Lewat petang semalam saya bersama penduduk Kampung Paya Jaras, Sungai Buloh, Selangor, Haji Nawawi Haron dan Haji Johari Saad ke Setapak, Kuala Lumpur bertemu ejen syarikat pengelola umrah, kini gagal mengembalikan kembali wang dibayar oleh pelanggan.
Klik di sini.
Haji Samsu Awang, 63 tahun dan rakannya, menyambut kedatangan kami bertiga.
"Tujuan kami datang ke sini untuk mendapatkan kembali wang RM36,160. Tempoh saya berikan, seminggu selepas 13 Jun lalu," Johari membuka bicara sedikit lantang.
"Saya telah membuat laporan polis sebab semua duit dikutip daripada 23 pelanggan, berjumlah RM98, 650 saya serahkan kepada syarikat pengelola umrah di The Strand, Kota Damasara. Salinan resit, saya berikan kepada setiap pelanggan menjelaskan bayaran," balas Samsu.
Sumber : Mingguan Wanita (Bil 1452, muka surat 114)
Saya memaklumkan bekas anggota tentera itu berhubung kes peguam, Azmahanim Azman Shah, 29 tahun, berjaya menuntut semula semua wang dibayar, RM32,800 daripada syarikat terbabit.
Pembayaran diuruskan oleh lelaki bergelar Ayahanda Paduka Dato.
"Tidak semua ejen sudi bertemu mangsa tetapi saya ucapkan terima kasih kepada haji kerana masih berhubung dengan mereka. Saya datang ke sini untuk mendapatkan berita daripada kedua belah pihak, mangsa dan ejen," ujar saya kepada Samsu.
Imam masjid, Samsu kemudian menunjukkan kepada saya salinan laporan dibuat pada 18 Jun lalu di Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang.
"Tujuan saya, memohon pihak polis melakukan siasatan dan mengambil tindakan kerana saya dan jemaah ctelah ditipu cmembabitkan wang RM98,650. Semalam, saya dipanggil oleh polis untuk diambil keterangan oleh pegawai Jabatan Siasatan Jenayah Komersil di Petaling Jaya, Inspektor Rosmalia. Kami juga membuat laporan di Kementerian Pelancongan setelah mengetahui syarikat terbabit tidak mempunyai lesen mengendalikan umrah. Kami kemudian mendapatkan borang tuntutan Tribunal Pengguna, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk menuntut kembali wang pelanggan," jelas Samsu.
Saya mendapat maklumat sahih, pejabat syarikat terbabit dokumen syarikat terbabit telah disita oleh kakitangan Kementerian Pelancongan sebanyak 3 kali pada Mac 2013.
Saya mendapat maklumat sahih, pejabat syarikat terbabit dokumen syarikat terbabit telah disita oleh kakitangan Kementerian Pelancongan sebanyak 3 kali pada Mac 2013.
Pemilik syarikat, wanita mendakwa berstatus 'Dato Paduka' menghebahkan lelaki bergelar Ayahanda Paduka Dato, abangnya tetapi melalui maklumat saya perolehi nama ayah mereka, tidak sama.
"Saya kenal Ayahanda Paduka Dato itu. Saya rasa gelaran diberikan oleh satu pertubuhan bukan kerajaan, NGO. Dia tinggal di taman saya di Negeri Sembilan dan kami berkongsi surau. Pernah sekali dia menjadi penceramah di surau sama," celah rakan Samsu (gambar di bawah).
Apapun, lelaki berambut putih bergelar Ayahanda Paduka Dato itu bukan ahli Pekida, klik di sini.
"Setiap hari saya menghantar pesanan ringkas, SMS kepada kepada pemilik syarikat . Tadi pun ada tetapi dia membalas SMS kononnya pegawai operasi dia baru balik dari Kedah. Pegawai itu tinggal di Kota Damansara. Pekerja di pejabat memberitahu saya, lelaki itu suami wanita itu. Wanita sama menggunakan banyak nama, Mama Rock, Mummy Zie, Atie, Haryati. Laporan polis dibuat untuk melindungi saya kerana saya mempunyai semua salinan resit, dia menerima wang pelanggan," ujarnya.
