Ahad, Jun 16, 2013

BILAKAH AGAKNYA PENIAGA MELAYU AKAN DIBENARKAN MELANGGAR PERATURAN DI PETALING JAYA? ( SEPERTI PENIAGA CINA INI )

Disember 2010, saya memaparkan entri mengenai tindakan sebilangan  peniaga Cina di Sunway Damansara, Petaling Jaya, Selangor meletakkan kerusi dan meja di ruang parkir awam.


Klik di sini.

Petang tadi, saya ke lokasi itu semula dan mendapati keadaan masih sama. Beberapa pekerja bak berebut meletakkan kerusi di ruang parkir sebaik kenderaan diletakkan berhampiran  restoran dipandu keluar.


Bukan itu sahaja,  ruang  pejalan kaki di Jalan PJU 5/10 itu   turut dihalang dan  dijadikan tapak perniagaan.


Banyak lagi gambar di lokasi terbabit,  saya  rakamkan  pada bulan  Mac  2012, klik di sini. Dalam erti kata lain, peniaga  Cina itu  telah melanggar peraturan  ditetapkan oleh  Majlis Bandaraya Petaling  Jaya,  MBPJ   tanpa henti  LEBIH  dua tahun.

Mereka memang berani,  jika disaman,  mereka bayar. 

Barangkali  mereka  tahu penguatkuasa MBPJ  tidak akan  mengeluarkan saman  setiap hari.

Siapakah sebenarnya  amat  bimbang  melanggar peraturan?

Pemilik  gerai Melayu,  mencari rezeki  dalam tempoh singkat di ruang pejalan kaki,  di lokasi tidak  begitu mengganggu lalu-lintas.  Terlintas di fikiran saya,  andai peniaga Cina secara terang-terangan  melanggar peraturan secara berterusan,  mengapakah peniaga  Melayu harus  berasa takut?


Mereka sepatutnya  meniru tindakan  berani  peniaga Cina,  bersama mencari rezeki di tanahair sendiri tanpa dihantui oleh  perasaan gentar disaman atau barangan disita oleh penguatkuasa,  MAJORITI  berbangsa Melayu.

Jika penguatkuasa  datang untuk menyita,  tanyakan  mereka soalan  ...

"Mengapakah peniaga restoran besar Cina di Sunway  Damansara dibolehkan  mengguna ruang  parkir  dan  berniaga sewenang-wenangnya  di ruang  pejalan kaki?  Bukan dua bulan,  LEBIH dua tahun. Mereka terbukti boleh, mengapakah kami tidak dibenarkan?"

Perhatikan gambar di bawah.


Papan tanda kononnnya menandakan  Zon Bersih dipacakkan oleh MBPJ, secara jelas dicemari  oleh  pekerja  pemberi pinjam wang tanpa lesen, ah long. 

Kepada sahabat saya, Pengarah Penguatkuasa dan Keselamatan MBPJ, Mohd Fauzi Maarop,  sila  arahkan  anak buah  untuk  melaksanakan  tindakan secara konsisten. Saya percaya,  jika  sebuah  daripada kenderaan penguatkuasa  MBPJ diparkir berhampiran restoran terbabit, In Sha Allah, pengusaha  degil  akan  berasa segan  untuk melanggar peraturan ditetapkan.



Apakah  gunanya undang-undang  jika tidak diimplementasikan? Ataua dilaksanakan secara tidak sekata. Sebagai wartawan dan blogger,  saya telah melihat kejadian ini berlaku sekian lama namun hanya menampilkan isu ini secara subtle.

Kali ini saya mengambil pendekatan berbeza.

Saya tahu,  tuan Mohd Fauzi  pegawai  baik,  jadi MOHON  dilaksanakan tanggungjawab  dipikul  TANPA  mengira bangsa. 

Sebagai rakan,  saya berjanji  akan memantau  dan sentiasa memaparkan laporan  terkini berhubung  status pelanggaran undang-undang  itu di blog ini,  biar mudah  tuan memantau dari  pejabat.

***   Kalau  pembaca  atau  pemilik  syarikat  Melayu  berhasrat  untuk melatih kakitangan agar kemahiran komunikasi mereka dipertingkatkan, hubungi syarikat Melayu, CakapDotCom di talian  013 63 666 73  atau Whatsapp 019 2445354.

Orang  Melayu juga berkebolehan, In Sha Allah.


15 ulasan:

  1. tolong la pbt jangan lahap sangat rasuah tu...tak kemana pun duit haram tu....

    disebabkan bangsa pemakan babi tu bagi duit semua lepas...

    kalo orang melayu pasang meja dekat kaki 5 punya samseng nak rampas harta meradak....

    dasar pengkhianat bangsa...

