Isnin, Jun 23, 2008

Andalusia

Andalusia akronim ‘Anak dara lanjut usia’.

Bila menyentuh isu andalusia, kita tidak dapat lari daripada persoalan mengapa ramai wanita sekarang gemar membujang?

Antara alasan mereka ..

“Belum ada jodoh”

“Banyak kali dikecewakan akibat sikap ramai lelaki tidak boleh diharap dan kuat menipu”

“Kalau kahwin, nanti terkongkong”

Pernah saya bertemu wanita bujang berusia lewat 40 an lalu saya tanyakan 1 soalan berhubung alasan ke 2 seperti tercatat di atas.

What is your favourite drink?”

Apple juice,” balasnya.

“Pernah tak minum apple juice tak sedap?,” tanya saya lagi.

“Pernah”

“Tak sedap sebab apa?,” soalan ketiga.

“Apple tu dah busuk kut, tapi tukang buat air tu blend jugak,” jawabnya.

“So, sekarang ni apa favourite drink you?”

Still apple juice,” responnya.

Saya terfikir.

“Barangkali ramai wanita dalam pencarian. Mencari lelaki sejati dan sesuai dengan diri. Along the way ada terjumpa lelaki tidak boleh diharap atau kuat menipu ( macam apple juice tak sedap ). Tapi bukan semua apple juice tak sedap. Macam juga lelaki bukan semua berperangai buruk, masih ramai baik”

3 ulasan:

  1. salam Saudara Mazidul,

    sy pernah duduk serumah dengan andalusia..waktu tu sy baru bekerja, umo pon muda lagi, baru 21, dan akak M sudah berusia lebih kurang seusia ibu sy..lebih kurang 40'an..apa yang sy kenali kak M seorang yang sgt baik..tapi tak tau dimana silapnya, dia masih membujang..dari cerita sy sy dengar, kak M turut berubat di merata tempat..katanya macam "dikenakan"..lelaki yang pandang kak M, akan kata kak M ni garang, muka bengis dan sebagainya..padahal, sy rase tidak..kak M, baik sangat2..Dari segi paranormal, wujud ke kejadian macam ni?

    Sy tak pasti sejauh mane kebenaran tentang isu ini, tapi ape yang berlaku didepan sy bukan kerana dikecewakan atau memilih dan sebagainya..mungkin saudara boleh mengungkap persoalan ini.

    BalasPadam
  2. Sebagai seorang wanita, saya rasa bukan niat seseorang itu untuk terus membujang.Rasa ingin disayangi dan berkeluarga tentu ada. Akan tetapi mungkin kerana telah ditakdirkan, kecewa atau hilang kepercayaan, golongan wanita ini merasakan adalah lebih selamat hidup sendirian,walaupun dalam hati terasa kesunyian. Bukannya mudah mencari teman hidup yang ikhlas, jujur dan menerima kita seadanya...

    BalasPadam
  3. rezeki, maut, jodoh sudah ditentukan allah. mungkin anak dara tu dah ditentukan sebagai isteri no 2 tapi sebab dia tolak jodoh itu, maka tak kawinlah dia.
    boleh tak kita buat andaian macam tu?

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.