Isnin, September 08, 2008

Payah

Jam 8.06 malam, 7 September saya menerima SMS di talian hotline 360.

Pengirim mendakwa guru wanita mengajar bahasa Inggeris tahun 4 sekolah rendah di Kuala Lumpur mendenda pelajar mengurut kakinya di bawah meja di kelas. Saya kongsikan SMS terbabit sebagai tatapan anda.

‘Lebih teruk lagi, ada murid lelaki mendakwa nampak kemaluan guru terbabit kerana guru itu akan menyelak kainnya sebelum kakinya diurut. Perkara ini telah diadukan kepada guru besar sekolah tetapi perbuatan itu dimaafkan dan tidak diambil serius’

Seksyen 354 Kanun Keseksaan, mencabul selalunya diapplikasikan apabila mangsa, perempuan.

Payah.

7 ulasan:

  1. Salam bang

    Guru tu tak kuat iman gamaknya.

    Selagi namanya manusia, selagi itulah ada nafsu, selagi ada nafsu maka tahap kekuatan Iman yang akan mengawal segala-galanya.

    Sekian

    Wasalam

    Nota: Aku ni macam ustaz lak konon... sebenarnya...abang pun tau... he he he

    BalasPadam
  2. Salam Mazidul,Saya juga seorang guru tapi ajar prasekolah.

    Pendapat saya,memang ada segelintir guru yang bermasalah dalam dunia pendidikan sekarang.Ini kerana bukan semua pendidik benar-banar berjiwa pendidik,sesetengahnya menjadi guru kerana terdesak tiada pilihan lain atau menganggap tugas guru sangat mudah.Sepatutnya seorang guru akan kekal dengan sifat pendidik,pembimbing,model dan pemimpin pada mata masyarakat walau di mana dia berada dan pada setiap ketika.
    Jika benarlah berlaku perkara di atas sepatutnya guru itu di hukum dengan seberat hukuman.Menjatuhkan martabat kaum guru sedunia saja dia ni!!

    BalasPadam
  3. Cikgu Mala, terima kasih atas komen pertama tercatat di blog ini. Membaca entry itu, saya percayai ramai lagi guru akan terasa bahangnya. Bagaimanapun, ingatlah kerjaya guru itu tetap mulia ..

    BalasPadam
  4. Apa masalah cikgu tu ye...hmm..tak pernah dengar pulak kena denda urut kaki cikgu...hmmm..mcm2 ye skrg

    BalasPadam
  5. Ada anak murid yg mengadu di denda ketuk ketampi 50 kali kerana lupa mambawa buku teks. Lepas didenda, pelajar darjah 4 tersebut terus tersandar beberapa minit. Saya bukan seorang guru, tapi saya cuma nak tanya, wajarkah denda tersebut? Saya sendiri kurang pasti. Sesiapa yg arif tentang perkara tersebut sila lah berikan ulasan dan pandangan...Atau Sdra Mazidul sendiri berikan pendapat. Bukan apa, kita cuma tak mahu murid terlalu manja dan dalam masa yg sama tidak mahu mereka teraniaya

    BalasPadam
  6. Aryanni

    dah naik harga ye ketuk ketampi, saya dulu selalu kena 20 sahaja.

    Tak pelah, biar murid itu mengenal susah, saya selalu kena juga, sebab nakal sangat. Pernah kena rotan di perhimpunan dan lari keliling padang.

    Tapi syukurlah denan bimbingan ibubapa dan guru guru tersebut saya kina adalah pemegang Double Degree dan M.Sc.


    Kepayahan mengajar untuk hidup di masa depan, tiada jalan mudah.

    Ada hikmahnya guru itu berbuat demikian... syukur kerana tidak di sepak terajang macam sekolah dulu dulu.

    Wasalammu

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.