    BalasPadam
  2. Kebanyakan nya Penguatkuasa ni org Melayu, dn mereka hanya berani dgn org Melayu jgk.Peniaga2 Melayu mudah akur dgn peraturan dn mengakui kesalahan. Mmg tinggi adap org Melayu. Puak lg satu tu mmg dh dikenali bangsa kurang ajar, xde adap, degil, dn pelanggar peraturan. Dimana2 pn mmg begitu la cara puak ni berniaga. Hanya penguatkuasa saje yg tau jawapan kenapa peniaga2 cina ni jd mcm tu.

    BalasPadam
  3. Kita memaparkan FAKTA beserta gambar, bukan mencatatkan informasi tanpa bukti.

    Sekian lama saya menulis secara SUBTLE tetapi kelihatan tidak berkesan. Sedangkan peniaga Melayu terus mengadu terhimpit oleh bangsa sendiri.

    Kepada Pengarah Penguatkuasa dan Keselamatan MBPJ, sahabat saya, Mohd Fauzi Maarop, MOHON dilaksanakan tindakan mengikut peruntukan undang-undang sedia ada.

    BalasPadam
  4. Peniaga Cina ini dengan sombongnya berani melanggar peraturan. MANA ADA PENGUATKUASA MBPJ AKAN ANGKAT MEJA, KERUSI DAN LAIN2 PENIAGA INI. .Banyak sangat ke bayaran ke poket MBPJ tu. Sakit hatilah tengok!!!

    BalasPadam
  5. dicadangkan PBT2 di malaysia buat latihan atau kerjasama dengan PBT2 di hongkong atau china dalam menangani peniaga2 cina yang keras kepala macam ni..

    BalasPadam
  6. Peniaga Cina sangat samseng sejak pakatan memerintah selangor. Jika Tuan ke Taman Equine berhadapan JUsco tuan akan lihat perkara yang sama di mana peniaga cina menghalang jalan raya dan membuka restoren/food court hingga ke tengah laluan kenderaan. Kawas tersebut amat kotor dgn air basuhan dan minyak masakan. tiada tindakan dari MPSJ. PBT hanya tinggal nama. Sejak kerajjan pakatan memerintah, pusat makanan tidak halal makin berkembang tanpa ada pemantauan dari PBT. Di pusat beli belah mines sahaja bercambah restoren nan halal dalam sekelip mata. Sekurang kurangnya pada zaman BN dulu dapat berjalan dengan selesa kerana PBT amat ambil berat akan perkara ini. Sejak pakatan berkuasa Selangor dah jadi negeri Cina DAP dan bebas buat apa saja dari penjaja jalanan, rumah urut, karaoke haram dan segala benda haram wujud. malangnya Melayu Selangor sendiri yang memilih utk berkerajaan kan Pakatan walaupun sudah terang lagi nyata

    BalasPadam
  7. Tengoklah siapa exco yang jaga kerajaan tempatan. Sebab tu puak kurang ajar ni akan pastikan yang exco kerajaan tempatan dia yang pegang. Ni la jadinya.

    BalasPadam
  8. Orang Cina memang dididik supaya tidak hormat kepada orang Melayu. Tidak perlu hormat Raja-raja, undang undang, budibahasa Agama dan Bahasa Melayu. Mereka boleh letak kaki atas meja walaupun mengadap Raja atau Sultan Melayu. Puncanya ialah kerana pihak Berkuasa tidak tegas dan mudah menerima rasuah.

    BalasPadam
  9. Jangankan di selangor..di johor bahru tempat saya juga begitu. Tambah pedih di hati, saya sendiri menyaksikan bagaimana PBT (MBJB) merobohkan dan menyita gerai dan barangan peniaga kecil melayu hanya dengan kapasiti kesalahan yg lebih kecil. Sesungguhnya, saya tak redha dunia akhirat mereka perlakukan sebegitu pada bangsa saya sedangkan bangsa lain bermaharalela.

    BalasPadam
  10. En Mazidul,

    It's been a while this things are happening in Kota Damansara especially. It's all again, under table. Kota Damansara kan port dorang. Memang kena highlight this matter over and over again, sampai la authority buat betol kerja mereka itu.

    Authority ni berani angkat kerusi meja mamak je, memang nampak sangat double standard sebab mamak tak under table. Sekian.

    BalasPadam
  11. Ayah saya kata Cina memang ego, ada batu dalam kepala, hanya Cina Islam yang dapat mengawal mereka.

    BalasPadam
  12. Salam. Saya tiada sebarang komen tentang mana-mana kaum ye, tapi kalau dilihat pada sudut yg lain...

    1. Org Cina dipercayai majoriti di persada bisnes tempatan, tetapi hakikatnya berapa peratus di antara mereka yang merupakan "businessmen"? Bagaimana pula dengan Cina makan gaji di sektor sektor swasta mahupun gomen? Adakah kesemua yg ber"title" Cina kepala batu? Ye lah, nila setitik, rosak susu sebelanga kan?

    2. Tauke kedai makan ni ingkar terhadap undang-undang bukan sebab dia Cina, tetapi sebab dia memang tak respek undang-undang.

