Sabtu, November 19, 2011

KES BANGANG DARI PALEMBANG

Bendera negara manakah ini?


Tidak jelas? 

Ada baiknya diperbesarkan sedikit agar kita semua mampu menyalurkan maklumat tepat kerana bendera lambang kedaulatan sesebuah negara.


Bagus! Bendera Republik Indonesia.

Alhamdulillah, mujur pengetahuan am majoriti kita cemerlang sekaligus berupaya meneka secara tepat berdasarkan ilmu kita miliki.

Tengah hari semalam, sewaktu berada di tingkat 5, Pusat Media Utama di Jakabaring, Palembang, Sumatera Selatan, saya dan rakan berpeluang menjamah 'pempek'. 


Pempek, makanan dianggap istimewa oleh masyarakat Palembang. Rasa juadah itu tidak ubah seperti rasa bebola ikan atau keropok lekor.


Petugas media dari 11 negara Asia Tenggara juga dihidangkan dengan mee segera, Pop Mie.


"Cuba tengok surat khabar ini, tidakkah editor dia periksa dahulu sebelum akhar dicetak?," soal rakan duduk di sebelah saya.

Dia kelihatan marah lalu saya membelek muka hadapan akhbar dimaksudkan.


Sebelum ini, Jalur Gemilang dikibarkan di kolam renang sewaktu Malaysia menjuarai acara renang didapati tidak lengkap, kurang satu jalur putih di bawah sekali.


Bagaimanapun setelah didedahkan oleh TV3 selama 2 hari berturut-turut, cetakan Jalur Gemilang diperbetulkan. Itupun setelah isu terbabit diusulkan kepada Menteri Pemuda dan Olahraga Indonesia, Andi Alifian Mallarangeng.

Barangkali terlalu banyak bendera dicetak sempena Sukan Sea ke 26 lalu sebilangan pihak bertanggungjawab terlepas pandang.

Begitu juga maklumat dipaparkan oleh akhbar The 1 st Time diagihkan secara percuma kepada semua di Pusat Media Utama.

Perhatikan statistik kutipan pingat dicetak. Seperti dijangka, tuan rumah dijangka bakal muncul juara keseluruhan Sukan Sea 2011. Kutipan terkini pingat emas Indonesia ketika tampalan ini ditulis, 124.


Teliti sekali lagi.

 

Sejak bila Singapura bertukar bendera dengan Malaysia?


Bangang!

21 ulasan:

  1. Mereka membuat kerja secara sambil lewa sahaja. Tiada QC langsung.

    BalasPadam
  2. indon sengaja memburuk2kan Malaysia dari rakyatnya hinggalah pemimpinnya!!apa yg x puashati sgt rakyat indon dgn Malaysia pon x taulah..doa orng teraniaya akan dimakbulkan Allah!!

    BalasPadam
  3. ibarat sengaja menimbulkan provokasi dr pihak mereka..who knows? mcmla tak tau prangai media dorang -_-"

    BalasPadam
  4. bodoh sombong x boleh diajar. Tepat istilah bangang pak . . . pemikiran dan cara kerja masih ditahun 60an. Kesian depa bilalah nak maju dan yg tahu hanya cari provokasi memburukan negara malaysia.

    BalasPadam
  5. eiii memalukan betull..pihak media diorg x alert ker?sakit atii...

    BalasPadam
  6. smti.,...


    setuju dengan perkataan last skali tu.. tepat sekali.. memang BANGANG!

    BalasPadam
  7. cuba kalau kita yang buat macam tu.. sikit punya teruk rusuhan yang dorang buat.. kalau bab menjahanamkan bagilah kat dorang..

    betul.. setuju.. memang BANGANG..!

    BalasPadam
  8. erkkk..!!! bangang al bengong....grrr...!! sekali rimau ngap aru padan muka...!!

    BalasPadam
  9. Diorg buat mcm tu lagi menampakkan kebodohan mereka.

    BalasPadam
  10. suka membodohkan diri mmg perangai depa..kesian...dh xde keja sampai merempat g negara kita...tp x tau bersyukur pun..

    BalasPadam
  11. indon kalu nk maju kene ada 10org macam TUN MAHATHIR... ape2 pon indon mmg BODOH.. bangang... dan seangkatan dengannya... sy dgn bangganya ingin mengucapkan SELAMAT HARI HARIMAU MALAYA... AAUUUUMMMMMM.. saya SAYANG MALAYSIA

    BalasPadam
  12. Adoiii...ini guna otak ker kepala lutut...sabar jer la...

    BalasPadam
  13. Pening kepala garuda kena hayun dengan harimau tak abis lagi tu

    BalasPadam
  14. hmmm... apa lah yg nk disampaikan kepada kita ni ? internasional punya kerja tp sambil lewa jer.. hasilnya ...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.