Jumaat, November 15, 2013

SIAPAKAH BERANI MELAWAN PENGUAT KUASA?



'Hebatkan?'

Lazimnya kalau peniaga Melayu, jarang mereka bertelagah apatah lagi menolak secara fizikal, penguat kuasa melaksanakan tugas mereka.

Melayu masih sopan biarpun tidak bersetuju dengan tindakan.


22 ulasan:

  1. boleh tak saya katakan di sini yang
    bangsa tu sememangnya ARROGANT
    adakah saya digelar racist sebab cakap macam tu
    MUAK dengan kelakuan mereka

    BalasPadam
  2. kang ckp lelebih, nti diorang ckp racist lak... so, ckp dlm hati je la...

    BalasPadam
  3. kerana melayu ada iman. dan tinggi nilai2 adabnya.

    BalasPadam
  4. SMTI - bangsa yang memang sah keturunan banduan pendatang kerja lombong ini memang angkuh. Bayangkan Kerajaan Myanmar, Vietnam dan Thailand sendiri tidak mahu membenarkan atau mengeluarkan lesen perniagaan kepada 'Pendatang ini yang tinggal di Malaysia'. Kenapalah melayu baik sangat. Eloknya lucutkan hak mengundi dan membeli hartanah mereka, apa yang mereka boleh buat? Negara Malaysia Melayu punya. MALAYsia bukan CINAsia..., Pandai pulak kata Melayu Pendatang. Hello Melayu memang pendatang sejak 3 juta tahun dahulu di malaysia ni, anda semua kaum keturunan banduan Tanah Besar yang di angkut oleh British tak sampai berapa tahun pun.

    Nota:- Negara ini kita punya. Ingat tu.

    BalasPadam
  5. Salam. Pergawai Melayu harus berhati-hati, kekadang mereka sengaja membuat onar untuk menjebak pegawai-pegawai penguat kuasa itu. Bersabar dan berhati-hatilah... Silap hari bulan yang betul jadi yang bersalah. Mengambillah tindakan dengan harus dengan waspada jangan sampai terjebak. jangan sampai terjebak.. Jangan sampai terjebak....

    Fikir-fikirlah.......

    Saat Jais
    www.treat-cure.com
    http://saatjais.wordpress.com

    BalasPadam
  6. Geram pun ada, padan muka pun ada. Masa halau peniaga melayu, penguatkuasa bukan main berani lagi (itu yang dikatakan melayu cuma berani tunjuk kuat sesama melayu saja),

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya setuju dengan kenyataan ni..tepat dan padat

      Padam
    2. Setuju dengan kenyataan ini..harap-harap lepas ni ada satu perubahan kalau ambil tindak kan biar sama rata..kalau tak boleh biar tak semua..

      Padam
  7. SMTI.. Jadi begini kerana setiap kali ada kutu yg besar kepala adalah ahli politik bengap yg rasis samada daripada kem kerajaan atau pembangkan membela mereka. Undang2 dah jadi isu kedua. Tetapi perkauman isu pertama. Kenapa tak tahan je dan sumbat terus dlm lokap kerana menghalang penjawat awam drpd menjalankan tugas?

    BalasPadam
  8. Hayya..jangan kacau maa...itu PAS sama PKR punyer kawan lor...nanti dia marah sama lu maa..!!

    BalasPadam
  9. Di Sabah pula lain ceritanya,antara penjaja/peniaga haram yg paling digeruni adalah PATI dari Filipina.Kejadian penguatkuasa ditetak,dibelasah,diseranghendap semasa off-duty dan mcm2 lagi seringkali terjadi,jika PATI terserempak dgn penguatkuasa berseorangan,PATI2 ini tanpa sedikit pun rasa takut memanggil penguatkuasa 'anjing'.Jika sudah begini kebiadapan mereka pada penguatkuasa,apalagi kepada rakyat biasa.Rakyat yg ingin menjaja serik kerana diugut dan dihalau oleh PATI yg bermaharajalela

    BalasPadam
  10. Seperti yang diungkapkan oleh Usman Awang orang Melayu sentiasa terkenal dgn budi bahasanya, sikap bertimbang rasa dan tolak ansur yg tinggi sehinggakan orang Melayu di TOLAK BERANSUR - ANSUR secara halus kini di TOLAK DGN PENUH BIADAP tanpa sembunyi2 lg.. Benar kata paktua bersatu kita teguh bercerai kita roboh... Dan jangan terkejut ini bukan kes terpencil. Mencabar pihak berkuasa adalah trend terkini bg 'mereka' ini. Tindakkan mereka akan dihalalkan oleh barisan peguam pembangkang yg sudi menaja dan membela mereka dimahkamah nti. Isu berkaitan undang2 pun akan akhirnya akan dijadikan issue politik..
    Ahhhhhhh peduliklah ini suma agenda UMNO BN nk cari jln tekan orang cina. Kita pakatan harus bersatu. Case closed.

