Selasa, Januari 12, 2010

Mayat Percuma


Sebahagian badan dan sistem peranakan wanita (keratan rentas) seperti di atas berharga RM40,000 jika dibeli dari Jerman.

Di Malaysia, percuma jika digunakan pelajar kursus perubatan di universiti bagi kajian anatomi manusia.

Sumber bekalan, mayat tidak dituntut di hospital tempatan.

22 ulasan:

  1. pelik je pic tu...tak tau nak kata ape...

    BalasPadam
  2. Salam BRO MAZ...

    saya sangka hanya India sahaja yang jual mayat..
    hmmm.. ada tak kemungkinan disalah guna?

    Sapa agaknya yang boleh kawal penggunaannya?

    BalasPadam
  3. huh? boleh ke hospital buat macam tu? tak dikira mencuri organ ke?

    BalasPadam
  4. hehehe..mcm harga baju plak,sehelai rm40..

    BalasPadam
  5. hish! macam tu jer kan nasib-nasib mayat sekarang. ingatkan masa hidup jer kena jual tapi bila dah mati pun kena jual gak... =)

    BalasPadam
  6. salam..the same thing happened in indonesia...kami(medic stdnt) memg mggunakn mayat2 yg xde waris utk pmbelajaran esp anatomy...1st year lg dh boleh blajar dgn mayat..byangkn brapa byk mayat yg x dtuntut d cni...

    kalau d negara barat, sblom org 2 mati, mreka memg volunteer mmberikn mayat diorg sndri utk tujuan pmbelajaran...

    BalasPadam
  7. bila murah,terbayang bila diseludup keluar dan diual ke kedai makan...

    BalasPadam
  8. ingatkan gambar kain buruk tadi... rupanya mayat....huhu :p

    BalasPadam
  9. banyak ke mayat yang tak dituntut kat Malaysia ni?
    Kalau di India... mayat buang tepi jalan atau dalam sungai je...

    BalasPadam
  10. Salam MAS..

    RM40,00 tu merujuk kepada RM40.00 ke atau RM40,000? Hehehe.. saja menyibuk nak bertanya. :)

    BalasPadam
  11. salam,
    Bagus juga, senang pihak hospital tidak perlu uruskan jenazah terbabit kerana ada pihak boleh menggunakan ia demi kebaikan manusia

    BalasPadam
  12. Owh, normal la tu guna mayat tak dituntut utk study anatomy.

    BalasPadam
  13. tgk gambar pun sudah rasa lain macam. mcm mana laa ketahahan mental medic student.

    secara etikanya patut disemadikan dlm kubur laa. tp kalau xde mayat2 ni camner nk belajar

    BalasPadam
  14. saya lebih menyokong untuk kegunaan pendermaan organ

    BalasPadam
  15. mcm2 dunia skarang ni..x tau nak ckp pe..baik beli proton saga..leh gak bwk fmily jln2..hehehe

    BalasPadam
  16. Kata rakan saya yang berkerja di fakulti perubatan; mayat untuk pelajar buat kajian direndam di dalam kolah, memang pengawetan begitu. Yang jaga bilik mayat ini biasa sahaja dengan mayat tersebut. Tak timbul pun masalah badi.

    Sanggupkah kita sentiasa berkerja di tempat begini?. Memanglah orang mati tak boleh apa-apakan kita. Perasaan takut itu bagaimana iyer! Seram.

    BalasPadam
  17. Apalah nasib mayat yang tidak di tuntut, dan mayat yang di jadikan bahan kajian ye?? hmm, sama2 kita kaji.

    BalasPadam
  18. Sdr Bazrul... Jika mayat itu orang Islam rasanya satu penyiksaan; tak tahulah bagi agama lain.!.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.