Rabu, Mei 22, 2013

PENDEDAHAN VERSI LENGKAP (EKSKLUSIF) - IZAN SUHAILA MOHD ALI



Mendung  hitam berlalu ...  


Berlepas  ke Ho Chi Minh,  Vietnam,  menggunakan  perkhidmatan Air Asia, anak  istimewa dinafikan hak untuk menaiki pesawat,...

...  lalu  kembali  ke Malaysia  diterbangkan  oleh MAS.


Tanggungjawab  sosial dan  sifat   perikemanusiaan  dikesampingkan ...


Benarkah Air Asia menghulurkan bantuan  seperti didakwa?


"Kami  hanya  berkomunikasi  bersama  wartawan  New Straits Times  dan Utusan Malaysia. Untuk menceritakan  versi lengkap kejadian,  keluarga kami membuat keputusan mendedahkan kepada Mazidul dan TV3" -  Izan Suhaila Mohd Ali.


Ikuti pendedahan  fakta  di blog ini dan di Buletin Utama TV3 ...


24 ulasan:

  1. Mcamana agaknya kalau Tony Fernandes berada di luar negara dan tiba2 di jangkiti chicken pox atau lain2 penyakit berjangkit eg pulmonary TB, MRSA, etc dan terpaksa pulang segera ke tanahair?

    BalasPadam
  2. Mcamana agaknya kalau Tony Fernandes berada di luar negara dan tiba2 di jangkiti chicken pox atau lain2 penyakit berjangkit eg pulmonary TB, MRSA, etc dan terpaksa pulang segera ke tanahair?

    BalasPadam
  3. tipu air asia nak flight balik malaysia free.. my ipar sendiri kakitangan air asia suspect chicken pot dan kena tahan takleh balik.. esoknya kena beli tiket sendiri.. tp nasib baik dia kakitangan so dpt harga staf.. menipu je air asia

    BalasPadam
  4. tak sabar nak tunggu dan baca pendedahan tersebut .

    BalasPadam
  5. Hati-hati Tuan. Saya yakin legal Department TV3 dah beri pandangan nasihat. Bukan apa takut-takut di saman Air Asia pulak nanti. Maklumlah untuk yang berduit- keadilan menurut tafsiran mereka sendiri itu lebih mudah di dapati. Yang tak berduit susah sikit.

    BalasPadam
  6. adoi laaa...encik mazidul bikin suspen jo...mati² den hengat ado pendedahan ekslusif kek sini...

    BalasPadam
  7. Syabas Encik Mazidul, teruskan pendedahan demi pendedahan. Ini penting untuk kesedaran pengguna di Malaysia. Mujur Encik Mazidul adalah wartawan TV3, jika Encik Mazidul bekerja dengan Utusan, sudah tentu Mr. Azran Osman-Rani akan labelkan Encik sebagai 'rasis' dan 'tidak relevan'.

    Saya merasa sangat hairan dengan kenyataan airasia mengenai kepentingan mengikut prosedur. Apakah prosedur membatasi sifat perikemanusiaan? Apakah syarikat itu juga adalah contoh yang baik dalam pematuhan prosedur antarabangsa? Saya rasa banyak contoh menunjukkan sebaliknya.

    The Edge Financial Daily pada 20 Januari 2012 pernah melaporkan yang AirAsia disaman oleh ACCC di Australia kerana GAGAL memaparkan harga penerbangan sepenuhnya (hanya sebahagian sahaja di laman sawang rasmi mereka).

    Keputusan mahkamah di Australia kemudiannya dilaporkan sebagai "AirAsia Bhd has been slapped with a hefty fine for not including taxes and other charges on its website. The budget airline was fined A$200,000 in the Melbourne Federal Court today for contravening the single pricing provision of the Australian Consumer Law, said the Australian Associated Press (AAP)."

    airasia tidak baca atau tidak tahu prosedur di Australia kah? Mereka tidak faham Bahasa Inggeris dan prosedur yang digunapakai di sana? airasia juga pernah ada masalah dengan sijil AOC bukan? Mereka masih tidak tahu prosedur terbabit juga? Jadi tidak perlu obses sangat dengan prosedur untuk menegakkan benang yang basah dalam kes melibatkan Puan Izan Mungkin si Her Unglaubliche boleh komen berhubung perkara ini juga? Saya rasa mungkin tidak, memandangkan jawatan rendah yang dia sandangi sesuai dengan tahap mentaliti dan daya intelek yang rendah, Her Unglaubliche pasti tidak dapat memberikan sebarang komen yang bernas sekadar menjadi pak turut. Dia lah yang sebenarnya mungkin dahagakan populariti murahan kerana kerjayanya juga tidak memerlukan daya pemikiran yang tinggi serta mungkin membosankan, jadi mahu semua perhatian untuk jadi hero airasia barangkali. Kualiti perkhidmatan pelanggan airasia boleh dibanggakan?


