Syarikat pengelola umrah berpejabat di The Strand, Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor, akhirnya membayar kembali RM32,800 kepada peguam, Azmahanim Azman Shah.
Alhamdulillah.
Ramai pembaca bertanya, syarikat manakah yang terbabit dalam kes ini? Nama syarikat itu dicetak oleh majalah Mingguan Wanita dipaparkan di sini.
Carilah, pembaca pasti jumpa.
Setakat ini banyak emel aduan berhubung syarikat sama dihantarkan kepada saya membabitkan puluhan mangsa. Mereka masih menunggu bayaran balik wang kerana niat mereka untuk menunaikan umrah tidak dizahirkan dengan pelbagai alasan.
"Kami diminta menunggu bayaran di antara 1 dan 3 bulan," kata pengadu.
Azmahanim turut berkongsi fakta kejadian bersama saya dan rakan, Ketua Meja Jenayah/Mahkamah akhbar Sinar Harian, Izwan Roslin.
"Wanita pemilik syarikat itu enggan bertemu kami sekeluarga biarpun beberapa kali membuat janji temu dan setiap kali, kami hadir di lokasi ditentukan. Saya terpaksa mengambil cuti tanpa gaji untuk menyelesaikan masalah ini, berasa amat tertekan, jatuh sakit dan sampaikan kehilangan suara," ujar Azmahanim serak serak basah.
Terkini, untuk melangsaikan bayaran balik kepada peguam terbabit, pemilik syarikat menggunakan khidmat abangnya, bergelar Ayahanda Paduka Dato'. Bayaran dijelaskan secara berperingkat, membabitkan 5 transaksi melalui akaun bank, dilunaskan awal malam tadi.
Saya kemudian menghubungi Presiden PEKIDA Malaysia, Haji Jamaludin Yusof di Kedah kerana gelaran 'ayahanda' begitu sinonim dengan pertubuhan itu.
'Terima kasih di atas maklumat yang telah disampaikan. In Sha Allah saya akan selidiki dan akan memaklumkan kepada tuan nanti'
Itu pesanan ringkas pertama dihantar oleh Haji Jamaludin. Sejak dahulu sewaktu menerajui porgram 360, saya mengkagumi sikap profesional beliau sewaktu berkomunikasi bersama pengamal media.
'Di dalam PEKIDA tidak ada gelaran Ayahanda Paduka', catat Haji Jamaludin lagi.
Saya kemudian melakukan sedikit penyelidikan menggunakan internet, Ayahanda Paduka Dato' itu ternyata BUKAN ahli PEKIDA tetapi pengasas satu pertubuhan lain. Biarlah saya rahsiakan terlebih dahulu nama pertubuhan itu untuk memastikan samada pertubuhan menggunakan logo berwarna hijau, kuning dan merah itu berdaftar secara sah atau tidak.
Tindakan pemilik syarikat meminta bantuan pengasas pertubuhan itu untuk berurusan dengan penuntut bayaran dilihat sebagai satu tindakan kurang wajar.
Kepada mereka masih belum mendapat bayaran balik wang daripada syarikat terbabit, sila emel saya di mazidulakmal@yahoo.com. Nyatakan berapakah bilangan ahli kumpulan dan jumlah pembayaran dituntut.
Jika semua pengadu dikumpulkan, In Sha Allah, pihak media lain tidak akan teragak-agak untuk membuat liputan sekaligus membongkar fakta tersurat dan tersirat di sebalik operasi syarikat itu.
Saya hanya blogger, BUKAN Datuk Michael Chong.
Justeru saya tidak berupaya mendesak pihak berkuasa untuk membuka mata dan mengambil tindakan. Apapun, saya jarang berputus asa tatkala melaksanakan misi pendedahan.
Alhamdulillah.
Ramai pembaca bertanya, syarikat manakah yang terbabit dalam kes ini? Nama syarikat itu dicetak oleh majalah Mingguan Wanita dipaparkan di sini.
Carilah, pembaca pasti jumpa.
Setakat ini banyak emel aduan berhubung syarikat sama dihantarkan kepada saya membabitkan puluhan mangsa. Mereka masih menunggu bayaran balik wang kerana niat mereka untuk menunaikan umrah tidak dizahirkan dengan pelbagai alasan.
"Kami diminta menunggu bayaran di antara 1 dan 3 bulan," kata pengadu.
Azmahanim turut berkongsi fakta kejadian bersama saya dan rakan, Ketua Meja Jenayah/Mahkamah akhbar Sinar Harian, Izwan Roslin.
"Wanita pemilik syarikat itu enggan bertemu kami sekeluarga biarpun beberapa kali membuat janji temu dan setiap kali, kami hadir di lokasi ditentukan. Saya terpaksa mengambil cuti tanpa gaji untuk menyelesaikan masalah ini, berasa amat tertekan, jatuh sakit dan sampaikan kehilangan suara," ujar Azmahanim serak serak basah.
Terkini, untuk melangsaikan bayaran balik kepada peguam terbabit, pemilik syarikat menggunakan khidmat abangnya, bergelar Ayahanda Paduka Dato'. Bayaran dijelaskan secara berperingkat, membabitkan 5 transaksi melalui akaun bank, dilunaskan awal malam tadi.
Saya kemudian menghubungi Presiden PEKIDA Malaysia, Haji Jamaludin Yusof di Kedah kerana gelaran 'ayahanda' begitu sinonim dengan pertubuhan itu.
'Terima kasih di atas maklumat yang telah disampaikan. In Sha Allah saya akan selidiki dan akan memaklumkan kepada tuan nanti'
Itu pesanan ringkas pertama dihantar oleh Haji Jamaludin. Sejak dahulu sewaktu menerajui porgram 360, saya mengkagumi sikap profesional beliau sewaktu berkomunikasi bersama pengamal media.
'Di dalam PEKIDA tidak ada gelaran Ayahanda Paduka', catat Haji Jamaludin lagi.
Saya kemudian melakukan sedikit penyelidikan menggunakan internet, Ayahanda Paduka Dato' itu ternyata BUKAN ahli PEKIDA tetapi pengasas satu pertubuhan lain. Biarlah saya rahsiakan terlebih dahulu nama pertubuhan itu untuk memastikan samada pertubuhan menggunakan logo berwarna hijau, kuning dan merah itu berdaftar secara sah atau tidak.
Tindakan pemilik syarikat meminta bantuan pengasas pertubuhan itu untuk berurusan dengan penuntut bayaran dilihat sebagai satu tindakan kurang wajar.
Kepada mereka masih belum mendapat bayaran balik wang daripada syarikat terbabit, sila emel saya di mazidulakmal@yahoo.com. Nyatakan berapakah bilangan ahli kumpulan dan jumlah pembayaran dituntut.
Jika semua pengadu dikumpulkan, In Sha Allah, pihak media lain tidak akan teragak-agak untuk membuat liputan sekaligus membongkar fakta tersurat dan tersirat di sebalik operasi syarikat itu.
Saya hanya blogger, BUKAN Datuk Michael Chong.
Justeru saya tidak berupaya mendesak pihak berkuasa untuk membuka mata dan mengambil tindakan. Apapun, saya jarang berputus asa tatkala melaksanakan misi pendedahan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.