Selasa, September 16, 2008

Hanya Kerana Tupai?

[ Penumpang kecoh, MAS membisu ]

Penerbangan Malaysia Airlines System, MAS MH 1397 dari Kota Bharu, Kelantan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, KLIA pada 15 September dijadualkan pada jam 4.50 petang.

“Delayed?,” soal Fred, warga Switzerland duduk di sebelah gadis Vietnam, teman wanitanya.

Ketika itu jam di tangan menunjukkan hampir jam 6 petang. Fred barangkali hairan kerana tiada sebarang pengumuman dibuat kakitangan MAS bertugas berhubung kelewatan penerbangan petang itu.

“Let me check,” balas saya.

Kaunter di tingkat satu berhampiran pintu masuk ke pesawat dikerumuni penumpang, warga tempatan dan asing. Semua memegang boarding pass dan mengajukan pelbagai soalan kepada kakitangan MAS kelihatan sibuk bercakap di telefon. Sebahagian penumpang ternyata bimbang terlepas connecting flight pulang ke negara asal.

“Apa pun, buat la announcement, pakai mikrofon tu. Dah lebih sejam flight delay ni. Kita nak tau apa jadi,” ujar lelaki tempatan.

Atas desakan, tersekat-sekat pengumuman dibuat kakitangan bertugas. Jelas, penerbangan ditunda ke jam 8 malam. Terpinga-pinga penumpang warga asing tidak memahami pengumuman hanya dibuat dalam Bahasa Melayu itu.

“Sila ke kaunter tiket di bawah untuk mendapatkan boarding pass, dan dapatkan baucer KFC”

Di hadapan kaunter pertengkaran terjadi berikutan beberapa penumpang meluahkan ketidakpuasan hati berhubung layanan diterima.

“Profesional la sikit. Kalau flight delay, announce awal. Jadi kita boleh tengok alternatif lain, balik ke, naik flight esok ke,” teriak penumpang.

Berdiri berhampiran, kakitangan MAS mula meninggikan suara. Saya menjangka dia tertekan akibat pelbagai soalan dilontarkan penumpang. Kakitangan itu berang dan terus bertikam lidah bersama pelanggannya.

“Apa hal ni? Nak marah, menjerit,” saya mencelah.

“Ya lah dia pun tinggi suara, awak pun sama,” balasnya.

Tidak disangka saya turut menjadi ‘mangsa’ barannya. Melihat ‘latah’ kakitangan MAS terbabit mula memasang kuda-kuda, spontan saya mengajak penumpang lain bertepuk tangan.

“Takutnya .. Best! Best! Inilah sikap kakitangan syarikat national carrier,” ujar saya.

Dia berundur dan kemudian mendiamkan diri, kembali ke kaunter.

“Ada tupai penumpang bawa terlepas dalam kapalterbang kat bahagian kargo. Pilot tak berani nak terbang, safety prosedure,” terdengar bisikan kakitangan lain di kaunter.

Ha? Tupai?

Hemat saya, jika benar dakwaan itu penumpang tidak perlu tahu. Cukup sekiranya mereka dimaklumkan lebih awal, pesawat mengalami masalah teknikal. Bukan mengambil keputusan membisu.

Di lantai bawah, jam 7.14 malam penumpang sibuk mendapatkan boarding pass ketika umat Islam lain berbuka puasa. Beratur panjang mengejar masa, baucer KFC tidak berguna. Penumpang berbuka sekadar meneguk air mineral dan makan buah tamar dibeli di kedai berhampiran kaunter tiket.

Jam 8 malam majoriti penumpang kemudian diarah menaiki penerbangan gantian, MH 1405 ke KLIA manakala sebahagian lagi terpaksa menunggu penerbangan berikutnya pada jam 10 malam.

“Dia orang ni ada banyak manual, manual penerbangan, manual prosedur kecemasan tetapi tak ada manual menangani masalah bila penerbangan delay,” keluh penumpang berdiri bersama anak dan isteri.

