Ahad, Januari 10, 2010

'Manusia Keldai'

Keldai seringkali dikaitkan dengan sifat kebodohan bak kata pepatah Inggeris, ‘stupid like a donkey’. Mungkin kerana hanya menurut perintah tuannya, justeru haiwan itu dikatakan bodoh.

Di kalangan manusia juga ada ‘keldai’ biarpun fizikal jauh berbeza berbanding haiwan terbabit.

Cuma sebilangan manusia bodoh kerana tidak mengikut arahan. Bukan sebarang arahan tetapi arahan diketahui menjurus ke arah tindakan dan keputusan betul. Mereka ini acapkali menganggap diri terlalu bijak, ego dan mengamalkan sikap sambil lewa sewaktu menerima arahan dan melaksanakan tindakan.

Akhirnya, tindakan itu menyusahkan manusia lain.

Saya percaya ramai pernah berurusan dengan ‘manusia keldai’ sekaligus mencetuskan perasaan marah dan kecewa di dalam diri. Hemat saya, sebagai makhluk lebih bijak berbanding Orang Utan dan ikan lumba-lumba (haiwan paling pandai mengikut kajian saintis), kita seharusnya menerima kewujudan ‘manusia keldai’ tetapi pada masa sama lebih berhati-hati sewaktu berurusan dengan mereka.

13 ulasan:

  1. tn... apa kisah disebalik perumpamaan ini..?

    BalasPadam
  2. Bro, keldai kat malaysia tak ada kan? Hahaha.

    Sungguh menyusahkan.

    BalasPadam
  3. tapi keldai dalam citer ni ikut tuan,, apela bro, ohohohho..

    BalasPadam
  4. Bila disebut tentang keldai, saya terkenang bagaimana Allah menggambarkan manusia yang bersuara seperti "himar" iaitu keldai di dalam surah Luqman. Ia bukan sekadar pepatah biasa oleh manusia, tetapi ia juga disebut Allah di dalam kitab suci. Semoga kita bukan tergolong dalam golongan berperangai bak keldai.

    BalasPadam
  5. Kalau deal dengan manusia keldai, kita terpaksa berlagak macam kuda. Biar dia terpaksa dongak tengok kita dan cemburu dengan ekor kita bushy tu.

    Kalau kita jadi arnab, walaupun lari laju tapi dia terpaksa tunduk nengok kita dah buat dia ketawa terkekeh2 padahal tak ada apa yg hebat pun ttg diri dia...

    Tapi kita jangan berlagak mcm keldai juga...payah!

    BalasPadam
  6. Keldai kalau boleh bersuara : "Sekeldai-keldai (sebodoh-bodoh) hamba, boleh gak mengangkat barang - Kalau barang tu melanggar undang2 TUAN kpd hambalah yg bodoh. tetapi sayang,
    sekeldai-keldai manusia, Dadah juga yg dibawa, perempuan muda pulak tu - sampai terpenjara di negara asing, isk..isk.. Jangan buat lagi nak, rugi bangsa & negara"
    (Jgn marah... saya tetiba shj teringat sebuah akhbar mencatatkan bahawa perempuan yg tertangkap membawa Dadah di dlm bagasi keluar negara sebagai 'Keldai').

    BalasPadam
  7. Kalau semua jadi kancil tak akan huru haralah alam manusia!

    BalasPadam
  8. Keldai ini memang tak mungkin jadi kancil. Geramnya keldai ini terusan buat pekak & tak berubah. Egolah pulak bila dapat satu-satu tanggungjawab. Bikin kacau selalu.

    BalasPadam
  9. salam,
    Terdapat dua jenis abang iaitu yang sememang ia manusia keldai atau pura-pura keldai tapi lebih bijak dari kancil, kena berhati-hati

    BalasPadam
  10. Bila yang kaldai ni jadi bos, lagi haruuu...

    BalasPadam
  11. memang haru pun kalu ada segelintir manusia kaldai yang jadi bos...hehe

    BalasPadam
  12. bukan bodoh mcm lembu ker. degil macam keldai. apa2pun perumpaan ni dibuat utk org jgn jd bodoh dan degil

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.