    BalasPadam
    Balasan
    1. NT ko jatuh,org melayu jgk ko carik,,xde nya ko nk carik org cina...org cina pijak2 je kepala ko......dye kwn pon sebab ade manfaat,,kalo xde,dye xpndang pon

      Padam
  11. xpa bg lagi 'muka' kat cina, nak bantuan sekolah cina bagi...sudah2lah ah jib gor....tengok2lah sama melayu dipendalaman sama @ kampung2 ambil hati kami sama yg tau FELDA, bukan dengki tapi orang melayu lain x ada tolong ka sama arwah Tun Razak? buanglah sikap berlembut sangat sekali2 jadilah macam TUN MAHATHIR! ambil pendapat serta nasihat dari TUN & bekas penasihat TUN semuanya berpengelaman bukanya dibuang @ dilupakan saja....

    BalasPadam
  12. tu lah bangsa cina yg tak kenang budi..nak peruntukan sekolah CINA bagi...bantu dewan perniagaan CINA bagi...naikan jumlah bantuan BR1M kepada CINA untuk tarik mengundi bagi...sekarang apa lagi?? kalau semua dah dapat elok saja ah jib gor bagi saja TARAF BUMIPUTRA pada CINA...napa yg ni tak bagi...tengok2 sama melayu di pendalaman sama jangan ingat FELDA sahaja, kami orang kampung di pendalaman pun pernah bergadai wang @ emas semata2 nak dapatkan kemerdekaan sebuah NEGARA BERNAMA MALAYSIA fikir2kan lah D.S.Najib..ambilah pandangan TUN MAHATHIR dan bekas2 penasihat beliau yg banyak menolong membangunkan MALAYSIA ini janganlah ego sangat...

    BalasPadam
  13. Kalau orang usik lubuk rezeki kita apa perasan kita?

    Kita ini kelompok miskin dan cara itu sahaja mencari sesuap nasi untuk kesenangan masa depan anak-cucu-cicit dan keturunan kita... kegeraman terpaksa diluah dengan cara macam itu mungkin kerana tidak ada lagi yang dapat menolong mereka? mungkin... tapi kalau mahu pertolongan sentiasa ada... kena keluar dari kotak dan berhijrah.. In Shaa Allah.. namun penguatkuasa hanya menjalankan tugas... bagi saya dua2 hanya ujian dan dugaan dari Allah SWT..

    BalasPadam
  14. kesian orang-orang ni. cakap bagus-bagus, tak boleh ke? macam monyet je dah rupanya. terjerit-jerit.

    BalasPadam
  15. BBCD boikot barangan Ca Ya Nun DA Alif Fa

    BalasPadam
  16. edih saya sebenarnya. knp isu perkauman yg dibangkitkan di sini?
    pendapat sy, stiap org yg bila periuk nasinya tjejas sudah pasti akan berasa marah dan kecewa shingga melakukan tindakbalas yang di luar kawalan. bukan hanya oleh rakan-rakan cina kita. melayu india bugis jawa serani siam iban bidayuh melanau org ulu bisaya kedayan kadazan dusun murut bajau etc.
    sy pernah menyaksikan sendiri seorg rakan melayu bertindak menumbuk seorang peg.penguatkuasa majlis perbandaran yang cuba utk merobohkan rumah kampung yang didiami kedua2 org tuanya. pasti dia berasa terlalu marah shingga btindak sedemikian. sayang sy tidak mpunyai kelengkapan utk merakamkn peristiwa tsebut. tp sy amat pasti dia tidak mewakili apa2 kaum atau agama pun. itu ialah kekecewaan peribadinya.
    sy amat memandang tinggi kelantangan encik mazidul bersuara dlm mengetengahkn isu2 yg dialami rakyat kita tp kali ini sy berasa kecewa dan sedih. knp menambahkan minyak pd bara yg sedang membakar dlm negara kita skg?
    salam ppaduan

    BalasPadam
  17. Biadap dan Kurang Ajar!! itu saja yang saya terfikir.
    Penguatkuasa tolonglah bertegas. Korang ni dengan peniaga melayu korang berani tetapi dengan bukan-melayu korang macam xda telor.

    Lagi satu macam ni lah perangai puak "bukan islam+bukan melayu" ni.. lihat sajalah di Parlimen, asyik mahu buat kecoh saja, bukannya nak buat kerja. walaupun di parlimen boleh cakap apa saja, tapi perangai mereka itu sangat BIADAP!!. Soalan saya kepada orang melayu+islam, adakah kita sanggup pertaruhkan agama islam kepada puak Biadap ni. Belum pun berkuasa sudah buat macam2. ada satu kes mereka ni komplain pasal 'Azan". Kalau mereka ni berkuasa di Malaysia, silap-silap, orang islam pun di larang sembahyang secara terbuka di masjid. Nak sembahnyang kena sembunyi-sembunyi..

    BalasPadam
  18. Kita perlu ingat,di SabahSarawak ramai rakyat pribumi yg 'bukan Melayu+bukan Islam' yg ditindas malahan lebih teruk lagi dirampas hak2 dan tanah adat mereka.,kita sebagai rakyat Malaysia tidak harus memandang isu ini dari satu sudut saja(hanya Melayu ditindas), dan tidak molek juga satu bangsa saja yg dicemuh dan dituduh biadap.sifat baik atau buruk seseorang lebih dipengaruhi keadaan sekitar dan asuhan dari kecil dan tidak ada kena mengena dgn bangsa atau anutan.

    BalasPadam
  19. punca dia pasal org melayu sendiri yg nk pecah belah .. sronok mcm ni kan ..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.