Jumaat, Jun 06, 2008

Milo Tin

“Masa you kahwin isteri umur berapa?”

“Itu jam tahun 06, bulan 10, hari 23. Dia umur 16,” balas Manudin, 34 tahun, warga Bangladesh.
“16?,” saya agak terperanjat.

Manudin menganggukkan kepala. Waktu itu kami bersama makan malam di restoran Jepun, Momotalo Yakiniku di Tropicana, Damansara, Petaling Jaya jam 9.18 malam, 5 Jun lalu.

Turut sama, majikan Manudin, Pengarah Urusan, Lucky Car Interior Sdn. Bhd, Lucky C. H. Lim, Johny, Wong, 3 rakan sekerja Manudin serta kawan baik saya Hamdan Ahsan dan Shaifuddin.

“Ini farewell dinner for Manudin. Empat tahun dia kerja sama kita bikin itu working table untuk Proton Perdana Executive,” jelas Lucky Lim sambil tersenyum.

Bagaimanapun saya lebih tertarik dengan kisah perkahwinan Manudin. Sejak mendirikan rumahtangga selama 2 tahun, dia hanya berpeluang tinggal bersama isterinya hanya 3 bulan, 90 hari sebelum ini.

“Masa kahwin berapa banyak wang pakai?”

“Kalau campur makan, campur beli itu lembu, kain semua, sini punya wang 7 ribu ringgit. 7 ribu sama 170,000 Taka, Bangla punya wang,” ujarnya agak fasih berbahasa Melayu.

“Kahwin susah?,” tanya saya lagi.

“Bapa, mama pergi tengok itu perempuan dulu. Dia bapa mama cakap ok, baru angkat itu cincin. Kemudian kasi wang, baru kahwin. Kasi orang makan, panggil unustan”

“Unustan ni, macam kenduri la kut,” Hamdan cuba menjelaskan dengan telahan.

“Tengok gambar bini,” pinta saya.

Perlahan Manudin mengeluarkan sekeping gambar dengan kesan lipat dari beg duit dan menghulurkkan kepada saya.

“Wife nama apa?,” tanya saya sambil saya membelek gambar wanita tinggi lampai bersari, kelihatan tua berbanding usia.

“Shafali, sekarang 18 tahun,” balasnya sambil tersipu malu apabila menyedari gambar isterinya menjadi tumpuan kami semua.

“Haiya! Banyak tinggi you punya bini. Serupa ini,” luah Johny sambil memperbandingkan ketinggian Manudin dan isteri menggunakan jari.

“Orang Cina cakap, kalau laki rendah, wife tinggi. Boleh kahwin lama, sampai mati,” celah saya.

Kami semua tertawa sambil menjamah hidangan malam itu. Antaranya daging lembu, kambing, ayam, sotong dan ikan bakar serta sayuran.

“Hei! Makanlah,” pelawa Lucky Lim kepada pekerjanya bakal pulang ke Bangladesh pada 12 Jun akan datang.

“Tak apa bos, ini kubis, Bangla ada banyak,” balas Manudin jujur sambil menolak sedikit piring penuh dengan kubis mentah ke tepi meja.

Saya perhatikan kolar baju putih dipakai Manudin, koyak sedikit. Pakaiannya tidak setanding dengan status elit restoran tempat kami menjamu selera. Tetapi wajahnya kelihatan selamba. Barangkali itu semua tidak terlintas di benak fikiran anak kelahiran Naraygong, 10 kilometer dari Dhaka, ibu negara Bangladesh. Saya juga tidak kisah.

“Kampung you, orang cari makan kerja apa?,” tanya saya.

“Tanam padi ada, jaga lembu ada. Banyak susah,” ujarnya sambil segera meletakkan kembali lidah lembu bakar diambil menggunakan chop stick ke atas piring.

“Apa fasal?”

“Tak biasa makan bos,” katanya.

“Ya lah, serupa kita orang tak biasa panggil dia punya nama. Sana tempat kerja semua kawan panggil dia Milo Tin, Milo Tin!,” Lucky Lim bersuara.

“Milo Tin?,” saya keliru.

“Dia punya nama Manudin, kita panggil dia Milo Tin,” jelasnya lebih terperinci.

Semua tertawa, tidak terkecuali Milo Tin, Manudin.

“Manudin, sebab apa lelaki Bangladesh, kalau jalan-jalan dua orang mesti pegang tangan serupa boyfriend girlfriend?,” sudah lama ingin saya ajukan soalan itu.

“Kita pegang tangan sebab kawan baik,” celah rakan Manudin, Mohd Lincong Khan, duduk di sebelahnya.

“Lu orang dua selalu pegang tangan?,” tanya Johny.

“Tarak lah,” balas Manudin.

Sebelum pulang saya meluahkan perasaan.

“Ini malam, saya banyak syok”

Manudin memandang saya, begitu juga rakan lain.

“Bangla ada, Cina ada, Melayu ada. Ini food Jepun punya. Thank you Mister Lim for the dinner. Manudin, balik kampung baik-baik. Good night”




2 ulasan:

  1. daela sunway..yelah mereka pn insan yg bergelar manusia..

    BalasPadam
  2. Salam..
    Betul la pasal selalu tengok bangla ni pegang tangan mcm boyfriend gurlfriend sama-sama lelaki.. dah banyak kali tengok macam tu.. heran jugak. Kalau setakat kawan takkan nampak mesra lain macam ja.. miyahahaha

    Lagi satu.. saudara Mazidul letakkan la survey counter atau poll dalam blog ni.. tentang isu semasa memandangkan blog ni banyak pengunjung.. boleh kan..
    Thanks.

    Hamidi

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.