadang sy sendiri tersenyum sorg2 bile mengingati kenangan semasa di bangku sekolah, asrama, kolej...

    dalam sedar xsedar byk jugak kenangan yg sy lakukan menguris perasaan org lain...

    BalasPadam
  12. JanG45 berkata...

    Cemburu bebudak namanya tu bang hahaha...time sekolah semua nak tunjuk kuat..kisah lama.....

    -----------------------

    ye lah... zaman muda semua nak tunjuk kuat... konon yang terbagus lah!!!

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum. Bagi saya memaafkan memang mudah akan tetapi saya tidak akan dapat melupakan.

    BalasPadam
  14. Senang cerita..buang yang keruh ambil yang jernih..Memang memaafkan tu senang, tapi untuk melupakan tuhan sahaja yang tahu...

    BalasPadam
  15. Petanda positif...lepas ni cuba konteks mana tau.,boleh berbesan.

    Insaf menjelma bila kita terasa ada yang tak kena (sakit atau uzur??..pengalaman saya bukan org lain),atau terkena kepada ANAK atau org tersayang???

    BalasPadam
  16. Setiap manusia tak pernah terlepas daripada melakukan kesalahan...

    Kenangan lama kadang2 mengusik jiwa juga...sedar tak sedar kita mungkin pernah mengguris perasaan kawan2 lama kita semasa dibangku sekolah atau asrama...

    Memang mudah untuk memaafkan seseorang tapi nak melupakannya sangat sukar...

    BalasPadam
  17. memaafkan org kalo setakat bende yg kecik2 ok ler..

    tp kalo sakitnyer tu smpi ke tulang hitam rasenyer sgt sukar kot..

    memaafkan & melupakan bagai air dgn tebing.. :)

    * tulang hitam tu kata org tua2 dulu tp sy tak pasti ade ke tulang hitam sbb bila luka nmpk tulang putih jer hehe.. :p

    BalasPadam
  18. Bro Maz

    Terharu saya dibuatnya...

    Insya Allah

    Doa sebelum tidur tu saya nak cuba amalkan...

    Sekian

    BalasPadam
  19. Salam mazidul...
    Aku ingat lagi... kau dulu gantung puting kopek kat beg buat pergi balik kolej di KPP.
    Kau mmg selamba badak masa tu.
    Kau pernah kacau aku masa kelas malam.. buat2 tanya belajar apa.
    Aku tak layan... kau kata tak baik kedekut ilmu nanti tak berkat.
    Aku buat bodoh... lama2 kau blah.
    Hahaha... masa tu agaknya kau nak ngorat aku kot...
    Tapi mmg betullah.. kau bulat dan gelap dari dulu sampai sekarang... tak berubah muka kau! Maintain muda! :)

    BalasPadam
  20. ech..
    bagi versi Pantai Timur 'KE' tu bermaksud 'sampai masa' bukan tempat, jadi 'ke', memakan masa tulang menjadi HITAM, con tulang lembu dan ayam jika sudah lama akan berwarna hitam..alkisah..tah betul.

    BalasPadam
  21. nak tanya.. delima ni satu classmate dgn bro mazidul ke?

    BalasPadam
  22. Dol, Ko ingat lagi tak masa ko racuni aku untuk ponteng puasa kat Miami dulu? Dan aku boleh ikut ko pergi makan...... Memang jahiliah sungguh aku masa tu. Tapi, ko sememangnya kawan sejati, walaupun kekadang tu, perangai ko menyakitkan hati. Aku rindukan Miami.

    BalasPadam
  23. H.E.H, Delima satu ITM.

    Salleh, Miami dan Malaysia kan jaraknya lebih daripada 2 marhalah.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.