Jumaat, September 03, 2010

'HARGA' Lebih 2 Juta Warga INDONESIA di MALAYSIA

Rumah dan pejabat kotor dan tidak tersusun.

Kebun di kampung semak tidak bertebas.

Buah kelapa sawit bertaburan busuk di tanah tanpa berkutip.

Gerai di Chow Kit Road sunyi.

Sebilangan anak kecil terbiar tanpa pengasuh.

Bangunan dan rumah sedang dibangunkan terbengkalai.

Operasi kilang terganggu.

- 'HARGA' terpaksa dibayar rakyat Malaysia sekiranya kesemua lebih 2 juta tenaga kerja INDONESIA di MALAYSIA dikerah pulang ke negara asal.

Sekaligus ...

Depo Tahanan Sementara Jabatan Imigresen Malaysia lengang dan kerajaan tidak perlu membazir wang pembayar cukai menampung kos perbelanjaan harian warga INDONESIA ditahan sebelum dihantar pulang.

Kadar jenayah menurun.

Peluang pekerjaan warga tempatan lebih terbuka.

Ada lagi?

27 ulasan:

  1. Suami-suami pun lebih 'selamat' kot! ;-)

    BalasPadam
  2. kalau naik pengangkutan awam, xpayah berebut ngan dorang.

    nak g klang xperlu takut kena rompak!

    :)

    BalasPadam
  3. zero anak dara dibawa lari ke lambok.. hehe..

    BalasPadam
  4. Tak mengapa, kerana masih ada lagi pendatang dari Bangla, Nepal, Myanmar dan beberapa negara lain yang masih 'sudi' untuk bekerja di Malaysia, walaupun bayaran mereka mahal sedikit dari pekerja 'Indon' ini.

    Mengenali beberapa pekerja asing yang mencari rezeki di Bumi Malaysia ini seperti Nepal dan Filipina, mereka lebih menghormati warga Malaysia selain sedaya upaya mengelak dari menimbulkan konflik dengan warga Malaysia.... berbanding warga negara itu yang lebih kuah dari sudu... Menumpang negara kita, tapi kurang ajarnya....... Malah berani menghina majikan sendiri. Biarlah mereka balik negara mereka, kerana kita tidak perlukan mereka.

    BalasPadam
  5. Ada...

    1- Dataran Klang akan selamat dan selesa tanpa Indon bersidai di tiang2 dan bangku batu. Menjadikan wanita Malaysia skang ni takut2 nak menggunakan laluan pejalan kaki yang disediakan.

    2- Rumah vic takdela dipecah masuk sampai 3x. Nasib baik dah pasang pagar seluruh tingkap dan keliling rumah.

    3- Kilang tak terganggu sangat la. Disebabkan kebanjiran Indon di negara kita pihak imigresen menghadkan kemasukan pekerja asing dari negara sumber yang lain. Dengan tiadanya Indon maka boleh buka peluang kepada negara2 sumber yang lain.

    4- Tiada lagi isu majikan diberikan nasi kangkang, diberi minum susu racun tikus, anak tuan rumah di bawa lari amah indon, amah indon lari ikut cowok senegara sambil membawa harta benda majikan, hubungan sulit majikan dengan maid indon...

    5- Wanita melayu berasa lebih selamat dengan ketiadaan ratu2 jamu. Kadang2 bukanlah ratu sangat pun.... lawa lagi pompuan melayu... tp ntah jampi serapah apa dipakainya.. sampai sanggup cerai bini dan tinggalkan anak2... dok mengejar Indon. Siap tolong bagi kesemua gaji kat mertua di seberang - buat belanja, buat rumah baru. Pelik tapi benar.

    Nanti vic pk lagi.... banyak ni. heheh

    BalasPadam
  6. Rakyat Malaysia akan jadi lebih jadi perihatin dan tak menyepah merata-rata.

    Para empunya kebun akan lebih sihat kerana terpaksa selalu menjenguk dan mengerjakan kebun-kebunnya.

    Chow Kit akan diganti pulak dengan penduduk tempatan dan pelancong yang beralih arah dari pasaraya-pasaraya ke pasar sehari atau pasar malam.

