Jumaat, Jun 19, 2009

Komuter KTMB: Apa Jadi?

Majoriti daripada kita berkereta dan menaiki motosikal untuk berulang alik ke tempat kerja. Sebahagian lagi menggunakan sistem perkhidmatan awam, bas, teksi, LRT dan komuter.

Akhbar melaporkan, bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pernah menaiki komuter dari Serdang ke Kuala Lumpur. Beliau terpaksa menunggu 15 minit untuk ke ibu negara berikutan komuter penuh sesak. Kesimpulannya, Tun Abdullah tidak berpuas hati terhadap servis disedia dan diselenggarakan Keretapi Tanah Melayu Berhad, KTMB itu dan menyarankankan sistem pengangkutan awam itu diperbaiki.

Malangnya, sehingga kini, saya masih menerima pelbagai komplen berhubung perkhidmatan sama. Jadual kerap kali tidak ditepati dan sentiasa sesak.

“Saya dari Pelabuhan Klang, berdiri sampai Kuala Lumpur, penumpang terlalu ramai. Lewat antara 40 minit dan 1 jam. Kalau hendak balik, lagi teruk,” komplen penumpang saya hubungi.

Saya kemudian menghubungi KTMB.

“Bila masalah komuter akan selesai? Banyak komplen saya terima,” soal saya.

“Saya tidak ada perinciannya dan kena menghubungi bahagian engineering,” jawab Pegawai Perhubungan Awam KTMB.

Apa sudah jadi?

20 ulasan:

  1. As'kum bang...

    Ermm...Masalah yang sama..dah beberapa tahun masalah ini masih berlanjutan dan masih tiada jalan penyelesaian...Sudah beberapa kali perkhidmatan ini dikatakan akan di selenggara dan diperbaiki perkhidmatan...Tapi masalah same juga yang timbul..Jika nak lihat betapa teruknya perkhidmatan komuter ini..selalunya pada hari jumaat dan juga pada bulan puasa..Komuter kerap rosak..dan kekadanf terpaksa tunggu sehingga hampir satu jam...

    Ape nak buat..Kami yang menggunakannya hanya mampu mengeluh dan terpaksa berebut dan saling tolak menolak bila tren tiba..bukan kita tidak beretika..tetapi jika kita tunggu hampir sejam pun tak dapat naik tren..tak kan nak tggu sejam lagi..ermmmm...Mungkin susah kot pihak KTMB nak cari jalan penyelesaian..

    Entah lah bang...Saya tggu 360 1 julai ni..

    BalasPadam
  2. Saya xpenah naik komuter...tapi selalu gak dgr komplen dr kwn2...
    Sy suka naik LRT...

    Mungkin jarak sesama hentian terlalu jauh menyebabkan isu ini xpenah selesai...

    Dan org semakin ramai duduk di kwsn persekitarannya...

    BalasPadam
  3. saya salah seorg p'guna komuter dr s.alam ke kl setiap hari t'paksa berdiri sepanjang jln dan bersesak setiap hari.waktu menunggu plg cepat 20minit dan pagi isnin lepas, terpaksa menunggu tren lebih 60 MINIT utk ke tpt kerja... setiap hari ada saja masalah kelewatan dan pembatalan tren.dah lali dgn alasan diberikan KTMB.

    BalasPadam
  4. selalu jugak dengar orang komplen pasal komuter KTMB yang selalu bermasalah...kadang2 pengguna LRT juga menghadapi masalah yang sama...terpaksa berebut2 nak masuk dalam koc walaupun didalamnya dah macam tin sardin...

    BalasPadam
  5. LRT gerak laju banding komuter & lebih kerap.sy dh naik komuter 7 thn,masih tak berubah servis.TERUK SGT!setiap hari delay.tren setiap 20 minit pun x punctual.selalu bulan puasa sy terpaksa drive ke tpt keja.time sy pregnant pn drive jugak sbb naik komuter susah org lain nak bagi duduk even pregnant.berhimpit2 lagi & ada juga ambik kesempatan buat keja meraba!!!

    BalasPadam
  6. Komuter (perkhidmatan rel terhoyong hayang, gegar dll) di Lembah Kelang, perlu dibuat Post mortem.

    Tanah2 tepi landasan masih banyk belum di'komersial'kan

    Walaubagaimanapun jutaan terima kasih kepada KTM memberikan perkhidmatan di Kelantan,laluan yang mana tiada bas seperti limau kasturi dll. Bagi saya. jika terdesak tiket bas sudah habis semasa hendak ke KL atau sebaliknya, KTM menjadi pilihan walaupun 'melompat' tanpa tiket berdiri di tepi pintu dan tandas.Terima kasih. Enjoy dengan pemandangan hutan kiri kanan.

