Khamis, Januari 28, 2010

Pisang Berbuah Ratusan Kali

Berikut berita saya petik daripada Harian Metro semalam.

[ Kuala Langat, Selangor: Seorang jurujual yang baru beberapa hari berkenalan dengan seorang lelaki mendakwa menjadi mangsa rogol lelaki terbabit di ladang sawit di Jugra, Banting, dekat sini, baru-baru ini.

Ketika kejadian mangsa, 19, diugut menggunakan pemotong buah sawit sebelum ditolak ke dalam semak dan dirogol, malah sebelum meninggalkan mangsa, suspek turut menyamun wang mangsa RM100. Dalam kejadian jam 4.30 petang Jumaat lalu itu, mangsa sedang menunggu teksi di sekitar rumahnya untuk ke tempat kerja di sebuah pasar raya di Banting sebelum suspek tiba-tiba muncul. Lelaki terbabit mempelawa mangsa menaiki motosikalnya untuk dihantar ke tempat kerja dan mangsa yang tidak mengesyaki niat jahat lelaki itu hanya menuruti pelawaan suspek. Bagaimanapun, di tengah perjalanan, suspek melencong motosikalnya ke kawasan ladang sawit sambil memberitahu mangsa dia mahu mengambil barang yang tertinggal di sebuah rumah. Ketua Polis Daerah Kuala Langat, Superintendan Mohamad Radzi Ishak, berkata sebaik tiba di lokasi kejadian, mangsa ditolak ke dalam semak sebelum digertak menggunakan senjata tajam dan dirogol ]

Saya tidak sedikit berasa hairan berhubung kejadian rogol berlaku kerana kes terbabit, kejadian berulang. Maksudnya, sebelum ini kes bermodus operandi sama pernah berlaku.

Apapun, mari kita analisa kenyataan paling penting dan faktor pendorong kepada kejadian jenayah boleh didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan itu.

[ Lelaki terbabit mempelawa mangsa menaiki motosikalnya untuk dihantar ke tempat kerja dan mangsa yang tidak mengesyaki niat jahat lelaki itu hanya menuruti pelawaan suspek ]

Mengapa terlalu mudah remaja berusia 19 tahun itu membonceng motosikal individu tidak dikenali? Bukankah sejak kecil majoriti kita dinasihatkan ‘don’t talk to strangers’, usah melayan individu tidak dikenali apatah lagi mengikut arahan atau mudah menerima pelawaannya.

[ … tidak mengesyaki niat jahat lelaki itu hanya menuruti pelawaan suspek ]

Jika difikir, apakah kaedah digunakan mangsa untuk menilai ‘niat’ suspek hanya berdasarkan kata-kata dan fizikal lelaki itu sehingga dia [ hanya menuruti pelawaan suspek? ]

Kepada ibu, ayah, teman lelaki dan suami, tolong ingatkan anak perempuan, teman wanita dan isteri agar tidak terjebak dalam kejadian sama. Pisang ini bukan berbuah dua kali tetapi berulang kali, mungkin mencecah bilangan ratusan kes di negara kita.

Jika berita sama dibaca dek penganalisis jenayah, Kamal Affandi Hashim, pasti beliau terkilan. Saya percaya sudah berbuih mulut beliau mengingatkan masyarakat, usah terlalu mudah terpedaya dengan pujuk rayu individu tidak dikenali namun kejadian sama masih berlaku.

… dan akan terus berlaku.

Saya yakin.

17 ulasan:

  1. apakah tertawan dek mulut manis??
    pakaian dan perwatakan sopan.apa ayat2nya.

    BalasPadam
  2. Heran kan kenapa kebanyakkan mangsa "mengenali" orang yang merogol mereka. Sebab terlalu mudah percaya atau sendiri cari penyakit!

    Orang ajak bonceng motor kita setuju, org ajak naik kereta kita ikut, orang pelawa ke rumah pun kita pergi... peluang menjadi mangsa rogol sebenarnya dibuka seluasnya sendiri oleh perempuan!

    Sy selalu bertekak dgn suami bila tiap kali kes rogol terpampang di dada akhbar..suami cakap perempuan sekarang ramai gatal, dah tak kenal erti malu juga tak reti jaga kemaluan sendiri! Sebab tu senang kena rogol.. aduhh sakit telinga tapi bila pikir balik ada kebenaranya kebanyakan mangsa rogol kenal siperogolonya.

    BalasPadam
  3. salam,
    Ibubapa dan masyarakat harus memainkan peranan dan sikap penyibuk bertempat perlu di ambil kira

    BalasPadam
  4. Salam BRO MAZIDUL,

    terimakasih meneruskan lagi pesanan demi pesanan..
    betapa malang si gadis dan keluarga mereka...