    Anak-anak pulak akan lebih berdikari kerana dah tak ada 'bibik' untuk disuruh itu dan ini.

    Tauke kilang pulak kena jenguk selalu tempat yang ditinggalkan oleh pekerja asing. Tak ada lah asyik berekreasi di sana dan sini.

    BalasPadam
  7. Kadar jenayah menurun......ini saya suka

    BalasPadam
  8. itu la sbbnye...semuanye akan terhenti...tp peluang pekerjaan lebih terbuka kepada rakyat kita...ade baek dan ade buruknye kalau tindakkan tu dilaksanakan...tak brani nak cakap kat sini Bro Maz...sensitif...nanti ade yg salah anggap plak...

    BalasPadam
  9. tambah sikit..

    taukeh kedai no 4D dan top up air time .. tepok dahi pelanggan merosot

    naik kenderaan awam spr lrt, star, monorail dan bas rapid senang dapat duduk.. pemandu teksi turunkan kadar dan sangat sopan..

    penduduk Malaysia akan rajin bekerja sebab ditawar gaji lebih baik.. Tn Mazidul kata bangunan akan kotor kenapa pulak Malaysia ramai graduan senggaraan bangunan yg terpinga2 nak kerja apa, kanak2 takkan terbiar kerana anak dara lepasan sekolah akan sedia jadi pengasuh sementara dpt kerja tetap dan akan terasuh dan dididik tanpa keraguan tabiat dan bahasa malah lebih baik kerana kakak pengasuh berpelajaran tinggi.. kan banyak ipt awam dan swasta buat progrem pendidkan awal kanak2.. apa masaalahnya...

    Duit Malaysia tidak akan pindah akaun indon ... lebih kaya Malaysia..

    Penentuan layak pengiktirafan HALAL atau tak lebih mudah dipastikan..

    harga barangan akan turun.. rakyat Malaysia akan lebih menghayati budaya bangsa masing2 dgn lebih kesedaran..

    BalasPadam
  10. Belajarlah hidup tanpa mereka , budak-budak muda yang asyik merempit tu manafaatkan. Susah-susah dahulu, senang-senang kemudian.

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum sdr mazidul,

    Saya menyokong penuh sekiranya 'mereka' yang bermasalah ini dikenakan hukuman yang sewajarnya.Kerajaan patut menghentikan kemasukkan warga asing ke negara Malaysia bagi membendung kebanjiran mereka dari sektor pekerjaan.

    Mula2 kita akan sakit sikit lah sebab segala2nya kita mengharapkan mereka ini terutamanya orang gaji dan peniaga2 kecil.Setidak2nya ini membuka peluang bagi rakyat Malaysia yang mengharapkan pekerjaan.

    BalasPadam
  12. minta maaf sekiranya ada yang terasa.. sepanjang saya bertugas saya rasa maid dari filipina jauh lebih baik perkhidmatan dari maid dari Indonesia yang kebanyakkan training "on paper" sahaja..

    BalasPadam
  13. Tak mengapa, 2juta tu taklah banyak mana, boleh digantikan dengan sumber manusia kita sendiri, kalau tak cukup kita boleh cari alternatif lain, cari sumber manusia yang rela dan sedia lagi ikhlas untuk menyumbang bakti demu mencari sesuap rezeki yang halal, bukan dengan membuat taik dan onar di negara kita. Inilah masa yang saya tunggu - tunggu, balik pun tak kisah :)

    BalasPadam
  14. BRO.. tetap ada pro kontra.
    Tetap ada kesan negatif dan positifnya.

    Rezeki mereka mungkin takdirnya di sini, tapi segelintir yg kurang ajar dan lupa daratan, memalit lumpur pada yang begitu baik hati berhemah dan jujur.

    apapun tindakan, diharap kesan baik lebih banyak dari kesan buruk...

    BalasPadam
  15. anak-anak muda makin sasa sebab terpaksa kerja kat tempat binaan.

    Hahaha.

    Nampaknya...lepas ni binaan bangunan akan jadi lagi lambat siap and mahal. Itu pun kalau diorang nak balik la.