Ini bukan kali pertama, bisik hati.

Saya tiba di KLIA pada jam 9.30 malam dan terus ke tempat pengambilan bagasi. Satu lagi berita buruk dimaklumkan kakitangan MAS di lokasi terbabit.

“Beg semua dah keluar. Ada 10 beg hilang. Berita kami terima, beg tu ada dalam kapal touch down jam 11.45 malam. Encik nak tunggu ke atau nak buat repot hilang?”

“Saya tunggu”

Di sudut berhampiran, lelaki berusia warga Jepun gelisah, marah.

“I have all my documents in that bag. I have asked the MAS staff in Kota Bharu to double check to ensure my bag will arrive here. They promised it’s going to be ok. But it’s not! You people are wasting my time”

Jam 12 malam saya melangkah keluar dari pintu ketibaan KLIA, penat.

Terfikir, inikah MALAYSIA Airlines System?

26 ulasan:

  1. http://pkrpasdap.blogspot.com

    mujurlah MAS tak buat lapangan kat JELI dan Gua Musang. kalau kat Pengkalan Chepa tupai 'usik' dah gelabah macam anaconda ada dalam bagasi, kira penakut sangatlah generasi sekarang.

    kalau MAS ada kat Jeli dan GM, sudah tentu harimau liar dan serigala masuk dan tinggal di kerusi kosong atau sebelah mazidul. Agaknya ramai pekerja MAS resign dan tak mahu kerja lagi.

    BalasPadam
  2. salam saudara mazidul,

    saya mendapat berita ini dari seorang kawan yang turut berada di aiport kb petang tadi yang ikut serta menghantar kenalan keluarganya untuk ke tanah suci, khabarnya tupai itu dikirimkan untuk Dato Husam Musa. Agak memalukan peristiwa ini, lagi-lagi kawan saya menyatakan Tengku Temenggung Kelantan turut berada di airport pada masa itu.

    wasalam.

    BalasPadam
  3. sudah nmpk kelemahan MAS..masih lagi xnk disuluh...jgn anggap Air Asia tue sebagai pesaing sekiranya mutu tidak seberapa

    p/s- Air Asia pun xde la bagus sgt..tetapi pandai mencari peluang

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum w.r.t... Salam Ramadhan..

    Saya pun ada semasa kejadian. Memang kakitangan MAS Kelantan kelam kabut... sy beratur 1 jam nak tukar flight. tup tup sampai giliran saya kaunter tutup.. Hampeh betul la.. lepas mengamuk.. kaunter bukak balik. Buat keje macam biskut Chips More pulak.. kejap ada kejap tak de. Ape pun kul 11.50 saya selamat sampai KLIA. Sampai tak sahur la ari ni. tak sedar. Buke Pose pun Ngan KFC 2 Ketul jer... Selamat.

    BalasPadam
  5. nama bukan main gah..tp service mcm tu je??indah khabar dr rupa..

    BalasPadam
  6. Bukan penakut mie tapi prosedur @ SOP , kengkadang tergelincir sikit tentang service biase la, nobody always perfect , tapi jgn buat kesimpulan sudahler ..yg baik akan dilupa bila yg tak baik timbul walaupun sedikit - mywife cabin crew , i know how stress his work ,, as hubby kena tabah..

    BalasPadam
  7. Saya pun penah gak jadi mcm nie
    flight delayed tp lmbt announce
    masa tu saya nak balik ke KLIA dari Kuching..

    MAS masih jugak tak berubah...

    BalasPadam
  8. Abe Mie kata : "kalau MAS ada kat Jeli dan GM, sudah tentu harimau liar dan serigala masuk dan tinggal di kerusi kosong atau sebelah mazidul." --- hah??
    :P
    I pernah kena dgn masalah2 mcm ni, jangan kata di Malaysia, Gua Musang, Jeli, TUMPAT...tapi masa i pergi UK pun sama...tapi relaks jer...sudah namanya 'masalah'......
    ini baru seekor tupai...