    BalasPadam
  5. hmmmm... betul.. mangsa-mangsa ni mungkin amik mudah semua perkara. x fikir panjang. x penah nak amik iktibar dari kejadian lalu. huhuhu.. sedih

    BalasPadam
  6. setuju dengan bro maz, bagaimana kaedah untuk mengenal pasti niat jahat seorang strangers... kadang2 kita dapat lihat betapa rapuhnya ati seorang gadis berusia belasan tahun sehingga sanggup menumpang motosikal orang yang tidak dikenali...

    BalasPadam
  7. salam angkel mazidul,

    ni adalah 1 postim komen terawal dari ai yam telah menukar gelaran bro kepada angkel...('',)

    Malang nasib mangsa tersebut, moga menjadi pedoman dan pengajaran pada yam lain di luar sana...

    BalasPadam
  8. (… tidak mengesyaki niat jahat lelaki itu hanya menuruti pelawaan suspek )

    Inilah selalu alasan yang akan mereka beri bila dah kena rogol. Tak tahulah sama ada mereka ini yang bodoh atau sememangnya miang.

    BalasPadam
  9. setngahnya hnya tgk muka...baik...trus anggap smua baik...depa ni x belajar dr kejadian2 lepas...ambk senang n ingat smua org baik........mcmna nk bg depa ni fhm...setiap pemberian/pertlngn...jarang xdak imbuhan dsebaliknya....

    BalasPadam
  10. kamal affandi penah datang U sy bg ceramah..memg besh gler r die nye ceramah.bersahaja..

    BalasPadam
  11. Sdr Mazidul

    Dalam apa keadaan saya lebih menyalahkan lelaki; sebab lelaki sebaiknya menjadi ketua. Ketua kenalah memberi contoh yang baik.

    Seingat sayalah!, kita lelaki ini orang kata jika ingin menjadi perogol peluang itu sering terbuka. Ngaku sahaja!. Semua lelaki dapat peluang tersebut. Sungguh itu ujian Ilahi. Sering juga bukan kita yang tergila-gila dengan seseorang perempuan tetapi perempuan yang sering menggoda kita.

    Tapi kita tak ambil kesempatan; tak ambil perhatian; tak layan. Maka selamatlah kita.

    BalasPadam
  12. iDAN,
    tak setuju jika salahkan 100% pada lelaki..
    lihat apa yg berlaku sekarang di sekeliling dr segi penampilan,pakaian,attitude,dsb yg perempuan cuba tonjolkan..

    tak bertepuk sbelah tangan kan?
    majoriti nisbah perempuan di malaysia makin ramai bbanding lelaki..

    jika lelaki tidak mencari,perempuan yang akan berbuat demikian..itu yang berlaku..
    cth dlm kes di atas, jika lelaki itu memujuk,tetapi jika perempuan itu tidak menerima pelawaan,perkara itu tidak berlaku..

    BalasPadam
  13. Idan, jika perempuan mengetahui sikap sebilangan lelaki gemar mengintai peluang merogol, mengapa perempuan tidak belajar daripada pengetahuan mereka?

    Hairan.

    Seperkara lagi, bagaimana perogol mampu melangsaikan 'tugasnya' dalam keadaan tergesa-gesa dan tidak selesa, di dalam semak. Sedangkan di atas katil kredibiliti sebilangan lelaki seringkali dipertikaikan dek pasangan mereka, tambahan pula apabila dimamah usia.

    BalasPadam
  14. Agaknya parents dia terlupa nak ingatkan dia selalu mcm parents saya ingatkan saya.

    BalasPadam
  15. Salam, kedua2 lelaki & perempuan adalah bertanggungjawab...sorang tk tertanggung nafsu...yg sorang lagi tk bijak menjaga diri.

    BalasPadam
  16. Lelaki & wanita itu lengkap-melengkapi. Yg membataskan hanyalah hukum & hakam - apabila terdetik niat di dlm hati nak melakukan sesuatu perkara baik ataupun buruk, NAFSUlah yg menentukan.

    Di dalam kes ini En. Mazidul, saya salahkan kedua-duanya sekali. Mudah-mudahan menjadi iktibar buat kaum wanita di luar sana - Percaya hanya pada yg SATU. Jgn mudah meletakkan kepercayaan kepada makhluk - ada otak pakai.

    Orang lelaki pun gentleman lah sikit... nak lampiaskan nafsupun ikutlah peraturan - NIKAH dulu, mukadimah jgn lupa - Jangan main tujah aje! JANGAN MEROGOL!

    BalasPadam
  17. ibubapa yang ada anak perempuan pun dah risau dan pening kepala bila anak masing-masing keluar ke mana-mana seorang diri...keadaan sekarang pun dah tak selamat dek jenayah yang semakin meningkat...

    sama-sama kita beringat antara satu sama lain..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.