    BalasPadam
  16. kak cik .. sisuami cam biasa je kot.. sebaliknya si isteri yg lega rasa kerana kurang pesaing murahan..(usik kak cik.. he he) sama pergi terawikh n balik pimpin tangan tu... aman 1 Malaysia

    BalasPadam
  17. Lagi satu... Lepas ni susahlah orang kita nak nikah kat Batam, isteri nombor dua.

    www.kadikluang.blogspot.com

    BalasPadam
  18. Salam,

    apabila indon pulang...saya rasa lebih selamat dan sejahtera hidup di Malaysia..tidak perlu lah lagi saya takut untuk pulang berseorang ke semenanjung...

    (dekat LCCT..indon banyak duyk lepak kat luar pintu tue..)

    Indon tiada..semua bereh...haha..

    selagi indon nie ada..susah nak hidup..mereka nie...susah ar nak cakap..

    kalau cakap bebal..nanti marah.. datang sini kuang ajar.. berlagak...pastu kutuk negara kita..yg datang sini dengan yg duk sana 2x5 je..cuma diorang takut nak kutuk lebih2...

    saya rasa..banyak faedah kalau indon nie pulang...nanti tak adalah mereka kata kita curi budaya 'songsang' mereka..kan?

    hehe...komen termarah lak..

    p/s: sokong komen dia atas

    BalasPadam
  19. 1. Syarikat komunikasi kekurangan pengguna IDD.

    2. Syarikat penerbangan murah bakal kekurangan customers.

    3. Kurang sinetron ~ kurang rating.

    4. Bank-bank di Malaysia kekurangan 'service charges' money transfers.

    5. Rumah urut kekurangan pekerja.

    6. Setiap sektor terpaksa menggunakan teknologi2 automation dan juga robotics (dan biotech) akibat kekurangan pekerja level rendah.

    7. Setiap sektor terpaksa mengeluarkan modal yang tinggi untuk beroperasi akibat daripada penggunaan automation secara meluas.

    8. Setiap sektor terpaksa mengambil pekerja mahir dan teknikal untuk mengendali mesin taraf tinggi (maintainance/operation)

    9. Investor luar negara tak dapat lari/lepas tangan dengan mudah kerana sudah menginvest nilai yang tinggi (infrastructure/technology transfer)

    10. Lahirnya high-income assets/workers disetiap sektor pengoperasian (bukan sahaja managerial)

    11. Media indon terpaksa carik idea lain.

    12. Hubungan Malaysia-indoesia akan menjadi lebih baik.

    BalasPadam
  20. tahanan Indon di Malaysia ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan???
    Bukankah tahanan Malaysia di penjara Indonesia dikenakan bayaran...
    Kadang-kadang kita terkeliru antara kezaliman dan hak asasi manusia.

    BalasPadam
  21. kalau kat sini terpaksa lah bas-bas mini tak beroperasi,kedai SOTO,restoran,pub,kelab malam,ladang kelapa sawit dan berbagai kerja buruh kebanyakkan semua menggunakan tenaga dorang..

    orang-orang kaya akan kehilangan tukang kebun dan sape pulak nak menten pokok -pokok bonzai serta lanskap dorang.

    kontrak potong rumput tepi jalan pun dorang jugak yg buat.bersihkan longkang pun dorang jugak.haah?

    dan yang paling penting sape nak potong rumput kat belakang rumah combi nanti huhuhu...adehhh!

    BalasPadam
  22. peluang buat part time bagi warga tempatan itu yang utama..

    promoter part time..dulu senang dapat..
    kini..tokey kedai jual mahal..

    BalasPadam
  23. http://www.youtube.com/watch?v=C7NSsjsvy3w

    BalasPadam
  24. Malaysia akan lebih wangi, tidak "hangit" lg...

    BalasPadam
  25. Lebih ramai org tempatan guna pengangkutan awam. Selama nie org tempatan takut dan tak selesa kerana kehadiran mereka. Tak perlu pekerja asing. Orang tempatan ramai yang boleh dikerah bekerja.

    BalasPadam
  26. tapi kan ada ke org2 malaysia nk nak wat kerja sapu2,buat2 umah,jadi main??ada kerr???kebanyakan semua nk kije senang2...
    hu3...masalah... mcm mana nk anta perkerja2 asing tu kat negara asal??

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.