    BalasPadam
  9. sepatutnya mereka yang bertugas di bahagian counter dan serve customer ni kena banyak2 bersabar.. tak bolehlah terlalu beremosi.. bukankah mereka mencerminkan MAS itu sendiri??

    BalasPadam
  10. memetik kata pensyarah saya..
    MAS - Mana Ada Sistem

    hehehehe :)

    BalasPadam
  11. " Sepandai-pandai TUPAI melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga..."

    BalasPadam
  12. Salammm...
    Itulah namanya dugaan dunia.Macam MAS pun mana dia tau nak jadi camtu. Kalau dia tau tentu krew2 rileks je melayan kerenah penumpang time camni. Sabar lah ye lagi2 time pose nih. Walau apapun MAS telah banyak berjasa menghantar penumpang ke baaannyak destinasi.Kalau dalam 10 penerbangan ada 1 yg bermasalah takkanlah nak komplen lebih2. Mungkin ada hikmah,mungkin untuk menyedarkan kita bahawa tak selalunya apa yang dirancang menjadi. Ibarat kata pepatah kita merancang Tuhan yang menentukan. Hehe sabar ye abg Mazidul.

    BalasPadam
  13. saya simpati atas apa yang telah berlaku...but in the same time i cant stop laughing reading all the comments that has been put up...i totally agree with sweetheart..S.O.P but then again..they've missed out the S.O.P to inform the passengers regarding the delay...true? anyhoo...kepada abg mazidul...welcome back heheheheh...

    BalasPadam
  14. MH for malaysian hospitality
    erkk...betol ke tuh?

    mas ngn air asia sama je skrg
    sukati jer nk delay

    BalasPadam
  15. Petang 17 September, saya dihubungi bos Malaysian Airport Berhad, Encik Azmi Murad. Menurut beliau kejadian itu akan disiasat.

    Terima kasih Encik Azmi kerana meluangkan masa menonton Malaysia Hari Ini pada 18 September lalu.

    BalasPadam
  16. ini sebenarnya kelemahan management tuk atasi masalah yg ade n kekurangan skill untuk atasi masalah yg kecik tuh..
    untuk kakitangan yg keje kat kaunter n berurusan ngan org ramai perlu ad communication skill yg tinggi...meninnggikan suare n marah2 pelanggan satu tindakan yg biadab..memg stress tpi kene kawal..memeg marah tapi kene tahan..itu tugas dan tanggungjawab anda sbb anda yg emmilih tugas itu..jgn salahkan passenger..dorg pengguna dan bayar untuk perkhidmatan yg terbaik...untuk MAS,perlu ubah corak management n carila pekerja yg lebih profesional..

    BalasPadam
  17. Saya kesihan kepada kakitangan MAS kerana kadang2 penumpang tidak faham situasi yang mereka hadapi. Adalah tidak adil utk kita membuat kesimpulan awal tanpa selidik terlebih dulu. Sepatutnya kita memberi ruang kpd kakitangan MAS utk menangani situasi sebelum membuat kesimpulan sendiri dan menghentam tanpa usul periksa.
    Mengherdik, memaki atau meninggikan suara akan menambahkan lagi tekanan kpd mereka.
    Kita nak mereka bersabar, tapi adakah kita bersabar?..
    Kita nak mereka bersopan santun, tapi adakah kita bersopan santun?...
    Secara tidak sedar kita mencetus provokasi

    BalasPadam
  18. salam...
    Tak patut rasenye kita terus menuding jari dan terus menyalahkan pekerja MAS.Pernahkah anda berhadapan dengan situasi yang serupa dengan pekerja tersebut.Cuba anda bayangkan anda berada di tempatnya.
    Apa yang penting kesabaran kena ada samada pada penumpang atau pekerja itu sendiri.Kerana kita adalah sama..Kita adalah manusia.Dan kepada penulis blog,sepatutnya anda menyalurkan pada saluran yang betul.Bukan melahirkan ketidakpuashatian dengan cara ini walau kita sekarang berada di era 'kebebasan bersuara.'
    Fikir-fikirkan.
    cHE dOT.

