Selasa, Jun 16, 2009

Careline Celcom Robot

Tercatat komen di dalam entry sebelum ini. Diringkaskan, kata pembaca, saya dianggap selebriti lalu pantas dibantu Celcom. Saya berharap kenyataan itu tidak benar. Saya percaya, melalui saluran tepat, majoriti pelanggan mampu dibantu kerana menikmati servis dijanjikan, hak mereka.

Bagaimanapun, saya ingin menegur keberkesanan Careline Celcom, talian 1111 dalam membantu pelanggan. Kakitangan bertugas tidak ubah umpama robot apabila berhubung dengan pelanggan. Lebih malang, bukan mudah untuk bercakap dengan pegawai perkhidmatan pelanggan Careline. Pelanggan terpaksa menekan pelbagai butang telefon diarah rakaman suara sebelum mereka berpeluang bercakap dengan manusia sebenar.

“Aduan encik akan saya laporkan kepada bahagian teknikal. Dalam tempoh 48 jam mereka akan menghubungi encik dan tindakan akan diambil,” ayat berpuluh kali saya dengar sebelum ini.

Jika tiada tindakan diambil dalam tempoh dijanjikan, pelanggan terpaksa menghubungi talian sama berulang kali, membosankan. Jika Careline tidak banyak membantu pelanggan berhubung masalah broadband, kepada pihak mana mereka harus mengutarakan masalah didepani?

23 ulasan:

  1. Salam....

    En Mazidul...masalah yg En Mazidul hadapi ini memang dihadapi oleh org lain juga. Bukan sahaja Celcom, answering machine ini turut digunakan oleh TMnet dan banyak lagi...masalahnya sekarang ini...tindakan pantas utk pelanggan itu yg mereka tak dapat lunaskan sepantas robot yg menjawab. Pelikkan? Kalau Celcom ni ada beroperasi di Amerika ke London ke...dah lama lingkup agaknya.

    BalasPadam
  2. http://pkrpasdap.blogspot.com

    salam perkenalan...

    Maxis- ramai orang India jadi boss dan taraf Senior executive

    Celcom- jawatan senior exe dan manager untuk orang Cina sahaja


    orang Melayu jadi jurujual aje kot...


    apa komen datuk mazidul

    BalasPadam
  3. setakat 5 tahun ini tiada masalah dgn celcom careline. cuma kadang2 hang sket. tu yang kadang2 kurang sabar..

    BalasPadam
  4. oh ya... saya baru sahaja melanggan x-pax.

    beli simcard di gohtong jaya. terus boleh guna tanpa meminta kad pengenalan utk tujuan pendaftaran.

    saya menghubungi carelinee di talian 1111. simcard saya seperti dimaklum kan pegawai bertugas, adalah di atas nama india

    mungkin pemilik kedai.

    saya ingin menukar nama. tidak boleh. saya disarankan ke kedai itu semula membuat pertukaran dengan pendaftar sedia ada.

    takkan lah saya nak naik gohtong jaya balik. saya di melaka.

    pegawai berkenaan tidak boleh berbuat apa apa.

    tak pe lah... beli aje simcard baru.

    berkenaan dengan robot... mereka tidak pandai mengintonasikan suara mereka. itu sahaja. dah memang terpiawai segala dialog. lagi pula mungkin dirakam untuk tujuan penambahbaikan perkhidmatan.

    BalasPadam
  5. seriously bro, saya hanya mampu ketawa baca this entry about celcom. Ketawa guling guling sbb as ive mentioned prior, mika mika di careline guna Post it notes utk catatkan masalah customer.

    Tak guna citer pasal celcom. And yes bro, because u are a personality complaint diambik serious. And that is celcom and they are also GLC.

    My verdict is celcom irrelevant to our nation.

    BalasPadam
  6. so far talian 1111 tak pernah menghampakan sy..

    kol sbb hset kena barring.. * bayar online so dorang lewat update

    apapun syabas careline!

    BalasPadam
  7. Cute juga pelanggan celcom broadband RM98 sebulan, ada juga problem.Bila call, amik masa yang lama untuk bercakap dengan pihak careline..