Syarikat terbabit juga pernah mendesak Samsu menyerahkan wang pakej haji berjumlah kira-kira RM39,000, milik 3 pelanggan namun dia tidak mengikut arahan dikeluarkan kerana berasa telah diperdaya.
"Apabila media telah menyiarkan kes syarikat kaki belit ini, tentunya saya tidak akan menyerahkan wang itu. Sekarang ini, saya berasa amat tertekan, kekadang bila mengimamkan sembahyang di masjid, saya terkeliru tatkala membaca ayat lazim. Kenapa? Sebab fikiran saya terganggu akibat masalah ini," ujar Samsu, anak kelahiran Gurun, Kedah.
Daripada riak wajahnya, ternyata dia amat kecewa.
Secara peribadi, saya berasa simpati kepada mangsa dan ejen, kerana mereka berstatus mangsa.
Samsu kemudian menunjukkan kepada kami, surat perlantikannya sebagai wakil pemasaran ditandatangani oleh pengurus besar syarikat kini pejabat beroperasi tanpa papan tanda. Sejak beberapa hari lalu, satu daripada dua pejabat di Kota Damansara ditutup.
"April lalu saya menguruskan 67 pelanggan ke Mekah melalui syarikat sama. Sehingga sekarang, upah saya tidak dibayar. Dua daripada semua pelanggan tidak mempunyai mahram dan saya cuba menuntut wang mereka kembali, berjumlah RM8,900 tetapi gagal. Untuk pengetahuan Mazidul, wang Nawawi dan Johari dikutip lebih awal. Waktu itu saya tidak mengetahui kegiatan penipuan syarikat itu," ujar Samsu berkopiah putih.
Tambahnya, wanita berasal dari Teluk Intan, Perak, hampir sebulan menunggu berhampiran rumahnya kerana masih menaruh harapan untuk terbang ke Mekah.
"Saya menganggarkan kira-kira 1,500 wang pelanggan tidak dikembalikan setakat ini, bernilai lebih kurang RM6 juta. Pemilik syarikat itu pernah memarahi isteri saya. Dia berkata, susah membawa orang pandai mengerjakan umrah, kalau orang kampung lebih mudah, sewaktu kami mula membuat tuntutan bayaran balik," terang Samsu.
"Sebelum ini, wanita sama bercakap kepada kakitangan dia, jika timbul persoalan, jawab sahaja, ini tidak membabitkan hukuman bunuh," celah Nawawi.
Samsu kemudian menyerahkan nama dan nombor telefon 6 ejen lain turut sama ingin menuntut wang lebih 100 pelanggan gagal terbang untuk mengerjakan umrah.
"Selain daripada penoreh getah, doktor, imam, ustaz, polis, adik mufti, kakitangan kerajaan turut kerugian," tambah Nawawi.
Melalui maklumat disalurkan oleh mangsa dan ejen, saya telah mengetahui butiran terperinci wanita pemilik syarikat pengelola umrah tanpa lesen itu. Wanita terbabit berasal dari Perak, berusia 52 tahun dan dilahirkan pada 16 September (Hari Malaysia). Saya juga dimaklumkan dia pernah bertugas sebagai pegawai perhubungan awam, kumpulan rock terkemuka di negara kita.
"Di pejabat dia bertudung litup tetapi saya pernah terserempak dengan dia tanpa bertudung, berambut merah dan berbaju ketat. Sebaik terlihat saya, dia pantas melarikan diri," dakwa Nawawi.
Mangsa juga mengetahui tempat tinggal wanita itu dan anaknya mentap di Selayang. Setakat ini semua mangsa masih mampu bertindak secara rasional.
