Sabtu, Jun 15, 2013

SEJAK BILAKAH KAKI HARIMAU BOLEH DIJUAL DI PASAR PUDU? (OLEH PENIAGA HARAM)


Jalan Pasar, Kuala Lumpur.

Saya  berhenti  buat seketika memerhatikan  beg diletakkan di atas simen oleh peniaga warga India di pasar menjadi  tumpuan ramai  bermula pada jam 9  setiap pagi.


Saya  kongsikan bersama pembaca gambar dirakamkan oleh rakan, Mohd Farid Hamzah.


"India mari?," soal saya.

"Ya, India," balasnya.


"Satu  tiga ratus,"  katanya sambil  menawarkan  kuku dan sebahagian dipercayai kaki harimau  belang.

"Awak tidak boleh berniaga di sini," kata saya.

Mungkin dia tidak faham.

"Dua ratus lima puluh," katanya.

Harimau, haiwan  dilindungi dan menjual bahagian badan harimau, satu kesalahan di negara kita. 

Sebelum mereka beredar, saya mencapai sebahagian daripada 'barang'  dijual dek warga asing, berniaga tanpa lesen  itu.


"Original," kata peniaga itu.

"Itu hari dia jual satu, tiga ratus ringgit, customer Cina beli," kata peniaga berbangsa Cina berniaga di gerai berhampiran.

Menurut lelaki sama, peniaga warga asing itu  telah lama berniaga secara haram di situ.


Saya meminta  mereka pergi dan berharap lain kali tugas itu akan dilaksanakan oleh penguatkuasa  Jabatan Perhilitan Malaysia  atau  Dewan Bandaraya  Kuala Lumpur.


Lelaki  berbaju hitam di bawah tidak berpuas hati terhadap tindakan saya. Dia kemudian membebel  dalam bahasa  Inggeris,  sukar saya fahami.

" It is illegal to sell  tiger body parts  in  Malaysia and  this is my country," ujar saya.

Perangainya bak  Belanda mendapat tanah. Barangkali sebelum ini kegiatan  mereka berniaga  secara haram di negara aman ini,  satu  kelaziman.  Peniaga tempatan hanya sekadar memerhati, mungkin kerana mereka tidak mahu bergaduh.   Justeru  apabila  dilarang,  dia  spontan  naik angin mungkin  kerana  dia tidak mengetahui angin  saya juga mampu bertiup kencang.

Jika  peniaga itu  menetap di Chennei,  India,  mungkin dia  tidur di tepi jalan akibat dihimpit kemiskinan.


Klik di sini.

Di Malaysia,  dia ingin menunjuk jaguh.


Sebaik  melihat Farid  merakamkan gambar secara berterusan,  mereka berdua  beredar.


Saya dapati, peniaga  haram  dari China masih membanjiri Pasar Pudu.  Molek andai penguatkuasa DBKL berterusan  melaksanakan tugas harian mereka secara lebih berkesan. Halau  semua peniaga warga asing.

Sampah!

* Klik di sini

5 ulasan:

  1. cuba kalau peniaga melayu, cepat jer kena halau.. kalau bangsa lain, teragak-agak nak halau..

    BalasPadam
  2. next time if about animals call me bro. i don't care about law. tangakp dulus erahkan kepada polis. yg lain biar perhilitan buat.lepas kan mereka sorry. bangsat betul

    BalasPadam
  3. Adakah penguatkuasa kini semakin dihantui ketakutan...Masa terbaik yang manakah hendak kita tunggu untuk melaksanakan undang?

    BalasPadam
  4. Kaki harimau ke? Kecik nye macam kaki kucing je. Kompem tu kaki kucing. Kuku pun halus2 je. Jika tapak kaki harimau penuh satu pinggan makan.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.