Ahad, Jun 08, 2008

Busuk

“Tempat tu memang tong sampah ke?”

Soal saya kepada pekerja kedai menjual buah-buahan di Jalan Cecawi 6/19, Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor.

“Kita bayar, ada orang kutip,” kata lelaki itu, angkuh kedengarannya.

“Encik orang mana?”

“Saya Aceh,” jawabnya.

“Saya orang Malaysia”

“Saya rasa mesti ada syarat untuk sampah tu dikutip. Masukkan dalam plastik dulu dan kemudian baru buang ke?,” respon saya.

Pekerja itu mendiamkan diri.

“Minta tolong jangan buang macam tu sebab kotor dan busuk,” pinta saya.

Lelaki India duduk di atas motorsikal di kawasan berhampiran memerhatikan saya sejak dari awal kemudian datang mendekati saya.

“Kita orang pun sudah cakap banyak kali. Tapi ini orang banyak degil,” komplennya.

Kedai itu terletak berhampiran gerai menjual makanan menjadi tumpuan orang ramai.

Saya harap keadaan itu berubah.
Berubah dengan kadar segera .

8 ulasan:

  1. Encik Mazidul..
    Apakata sisa sayur-sayuran tu dihantar kepada penternak cacing...
    Ianya dapat mengurangkan sampah..
    Selain itu penternak cacing dapat mengurangkan kos..

    ZOol
    ===============
    Ternak cacing sebagai hobi
    http://ligakampung.com/blog/tag/ternak-cacing/

    BalasPadam
  2. Abg Dul,

    Inilah antara mentaliti lapuk yang masih kuat terpahat di minda masyarakat kita. Kalau nak buang sampah, ikut suka hati je. Bila nak membersihkannya - itu tanggungjawab orang lain!

    Dengan mentaliti macam nie ke kita nak bercita-cita capai taraf negara maju!? Malunye!!

    Pengusaha restoran / gerai adalah antara yang paling ramai dengan tabiat nie. Tapi nak salahkah mereka 100% pun tak kena jugak. Sebab penguatkuasa macam tak serious je.. letak lah papan tanda "DILARANG MEMBUANG SAMPAH DI SINI. DENDA RM100". Haaa.. kat situ lah sampai paling banyak bersepah.

    Sampai dah kena bodoh2 macam tu pun, penguatkuasa masih buah dek je. Apa masalah diorang nie, Abg Dul? banyak sangat ke keje diorang tu?

    -Azmil-

    BalasPadam
  3. Point yang saya nampak kat sini ialah, orang asing semakin 'naik tocang' / 'kurang ajar' dengan kita rakyat Malaysia.
    Dah le datang merempat kat sini, buat bisnes kat sini lepas tu buang sampah ikut suka hati dia macam bapak dia punya tanah!!

    Beberapa minggu dulu, sebelum minyak naik, MB Selangor ada memberi cadangan untuk mengenakan caj sebanyak RM10/= kepada semua warga asing di Selangor tetapi ramai yang tak setuju. Orang yang tak setuju ni tak fikir ke yang warga asing ni beli barang keperluan yang bersubsidi?? Jika kita kenakan caj RM10/= x sejuta pendatang asing, banyak yang kita dapat tu... Kalau jadi kutip hari tu, boleh juga kita gunakan duit tu untuk mengurangkan bebanan kita pada hari ni. Sekarang apa dah jadi..!! kita marah bila kerajaan negeri nak kutip RM10/= pada warga asing tapi kita pula yang kena menampung subsidi mereka.. Apa punya teruklaa.. Simple matematik pun tak boleh fikir ke?? Warga asing dijaga macam menatang minyak yang penuh, tapi rakyat sendiri menanggung sengsara. Kenapa tak ada action langsung yang dikenakan pada pendatang asing ni untuk bersama-sama merasai keperitan ini.. Adakah mereka lebih disayangi dari kita sendiri..

    Bro. Mazidul.. tolong war-warkan cerita ni, mesti orang sokong punya..

    Berani kerana benar, takut kerana salah.. dan kamu Mazidul, saya pilih dan yakin tergolong diantara orang yang berani..

    Wassalam..


    Mohd Jasni b. Abdullah

    BalasPadam
  4. satu perbuatan tidak bertanggung jawab. tidak menghormati hak org lain!!

    BalasPadam
  5. kalau org kita memang jenis yang tak sukakan org asing, dah tentu dari dulu lagi kita takkan pernah dijajah .. huk huk huk .. malunya duk kat malaysia ..

    BalasPadam
  6. minggu lps.... makan nasi lemak di warong menghala tol Pedas.... semua warga tua yg makan kat situ...kebanyakan bercerita pasal harga minyak naik.... pasal warga asing yg makin ramai di Malaysia... lepas hampir setengah jam mendengar celoteh mereka.... seorang tua bersongkok dan memakai baju "wind breaker" warna pink menyampok (bundle kot)....."kita warga asing sebenarnya sudah lama berhijrah di malaya ni.... sebelum malaya merdeka.... dan ramai org dari jawa n sumatera lebih awal menetap disini berbanding pendatang cina dan india... malah org yang mengaku warganegara pun dahulunya berasal dari tanah seberang, contoh org jawa, minang dan bugis....memang ramai di johor, melaka, N9 dan Selangor. Kan kita nie bersaudara sesama islam....maner perginya persaudaraan kita?... mereka datang untuk sesuap nasi.... salahkah dari segi agama?" .....mereka yang mendengar...terdiam....dalam hati aku.... pandai jugak mamat dr indon nie bermain isu persaudaraan.... mungkin kerana nila setitik sorak susu sebelanga.... renungkan!

    BalasPadam
  7. orang indon memang pengotor bang...
    tak percaya? cuba dtg tinjau indon2 yang menyewa di tmn mekar dan tmn ros, air hitam, johor. dpn rumah sewa diorg main tabur je sampah. tak letak dalam plastik mcm mana MDYP nk kutip...

    penduduk tempatan dah jenuh tegur diorg beat tak faham saja!

    kdg2 rasa nk bakar je rumah diorg tapi itu perbuatan berlandaskan emosi yang merugikan diri sendiri...

    BalasPadam
  8. salam..
    setuju dgn idea mohd jasni. kenakan bayaran pd warga asing. sbhgn mereka jauh lbh kaya dr warganegara Malaysia sndiri. tlg bw pkara ni ke pihak berwajib abg dul.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.