    BalasPadam
  8. saya biasa gunakan talian direct line atau email, kaedah itu lebih efektif dan berkesan

    BalasPadam
  9. dah agak dah. akan ade orang buat komplen terbuka.

    logiknye bile dah tak dapat nak komplen kat tempat yang betul, pegi la ngadu kat tempat lain kan.

    macam paip pecah. kena la tampal-tampal. kalau pandai sikit, tukar la paip. kalau tak air akan terus meleleh

    tapi. huh malaysia.. ramai penakut

    encik mazidul, untuk pengetahuan. careliners celcom ada script sebagai panduan perbualan bersama pelanggan. namun walaupun ia di iktiraf hanya sebagai garis panduan, careliners tetap akan dikenakan tindakan jika terkeluar dari tatacara yang telah ditetapkan.

    malang bagi mereka, tindakan adalah dalam bentuk pemotongan gaji yang tetap iaitu RM 300 jika didapati bersalah.

    apalagi pilihan mereka selain menjadi robot?

    saya setuju dengan penggunaan kata ganti ROBOT.

    -saya tak faham mengapa orang takut dengan idea baru, saya takut dengan yang lama-

    maha bukan thir

    BalasPadam
  10. careliner tu pun manusia biasa. don't expect too high from them. it is good they were there try to assist the customer. at least they try their best on whatever situation or problem customer are facing. not all the problem can be solved by the careliner.

    BalasPadam
  11. well cik mazidul setiap org mengalami benda yg sama tak kira la maxis ke digi ke celcom ker....kekadang saya menghubungi maxis PUN NAK buat semakan baki pun xleh..so syarat2 mmg dah di tetapkan lagi plak call kek careline tu percuma...jadi macam2 ragam cust la call sebab benda free...bukan kesilapan careline....kemungkinaN by system.....

    BalasPadam
  12. ermmm.. saya rasa celocm careline lebih berkualiti berbanding dengan talian operator yg lain.. tidak seperti maxis jika ingin bercakap dengan operator kena tunggu sore machine tu bercakap punye la lame... Mengapa perlu ade isu sebegini?? sebab u selebriti so takkan nk layan u mcm anak raja plak kan!!

    BalasPadam
  13. Tah tah sampai bila nak selesai.wajar swasta upgarde sikit berbanding gomen.Layan mesin. Semuanya masalah di atas belum selesai.

    BalasPadam
  14. saya pakai meksis..
    careline celcom ke meksis ke digi ke tm ke sama jer... masing2 ada kelemahan n kebaikan ... bila kene tang yg lemah nak komen itu ini bila dapat service tip top taknak plak lu nak citer... kalau rasa celcom careline takleh pakai apa nak kecoh g branch la blue cube ada... lu nak service bagus amek la premier custemer...

    BalasPadam
  15. kalau diikutkan penggunaan mesin itu atau kita panggil IVR,sinonim dgn mana2 syarikat telekomunikasi x kira celcom,maxis,tmnet,digi or tmnet. bagi mereka ivr neh adalah sebahagian cara yg mudah untuk cust membuat urusan namun sudah sifat manusia lebih suke berurusan dgn manusia atas alasan berurusan dgn mesin x menyakinkan. bagi mereka menekan byk butang utk membereskan masalah yg mudah sememangnya sangat menjengkelkan.ini pandangan dari sudut cust.

    dari sudut careline pula,ivr yg disediakan utk membantu cust yg ingin membuat urusan yg remeh temeh tanpa perlu berurusan dgn perunding contoh seperti pembayaran bil,pertanyaan bill,puk number dan sebagainya krn mereka lebih memfokuskan kpd kes yg lagi berat spt broadband,payment not credited,bill not received dsb yg mengambil masa 48 jam - 7 hari waktu bekerja utk diselesaikan. selain dari itu dlm sehari careline akan terima lebih kurang 800 panggilan waktu hari kurang sibuk dan boleh mencapai 1-2 ribu sehari bagi hari yg sgt sibuk terutama jika berlaku gangguan talian. jadi penggunaan ivr neh adalah pilihan terbaik utk cust tanpa perlu menunggu dlm jangkamasa lama utk bercakap dgn perunding tapi mrk fhm yg cust akan mencari perunding juga sebab tu masih disediakan lagi pilihan utk berurusan terus dgn perunding jika x yakin dgn mesin tersebut. ini adalah terpulang pada cust itu sendiri utk pilih. ada disediakan pilihan utk postpaid,prepaid,broadband atau promosi,jadi buat pilihan yg sebetulnya...kalau salah pilih memang ambil lama masa utk menunggu. :)

