Jumaat, November 15, 2013

PENDATANG HARAM


[ Perincian PH di atas, klik di sini ]

Media dan orag ramai lazimnya menggelar warga asing tinggal dan bekerja tanpa dokumen sah di Malaysia sebagai Pendatang Tanpa Izin, singkatannya PATI.

Kedengarannya lebih beradab.

Persoalannya, perlukah kita beradab dengan kelompok individu menceroboh masuk ke Malaysia, mencetuskan huru-hara, terbabit dalam kes jenayah sekaligus memperlekehkan undang-undang negara?

Biarlah media cetak dan elektronik mengamalkan terma beradab, PATI. Saya sebagai blogger, bermula pada hari ini akan menggunakan singkatan lebih pendek, PH, pendatang haram.

Kepada individu atau syarikat berminat untuk menaja kos liputan saya sebagai blogger di Sabah, bertujuan mendedahkan isu MyKad palsu dan PH, sila emel mazidulakmal@yahoo.com atau WhatsApp 019 390 2899.

Banyak pihak menyuarakan masalah PH tetapi berapa ramai sudi ke lokasi untuk berkongsi fakta?



10 ulasan:

  1. Setuju dengan terma yang digunapakai oleh bro Mazidul. Kalau nak merantau ke negeri orang mencari rezeki sepatutnya dimulakan dengan hijrah yang betul. Kalau hijrah itu sendiri sudah haram, apatah lagi hasil pencarian yang diperolehi.

    BalasPadam
  2. Dulu-dulu memang disebut pendatang haram. Tahun bila ntah kalau tak salah pertengahan 90an ditukar menjadi pendatang tanpa izin.

    BalasPadam
  3. Satu tindakan yang betul daripada saudara mazidul...

    BalasPadam
  4. Ada yang datang kerana itu sahaja cara mereka nak mencari rezeki dengan merantau, kalau niat nya baik tak salah kowt, cuma mereka ni diguna pakai oleh orang kita yang mencari duit atas angin.

    Yang baik datang dari Allah SWT, yang tak baik daripada kita sendiri, KUN FA YA KUN... kita ada undang2, jika sabit kesalahan, undang2 akan wat perhitungan... xperlu pandang rendah sangat dengan PATI, kita hidup semua sama dimata Allah...

    BalasPadam
  5. "Dulu-dulu memang disebut pendatang haram. Tahun bila ntah kalau tak salah pertengahan 90an ditukar menjadi pendatang tanpa izin. "...

    betoi dan setuju sgt2 tu !!
    kita kan org timor.. penuh adat dan budaya..
    sopan santunnya.. lemah lembutnya...
    sangat xelok berkasar bahasa...
    mohon bro mazidul perbetoikan smula sebutan tu kpd..
    pendatang2/abang2 syang... pendatang2/abang2 manja.... hahaha !!

    BalasPadam
  6. Semoga berjaya saudara Mazidul, Saya sokong usaha saudara Mazidul. kebanjiran pendatang haram bukan perkara asing lagi disabah, sehinggakan adakalanya hak2 peribumi, penduduk asal dinafikan. Sekurang-kurangnya, dengan pendedahan saudara Mazidul nanti bolehlah membersihkan kembali imej orang sabah yang selama ini telah dikaburi dengan imej pendatang haram. Masih teringat lagi ketika mula2 melapor diri bertugas di Petaling Jaya, ada sesetengah staff tempatan bertanya, "bila sampai Malaysia?" dan cuba bercakap dalam loghat indonesia kepada saya walaupun berulang kali saya katakan kami (orang sabah) tidak bertutur dalam loghat atau dialek indonesia. Rasa sungguh kecewa dan pelik.

    BalasPadam
  7. Aku tetap berpegang kepada PENDATANG HARAM...

    BalasPadam
  8. Dulu2 masa saya kecik2.. 30 yrs++ dulu, PH ni diterima dengan baik oleh penduduk tempatan rasanya. ada jiran kami orang seberang yang dah mcm saudara mara di kampung. Mereka muslim dan mereka berbudi bahasa, hiudp dengan budaya orang sini, sesetangahnya dah pun ada status penduduk tetap... tapi recent PH ni dah tak tau diuntung, dtg kenegara orang bawa masalah.. kita plak yg jadi mcm asing di negara sendiri..

    BalasPadam
  9. Saya bekerja di putrajaya. .setiap hari bekerja berduyun2 golongan ph ni menaiki bas utk bekerja.kebanyakan mrk ni duduk d kg abu bakar baginda dan masuk melalui gate 1. Cubalah dtg dan saksikn sendiri

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.