Ahad, September 14, 2008

Berani Ke Tengok Darah?

[ Nurafera dan Nurafina ]

Hari ini saya diundang melawat Kolej Islam Sains dan Teknologi, KIST di Mukim Telong, Bachok, Kelantan. Kolej berusia 3 tahun menempatkan lebih 2 ribu pelajar menawarkan 12 kursus berbeza. Antaranya kejururawatan dan pembantu perubatan. Tamat ceramah ringkas kepada lebih 100 pelajar saya bertemu sepasangan remaja kembar berasal dari Jalan Rentap, Sarikei, Sarawak.

“Siapa kakak, siapa adik?,” soal saya.

“Saya Dayang Nurafera Awang Omar, kakak. Adik saya Dayang Nurafina,” balas remaja berusia 19 tahun itu sambil tersenyum.

Nurafera ditaja MARA, adiknya PTPTN.

“Sebab apa ambil jurusan pembantu perubatan?,” soal saya lagi.

“Oh! Emak kami kerja hospital, ketua jururawat, sister,” balas Nurafina.

Kerjaya turun-temurun rupanya, bisik hati saya.

“Awak tau kan nanti bila dah kerja kena rawat orang accident, kaki terkulai, cedera berlubang sana sini. Berani ke tengok darah?”

Mereka terdiam seketika sebelum Nurafera bersuara.

“Takut juga. Tapi kita akan biasakan diri, cuba, InsyaAllah”

Saya tersenyum. Percaya mereka akan mencuba sedaya upaya berhadapan situasi mencabar sepanjang kerjaya sama dipilih dua hati berbeza.

Sewaktu tiba di KIST, saya dan wartawan Harris Farok Alex dibawa meninjau pelajar sedang menjalani peperiksaan amali. Mereka memberikan rawatan kepada ‘pesakit’ asma, menyambut kelahiran ‘bayi’ dan melakukan pelbagai kegiatah lain. Teruja saya melihat gadis remaja bersemangat tinggi berhadapan ‘pesakit’ memerlukan bantuan.

Suatu hari kita juga akan sakit, dimasukkan ke hospital. Waktu itu kita akan bertemu mereka berkerjaya sama, biarpun mungkin bukan dari KIST. Dalam ceramah saya nyatakan ..

“Saya ingin berpesan, orang mendapat rawatan di hospital bukan golongan gembira. Mereka pesakit. Perlukan rawatan. Pasti majoriti mereka tidak mampu tersenyum, ramai mengeluh, banyak kerenah. Justeru, kamu semua harus ada jiwa. Jiwa bekerja dengan tulus dan ikhlas. Kamu senyumlah. Senyuman kamu mungkin dapat mengurangkan kesakitan”

Terima kasih kepada Pengurus Komunikasi Korporat KIST, Puan Noor Haslina Abdullah sudi memberi ruang dan peluang saya meninjau kolej perubatan terbabit.

Hubungi beliau sekiranya berminat menuntut di KIST. Emel, haslina@kist.edu.my atau talian 019 985 7423.

5 ulasan:

  1. sy pun penah dpt offer amik nurse tp tolak sbb dpt offer len..hehe..sbnrnye besh jd nurse ni tp kene kuat semangat la..ari2 jumpa org sakit,klu x ikhlas n kuat semangat;kite pn leh sakit nnt..sakit hati+sakit jiwa+sakit badan

    BalasPadam
  2. senyumlah...kata abang mazidul.. "a smile starts with another smile" ;)

    BalasPadam
  3. Eii, saya takut darah... mcm mane nak rawat org.. kalau dekat kem saya, (kem PLKN) ada budak pengsan ke.. blh gak sy tlg, tp kalau bab darah sy lari dulu..
    takpe, adik sy dah jd nurse... biar ar.. dia berani.

    BalasPadam
  4. takpe wanita or gadis dah selalu tgk darah sure leh jadi nurse yg berwibawa hehhheehehhehe tak kisah kata Qaisara...

    Abg Mazidul... nak tanyer yer kalo lah perbalahan antara sepasang kekasih tu tak berkesudahan dgn baik ,,camne nak settle ??

    contohnyer sikekasih marah pasangannyer menipu dirinya hidup2 selama ini kata lum pernah berkahwin...

    Pasangannyer dulu nak bagi tahu memang lum penah berkahwin tapi sambungannyer berkahwin lagi satu...tapi tak sempat teruskan ayat kekasihnyer memberi pelukan manje ...dah terlupa nak sambung ayat yg akhir tu ...adus sape yg salah!!

    BalasPadam
  5. silap masa SPM dulu pegi sekolah teknik.. tak ambil Biologi..kalau tak tentunya dah menyambung karier Moyang sebagai Bidan..isk isk...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.