    3. Sebagai badan penguatkuasaan, mana-mana majlis bandaraya ke daerah usah berat sebelah. Kot rasa tak senang nak confront tauke Cina (disebabkan mcm2 reason... ada yg kata kasik duit kopi, tidak apa attitude, susah nak berkomunikasi dgn tauke cina yg berbahasa pasar, dll), janganlah pula ambil short cut by turning to those you're comfortable with... contohnya terhadap mrk yg sebangsa.

    STK

    BalasPadam
  13. SALAM EN MAZIDUL,

    DIHARAPKAN DAPAT MENGAMBIL GAMBAR DI JALAN ALOR , BUKIT BINTANG KUALA LUMPUR PULA SEKARANG INI. MEJA MAKAN DIRENTANG PADA JALANRAYA DAN MENYESAKAN PERJALANAN KENDERAAN BERMOTOR DAN KERETA.

    MEMANG SAKIT HATI SANGAT MELIHAT GELAGAT KELAKUAN PENIAGA PENIAGA CHINA DAN DIBANTU OLEH PEKERJA PUAK WARGA ASING YANG KEBANYAKANNYA ORANG BURMA/MYANMAR.-

    PIHAK DBKL HANYA BIARKAN SAHAJA..... KENAPA ? SAYA PUN TAK TAHU. ADAKAH KERANA PENIAGA PENIAGA BERBANGSA CINA KAT SITU DAH BERI DUIT KOPI? HAIRAN SUNGGUH. KALAU KAT SELANGOR DEPA BUAT...MUNGKINLAH EXCO DAP NEGERI SELANGOR AKAN BANTU MEREKA. TAPI YANG DI KUALA LUMPUR NI....- APA CERITA NI- CUBA SELONGKAR...SODOK MEREKA NI.

    DBKL.. KALAU KAT PASARAYA MYDIN/PUDURAYA/CHINA TOWN/PETALING STREET TUNJUK BERANI...MENGHALAU PENIAGA PENIAGA MELAYU YANG NAK MENCARI SESUAP NASI. DI RAMPASNYA BARANGAN PENIAGA/PEJAJA KECIL MELAYU KEBANYAKANNYA.---APA SIKAP INI SEMUA?--- MANDAT PRU KE 13 TELAH DIBERI OLEH ORANG ORANG MELAYU... ---TSUNAMI CINA KEARAH PEMBANGKANG...TETAPI INIKAH BALASAN PIHAK YANG TELAH MENDAPAT MANDAT TERSEBUT.

    MEMANG DASAR DBKL TIDAK BERGUNA.... KEWUJUDAN DBKL HANYA UNTUK MENGHAPUSKAN PENIAGA PENIAGA MELAYU KECIL.... DAN MENGAGUNGKAN PENIAGA PENIAGA CINA. ---DBKL TAKUT KEPADA PENIAGA PENIAGA BERBANGSA CINA...KENAPA? KENAPA? KENAPA? KENA MAKAN SUAP KE? ISSKKK...PERSETANKAN SUNGGUH DBKL INI.

    OPERASI DIBUAT HAMPIR SETIAP MINGGU DI PETALING STREET, PUDURAYA DAN JALAN SILANG UNTUK BANTERAS PENIAGA/PENJAJA KECIL MELAYU. WARGA ASING BURMA/MYANMAR BERNIAGA TAK PULA DIGANGGU GUGAT OLEH DBKL. SEBAGAI CONTOH DIDEPAN PANGGUNG REX JALAN SULTAN ADA PUAK MYANMAR BERNIAGA GERAI JUAL ROKOK SELUDUP GUDANG GARAM, AIR MINUMAN DAN BUAH BUAHAN. WAHHH ADA 2 KE 3 GERAI SANA . MEWAH MEREKA BERNIAGA. ADAKAH INI HASIL DARI PIHAK DBKL. DBKL MEMBELA WARGA ASING DAN MEMBERI MEREKA LESEN KE?

    DIJALAN PETALING STREET TEMPAT PELANCONG MEMBELI BELAH... LAGI BANYAK WARGA ASING BERNIAGA. KEDAI PUN MEREKA YANG PUNYA.... BANGLADESH, MYANMAR.. BURMA....DAN NEPAL PUN ADA JUGAK TUH... APA DBKL BUATTTTT....? PEJABAT DBKL ADA KAT SITU... TAPI MEREKA LELAP MATA SAHAJA? OPERASI SELALU... DIBUAT.... TAPI PENIAGA MYANMAR TETAP JUGA TOLAK TROLI MENJUAL AIR KESANA KESINI....TANPA TAKUT....? APA DBKL BUAT? APA DBKL BUAT...? KECEWA SUNGGUH.... SAYA.

    BalasPadam
  14. kesemua komen diatas adalah BENAR BELAKA ! ! sedih tengok bangsaku dipijak,bukan saja oleh kaum cina,tapi melayu sendiri ! sifat dengki lahir dlm diri,tak berubah,sejak 1511 lg,fikir2kan ! .

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.