    BalasPadam
  7. memang betul..saye pernah nai komuter rase cam nak nangis kene bertolak-tolak nak masuk komuter especially nak ke pelabuhan klang lepas waktu kerja..memang tobat la...memang perkhidmatan KTMB tersangatla teruk, menyedihkan dan memalukan kalo ade pelancong asing

    BalasPadam
  8. First time naik komuter tahun 1995.Masa tu keadaan komuter cantik sangat. DiPejabat saya boleh lihat laluan komuter ni. Hari2 dapat lihat komuter dan ERL. Sedih nak cakap komuter ni body nya dah terlampau hodoh. Sebab warna pada bodynya dah luntur. Berbeza dengan ERL.Kalau pelancong tengok apa agaknya kata mereka?

    BalasPadam
  9. Tak sabar nak tunggu 360 1 July ni...Nak tengok apa respon pihak KTMB.

    BalasPadam
  10. JanG45, saya akan usahakan untuk siaran 16 Julai 2009.

    BalasPadam
  11. xphm np jd gni...slalu sgt t'tangguh..jdl xpnah tepat..kdg2 smp 1 jam tgu..t'pkselah jd 'sardin' kat dlm tu...

    BalasPadam
  12. Sorry kalo kuar dari tajuk skit bang, Napa lah eh skrg ni ada majikan yang tergamak mendera pembantu rumah warga asing? Seronok ke buat camtu eh. Teruk sangat sy tengok skrg ni. Kalo jadi pada diri sendiri camnerlah agaknya.Aduiiyaiii

    BalasPadam
  13. heran ekk smpi bila masalah ni akan selesai..

    sesak rasa mcm nak pengsan bila masa puncak :(

    bukan jer komuter,bas ekspress pun sama bila time perayaan mcm-mcm kisah kita dgr..dah berapa menteri pengangkutan bertukar tp masalah tetap sama.

    pernah juga sy naik train dari KL ke parit buntar salah satu koc penumpang aircond tidak berfungsi.malah hari yg sama cafe pun aircond problem.kesian sy tgk budak2 cafe bermandi peluh.bayangkan dari KL ke butterworh tu.adehhh!

    bole pitam bahang didlm tu sbb tingkap mmg tak bole buka.ngape ler masalah teknikal mcm gini pun tak bole handle..

    malu weiii ^_^

    BalasPadam
  14. saya juga pernah dan akan naik komuter KTMB...

    sesak?... seperti yang diutarakan oleh komentar yang lain...

    daripada tahun 1997 saya guna...

    perit time nak nak lagi guna khidmat komuter dari Petaling ke putra (time semester baru bermula)...

    bas mutiara pukul 10 malam...

    tapi keluar sesudah solat maghrib...

    alasan:
    takut komuter terlepas dan terlambat atau ada masalah timbul bila naik komuter...

    nak naik bas .. hui mak... berduyun beg... he hehe...

    perasaan naik komuter: berdebar masa tuh... tapi itulah perkhidmatan yang dekat dengan stesen hentian bas putra...

    kalau dari batang kali nak ke rawang.. tak ramai lagi...
    tapi dari rawang nak ke KL... hui mak... tambah lagi stesen ke mid valley... hui mak...

    saya rasa ada port tertentu yang membuatkan ramai penumpang adn pack macam sardin... contoh ... kepung ... sungai buloh... itu pemerhatian saya lah masa naik komuter baru ini...

    satu lagi naik komuter ni murah... dari petaling nka ke KL/bank negara sampai skang tak silap RM1 lagi... dari dulu rasanya tak berubah...

    tapi bukan ke PM dah turun padang?... dan rasai perit getir penumpanbg naik komuter?

    BalasPadam
  15. kalo bekas PM dulu dah turun pun, kalo takde tindakan susulan mcm tu jugaklah sampai bebila

    BalasPadam
  16. komuter tg malim pun sama jugak..

    BalasPadam
  17. Bro Maz

    Saya tak dapat nak komen

    sebab saya masih belum ada peluang menaiki Komuter

    Kesian saya...

    BalasPadam
  18. huhu// i asal sarawak. 1st time ingat kan naik KTm best.. sekali masuk salah time.. penuh sesak.. siap himpit.. kita nak masuk yang belakang berebut tolak ! aku siap sound lagi macam ni " Hoi! ni Malaysia ke kat Bangla!?.. " semua diam baru lah aman sikit.. itu pun sekejap je..

    *maybe aku sound time tu aku pakai singlet badan penuh tatoo..

    BalasPadam
  19. Tahun 2012 ada tren baru 38 katanya.. Tapi indah khabar dari rupa je.. 1 2 hari je service bagus.. pastu macam biasa le delay lagi.. Kita punyala efficient bangun pagi.. balik keja pun efficient tapi tetap sampai lambat sebab KTMB punya pasal.. Rasanya tak perlu la kerajaan melabur banyak sangat kalau "time management" tak bagus.. Pengurusan KTM perlu ditukar .. itu yang paling utama.. biarlah saja diuruskan oleh private company.. tentu kepakaran mereka boleh menjadikan ktm lebih baik.. Bukan nye bermodalkan ihsan dan pelaburan saja.. tapi service tetap tak ada perubahan.. Menunggu KTM memang menguji kesabaran.. Kesimpulannya.. "tukarlah pengurusan" supaya lebih baik lagi.. "bukan untuk kepentingan minoriti tetapi biarlah untuk kepenting majoriti"..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.