    Berkenaan dengan Mr. Azran Osman-Rani, saya ketawa besar melihat gambar dia di blog Encik Mazidul. Ada juga gambar di Instagram dia ketika bersiap menyertai Mardi Gras. Apa itu Mardi Gras? Kenyataan dia terhadap Utusan bukanlah satu kenyataan yang sepatutnya keluar daripada mulut orang Melayu. Tetapi melihat kepada gambar beliau menyertai Mardi Gras, saya sendiri pun malu untuk mengaku Mr. Azran adalah orang Melayu. Saya cuma boleh berikan Mr. Azran potongan hadis-hadis berikut:

    (1) Nabi saw telah bersabda: “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia termasuk dalam golongan tersebut” (Hadith riwayat Abu Daud dan dinilai sahih oleh al-Albaniy).

    (2) “Sesungguhnya kamu akan mengikut gaya hidup golongan sebelum kamu (Yahudi dan Nasrani) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehinggakan jika mereka masuk ke lubang biawak nescaya kamu akan mengikutinya” (Hadith muttafaqun ‘alaih).

    Mungkin saya juga akan dianggap rasis? LoL :)

    BalasPadam
  8. Dah laaaaamaaa tak guna khidmat Air Asia. Jarang sangat ada pengalaman yang menyeronokkan terbang dengan AA.

    BalasPadam
  9. SMTI-Mari boikot syarikat penerbangan keling ini. Jangan terpedaya dengan syarikat penipu yang pernah disaman oleh Kerajaan Australia kerana penipuan keling tak sedar diri ini. Sama sama kita majukan Malaysian Airline sustem. Kalau kita tempah awal masih boleh dapat murah sama harga atau pun lebih sedikit sahaja. Wawasan 70% penumpang syarikat ini hilang. Mari sama-sama kita bersatau melawan keling mabuk minum samsu ini.

    BalasPadam
  10. kisah ini banyak pengajaran dan membuka mata kita semua...kita sebagai pelanggan sudah sampai masanya untuk menggunakan kuasa yang kita ada..

    BalasPadam
  11. Alhamdulillah so far i've been using AA for both leisure and business tak pernah lagi berdepan dgn situasi tak memihak pada kita. Mungkin rezeki masing2. stop blaming at each other, takut kena kat batang hidung sendiri nanti.

    AA helps the less fortunate people to travel more and see other country, other people's culture. they have done a lot for Malaysia.

    I love you, Mr Tony Fernandez!

    BalasPadam
  12. Syabas En Mazidul ... we appreciate that you are doing the needful for those who are in need ...

    As for Air Asia it is not about the SOP it is about humanity, humanity and humanity. It is not about being barred to board, it is about what you do when someone needs support and help.

    terima kasih semoga yang benar sentiasa diperjuangkan.

    BalasPadam
  13. Kudo En Mazidul...
    Thanks for the expose.
    AA has become too arrogant and this arrogance will eventually 'kill' them soon. This arrogance goes from bottom up (from their ground staff, cabin crew till CEO @ AAX).
    (PS. Harap-harap CEO AAX janganlah malu mengaku Melayu Islam dah.)

    BalasPadam
  14. Kudos En Mazidul
    AA has become too arrogant and this arrogance will eventually 'kill' them soon.
    This problem goes from the bottom up (from attendant to CEO AAX)
    Sad...
    Bagi mereka yg belum lagi terkena "layanan" AA - well, its a matter of time je rasanya.

    BalasPadam
  15. nasib ada MAS...jadikan pengajaran kawan2 ku...

    BalasPadam
  16. Mazidul u are the best...
    Pada yg komen ckp AA bagus, sbb x pernah kena..boleh la ckp.. Ni belum pecah lubang lgi pasal Air Asia pnya aircraft condition mcm ner.
    I one of Engineering & Maintanance staff airlines in KLIA. I know. Klu d ceritakan mmg dia org bwat kje gila. Aircraft delay silap2 ada yg kna buang kje.
    Next trip fly with Malaysia Airlines or Malindo Air - primeum bajet airline..
    Kepada Mazidul, Tahniah & Good Job.

    BalasPadam
  17. emm..kes ni makin panas
    tp sy takut nanti kes ni akan senyap dengan sendirinya mcm kes yang sebelum2..maklumla,dalam AA ramai orang hebat2

    BalasPadam
  18. ramai yg kutuk air asia yg memang wajar dikutuk....tapi kita terlepas pandang...bagaimana Tunetalk...satu tokeh juga kan.....

    BalasPadam

  19. tahniah tuan Mazidul kerana berani membuat pendedahan demi ibu izan dan anaknya.
    setiap hari saya mengikuti perkembangan ibu izan dan anaknya.
    terfikir apakah akan jadi kepada mereka (ibu dan anak) di tmpt orang??
    kupasan menarik daripada tuan
    Secret Cardinal...

    teruskan perjuangan anda..
    teruskan perjuangan anda..
    teruskan perjuangan anda..

    kerana ramai di luar MENYOKONG ANDA !!!!