    BalasPadam
  16. berkenaan perunding seumpama robot tu...tak dapat nak komen sebab manusia neh berbeza. ada yg mempunya gaya tersendiri dan ada yg mungkin x terbiasa lagi berurusan dgn cust melalui telefon. mungkin masa cik mazidul telefon ke careline terdapat plak perunding yg gayanya mmg mcm tu.. :)tapi setakat neh bile saya telefon berurusan melalui 1111,x penah plak saya dpt yg mcm robot. intonasi mereka sesuai dgn sbg perunding yg mesra membuatkan saya selesa utk berurusan melalui telefon shj tnpa perlu ke cawangan. :)

    BalasPadam
  17. salam 3 bro,isu kes yg bro ckp tu kess lama bro k sekrang if bro mahu sett tak perlu tunggu tech call dlm masa 48 hrs k just guna kan hp lain pihak celcom akn alih pada tech untuk mereka bantu k...... pattut nyer bro bersyukur k care line celcom call percuma dari pada other telco services k yg call skit pun kene cas,

    sy pun penguna celcom k takde masalh pun....mereka manusia meraka ikut procedure dlm kerja macam juga bro ikut bila jalankan tugas k.hope tolong jaga skit bhsa n jangan main tuduh ok salam...........

    BalasPadam
  18. pengguna selalu betul
    mana boleh herdik customer.
    kalu tanya saya pun logiknya kena jaga tempat periuk nasi mana boleh memburukkan company, TAPI kepada kawan rapat kena gak bagi tau BLA BLA BLUE cekadakcekaduk, perkara sebenar. Puas hati. Alasan.

    BalasPadam
  19. what the fuck la lu mazidul bini pon x reti nk jg

    BalasPadam
  20. Robot...Mungkin betul orang cakap Celcom Careline's Agent macam robot, habis nak buat macamana, mmg dah diprovidekan dengan skrip dan apa yang mereka boleh bantu, mereka bantu, itu saja...Permintaan yang lebih dari cust. yang mereka tak boleh nak bantu, atau nak kene check dulu ngan certain related dept, kena ikut prosedur la...Nak ikut "pandangan" dan "pemikiran" cust mmg tak boleh la...proses tetap proses, prosedur tetap prosedur...walaupun ada istilah yang manusia2 cukup tau.. "Customer Always Right"...nak taknak, terima je la...Cuba compare careline Telco lain,SANGAT MEMBANTUKAH MEREKA? Tak payah jauh, Astro Careline je...membantu ke? Bank punye careline...pon membantu ke? Mungkin certain daripadanya amat membantu dan memahami, termasuklah agen2 dari Celcom Careline yang terdiri dari semua manusia2 biasa yang ada ketidaksempurnaan. Daa..

    BalasPadam
  21. salam...
    langkah penyelesaiannya ialah pegi celcom centre tros...
    org celcom cntre sendiri nasihatkan aku suruh ke celcom centre tros if ada problem..

    http://doublecoda.co.cc

    BalasPadam
  22. Kenapa Malaysian suka compare kelemahan teknologi sendiri setanding dengan negara maju??

    Saya ingat lagi 10 tahun yg lepas... ketika itu dial up 56k adalah the only option utk ke internet...tetapi ketika itu SG sudah ada cable internet..

    moral of the story... teknologi sedang berkembang, kalau setakat belajar kat US/UK nak mintak broadband setaraf yg ada kat Malaysia.. jgn harap la, tapi ia akan terjadi suatu hari nanti...

    http://sotong-itu.blogspot.com

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.