Sabtu, November 09, 2013

BATAS BAKAL MEMBUAT LAPORAN POLIS TERHADAP BANTAHAN LAUNGAN AZAN DI PUCHONG


Saya dihubungi oleh Pengerusi Badan Amal Tarbiyah Sejagat, BATAS Kuala Langat, Ibrahim Mohamed, 53 tahun, melalui panggilan telefon sebaik selesai bermesyuarat bersama ahli pertubuhan bukan kerajaan, NGO itu.

"Berikutan kejadian bantahan laungan azan didakwa kuat di Surau Ar- Rahman, Taman Tasik Prima Puchong, Selangor,  BATAS Hulu Langat sebulat suara akan membuat satu laporan di Balai Polis Bandar Saujana Putra, Kuala Langat pada hari Selesa, 12 November, selepas solat zuhur, kira-kira pada jam 2 petang," ujar beliau.

Saya difahamkan berlaku pertengkaran di antara 2 lelaki Cina dengan Iman, bilal dan jemaah surau pada kira-kira jam 7 malam, 7 November lalu. Mereka dikatakan penghuni rumah berhampiran surau.


Dijangkakan beberapa NGO lain bakal turut sama berada di balai polis untuk memberikan sokongan padu. Pengamal media dijemput hadir untuk membuat liputan.

Sebelum ini Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata akan mengarahkan pihak berkuasa tempatan untuk menyiasat kes terbabit.

Akhbar Harian Metro melaporkan di sini.

Apapun hak membuat laporan polis, hak semua. Baca laporan blogger MMI, klik di sini.

15 ulasan:

  1. langgar jgn tak langgar...apa kata upacara semayang hantu kita tak benarkan...buat kotor jee..dengan letak bendera hantu depa kiri dan kanan jalan..kalau eksident depa nak tanggung ke...pastu lepas semayang antu ade karoeke2 ngan atas pentas dgn amoi2 pakai seksi lagi rosak akhlak!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju...dia orang ni memang kurang ajar sekrg ni...kita org islam tak pernah kecoh2 ganggu dia org sembahyang ...dlm setahun berapa kali kuil kat JB jln masuk rumah saya ni dok bikin jem...dah lah bau busuk dari pembakaran apa2 je kat kuil dia org....ade kami complain...kita hidup dlm masykt kena ade toleransi...hormati adat dan budaya org..

      Padam
  2. makin menjadi2 dah..lepas satu..satu....

    BalasPadam
  3. dulu azan di laung kn tiada ape2 pn..skrg ni sejak DAP byk dpt sokongan makin melampau puak2 cina ni..x suka dgr azan p blek negara cina..xyah nk wt semak kt malaysia..nk org dgr kata dia plak..bangsat punye cina!!!

    BalasPadam
  4. benda2 macam ni la yang boleh memecah-belahkan perpaduan kaum.. masing-masing tak nak kalah. bosan betul la... kami ok je dengan bunyi azan.. kalau azan kat tv3 (semasa tengok cerita love u mr arrogant) tu dah mula, biar je.. dengar jelah.. malah kawan-kawan yang beragama Islam tak juga kutuk agama kawan yang bukan beragama Islam... sampai bila la semua ni... :(

    BalasPadam
  5. Ini negara sapa punya? Mana ada ini negara semua bangsa punya. Tutup pintu rundingan sebab rundingan berkenaan hak hak islam sepatutnya tak akan berlaku.

    BalasPadam
  6. Itulah padahnya bila orang islam asyik bergaduh. Orang bangsa lain ambil kesempatan

    BalasPadam
  7. Bila bagi betis nk paha pulak..Malaysia negara Islam..Titik..

    BalasPadam
  8. banyak cengkadak dah cina-cina daPIGGIY ne. Makin dibiar makin mengada-ngada jadinya. Azan pun nak jadi isu, kalau bulan sembah tokong dung dung cheyy dung dung chey tak ganggu plak?

    BalasPadam
  9. As Salam .. setahu sy, puchong prima dan taman2 disekitarnya adalah didalam tmpt pas. Pas menang pd PRU13 lalu di kwsn tersebut.Apa pandangan, pendapat dan tindakan pas dlm isu ini? Hrp saudara Mazidul blh bertanyakan mengenai isu ini kpd YB pas tersebut :)

    BalasPadam
  10. Orang Melayu, azan mesti nak kuat ! tapi nak ke Masjid ? tanak ! orang ISLAM, azan slow pun dorang datang ke Masjid. Pergilah ke Singapore, azan disiarkan sederhana saja, Masjid Sutan, Zohor 5-6 saf biasa, Maghrib pun sama ( Nanti ada jakun kata di Singapore, azan tidak dibenarkan, saya tiap minggu ke sana )