Oleh itu saya menasihatkan kakitangan pengurusan tertinggi syarikat itu agar berbincang bersama pelanggan dan kemudian memulangkan kembali wang mereka. Pada masa sama, usah menggunakan lelaki kononnya berstatus 'Ayahanda Paduka Dato' itu untuk berurusan dengan pelanggan membuat tuntutan.
Sikap profesional itu amat dihargai. Jika masih berdegil, saya percaya LEBIH ramai mangsa kerugian bakal membantu membongkar belang syarikat terbabit sekaligus menelanjangkan identiti pihak pengurusan.
Gambar kakitangan syarikat terbabit dimiliki oleh mangsa dan ejen, cuma buat masa ini saya meminta mereka agar bersabar, tidak memaparkan wajah terbabit di media sosial. Jika dimuatnaik di Facebook, pasti mereka menjadi seperti cacing kepanasan. Wang mereka tidak mereka serahkan kembali itu, milik majoriti orang susah.
Jangan menzalimi bangsa sendiri dan seagama.
Oleh itu saya menasihatkan kakitangan pengurusan tertinggi syarikat itu agar berbincang bersama pelanggan dan kemudian memulangkan kembali wang mereka. Pada masa sama, usah menggunakan lelaki kononnya berstatus 'Ayahanda Paduka Dato' itu untuk berurusan dengan pelanggan membuat tuntutan.
Sikap profesional itu amat dihargai. Jika masih berdegil, saya percaya LEBIH ramai mangsa kerugian bakal membantu membongkar belang syarikat terbabit sekaligus menelanjangkan identiti pihak pengurusan.
Gambar kakitangan syarikat terbabit dimiliki oleh mangsa dan ejen, cuma buat masa ini saya meminta mereka agar bersabar, tidak memaparkan wajah terbabit di media sosial. Jika dimuatnaik di Facebook, pasti mereka menjadi seperti cacing kepanasan. Wang mereka tidak mereka serahkan kembali itu, milik majoriti orang susah.
Jangan menzalimi bangsa sendiri dan seagama.
Apapun, semua mangsa dan ejen kes ini diminta menghadiri perjumpaan anjuran sebuah badan bukan kerajaan pada jam 11 pagi, Sabtu, 22 Jun di No 37 Jalan PPH 2/12 Taman Pelangi 2, Semenyih, Kuala Lumpur.
Jika mangsa gagal membuat tuntutan wang, ingin berkongsi kisah duka mereka bersama saya, sila Whatsapp 019 244 5354 atau hantarkan emel ke mazidulakmal@yahoo.com.
Jika mangsa gagal membuat tuntutan wang, ingin berkongsi kisah duka mereka bersama saya, sila Whatsapp 019 244 5354 atau hantarkan emel ke mazidulakmal@yahoo.com.
Baca kisah 'Bekas 'Mafia' menangis' klik di sini.
Kepada semua pembaca, mohon sebarkan kandungan entri ini di media sosial, Twitter, Blog dan Facebook. Bersama kita membantu umat Islam diperdaya.
Terima kasih.
Kepada semua pembaca, mohon sebarkan kandungan entri ini di media sosial, Twitter, Blog dan Facebook. Bersama kita membantu umat Islam diperdaya.
Terima kasih.
Mak saya pun sama... tertekan hingga tekanan darah tinggi tak turun2 selama 3 minggu..Asyik tertunggu -tunggu phone call. Dahlaa dia ibu tunggal, tinggal sorang2 kat umah.
BalasPadamalhamdulillah, setelah tertunda 5x dia dapat gak pegi... saya ingatkan dia dah kena tipu.
cuma, duit booking umrah rm2000 anak buah saya (anak yatim) masih tidak dipulangkannya. anak buah xdapat pergi sbb xde muhrim.
sampai hati yati tu makan duit anak yatim...