    BalasPadam
  19. Rasenya tak perlu dipertikaikan kenapa flight tersebut delayed. Selama lebih berpuluh tahun Malaysia Airlines Menjadi National Carrier, sudah tentu flight tersebut delayed atas dasar keselamatan untuk penumpang...bayangkanlah kalo seekor tupai terlepas didalam flight dan ketika kapal sudah berada diudara. Mana tahu sekiranya tupai tersebut mengigit wayar-wayar yang ada didalam flight tersebut..apa akan terjadi?? Saya pun penumpang penerbangan juga. Dah bermacam-macam airlines saya rasa. Kadang-kala saya rasa Geram, Marah, Bengang pun ada, tapi bila fikir balik, itu adalah untuk keselamatan saya juga. Bagi saya MAS masih antara yang terbaik. Adakah semua flight MAS delayed sentiasa? jangan hanya disebabkan setitik nila, habis rosak susu sebelanga....Fikirkan bagaimana sekiranya anda berada ditempat kakitangan tersebut! Saya akui waktu memang penting, dan kalo ikutkan semuanya urgent... tetapi keselamatan adalah lebih penting daripada itu..Fikir-fikirkanlah....bak kata Nabil "Lu Pikirla Sendiri!!"

    BalasPadam
  20. Atas Pagar, tiada siapa mampu menjangka kejadian tidak diingini. Saya setuju, kelewatan boleh berlaku dalam sistem penerbangan. Tetapi agak pelik apabila penumpang terpaksa menunggu lebih 90 minit untuk dimaklumkan status terkini penerbangan. Itu silapnya ..

    BalasPadam
  21. Terima Kasih Saudara Mazidul kerana mengulas :). Tetapi pada pendapat saya ianya mungkin terjadi disebabkan untuk mengenal pasti punca pemasalahan yang sebenar. Sebagai sebuah syarikat yang matang dan profesional, kesilapan memberi jawapan yang kurang tepat boleh mengaibkan sesebuah organisasi.Dan rasanya sesiapa pun kalau berada di tempat kakitangan tersebut, Saya yakin mesti sukar untuk menghadapi keadaan begitu. Ibarat 100 lawan 1. Siapa yang akan kalah? renungkan bersama.... ;). Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Dan Zahir Batin...

    BalasPadam
  22. saya setuju dengan pandangan sdr. atas pagar tu kerana dalam situasi
    begitu, pihak MAS terpaksa membuat keputusan kritikal utk menjamin keselamatan dan keselesaan penumpang pada tahap maksimum. Kita mungkin tidak suka,tapi yg pasti MAS mengutamakan keselamatan dan keselesaan penumpangnya.

    Syabas MAS!

    BalasPadam
  23. saya adalah salah seorg penumpang pesawat MH1397 tsb. Saya juga jadi mangsa kelewatan penerbangan dan telah terlepas temujanji saya dgn rakankongsi. Namun saya bersyukur dan reda dgn apa yg berlaku serta berterima kasih kpd k/tangan MAS Kota Bharu yg cekap menangangi situasi sebegitu. Makluman mengenai kelewatan dibuat l/kurang jam 4.40ptg. Hmmmm..saya hairan kenapa penulis blog tak dengar???

    Sama2 kita renungkan..

    BalasPadam
  24. kenapa cerita2 ini tertutup sedangkan competitor lain, dicanang2 kekurangannya? mcm buyers lak rasanya.

    BalasPadam
  25. masalah tu biasa. tapi pengurusan masalah tu agak mengecewakan.

    BalasPadam
  26. sy dlu penah jugak berlaku mcm ni,tp dlm penerbangan air asia la..
    dalam perjalanan dari lcct nk ke Yogyakarta..
    penerbangan sepatutnya berlepas pkul 7:15 tp 2jam lebih selepas tu baru berjalan..rupe2nya ada bag penumpang yg krew air asia tu terlupa letak tag..ceh!!!

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.