    Di Masjid dan Surau sekitar Puchong, hampir setiap waktu Subuh, Asar tak pernah lebih dari SATU Saf, ini fakta bukan auta, tak cayalah, datanglah petang ini atau besok. Tak tahu ditempat saudara saudari, Masjid penuh kut :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya bangsa Melayu, agama Islam, tapi ke masjid jugak. So bukan sebab Melayu yang menyebabkan orang tak ke masjid. Betulkan fakta tu saudara, jangan terlalu benci Melayu, sebab yang menjadikan kita lahir sebbagai bangsa Melayu adalah Allah juga.
      Jadi ini bukan soal Melayu atau bukan Melayu, ini soal azan itu fungsinya untuk memaklumkan masuknya waktu solat dan ia wajar dilaungkan dengan kuat. Soal orang nak datang atau tidak itu soal lain pula, tapi bukan alasan untuk membiarkan kafir menghalang kita melaksanakan seruan azan.

      Padam
    2. awak ni kenapa mat siam? awak tahu apa isu sebenarnya? isunya ialah orang bukan islam sudah berani mempertikai hak orang islam menjalankan aktiviti keagamaan. tak timbulpun isu melayu ke, jakun ke hape ke. isunya bukan islam dah cabar islam, reti? cuba awak bayangkan, sekarang azan dah kena perlahan, esok lusa dah tak boleh pakai mikrofon, ganggu bukan islam tidur, akan datang tak boleh berjemaah dengan alasan yang macam2 dan direka-reka. awak tak pernah terfikir ke bahawa sedikit-sedikit bukan islam cuba menghakis dan mengkakis segala hak islam sebagai agama rasmi untuk diamalkan di negara malaysia ini? dalam al-Quranpun dah disebut bahawa tidak akan redho orang bukan islam kepada islam sehinggalah menuruti mereka. so, tak perlulah menjakunkan orang lain hanya kerana awak adalah ahli berjemaah masjid sutan, s'pore. ini dah masuk riak dan ujub!!!

      Padam
  11. Jangan buruk sangka dgn sy ye, bdosa awk..sy ni mualaf..di tempat kaw prumahan sy ni memang dekat dgn masjid, bunyi azan tu ok kalau kuat tak apa tapi sy tak setuju bila imam tu berzikir secara bersendirian pun dia nak pasang mic, bagi semua dengar. Sy juga setuju bila ulama kata pasang mgaji pun tak payah la nak pasang speaker hingga semua orang dengar sebab kita bukan saja mganggu orang kafir yg jahil tapi turut ganggu org yg mahu solat dalam masjid tu...common sense la, kalau kita berzikir kuat2, pasang mgaji kuat2 pun tapi kalau mganggu orang apa hukumnya? wallahualam.....Saya bagi satu contoh, saya ada jiran yg suka bela kucing. Dia memang baik, sayang kucing macam nabi kita, selalu dia bagi makan kucig terbiar hingga kat rumah dia ni dah ada hampir sepuluh kucing, bela kucing tu bagus, masalahnya kucing dia selalu berak di rumah jiran2 hinggakan ada jiran dia yg sakit hati mgadu pada saya...macam tu la ya nak bela kucing, jangan jaga makan je, jaga berak dan kbersihan juga.....so bagi sy, tak kisahlah apa kebaikan kita buat, yg penting jangan sampai mganggu orang. Satu lagi, kenapa kita nak mgamuk bila orang kafir mgadu, derangkan jahil...kalau kita balas mgamuk kita pun sama lah jahilnya. Period

    BalasPadam
  12. Dear unknown, saya setuju dgn anda tapi pada permulaan..pada bahagian akhir,saya mmg tidak bersetuju dgn anda..kita org Islam,dan dikatakan menghuni negara Islam,nama negara pun Malaysia,merujuk kepada Melayu yg sinonim dgn Islam..maka bukan kita yg perlu bertolak ansur,tetapi mereka yg perlu memahami budaya kita..merdeka lebih 50 thn,masakan tidak biasa dengan Azan,atau sengaja tidak faham..merujuk kepada sejarah,bangsa Cina menghuni hampir di setiap negara... setiap kaum Cina yg mendapat taraf warganegara negara tersebut,cthnya di UK,Europe,US, dan negara asia lain, akan merasa bangga jika dapat bertutur dan mempelajari budaya serta tidak menuntut hak keistimewaan untuk kaum mereka serta lebih menghormati org asal negara tersebut..namun tidak bagi kaum Cina di Malaysia,mempertikaikan hak peribumi,hak-hak org islam,malahan bertutur bahasa Melayu juga tidak fasih..jika ini berlaku di Europe,US atau negara lain,sudah lama mereka dipijak serta diusir keluar..namun Melayu terlalu bertolak ansur,dan antara mereka adalah anda...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.