    BalasPadam
  20. DARI BLOG HAZREY

    Berikut adalah terjemahan dari kenyataan di atas. Jika terdapat perbezaan, sila rujuk kepada kenyataan di atas:

    1. SUBANG: Malaysia Airlines telah menerima pelbagai pertanyaan mengenai kesukaran yang dihadapi Izan Suhaila Mohd Ali bersama bayinya, Maryam Sofea yang telah dinafikan untuk terbang pulang melalui sebuah syarikat penerbangan semalam.

    2. Kenyataan ini adalah merekodkan kronologi kejadian di pejabat Malaysia Airlines di bandar Ho Chi Minh (Saigon), Vietnam yang menjurus kepada keputusan untuk menerbangkan keduanya pulang ke Malaysia.

    3. Malaysia Airlines mengetahui mengenai kejadian malang melibatkan Izan bersama bayi berusia 14 bulannya, Maryam dari pihak Tourism Malaysia. Berikutan ia adalah prosedur lazim bagi setiap penumpang yang mempunyai simptom penyakit berjangkit mendapatkan sijil 'sihat untuk terbang' daripada seorang doktor, Malaysia Airlines membuat keputusan membawa Maryam Sofea menemui doktor. Ini bagi memastikan tiada mana-mana penumpang yang bakal menaiki penerbangan MAS memberi risiko kesihatan terhadap penumpang lain.

    4. Berikutan itu, kakitangan Malaysia Airlines mengambil Izan bersama bayinya dari hotel penginapan untuk ke sebuah klinik. Doktor yang melakukan pemeriksaan mengesahkan yang bayi itu tidak menyebar penyakit. Doktor juga mengesahkan bayi itu keluar dari tempoh pengasingan dan tanda hitam adalah kuping kering.

    5. Sejurus kemudian, kakitangan Malaysia Airlines terus menyediakan dokumen perjalanan untuik Izan, Maryam dan dua orang saudaranya. Mereka telah ditempatkan untuk terbang melalui penerbangan MH759 berlepas dari Ho Chin Minh semalam agar mereka tidak perlu lagi bermalam di Saigon yang menanggung pelbagai kos lagi.

    6. Kakitangan Malaysia Airlines sendiri yang memandu keluarga ini ke lapangan terbang daripada hotel penginapan mereka. Sebaik tiba di lapangan terbang pada jam 1550 (3.50 petang), kakitangan Khidmat Lapangan Terbang sudahpun menyediakan kesemua dokumen bagi memastikan kemasukan segera. Seorang kakitangan lapangan turut dikhususkan bagi membantu keluarga ini melepasi pemeriksaan Imigresen dan Kastam.

    7. Ini adalah penting kerana terdapat pertanyaan terhadap chop imigresen pada pasport mereka berikutan insiden sehari sebelum. Izan, bayinya Maryam dan keluarga menaiki penerbangan Malaysia Airlines MH759 dan meninggalkan Saigon pada jam 1640 (4.40 petang).



    8. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari berkata, "Kami merasa bangga kerana pasukan di Saigon memaparkan 100 peratus Malaysian Hospitality dalam situasi ini. Kemampuan pasukan ini bertindak melebihi tugas lazim mereka sangat dipuji."

    9. "Ia juga sangat dipuji kerana pasukan yang sama tidak melanggar sebarang peraturan mengikut prosedur standard yang dipatuhi namun mampu melaksanakan tanggungjawab berlandaskan belas kasihan dan empati. Saya ingin merakamkan terima kasih kepada semua kakitangan yang terlibat mengendalikan kes ini," tambah Ahmad Jauhari.

    10. Keselamatan semua penumpang adalah keutamaan Malaysia Airlines dan semua langkah-langkah diambil bagi membantu penumpang yang terkandas sambil memastikan kesihatan penumpang lain tidak berisiko.

    11. Malaysia Airlines terbang tiga kali sehari ke bandar Ho Chi Minh, Vietnam.


    Read more: http://www.hazrey.com/2013/05/905-kenyataan-dari-mas-mengenai-kes.html#ixzz2U0b7cSvM
    Under Creative Commons License: Attribution

    BalasPadam
  21. Air Asia jadi bongkak bukan Azran botak saja, Tuuu..Si Tony yg kurang sikap bertanggungjawab terhadap penumpang AA..Azran dan Aiereen mcm lembu kena cucuk hidung saja.Patut kena Tarbiah ttg sifat kemanusiaan kat Tony.

    BalasPadam
  22. sebelum2 ni memang dah byk pun problem AA ni, media senyap je.. saya sendiri dah malas nak guna service AA.
    Bagi aku benda ni terlalu di perbesar2kan,mungkin kebetulan cerita ni muncul bila Bos AAX kutuk Utusan..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.